Mistä lastenhoitoapua, MLL ei toimi alueellamme

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ie o
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ie o

Vieras
Monet tuttavani hehkuttavat MLL:n hoitajia, suht edullista ja luotettavaa, helppo saada hoitaja pariksi tunniksi päivällä tai illalla. Olen pitkään miettinyt että kokeiltaisi, ja nyt pettymyksekseni huomasinkin, että meidän kuntamme alueella ei ole mahdollista saada ko. palvelua. Soitin vielä MLL:lle ja sieltä kerrottiin, että palvelua saa käyttää vain niissä kunnissa, jotka ovat tukeneet MLL:ää, joten kuntarajojen yli ei saa pyytää lastenhoitajaa, vaikka matka olisi lyhytkin.

Olen todella pettynyt, ja nyt mietin, miten muut, jotka asuvat näillä ei-MLL- alueilla, hoitavat lastenhoitoasiat? Meillä isovanhemmat asuvat kaukana, saamme apua ehkä kerran- pari vuodessa heiltä, siten, että tulevat kylään viikonlopuksi ja silloin voimme lähteä illalla yhdessä miehen kanssa jonnekin. Kaikki tuttavamme ovat joko pienten lasten äitejä, eli kiireisiä itsekin, tai sitten sellaisia lapsettomia, joilla on kova kiire töiden yms takia, eikä mitään kokemusta lastenhoidosta. Olisi ihanaa, jos tuntisi edes yhden henkilön, keneltä voisi pyytää joskus iltaisin muutaman tunnin ajan lastenhoitoapua.

Miten muut olette ratkaisseet tämän ongelman?

Yksi keino on laittaa mol.fi sivustolle ilmoitus siitä, että haluat palkata tilapäisluonteista lastenhoitajaa tuntipalkalla. Silloin maksat palkan ja siitä aiheutuvat sosiaalikulut (ennakonpidätys jne). Esimerkiksi rahaa tarvitseva eläkeläinen, opiskelija tai työtön voisi tulla hyvin kyseeseen. Myös lisäansioita tarvitseva 2- tai 3-vuorotyöläinen tai osa-aikatyöntekijä voisi tulla kyseeseen.

Toinen keino on selvittää, että onko kotikunnassasi esim. sellaisia yhden naisen yrityksiä esim. toiminimellä, jotka tekevät esim. kotisiivouksia, kodinhoitoa, vanhustenhoitoa jne, sillä saattaa olla, että tällaisella henkilöllä on lähihoitajan tai perushoitajan koulutus eli hän on kykenevä hoitamaan lastasi.

Kolmas vaihtoehto on selvittää, onko lähistöllä esim. yksityistä perhepäivähoitajaa, jolla olisi tarvetta lisäansioihin eli hänellä ei ole täyttä ryhmäkokoa, jolloin hän voisi ihan hyvin ottaa omat lapsesi hoitoon tarvittaessa, kun se vain sopii hänen päivärutiineihinsa.

Neljäs keino on se, että pistät lapun paikallisen kaupan ilmoitustaululle, jossa kerrot etsiväsi lastenhoitoapua. Et kerro lastesi ikää, mutta jos kyseessä ei ole pieni vauva, niin myös nuori henkilö voi silloin tulla kyseeseen, kunhan hoitoajat ovat lyhyitä. Silloin tällaista henkilöä voi käyttää esim. vähän joka viikko, joten kun lapset kasvavat ja hoitaja saa kokemusta ja itseluottamusta, niin hoitoaikoja voi pidentää. Jos nuorella itsellään on pieniä sisaruksia, niin lasten käsittely on tod.näk. jo hänelle entuudestaan tuttua. Myös hyväkuntoinen eläkeläinen voisi tulla kyseeseen.

Kun jäin yksinhuoltajaksi, niin puoliväkisin ylipuhuin naapurin murrosikäisen tytön hoitamaan lapsia aluksi puoli tuntia kerrallaan. Tyttö innostuikin sitten muutaman käynnin jälkeen hommasta niin, että oli itse valmis ottamaan lisää vastuuta. Tämä tyttö hoiti lapsiani 3-4 vuotta, kunnes he muuttivat pois. Homma toimi kätevästi, koska matkoihin ei mennyt aikaa ja sovimme keskenämme kaikki yksityiskohdat. Esim. öisin hän vahti lapsia mielellään, koska lapseni nukkuvat normaalisti yöt läpeensä, joten hän katseli tv:tä, söi iltapalaa ja mesetti kannettavallaan ja meni sitten itse nukkumaan, joten hän sai rahaa sellaisesta, mitä hän olisi normaalistikin tehnyt perjantai- tai lauantai-iltana.

Itse yrittäisin järkätä hoitoapua toisilta äideiltä, vaikka kehittämään sellaisen hoitoringin muutaman äidin kanssa, jolloin jokainen saisi hengähdystauon säännöllisesti.
Itselläni on kaksi alle 4-vuotiasta lasta ja kyllä minä miellelläni otan hoitoon illaksi tai muutamaksi tunniksi tuttavan lapsia jos tarve vaatii. Voin mennä myös heidän kotiinsa hoitamaan. Otan omat mukaan tai sitten omat jää miehen kanssa kotiin. Yhden voi kerrallaan ottaa yökyläänkin.

Sekin on kyllä totta, että nykyään ollaan hirmuisen nihkeitä auttamaan toisia lastenhoidossa, ollaan niin väsyneitä tai ei muuten vaan kiinnosta auttavaa kättä tarjota. Onneksi meillä on hyvä tuttavapiiri ja naapurusto. Siinä ne menee puistossa toistenkin lapset ja koirat ulkoilutetaan ja kukkaset kastellaan jos tarve vaatii ja välillä taas toisinpäin..

Itse yrittäisin järkätä hoitoapua toisilta äideiltä, vaikka kehittämään sellaisen hoitoringin muutaman äidin kanssa, jolloin jokainen saisi hengähdystauon säännöllisesti.
Itselläni on kaksi alle 4-vuotiasta lasta ja kyllä minä miellelläni otan hoitoon illaksi tai muutamaksi tunniksi tuttavan lapsia jos tarve vaatii. Voin mennä myös heidän kotiinsa hoitamaan. Otan omat mukaan tai sitten omat jää miehen kanssa kotiin. Yhden voi kerrallaan ottaa yökyläänkin.

Sekin on kyllä totta, että nykyään ollaan hirmuisen nihkeitä auttamaan toisia lastenhoidossa, ollaan niin väsyneitä tai ei muuten vaan kiinnosta auttavaa kättä tarjota. Onneksi meillä on hyvä tuttavapiiri ja naapurusto. Siinä ne menee puistossa toistenkin lapset ja koirat ulkoilutetaan ja kukkaset kastellaan jos tarve vaatii ja välillä taas toisinpäin..

Tässä hoitorinkisysteemissä on myös omat ongelmansa. Sitten kun kaikki muut menevät töihin, ja olet ainoa ringin kotiäiti, käykin yhtäkkiä niin että muitten lapset ovat vähänväliä sinulla hoidossa, koska olet kotona "aina käytettävissä". Mutta sitten jos itse tarvitsisit joskus apua, muilla on aina töitä, kokous, tms. eli et saa ikinä oma lapsiasi mihinkään hoitoon. Tai ehkä kaikilla ei käy näin...

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä