raskaushepatoosi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maksa-arvot koholla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

maksa-arvot koholla

Vieras
Hei!

Minulla todettiin korkeat maksa-arvot viime torstaina. Kova kutina oli oireena yöllä kämmenissä ja jalkapohjissa. Sappihappo-arvot eivät ole vielä tulleet, mutta äippäpolilla annettiin adursal-lääke. Haluaisinkin nyt tiedustella, löytyykö kohtalotovereita, millä viikolla vauvat syntyneet, onko tarvinut käynnistää ja millaisia arvoja teillä on ollut. Aika masentavaa oli saada tälläinenkin vaiva
tähän loppuraskauteen.. minä siis nyt viikolla 37+6.

Mulla oli myös hepatoosi. En vaan ulkoa muista noita tarkkoja viikkoja, milloin todettiin ja mitä arvot olivat, enkä nyt ehdi kaivella papereita esiin. Sappiarvot mulla ei muistaakseni ihan kauhean korkealle nousseetkaan, mutta maksa-arvot huitelivat kyllä todella korkealla. Adursal lääkitys oli täälläkin käytössä ja sen aloittamisen jälkeen arvot kääntyivät aika pian laskuun. Vauva syntyi suunnitellulla sektiolla rv 38+6, osittain hepatoosin osittain perätilan vuoksi.

Kovasti tsemppiä! Kaikki menee varmasti hyvin hepatoosista huolimatta!

Kiva kuulla että löytyi kohtalotoveri.. ja kiitos tsempityksestä, olen jotenkin tosi ahdistunut ja peloissani, mutta onneksi torstaina on aika äippäpolille niin pääsen keskustelemaan lääkärin kanssa.

Kovin tutuilta kuulostavat tuntemuksesi; olin itsekin aikoinani todella ahdistunut ja huolissani hepatoosin vuoksi. Tuo Adursal lääkitys toimii kuitenkin yleensä tosi hyvin ja sen avulla saadaan arvot kuriin. Uskon, että sullakin käy samoin. Ja jos siltä näyttää, että tarvetta on, käynnistellään synnytys vaan sitten hieman ennen laskettua aikaa. Älä siis murehdi suotta liikaa!

Mulla on nyt toinen raskaus missä toi hepatoosi puhkesi. Ensimmäisessä ei ollut kuin pelkät sappihapot koholla huomattiin viikoilla 37+ ja ä-polille pääsin vasta 38+4 jolloinka käynnistettiin toi raskaus heti.
Nytkin on pelkät sappihapot koholla ja viikkoja on 36+2 ja mitään lääkitystä ei vielä aloitettu eikä puhuttu mitään käynnistyksestä. Ainoastaan et käyn uudelleen verikokeissa et katotaan et mitenkä noi arvot on nyt tällä hetkellä. Ja uusi ä-polin aika on vasta kolmenviikonpäästä ellei sitten tule yllätyksiä noissa kokeissa.
Mulla kutina ei ole niinkään kämmenissä ja jalkapohjissa, vaan muualla vartaloa. Edellisessä raskaudessa ostin itselleni juuriharjan jolla "raaputtelin" itseäni =). Nyt en ole vielä sitä tehnyt, sillä kutina on olut pikkuisen siedettävämpi.

Nostelen nyt vanhaa ketjua jos tulisi kertomusta kokemuksesta joltakulta joka olisi raskaushepatoosia sairastanut.

Olen ihmetellyt mahan valtaisaa kutinaa (kestänyt yli viikon) ja turvotuksesta luettuani huomasin jonkun artikkelin raskaushepatoosista... nyt huolettaa sillä virtsan proteiinitkin ovat koholla ja turvotusta on aika lailla (painokin noussut oudon nopeasti).

Onneksi ensi tiistaina on neuvola niin silloin voi asiasta kysellä neuvolatädiltä, jos vaikka testaisi maksa-arvot. Ainakin saisi mielenrauhan jos mitään ei ilmene.

Käsiäkin kutittaa mutta paljon vähemmän kun vatsaa ja käsien kutinan voi laittaa hikoilunkin piikkiin. Mutta vatsan kutina on aika outoa.

Onko jollain raskaushepatoosia sairastanut ollut vain vatsan alueen kutinaa?

Vatsan kutina johtuu useimmilla venyneestä ihosta kohdun kasvaessa, hepatoosiin viittaa kämmenien ja jalkapohjien epätavallinen kutina, kun nuo paikathan ei oikeastaan koskaan kutise. Mutta kysy ihmeessä neuvolassa asiasta.

Nostelen nyt vanhaa ketjua jos tulisi kertomusta kokemuksesta joltakulta joka olisi raskaushepatoosia sairastanut.

Olen ihmetellyt mahan valtaisaa kutinaa (kestänyt yli viikon) ja turvotuksesta luettuani huomasin jonkun artikkelin raskaushepatoosista... nyt huolettaa sillä virtsan proteiinitkin ovat koholla ja turvotusta on aika lailla (painokin noussut oudon nopeasti).

Onneksi ensi tiistaina on neuvola niin silloin voi asiasta kysellä neuvolatädiltä, jos vaikka testaisi maksa-arvot. Ainakin saisi mielenrauhan jos mitään ei ilmene.

Käsiäkin kutittaa mutta paljon vähemmän kun vatsaa ja käsien kutinan voi laittaa hikoilunkin piikkiin. Mutta vatsan kutina on aika outoa.

Onko jollain raskaushepatoosia sairastanut ollut vain vatsan alueen kutinaa?

Mulla ei juurikaan kutisseet jalkapohjat tai kämmenet vaan juuri vatsanseutu, käsivarret, sääret jne.. Oikeastaan kutinaa oli kauttaaltaan. Mutta mulla tosiaan koholla ovat olleet lähjinnä maksa-arvot eikä niinkään sappihapot. Ja näin siis molemmissa raskauksissa, edellisten viestieni jälkeen olen siis saanut toisenkin lapsen ja myös siinä raskaudessa hepatoosi iski, tosin vasta hiukan myöhemmin kuin esikoisen kohdalla. Mutta ehdottomasti kannattaa pyytää lähete labraan ja tarkistuttaa nuo maksa-arvot!

Viimeksi muokattu:
^ Juu kyllä on tarkoitus mainita huomenna neuvolassa kun sääretkin ja jalkaterät alkaneet kutista myös.
Maha alkanut kutista pahemmin, ja viime yönä oli unen saamisen kanssa vaikeuksia sen takia... toivottavasti ei olisi mitään muuta kun helteestä tms johtuvaa.

Yhteistyössä