Ristiäistarjoilut kotona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MamaLicious78
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

MamaLicious78

Vieras
Hei!

Kiinnostaisi kuulla mitä teillä on tarjottu kotiristäisissä? Pidetään kotona (tai siis ensin kirkko ja sen jälkeen vieraat meille kotiin) n. 30 hlölle, ja vieraita tulee pidemmältäkin asti, joten lämmintä ruokaa pitäis olla mutta toisaalta haluaisin selvitä suhteellisen helpolla.

Kakku tilataan konditoriasta, mutta lämpimän ruoan (jonkunlainen seisova pöytä varmaan) ja jotain pullaa tms olisi tarkoitus itse väsätä.

Onko vinkkejä? Olen aika toivoton keittiössä..... :) Juomana ajattelin pitää ihan alkoholittoman linjan, vaikka mies oli vähän sitä mieltä että ehkä ruokajuomaksi voisi olla kalja/viinikin vaihtoehtona. Tulee vaan aika paljon kalliimmaksi... Noh, neuvotellaan vielä siitä.

Sitten (lapsettomilta) kavereilta olen raskausaikana kuullut rivien välistä että heitä oli harmittanut joissain toisissa ristiäisissä ettei päivä"tarjoilun" jälleen enää ollut mitään ja sitten vaan "piti" lähteä kotiin. Olisi kuulemma ollut mukavaa jäädä hengaamaan pienemmällä porukalla kun niin harvoin nähdään ja pitkältä tullaan, mutta ajatus vielä iltasapuskoiden väsäämisestä siihen päälle ahdistaa... Varmaan muutenkin rankka päivä, ja meille jää siis yövieraita (onneksi sellasia joita ei tartte passata) siihen vielä pariksi päiväksi.

Kun ois loputtomasti rahaa ni hoitaisin koko homman jossain ravintolassa, mutta keksin kyllä rahalle parempaakin käyttöä juuri nyt.

ruokaisat salaatit on kans ihan hyviä näin kesällä ja kuumalla, waldorf esim on harvinaisempi. sen lisäksi jotain lihapullia tai sian ulkofileetä, suht edullista ja helppoa isolle porukalle. Ja hyvät potut nyt ei paljoo maksa jos tykkää. Jos illaksi vielä jää väkeä niin karjalanpiirakat erilaisilla päällysteillä (philadelphia-kurkku- leikkele ja munavoi) on hyviä iltajuttuja, joko pikkuisia pakasteesta tai jostain leipomosta, ja juomana menee hyvä teekin tai mehubooli. Itse en myös aio tarjota alkoholia, sillä kyse on kuitenkin lapsen juhlasta, niin se ei oikein sovi, vaikka yleensä sitä on nautittukin. osa vieraista voi harmistua mutta haitanneeko tuo.

Meillä on ollut juhlissa vaan suolaisia pasteijoita ja sitten kakkua ja pikkuleipiä. Jos illaksi jää vieraita, niin voithan tehdä etukäteen valmiiksi vaikka jonkun keiton, esim. kalakeiton (helppo lämmittää). Tai sitten laitat uuniin itsekseen kypsymään jotain uuniruokaa (janssonin kiusaus tulee tosi helposti, tietty kuumalla ilmalla ehkä huono kun kuumentaa kämpän). Voihan sitä illalla pienemmälle porukalle tarjota ruuan kanssa lasilliset jotain alkoholillistakin, vaikka ei mitään ryyppäjäisiä järjestäisikään.

Meillä oli kuukausi sitten tarjolla kesäkeittoa ja voileipäpöytä, josta sai tehdä haluamansalaisia voileipiä keiton lisukkeeksi. Pöydässä oli saaristolaisleipää ja hiivaleipää, pippurihärkäleikkelettä, graavilohta ohuina siivuina, sekä tavallista että homejuustoa, siivutettua maustekurkkua, tomaattia ja retiisiä sekä salaatinlehtiä. Juomina olivat maito, piimä, vesi ja mehu. Jälkkäriksi tarjottiin kinuskikakkua, tiikerikakkua ja herrasväen pikkuleipiä kahvin/teen kanssa. Hyvin kelpasi sekä aikuisille että lapsille.

Minusta kannattaa ottaa ristiäiset ÄIDIN voinnin mukaan. Minusta ristiäisten tarkoitus on olla ensimmäinen juhla pienelle vauvalle eikä suinkaan mikään syy aloittaa ryyppäjäisiä. Itse olen ollut useissakin ristiäisissä eikä missään niistä ole esim. tarjoiltu ruokia, koska äidit eivät ole jaksaneet pienen vauvan kanssa aloittaa mitään hirveää rumbaa ruokien kanssa, kun tavallinen kahvitarjoilu ja kodin siivoaminen ovat jo tosi haastavia järjestelyitä.

Kannattaa myös miettiä, että kenelle sitä ristiäisjuhlaa oikein haluaa järjestää ja millä kokoonpanolla. Jos kovin isoja juhlia haluaa, niin kirkko voisi olla oikeampi paikka ristiäisille varsinkin, jos on aika pieni asunto. Silloin kukaan ei edes oleta, että mitään alkoholitarjoiluita aletaan järjestämään.

En ole edes kovin uskonnollisesta perheestä/suvusta, mutta silti meidän sukulais- ja kaveripiirissä ristiäisissä ei ole ollut mitään alkoholitarjoilua (ei edes kuohuviiniä) ja minusta se on kiva tapa, koska kaikkiin muihin suomalaisjuhliin liittyy alkoholi niin voimakkaasti.

Jos koet ristiäisjärjestelyt raskaiksi, niin pitäkää vain ristiäiset sellaisenaan ja sukulaisvierailut, yökyläilyt tms. sitten myöhemmin, kun arki lähtee sujumaan vauvan kanssa ja on itse valmis siihen, että majoittaa yökyläilijöitä. Haluan siis puhua kaikkien niiden äitien puolesta, jotka ovat synnytyksestä ja yövalvomisesta ihan täysin väsähtäneitä. Kannattaa huomata, että lapsettomat eivät välttämättä tajua sitä, miten raskasta juhlien järjestely on pienen vauvan kanssa.

Itse järjestin ristiäiset aikoinaan käytännössä yksin, sillä mies oli päivät töissä ja minä sitten tein kutsut, siivosin, tein tarjoamiset, hankin itselleni ja vauvalle juhla-asut, mietin istumapaikat olohuoneeseen (meillä siis kastaminen ja sen jälkeinen kahvitus tapahtui kotona) ja juhlien jälkeen siivosin, tein kiitoskortit jne. Sen vuoksi meillä ristiäisiin kutsuttiinkin vain vanhemmat, sisarukset lapsineen ja kummit eli noin 15 henkeä. Kavereita ei kutsuttu ollenkaan (ellei sitten kaveria pyydetty kummiksi).

Jos haluat tarjota ruoat, niin mielestäni esim. jauhelihakeitto ja sen kanssa leipää on ihan hyvä vaihtoehto. Keitto on helppo tarjoilla ja sen maku vain paranee lämmittämisestä. Ruokajuomaksi riittää esim. vesi, mehu, maito ja ehkä kotikalja. Kahvipöytäänkään ei tarvitse laittaa sataa sorttia, vaan esim. kakku, keksiä ja pullaa riittää ihan mainiosti. Jos tietää, että on diabeetikkoja tai niitä, jotka eivät makeasta pidä, niin kahvipöydässä voi olla myös suolainen piirakka tai esim. karjalanpiirakoita ja munavoita.

Meillä oli molemmissa ristiäisissa karjalanpiirakoita ja munavoita.
(piirakat oli raakapakasteita)
Kaksi täytekakkua ja kaksi voileipäkakkua.
Tietty siihen vielä pullaa ja piparia päälle. (ja fazerin sinistä)
kalliiksi tulee eli en voi sinänsä suositella.

Alkoholia emme tarjonneet kun on lapsen oma juhla. Ei mikään vanhempien kaveriparty.
Jotkut kuulemma tarjoaa sitäkin. Noh, kukin tyylillään.

Mulla kävi noissa juhlissa niin hyvä säkä, että sain molemmilla kerroilla fiksun kaverin auttamaan kahvin keitossa, astioiden keräämisessä, kahvipöydän täytössä yms.
Kannattaa yrittää sopia, että joku ottais asiakseen. Itse tuskin ihmeitä ehdit.
Vieraita meillä oli suunnilleen 30 ja juhlat kotona.

Tossa aiemmin joku kommentoi, että äidin jaksamisen ja kunnon mukaan.
Asiaa puhui! Siitä tulee vaan paniikki ja paha mieli jollei kaikki mene niinkuin toivois.

Keittoruoka tuli myös tuolla aiemmin esiin.
Sitä varmaan itse harkitsisin nykytietämykselläni.
On halpa ja riittoisa.

-keittoa
-leipää ja siihen lisukkeita
-vesi, maito, (mehu, kotikalja)
Jälkkäriksi sitten kakkukahvit...

Sori jos tuli tylyn kuuloinen viesti. Mulla on aika napakka tapa ilmaista mielipiteitäni.
Toivon, että juhlat menevät hienosti ja ilman sen isompaa stressiä.

Minusta kannattaa ottaa ristiäiset ÄIDIN voinnin mukaan. Minusta ristiäisten tarkoitus on olla ensimmäinen juhla pienelle vauvalle eikä suinkaan mikään syy aloittaa ryyppäjäisiä. Itse olen ollut useissakin ristiäisissä eikä missään niistä ole esim. tarjoiltu ruokia, koska äidit eivät ole jaksaneet pienen vauvan kanssa aloittaa mitään hirveää rumbaa ruokien kanssa, kun tavallinen kahvitarjoilu ja kodin siivoaminen ovat jo tosi haastavia järjestelyitä.

Kannattaa myös miettiä, että kenelle sitä ristiäisjuhlaa oikein haluaa järjestää ja millä kokoonpanolla. Jos kovin isoja juhlia haluaa, niin kirkko voisi olla oikeampi paikka ristiäisille varsinkin, jos on aika pieni asunto. Silloin kukaan ei edes oleta, että mitään alkoholitarjoiluita aletaan järjestämään.

En ole edes kovin uskonnollisesta perheestä/suvusta, mutta silti meidän sukulais- ja kaveripiirissä ristiäisissä ei ole ollut mitään alkoholitarjoilua (ei edes kuohuviiniä) ja minusta se on kiva tapa, koska kaikkiin muihin suomalaisjuhliin liittyy alkoholi niin voimakkaasti.

Jos koet ristiäisjärjestelyt raskaiksi, niin pitäkää vain ristiäiset sellaisenaan ja sukulaisvierailut, yökyläilyt tms. sitten myöhemmin, kun arki lähtee sujumaan vauvan kanssa ja on itse valmis siihen, että majoittaa yökyläilijöitä. Haluan siis puhua kaikkien niiden äitien puolesta, jotka ovat synnytyksestä ja yövalvomisesta ihan täysin väsähtäneitä. Kannattaa huomata, että lapsettomat eivät välttämättä tajua sitä, miten raskasta juhlien järjestely on pienen vauvan kanssa.

Ihan samaa mieltä!

Viimeksi muokattu:
Ihan samaa mieltä!

Kannattaa muistaa myös se, että jos imetät vauvaa, niin silloin et voi olla kaatamassa kahvia ja palvelemassa vieraita, vaan jonkun on tehtävä sekin homma. Vaikka vauva olisi pulloruokinnalla, niin silti se sitoo yhden ihmisen. Herkkä lapsi saattaa nukkua huonosti, kun huomaa äitin stressaavan, joten parhaassa tapauksessa vauva on itkuinen jo edellisinä päivinä ennen juhlia ja juhlapäivänä! Itse tunnet miehesi parhaiten, joten onko hän omatoiminen vai täysin sinun ohjattavissa? Pienelle vierasmäärälle riittää sekin, että äiti auttaa keittiössä vain tarvittaessa ja isä hoitaa kahvinkaatelut yms. Toki fiksu äiti/anoppi tms. kotihengetär auttaa myös mielellään tarjoiluissa.

Leipomuksia kannattaa tehdä mahdollisimman paljon ennakkoon esim. tietyt kahvikakut (kuivakakut) ovat sellaisia, että maku vain paranee kun sen tekee 1-2 päivää ennakkoon. Kiusaukset ovat helppoja, jos ostat esim. valmiita perunasipulisekoituspusseja, nakkaat joukkoon kinkkukuutiot, kermapurkin ja mausteita. Tietysti salaatti/raaste vaatii sen, että joku sen tekee aamulla.

Viimeksi muokattu:
Komppaan täysin edellisiä! Itse oikeastaan väsähdin kunnolla juuri ristiäisten alla eli synnytyksestä n. pari kuukautta. Siihen asti kai mentiin niillä kuuluisilla hormooneilla suht pirteänä. Meillä onneksi oli pienet juhlat eli isovanhemmat ja sisarukset, joista tuli myös kummeja. Vieraita oli siis n. 10. Ja eikä yhtään enempää olisi tarvinutkaan olla.

Iso kiitos meillä kuuluu äidilleni ja siskolleni, jotka huomasivat kuinka sippi olinkaan ja käytännössä leipoivat kakut ja suolaiset piirakat edellisenä iltana minun puolestani. Samoin siivous sujui aika suurelta osin sen osaston avulla ja mies tietenkin auttoi myös. Olin nimittäin ihan poikki ja sen lisäksi 30-50 minuutin imetyssessioita oli vielä siihen aikaan pitkin päiväää, jotenka tiukoille olisi mennyt, että olisin saanut kaiken tehtyä noinkin pienelle joukolle.

Ei siis kannata ahnehtia, voi olla ettei sitä virtaa niin riitäkään. Mutta jos toisaalta riittää, niin antaa mennä sitten vaan. Keittoihin tai laatikoihin minäkin suosittelisin panostamaan jos lämmintä ruokaa haluaa tarjota.

Suosittelen kans keitto / kiusauslinjaa ovat helppoja ja suht onnistumis varmoja ruokia, Salaattia ja voileipää ja jälkkäriksi kakkua ja jotaki pientä kahvipöydän herkkuja.
(Lapinukon keitto)
Toinen vaihtoehto ois ihan vain ruokasia salaatteja, lihapullia, voileipää, karjalanpiirakoita.

Ristiäisissä en tarjoais alkoholia ovat kuitenki lapsen juhlat.

Yhteistyössä