sokerirasituksen raja-arvot?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja läski
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

läski

Vieras
Hei!

Mun piti saada neuvolasta pe tietoon sokerirasituksen tulokset. Ei kuitenkaan vastattu koko päivänä. :( Onko jollain kertoa ne arvot jotka on vielä ok? Olen saanut netistä vähän ristiriitaista tietoa eri sivuilta. Joissan sanotaan, että paastoarvo on hyvä kun on alle 5 ja jossain taas, että saa olla enintään 4,8...

Mulla arvot oli 4,9 paastoarvo, tunnin päästä 6,8 ja kahdentunnin päästä oli taas 4,9. Nuo kaksi vikaa ainakin (kai) ovat hyvät, mutta tuo paastoarvo on kai sitte sillä rajalla..?

Mikäli olen oikein ymmärtänyt, ovat kaikki sokeriarvosi aivan normaaleja. En ole itse raskaana, mutta paastosokeriarvoni 6.0 katsotaan vielä normaaliksi, vaikka keikkuukin siinä rajalla. Saat varmasti varmistuksen asiasta vielä maanantaina.Iloista odotusta!

Hei,

jos aihe kiinnostaa niin ihmeessä googlaa raskausdiabetes ja lue tuloksista esim. lääkäreiden kirjoittamat artikkelit, saat faktaa.

Paastoarvo 5 raja, kahden tunnin arvo on muistaakseni 8 tienoilla. Niihin nähden sulla ei pitäisi olla hätiä mitiä.

Kiitos vastauksista!

Mitä nyt kuitenkin olen lukenut, paastoarvo saisi olla raskaana enintään 4,8... eli varmaan joudun jonkin verran tarkastamaan ruokavaliota ja kontrolloimaan sokeria. Eipä tuo haittaa, inhottaa vaan kun sitten jatkossa joutuu aina syyniin, vaikka tosiaan kokonaisuudessaan nuo sokerit ovat ihan normaalit.

Mutta kerron vaikka mitä neuvolassa sanovat huomenna jos joku kaipaa samanlaista tietoa.:)

Kävin sokerirasituksessa muutama viikko sitten ja arvoni olivat: paastoarvo 4,8 - 1h päästä 10,6 ja 2h päästä 8,6. Olivat kuulemma ok. Kaksi vuotta sitten nuo arvot olisi edellyttäneet jo kontrollia, mutta arvoja on nyt myöhemmin kuulemma nostettu vastaamaan pohjoismaissa yleisesti olevia lukuja. Eli sulla arvot on käsittääkseni oikein hyvät. Itse olen omista arvoistani kyllä huolissaan, mutta neuvolassa eivät ole minkään jatkotoimenpiteen kannalla.

Jep, HUSsin alueella raja-arvot seuraavanlaiset: paasto 5.3 / 1h 10 / 2h 7.8

nää oli myös meillä rajat. ja kun yksikin on yli niin saa raskausajan diabetesdiagnoosin ja aluksi mitataan sokereita aamulla ja tunti ruokailujen jälkeen parin viikon ajan. ja jos jotain hälyyttäävää ylittelyä löytyy ( siis paasto raja kotimittauksessa on 5,5 ja tunnin raja 7,8) niin ä-polille ja insuliinille mikäli ruokavalion muutos ei auta.

Viimeksi muokattu: