Terolut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lily
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lily

Vieras
Tervehdys!

Olemme yrittäneet toista lasta vuoden. Nyt olen syönyt kaksi kiertoa Terolut-keltarauhashormonia kuukautiskierron tasaamiseen. Ensimmäisessä kierrossa menkat alkoivat 5 päivää lääkkeen lopettamisen jälkeen (kierron 29. päivä) ja nyt toisessa kierrossa on menossa lääkkeen lopettamisesta jo 12. päivä eikä menkkoja kuulu. Tietysti onnesta soikeena luulin olevani raskaana, mutta tänään viimeksi tein negatiivisen testin. Testissä olisi pitänyt näkyä periaatteessa jo viikko sitten, jos olisin raskaana. Oon ihan masentunut, epätoivoinen ja stressaantunut, kun lasta ei ala kuulumaan! Kysyisinkin teiltä Teroluttia joskus syöneet, kuinka nopeasti teillä on alkanut vuoto lääkkeen lopettamisen jälkeen? Entä onko moni tullut raskaaksi Terolutin avulla?

Hei,

...Lily, kuullostaapa valitettavan tutulta tuo sinun tarinasi. Itse jätin pillerit pois jo lokakuussa ja edelleen ootellaan niitä ihka ensimmäisiä kuukautisia saapuvaksi! Olen syönyt jo yhden terolut-kuurinkin ilman tulosta, eli kuukautisia ei tullut sitten ollenkaan ja sillä tiellä ollaan edelleenkin. Voi kuurjuus. Nyt olen kyllä menossa uudelleen lekurille asian tiimoilta. Toivottavasti jollakin keinolla saadaan kierto käyntiin, eihän näistä raskaustoiveista tule muuten mitään! Toivon sydämestäni onnea sinulle Lily, toivottavasti saat kiertosi kuntoona!

Vuodon pitäisi alkaa parin viikon sisällä. Mä söin teroluteja vain yhden kierron ja silloin kesti 16 päivää ennen kuin mitään tapahtui. Jos ei viikonloppuna menkat ala, niin soita lääkkeen määränneelle lääkärille ja kysy, että mitäs nyt tehdään. Näin mä tein, mutta menkat alkoi 10 minuuttia ennen kuin gyne vastasi soittopyyntööni, tyypillistä.

Jätin ne sittemmin pois, koska tästä kierrosta tehdään kartoitusta, joten sitä ei sotketa hormooneilla. Jatkosta en tiedä.

Kiitos vastauksista!

Näin teen, odottelen vielä viikonlopun ja sit lääkäriin...
Toivon, että teillä myös saadaan kierrot kuntoon! Mulla ei oo koskaan ollut säännölliset nuo menkat, joten tuo Terolut tuntuikin liian hyvältä ollakseen totta... Tuliko teillä muuten rinnat kipeeks ja nipisteluä sekä painon tunnetta vatsaan Terolutista? Mulla on edelleen 13. päivän jälkeen lääkkeen lopettamisesta. Ekalla Terolut-kierrolla oli kans. Luulin silloinkin olevani raskaana, mutta tuli pettymysten pettymys kun menkat alkoi...

Tsemppiä, koitetaan jaksaa!

Noniin!

Mulla alkoi sitten menkat 15. päivänä lääkkeen lopettamisesta! Taidan kuitekin varata ajan gynelle, kun oon ihan romuna näistä pettymyksistä. Oltiin pojan 2-v neuvolassa ja aloin itkeä vollottamaan kun multa kysyttiin, että kuinka mä voin...Jos sais jotain tietoa mistä tää raskaaks tulon vaikeus johtuu ja mahdollisesti apua siihen...

Mä jouduin myös aloittamaan terolut-kuurin, koska viimeiset kuukautiseni on ollut viime elokuussa. Nyt kuukautiset on myöhässä 10 päivää. Tällähetkellä mulla on samanlaisia oireita kuin esikoista odotellessa:painon tunnetta, pistelyä rinnoissa ja munasarjoihin vihloo.
Tänään kävin lääkärissä. sanoi, että jos viikon päästä raskaustesti on negatiivinen niin laittaa lähetteen gynekologille. Toisaalta kun aloin odottamaan esikoistani testi näytti vasta 6. rv positiivista...

Terve Katjuska!

Toivotaan, että plussaat viikon päästä eikä menkat ala! Jännitän täällä kans sun puolesta! Mulla oli aikoinaan menkat poissa puol vuotta, ja söin silloin yhden kierron Terolutia. Ne sit tuli sillä, mutta ei muuttunut säännöllisiks. Toivon, et nyt kun syön sitä 3 kiertoa, niin ne tulis suht säännöllisiks. Minkä ikänen muuten teidän esikoinen on ja kuinka kauan yrititte silloin? Oletteko nyt yrittäneet kauan?
Me yritettiin esikoista puol vuotta ja sitä ennen oltiin 2 vuotta ilman ehkäsyä periaatteella että tulee jos on tullakseen (opiskelin silloin). Että ei se helppoo ollut silloinkaan. Ja silloin ei edes tiennyt, että onko mun ylipäätään mahdollista tulla raskaaksi! Jotenkin vaan tuntuu tää toisen tekeminen stressaavan enemmän. Ehkä siks kun kaikki kyselee koko ajan, että koskas on toisen aika. Että kannattaa nyt tehdä, kun oon kotonakin. Ja sit ne kaverit jotka on saanu esikoisen samoihin aikoihin, on jo saamassa pikkukakkosia muutaman kuukauden sisällä! Tosin on niitäkin kavereita, jotka on yrittänyt yhtä kauan tai kauemminkin!

Mutta kärsivällisyyttä sinne ja plussatuulia...

Hei! Oli ihana löytää saman asian kanssa pyöriviä nais-ihmisiä. Lopetin pillerit. viimeiset menkat tulivat marraskuussa, viimeiset pillerit joulukuun puolella ja sen jälkeen ei ole menkkoja kuulunut. Sain reseptillä teroluteja, joita määrättii 7 päivän ajan 1 tabletti. Puhelinaika ja resepti sitä kautta... Mitään ei ole kuulunut nytkään. viimeisen teron vetäsin viikko sitten sunnuntaina.
Täytynee varmaan soittaa lääkärille, et milloin saa ottaa lisää. Mnulle täytyy varmaan asettaa jokin oletuskierto tms. koska ei siitä enää ole mitään havaintoa

T:lut

Heissan Lutti!

Kannattaa varmaan vielä odotella viikko, ennen kun soittaa lääkärille. Joku tuossa tiesi, että menkat pitäisi alkaa 2 VIIKON kuluessa lääkkeen lopettamisesta. Mulle määrättiin (terveyskeskuslääkäri) 1/2-1 tabletti 2xpäivässä kierron 15-24 päivänä eli 10 päivää Teroluteja. Ja oon ottanut vaan sen puol tablettii 2xpäivässä. Ehkä syytä ois nostaa annosta 1 tbl:n 2x päivässä. Aijon kysyy sitä huomenna kun meen tällä kertaa yksityiselle gynekologille. Ajattelin myös pyytää ultrausta ja mahdollisesti myös lähetettä jatkotutkimuksiin kunnalliselle puolelle. Jännittää mitä huominen tuo tullessaan... Täytyy henkisesti valmistautuu et ultras näkyy vaik endometrioosi tai PCO (mun siskolla todettu PCO). Tietysti toivon, et siel näyttäis kaikki olevan hyvin ja vaikka ovulaatio. Huomenna kierron päivä 12/16-58...

Moikka!

Tein taas eilen lääkärin neuvosta raskaustestin... negaa näytti! Mutta edelleen munasarjat ovat kipeät ja rintoja kiristää. Eilen olin niin maassa koko asiasta, että itkin koko päivän. Tosin töissä oli pakko olla kuin naantalin aurinko.
Esikoinen on nyt 1,5 vuotias. Toista lasta haluttaisiin jo kovasti. Silloin kun lopetin pillerit (myös opiskeluaikoina) tärähdin heti ensimmäisellä yrityksellä raskaaksi ja kaikki meni hyvin. Aloitin imetyksen jälkeen taas pillerit ja lopetin ne jo heti elokuussa eli söin niitä vain puoli vuotta. Mutta kuukautiset ei koskaan alkanutkaan. Tammikuussa sain itteni roudattua lääkäriin, joka määräsi sitten terolutin 1x1 päivässä. Nyt viimeisestä tabletin otosta on 17 päivää. eikä kuukautisia vieläkään!!!!
Maanantaina olisi soittoaika lääkärille, joka laittaa seuraavaksi lähetteen gynelle sairaalaan. Odotan vaan sinne pääsyä, jotta löytyisi jokin syy tähän piinaavaan menkattomaan elämään:)

Moi Lily!

Täällä ollaan samassa veneessä ja kyllä on paatti kyyneliä tulvillaan välillä. Mulla esikoinen 1 v 7 kk ja ollaan yritetty pojalle kaveria nyt kymmenen kierron ajan. Ei vaan tärppää ei. Poju tärppäs kolmannella kerralla. Mulla on tuota ikää jo 37, joten pieni paniikki alkaa kohta olla päällä. Ja muutenkin, olisin halunnut saada lapset lähekkäin, olisi sitten pieni ikäero heillä. Tämä on uskomattoman raskasta henkisesti, onneksi parisuhde ei ole tästä kärsinyt. Kuukaudesta toiseen kaikki vaan pyörii kierron ympärillä ja pahoilla mielin katselen kun pyöreitä masuja kävelee kaupungilla vastaan. Miksen minäkin voi olla raskaana??? Mitä pahaa olen tehnyt ettei meille suoda toista lasta???

Tervehdys!

Otan osaa negaan Katjuska! Niin tuttua mullekin tuo toivo-pettymysvuoristorata! Toivo herää kun menkat viipyy ja on oireita. Ja vaikka pettymys on hirveä testin jälkeen, herää jälleen toivo, että se vaan ei vielä näy... Ja taas hirvee pettymys kun menkat viimein alkaa. Ja jälleen herää pienen pieni toivo, että voihan menkat tulla vaikka oiskin raskaana... Aivan sanonko mitä tää elämä toisinaan! Toivottavasti pääset nopeasti jatkotutkimuksiin. Onko yhtään tietoo milloin?

Itse sain eilen vastauksia gynekologilta tähän kurjuuteen. Tiesi jo aamulämpömittauksiani ja kiertojani katsomalla, etten ovuloi. Ja ultrassa näykyi kuten aavistelinkin PCO. Nyt sitten tämä kierto vielä Terolutia, tosin nyt 1 tbl x2 päivässä kierron 20-25 päivinä. Ensi kierrosta aloitetaan Clomifen-lääkitys, joka toivottavasti saa aikaan ovulaation. Määräsi myös hormoni-labroja ja 30 min hikistä liikuntaa päivittäin. Liikunta edesauttaa ovuloimista PCO:ssa. Uskon tuohon täysin, sillä kun esikoinen sai alkunsa olin juuri aloittanut juoksemisen. Nyt ei ole tullut harrastettua liikuntaa kuin hyvin epäsäännöllisesti. Jotenkin on nyt helpottunut olo, kun sai tietää mikä mussa on vialla. Vaikka meinasi tulla tippa linssiin diagnoosin kuultuani. Ja kun tietää että asialle voi tehdä jotain ja sille tehdään jotain heti. Lääkäri vaikutti hyvin toiveekkaalta ja lupasi laittaa lähetteen hormonipolille jos en ole kesäkuun loppuun mennessä raskaana. Toivo herää taas...

Tervetuloa muuten joukkoon Katariina! Tsempataan toisiamme niin tämä yrittäminen ei syö niin paljon voimia!

terolutteja 10 päivää, 4 päivää alko menkat mahakipujen kera...ja vuotaa ja vuotaa 6 päivä menossa ja vuotaa aivan hirveesti. Vaavaa ei näy eikä kuulu vuosi yritystä takana.

Tervehdys!

Olemme yrittäneet toista lasta vuoden. Nyt olen syönyt kaksi kiertoa Terolut-keltarauhashormonia kuukautiskierron tasaamiseen. Ensimmäisessä kierrossa menkat alkoivat 5 päivää lääkkeen lopettamisen jälkeen (kierron 29. päivä) ja nyt toisessa kierrossa on menossa lääkkeen lopettamisesta jo 12. päivä eikä menkkoja kuulu. Tietysti onnesta soikeena luulin olevani raskaana, mutta tänään viimeksi tein negatiivisen testin. Testissä olisi pitänyt näkyä periaatteessa jo viikko sitten, jos olisin raskaana. Oon ihan masentunut, epätoivoinen ja stressaantunut, kun lasta ei ala kuulumaan! Kysyisinkin teiltä Teroluttia joskus syöneet, kuinka nopeasti teillä on alkanut vuoto lääkkeen lopettamisen jälkeen? Entä onko moni tullut raskaaksi Terolutin avulla?

Laitan tähän saman mitä kirjoitin toiseen ketjuun:

Terolutit pitäisi aloittaa vasta ovulaation jälkeen, jos raskaustarkoituksessa teroja syö.
Tämä siksi, että terothan ovat keltarauhashormonia, jota normaalisti alkaa erittymään oviksen jälkeen. Eli itse meinaan nyt tehdä niin, että tikutan oviksen ja vaikka se olisi tyyliin kp 24, niin terot aloitan vasta kp 27 raskautta tukemaan.
Jos terolutit syö kp 15-24, niin ovulaatiota ei välttämättä ehdi tulemaan, jos on ns. pitkäkiertolainen kuten minä normaalisti.
Terolutithan pääasiassa säännöllistävät kuukautiskiertoa, mutta jos niiden aikana ei ovuloi, niin siinäpä se pulma onkin. Avuksi tarvitsis esim. Clomifenit, joita itse ajattelin pyytää lääkäriltä.

Toiset taas ovat raskaaksi tulleet terojen aikana, mutta heillä ovulaatio on silloin mitä ilmeisemmin tapahtunut hyvissä ajoin.

Itsellänikin menkat siis tuli terojen aikana, mutta raskaus ei alkanut, ja ovulaatiota en terojen aikana kunnolla saanut tikutettua kertaakaan.

Viimeksi muokattu:
Hei!

Pää täynnä kysymyksiä, oisikohan kellään kokeneemmalla tietoa?

Ennen niin säännölliset menkat (28pv, ovis 14kp) muuttuivat yhtäkkiä elokuun jälkeen oudoiksi. Olemme yrittäneet saada vauvaa aikaiseksi kesäkuusta saakka.
Elokuussa oli kaiketi kemiallinen raskaus tai varhainen keskenmeno, kuukautiset alkoivat vajaan viikon myöhässä, olivat normaalia kivulaammat ja runsaammat. Ovulaation tunsin 14kp, eli ajallaan. En keksinyt, mikä muukaan voisi kuukautisia myöhästyttää. Testaamaan en ehtinyt. Raskausoireitakin oli, mutta en ole varma kuvittelinko ne.

Sen jälkeen ei ole normaalista ollut tietoakaan. Ovulaatiokipuja on ollut 5 päivää kp 17-22, sitten yhtäkkiä hellittänyt, ja lämmöt on nousseet liki asteella seuraavana päivänä. Eli oletin oviksen olleen myöhässä ja munasolun kypsymisen aiheuttaneen tuota kipuilua. Aiemmin kipua on ollut tasan vain sen yhden päivän/muutaman hetken yhtenä päivänä kp 14.

Nyt tämän oletetun oviksen kp22 jälkeen on mennyt vain 6-7 päivää, kun onkin jo alkanut rusehtavat tuhruiluvuoto ja tiputtelu. Lämmöt ovat pysyneet koholla, kunnes 14 päivää oviksesta kp36 on hanat auenneet ja alkaneet kunnon menkat.
Kuvittelin aluksi tuota viikko oviksen jälkeen alkavaa vuotoa kiinnittymisvuodoksi, mutta se jatkuikin ihan koko viikon, siihen asti kunnes kunnon menkat alkoivat.

Kävin nyt gynellä, jonka ultran mukaan kaikki on kunnossa, ei mitään vikaa. Epäili keltarauhashormonin vajetta ja sain Terolutit. Terolutit otan siis raskautta tukemaan, pidentämään luteaalivaihetta, estämään limakalvon liian aikaista vuotamista ja progesteronivajetta, jotta mahdollinen alkio voisi kiinnittyä.

Niitä olisi pitänyt syödä kp15-25, mutta aloitin ne vasta kp24, koska pelkäsin että ne voisivat estää ovulaatiota, joka ei tosiaan tullutkaan vielä kp15, vaan kp22. Ja halusin varmistaa, että olin varmasti ovuloinut.

Ehdin syödä 4 Terolutia, kun alkoi taas vuoto, eli kp28. Kuitenkin, se oli vain yhden päivän vuoto, joka näyttää nyt asettuneen, tänään on kp29, eikä ainakaan vielä ole vuotanut mitään. Eilen kävi myös lämmöt alhaalla, mutta tänään ne ovat taas koholla. En unohtanut ottaa Terolutia. Ja Terolut kai ne lämmöt nyt nostaakin takas.

Koko eilisen yön menkkakramppaili, mutta mitään ei vuotanut enää. Tänään kaikki tuntemukset on loppuneet.

Kysymyksiä siis:

-Voiko eilinen kp28 (oikeasti 6dpo) vuoto johtua siitä, että keho jotenkin "muistaa" että kp28 pitäis alottaa vuotaminen, vaikka oviksesta ei ollutkaan kuin vasta viikko?

-Vai voiko kyseessä olla kiinnittymisvuoto, kun oviksesta oli kuusi päivää (dpo6)?

-Vai oliko se sittenkin jälleen keltarauhasen vajaatominnan oireen tuhrutteluvuodon alku, jonka Terolut sitten lopetti? Voiko tuhruiluvuotoa edes tulla, jos on jo useampana päivänä syönyt Terolutin?

-Vai jäikö ovulaatio sittenkin vain yritykseksi, eli yritti ja yritti 5 päivää, mistä tuli kivut, muttei munasolu irronnutkaan ja olisi anovulatorinen kierto? Jos ei irronnut, niin mikä nosti lämmöt seuraavana päivänä, jollei progesteroni keltarauhasesta? Jos munasolu ei irronnutkaan ja munanrakkulasta ei tullutkaan keltarauhasta, voisiko limakalvo alkaa vuotamaan jo pois viikko sen "ovisyrityksen" jälkeen? Ja että nyt sitten nuo Terolutit estää sen vuodon ja lämmönlaskun?

-Syönkö nyt Terolutit loppuun ja elättelen toivoa, että ovis ON tapahtunut ja eilinen vuoto on kiinnittymisvuotoa, ja Terolutit tukevat limakalvon pysymistä ja raskauden alkua?
-Vaikkei alkiota olisi, syönkö nyt nämä 10 tabua loppuun, jotta se viikon tiputtelu ennen menkkoja pysyisi poissa?
-Vai lopetanko Terolutit, koska oli eilen vuotoa? Tai jos vain keinotekoisesti niillä nyt pitkitän kiertoa, ja mitään alkiota ei edes ole kiinnittymässä mihinkään (anovulatorinen) ?

Tänään omituisuus jatkuu. Heräsin verilammikosta, joten en enää ottanut tänään Terolutia sitten. En ehtinyt kuin 5 pilleriä syödä, tämän aamuista en ehtinyt ottaa.

Ja nyt sitten aamun jälkeen ei olekaan taas vuotanut enää mitään. Ihmeelliset on-off menkat.

Mutta vauvahaaveet on tästä kierrosta sitten kuopattu. Enkä tiedä millon on kp1, tänään, toissapäivänä vai kenties huomenna? :(

Moikka kaikille!!
Koko elämäni kuukautiset olleet epäsäännölliset , ja viimeisen
2 v aikana on 2 kertaa vuodessa( kuin koirilla :). Kävin lääkärissä
Ja sain terot . Tänään otan 8 tab, niin katsotaan sit mitä käy muutaman
Päivän päästä kun 10 tab kuuri. Oireet on ollu jo viikon : raudan
maku suussa , alavatsassa nipistää välillä..( ennen ei sellaista ollu
koskaan) .. Emme käytä ehkäisyä jo 4 v ..raskaustestejakin tehty kui monta!! Eikä mitään tulosta. Mut nyt
Otettiin ihan tosissaan tämä asia. 25 / 2 on Naistenklinikalle varattu aika.
Tein monta kk ovistesteja ja aina nega. Mutta eilen tein taas illalla ja aamulla
Ja näytti haamu .en tiedä tarkoittaako se ovulaatiota tai vaikuttaako terot. Nyt 34kp
menossa .
Anteeksi sekavasta tekstistä kun äidinkieli ei ole suomi ja muutenkin ensimmäistä kerta täällä!
Onnea teille KAIKILLE!! Plussa tuulia!!

Tänään omituisuus jatkuu. Heräsin verilammikosta, joten en enää ottanut tänään Terolutia sitten. En ehtinyt kuin 5 pilleriä syödä, tämän aamuista en ehtinyt ottaa.

Ja nyt sitten aamun jälkeen ei olekaan taas vuotanut enää mitään. Ihmeelliset on-off menkat.

Mutta vauvahaaveet on tästä kierrosta sitten kuopattu. Enkä tiedä millon on kp1, tänään, toissapäivänä vai kenties huomenna? :(

Mitäs sulle on käynyt sen jälkeen ?
Ihanaa lukea teidän kertomuksia

Viimeksi muokattu:
Moi Lily!

Täällä ollaan samassa veneessä ja kyllä on paatti kyyneliä tulvillaan välillä. Mulla esikoinen 1 v 7 kk ja ollaan yritetty pojalle kaveria nyt kymmenen kierron ajan. Ei vaan tärppää ei. Poju tärppäs kolmannella kerralla. Mulla on tuota ikää jo 37, joten pieni paniikki alkaa kohta olla päällä. Ja muutenkin, olisin halunnut saada lapset lähekkäin, olisi sitten pieni ikäero heillä. Tämä on uskomattoman raskasta henkisesti, onneksi parisuhde ei ole tästä kärsinyt. Kuukaudesta toiseen kaikki vaan pyörii kierron ympärillä ja pahoilla mielin katselen kun pyöreitä masuja kävelee kaupungilla vastaan. Miksen minäkin voi olla raskaana??? Mitä pahaa olen tehnyt ettei meille suoda toista lasta???

Ajattele meitä muita naisia joilla ei edes ole sitä yhtä lasta! On se helvetin ihme miten osataan sääliä itseään, eikä olla kiitollisia edes siitä yhdestä lapsesta. Mitä oikein tarkoitat? Olemmeko me muut naiset joilla ei lasta lainkaan tehty pahaa ja siksi lasta emme saa? Näköjään sinä et ole tehnyt pahaa, sinullehan lapsi on jo suotu!

Viimeksi muokattu:
Moi Lily!

Ajattele meitä muita naisia joilla ei edes ole sitä yhtä lasta! On se helvetin ihme miten osataan sääliä itseään, eikä olla kiitollisia edes siitä yhdestä lapsesta. Mitä oikein tarkoitat? Olemmeko me muut naiset joilla ei lasta lainkaan tehty pahaa ja siksi lasta emme saa? Näköjään sinä et ole tehnyt pahaa, sinullehan lapsi on jo suotu!

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä