Mitä kani tarvitsee?

  • Viestiketjun aloittaja Haluaisin kanin
  • Ensimmäinen viesti
Haluaisin kanin
Moi, olen kutos luokalla oleva tyttö ja tällä hetkellä olen säästämässä omaan kaniin rahaa. Mietin tässä vain että myydäänkö näin nuorille kaneja? Ja mitä kani tarvitsee? Minkä kokoinen häkki on sopiva? Rotuna mietin jotain pientä mutta halpaa. Olisiko rotu Ehdotuksia? Ja paljonko kani maksaa? Entäs lääkärikulut, riittääkö varalle 200€? Myydäänkö kaneja nyt korona aikana? Minulla on aika iso huone, että tarvitseeko kani edes häkkiä silloin? Kiitos jos vastaat kysymyksiini
 










Kannattaa harkita todella tarkkaan, on todella iso päätös! Olet hommaamassa elävää luontokappaletta joka on täysin riippuvainen sinun hoidosta ja kani voi elää todella pitkään, ei välttis vaan sitä 9 vuotta!
 
tietääkseni kanit pissii,ja papanoi joka puolelle ympäristöään joten häkki on hyvä olla olemassa.Toki ei sen kanin siellä häkissä tarvitse koko aikaa nyhjöttää,kyllähän se tykkää jos välillä pääsee häkin ulkopuolellekkin,valvoo vaan vieressä sitten,ja siivoaa paikat ulkoilun jälkeen.(y)
 
r0s
Pidät sen pupusen aluksi häkissä (lainaa vaikka jostain) ni se oppii papanoimaan ja pissimään sille aluelle. Ja hakemaan ruokansa sieltä. Sit voit luopua häkistä kunhan huoneessa ei ole sähköjohtoja korkeudella minne pupunen yltää.

Se järsii tuolinjalat ja pöydänjalat ja repii tapetit seinistä jos on kohta mistä kiinni saa, mutta tarpeensa telee (paitsi säikähtäessään) sinne minne tullessaan ne oppi tekemään.

Heinää, ruokaa, vettä, eipä se muuta vaadi. Ni ja persuspesun jos oot antanut vääränlaista sapuskaa. Ja kynnet pitänee joskus leikata.
 
  • Tykkää
Reactions: Kokardi65
höh.höö?mitens olisi tämmöinen jättikani??mistäköhän nuita saa.Tommonen olisi kiva tuota kun kävelyttäisi hihnassa tuolla turuilla ja toreilla niin varmasti herättäisi huomiota.Mitenkähän tuo tulisi meitin kissan kanssa toimeen.hmm?
 
  • Tykkää
  • Rakkaus
Reactions: m1es ja Lispetti
höh.höö?mitens olisi tämmöinen jättikani??mistäköhän nuita saa.Tommonen olisi kiva tuota kun kävelyttäisi hihnassa tuolla turuilla ja toreilla niin varmasti herättäisi huomiota.Mitenkähän tuo tulisi meitin kissan kanssa toimeen.hmm?
Belgian jättikanit on kyllä söpösiä!❤

Mulla on ollut pienenä luppakorva ja kääpiökani, oli nekin yks pariskunta, voi jestas!❤ Tyttöjä onneks molemmat, muuten olis ollut hetken päästä kämppä täynnänsä pupuja.

Niiden touhuja oli kyllä kiva seurailla ja syliinhän nuo aina änkivät.❤



Ap:lle vielä edellisten vastauksen lisäksi:
Kani tarvitsee myös väkirehua eli pellettejä tai siemeniä. Kalkki- ja nuolukiven mineraalien saannin varmistamiseksi.

Ja, minulla oli niin, että häkissä oli erikseen pissa/papanalaatikko. Kun kanit oppivat tekemään tarpeensa siihen niin eipä niitä tarpeita löytynyt juuri muualta.
Kuten Ros kirjoitti, johdot kun saa piiloon plus muut vaaralliset matskut pois niin häkki voi aina olla auki ja häkki toimii vain ruokapaikkana ja häkissä oleva käymälälaatikko käymälänä. Jotkut käyttää kissanhiekkaa käymälälaatikissa, se on mielestäni ihan oiva ratkaisu eikä haise.
Kani tarvitsee myös paljon töitä hampaille jotta ne kuluvat, pelletit ja heinä ei välttämättä riitä, tuoreita puiden oksia voi hakea lisäksi. Kanin hampaat on siitä jännät, että ne kasvaa koko ajan.
 
  • Tykkää
Reactions: Kokardi65
vierailija
Mieti nyt vielä tarkkaan. Jos hankit kanin, tarkoittaa se että sitoudut siihen hyvässä lykyssä reilusti yli kymmeneksi vuodeksi. Kanit ovat seurallisia otuksia ja kaipaavat paljon seuraa. Haluavat luonnollisesti myös pomppi vapaana. Itse en ikinä hankkisi kania vain johonkin häkkiin kyyhöttämään, eihän häkissä pysty edes loikkimaan! Se on yksinkertaisesti väärin! Vähintään siis yksi huone missä vapaana koko ajan, mielellään useampi huone.

Kani on jyrsijä ja se sitten todellakin jyrsii! Oksien tarjoaminen saattaa hieman helpottaa, mutta varudu siihen että et kiinny mihinkään mitä omistat liikaa, koska muuten sinua ärsyttää kokoajan koska se kani tulee tuhoamaan paikkoja. Se syö pöydän ja tuolin jalat, lattialistat, ovenkarmit, repii matot, sohvat ja vaatteet. Papanaa on todennäköisesti ympäri kämppää (meillä ainakin oppinut hyvin pissimään pissalaatikkoon). Pissalaatikkoa saa siivota ahkerasti, muuten haisee pahasti. Papanoita voi myös olla jatkuvasti siivoamassa, koska niitä kyllä riittää. Heinää on tietenkin aina kaikkialla, koska sitä on aina oltava saatavilla. Myös tietysti karvaa ja mahdollisia pissa/pesäpuruja on kaikkialla. Ainiin ja kuulokkeet, laturit sun muut johdot tulee päivitettyä usein koska kani rakastaa johtojen syömistä. Pattereiden yms. johdot on suojattava hyvin! Kani on yöeläin eli todennäköisesti et joka yö sen taki myöskään saa hyvin nukuttua kun se alkaa riehumaan tai raapimaan vaikka nurkkia.

Ja kyllä, kani on söpö ja ihanahan se on kun se tulee silityksiä pyytämään tai tekee iloloikkia. Mutta se työn määrä ja tuhon määrä mitä sen mukana tulee, on oikeasti SUURI!
 
höh.höö?mitens olisi tämmöinen jättikani??mistäköhän nuita saa.Tommonen olisi kiva tuota kun kävelyttäisi hihnassa tuolla turuilla ja toreilla niin varmasti herättäisi huomiota.Mitenkähän tuo tulisi meitin kissan kanssa toimeen.hmm?
Kiva video. Molemmat söpöjä. (y)
 
  • Tykkää
Reactions: Kokardi65
Moi, olen kutos luokalla oleva tyttö ja tällä hetkellä olen säästämässä omaan kaniin rahaa. Mietin tässä vain että myydäänkö näin nuorille kaneja? Ja mitä kani tarvitsee? Minkä kokoinen häkki on sopiva? Rotuna mietin jotain pientä mutta halpaa. Olisiko rotu Ehdotuksia? Ja paljonko kani maksaa? Entäs lääkärikulut, riittääkö varalle 200€? Myydäänkö kaneja nyt korona aikana? Minulla on aika iso huone, että tarvitseeko kani edes häkkiä silloin? Kiitos jos vastaat kysymyksiini
Hanki pari maatiaiskania. Jos ovat samaa sukupuolta, eivät lisäänny kuin kanit.

Asiaa helpottaa, jos asuisit omakoti- tai rivitalossa ja voisit kesäisin pitää kaneja ulkona verkkopohjaisessa häkissä (ovat eteviä pakotunneleiden kaivajia).

Tässä esimerkki:
 

Yhteistyössä