mitä itsepuolustus välineitä suomessa saa laillisesti käyttää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nättitähti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Entäpä sähköiset stunnerit ja esimerkiksi sateenvarjo, joka en erikoisvalmisteinen itsepuolustustarkoitukseen. Ainakaan sateenvarjoa ei voi laki kieltää!?

http://www.real-self-defense.com/umbrella.html

Alkuperäinen kirjoittaja miiz:
Alkuperäinen kirjoittaja ripe:
mä luin jostai ihan muutama pvä sit jostai,et myynnissä joku sumute jota väkivalta tai muussa tilanteessa ku k'yttää ni värjää ryöstäjän tai uhkaajan punaisella, ja väri pysyy useita päiviä!!!=) aika kätevält kuulostaa..
ja on kuulemma kehitetty ruotsissa ja sitä saa LAILLISESTI KÄYTTÄÄ SUOMESSAKIN:)

Hei.
Tää kiinnostais mua :)
Et löytäis mistään tarkempaa?

Mä olen myös tästä kuullut, mutta en ole ikinä nähnyt myynnissä. Noita hälytysäänellisiä turvalaitteita olen nähnyt myynnissäkin.

Nopeet jalat ja pikalähdöt on paras turvatuote mukana (ja kengät joilla voi juosta), lisäksi hiuskiinnepullo, spaymaalipullo tai vastaava ja ajanketju, jossa reilusti avaimia ovat sellasia joita voi mukana kuljettaa. Avainketjua on myös helppo pitää käden ympäri kiedottuna taskussa jo valmiina, jos on pakko kulkea sieltäkin missä tuntuu turvattomalle.

Jos jotain "aseita" mukananne kuljetatte, pitäkää huoli, että osaatte niitä myös sitten käyttää. Ei ole kovinkaan kiva, kun se hyökkääjä nappaa sen "aseen" sinulta ja käyttää sitä sinua vastaan. Joten itsepuolustuskurssit taitaa olla fiksuimpia juoksun lisäksi.

http://www.skunkspray.nu/produkter-g1.html

tää on ruottalainen sivu ja ihan helkkarin hyviä tuotteita - kaikki laillisia.. löytyykö vastaava sivu suomeks?? toi ''skunkspray'' on sumute joka on yhtä tehokas kun pippurisumute, mutta se ei jätä pysyviä vammoja ja värjää hyökkääjän punaisella. haluun ton ^^

Ainakin ne ääni laitteet..
Siis napista painettaessa alkaa pitää jumalatonta ääntä, ei varsinainen itsepuollustus välinen, mutta herättää taatusti ympäristön huomion.
Mites ne suihkeet? pippuri tms.
Taitaa tarvita luvan, mutta eiköhän se tuossa tapauksessa järjestyisi.

Ja lakkapulloa ei ainakaan voi kukaan kieltää laukussa pitämästä.. :whistle:

Ai, kaikki hörhöt / häiriköt saavat naisia ahdistella, mutta suomessa ei saa käyttää mitään
itsensä puoustamiseen, kuin vain lain voimaisella aseella?

Ydinpommille ei varmaan lupa tarvita, ja sekin herättää ympäristön huomion, ja hiljentää häirikön.

Outo tämä suomen "laki".

Suihkeista täällä on ollut kovasti puhetta. Ja kuten mainittua niin OC-sumutinta ja kyynelkaasusumutinta ei saa kantaa mukana ilman koulutusta ja poliisilta anottua lupaa. Ja vaikka olisi poliisilta lupa kantaa sumutinta mukanaan esim työtehtävien aikana niin se lupa ei koske siviilikannossa olevaa kaasua. Eli vaikka sinulla olisi siihen lupa niin tarvitset luvat siihen myös siviilikantoon.
Turvasuihke on päällekarkauksissa erinomainen laite. Se värjää hyökkääjän ihon oranssilla tai punaisella huomiovärillä, eikä lähde helposti edes pesussa pois. Suihke sisältää samaa ainetta kuin väripanokset mitä on esim joissain kaupoissa vaatteissa.

Toinen mitä voit kantaa periaatteessa on kubotan. Eli se on semmoinen pienehkä kynän tapainen väline, jolla osaava pystyy saamaan hyökkääjästä hallinta otteen tuottamalla kipua. Mitään ei saa murtua sitä välinettä käytettäessa. Mutta sitä kun osaa käyttää niin hyvin pienillä liikkeillä saa toisesta hallinta otteet jolloin saadaan aikaa joko pakenemiseen tai poliisin kutsuun. Tätä en suosittele kyllä kantamaan toisaalta mukanaan, koska vaikka tätä ilmeisesti saat kantaa mukanasi lain puitteissakin niin siltikin siitä voi tulla sanomista.

Samoin puukkoahan saat kantaa mukanasi kaupungillakin, mutta siihen on oltava järkiperusteet miksi sitä kannat mukanasi. Ei poliisi sitä sinulta takavarikoi jos todellakin osaat selittää miksi sitä puukoa mukanasi kannat.

Semmonen kirkkaan pinkiksi värjäävä turvasuihke on ollut itellä jo monta vuotta,
eräästä työpaikasta aikanaan sain kun olin yksin yövuorossa hotellikeskuksessa (siivoojana) ja työnkuvaan kuulu myös ovien availut ja kiinnilaitot sekä yleinen "vartiointi" sekä paikkojen silmällä pito.

Kätevä sumute kyllä, ei satuta mutta pelästyttää, ja värjää tosiaan ihan kirkkaalla pinkillä joka ei lähde pesemällä pois,
kuluu siis itsestään noin kolmessa päivässä.
Kerran olen joutunut tuota 10 vuoden aikana käyttämään,
ja vaikkei sumute ilmeisesti edes kirvele, niin päällekäyjä pelästyy kyllä niin pirusti kun purkista alkaa suihkimaan!

se poliisin käyttämä oc kaasu on lain suhteen aika tulkinnanvaraisessa tilassa.

Paprikasumute ei ole ampuma-ase eikä siihen voida soveltaa RL 41. luvun mukaista menettelyä[1].

Hallussapito on sallittu esim. autossa tai kotona. Ei julkisissa tiloissa tai paikoissa. Paprikasumutteen voi luovuttaa myös alaikäiselle ja maahantuonti on vapaasti sallittua.[2]

Kaasusumuttimen hallussapitoon voidaan soveltaa järjestyslakia, joka ei kiellä kuin julkisella paikalla hallussapitämisen.[3]

Pippurisumute. Ota chili pippuria laita lasiin heitä alkoholia mukaan sekotat lisäät ehkä muitakin pippureita otat toisen lasin ja kankaanpalan suodatat läpi otat spray pullon kaadat paskat sinne ja valmis. Paljon tehokkaampaa kuin hiuslakka:D

Mun tiedossa on että ainoa mitä saa pitää mukana on kotiavaimet. Niitä kun kilisyttelee niin ainaski poliisin antamien ohjeiden mukaan matut lähtee pötkimään pakoon häntä koipien välissä.

Laadukas taskulamppu. Jos joutuu pimeällä kulkemaan niin oikeutus löytyy siinä, ja hyvälaatuinen teräsrunkkoinen lamppu on periaatteessa pamppuun verrattava vehje käytännössä.

Niin missä asiassa?
No vaikka niin, että mun lähelle ei pääse. Ihan pelkät tupakin ja rahan pummaajatkin koira kyttää siihen malliin, että saa olla aivan rauhassa.

Ihan konreettisia tilanteitakin ollut. Muun muassa laukkurosvo Helsingin keskustassa ei huomannut koiraani vasta kuin liian myöhään, teki vähän kipeetä rosvon ulinasta päätellen.

Ensimmäinen koira minulla joka on sen verran reaktiivinen, että ei ole tarvinut käydä edes puremassa hanskaa.:oops:

Tää laki on ihan perseestä siis jos joku hyökkääpi kulman takaa vaik puukon kaa ni pitäiakö siin muka pystyy juosta
Omast mielest jotku semmoset ei niin terävät esim ne piikit sais olla kenen vaa hallust tai sit just ne hälyttimet

Yhteistyössä