Saataisiinko uusi julkinen yhteiskeskustelu

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Ajastakaan tiedä, mutta en opettaisi, ku se on koulun ja opettajien tehtävä. Ei vanhempien.
Potkut moinen opettaja sietäisi...
Kyllä sen tietää, että monet varmaan tarvitsevat tukiopetusta tämän kevään jälkeen, jos tehtävät annetaan wilmaviestinä ja toivotaan, että vanhemmat opettaa...

Tämä varmaan toimisi hyvin, jos jompikumpi vanhemmista olisi lomautettuna tai muuten kotosalla.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
r0s
Höm.

Ku meillä ei oo täällä hirmusti astioita niin päädyin ratkaisuun laittaa broilerit kypsymään tomseen isoon, teräksiseen IKEA-kulhoon. Tietty sit, ettei tuu tiskiä, sekoitin kananpalat marinadiinsa siinä samassa purkissa.

No eipä tullut mieleen, että se reunoille päätynyt makeahko marinadi alkaa kuivua ja kärytä uunissa...

*nolonolonolo*
 
  • Tykkää
Reactions: Kais ja Elena777
r0s
Kyllä sen tietää, että monet varmaan tarvitsevat tukiopetusta tämän kevään jälkeen, jos tehtävät annetaan wilmaviestinä ja toivotaan, että vanhemmat opettaa...

Tämä varmaan toimisi hyvin, jos jompikumpi vanhemmista olisi lomautettuna tai muuten kotosalla.

Niin, totta!

Mä en oo edes nähnyt lapsia yli kolmeen viikkoon ja nyt joutuvat olemaan ihan keskenään ku eksä on koronaepäilyn vuoksi karanteenissa.

Sekin on hupaisaa, että kotitalousopettaja laittelee kaikenmaailman kokkaustehtäviä neidille joka käytönnössä hoitaa joka päivä ainakin yhden ruan velipojille ja itselleen. Tänään oli listalla, kuulemma, chiliconcarnea riisin kera ja jälkkäriksi marjapuuroa.
 
Byöh :LOL::cry:
En saakkaan avokadoleipiä.
Niish, molemmat oli pilaantuneita
Joo hävikkituotteissa on aina riski eikä nyt hinta ollu paha,mutta harmi heittää roskiin,kun se idea oli just pelastaa muuten roskiin meneviä ruokia/ tuotteita.
 
  • Tykkää
Reactions: Elena777 ja m.e.k.
Now is the big RÖYH.

Sain Rosilta idean tehdä kans munakasta, mut kun en jaksanu taas laittaa iänikuista kinkkua väliin niin kokeilin 2 eri kanaa: Vuolu Kana Savu ja Vuolu Kana Fajitas.

Eka versio:
-savukana
-tuoretta paprikaa
-ruohosipulia
-juustoa

Toinen versio:
-fajitas-kanaa
-tomaattikuutioita
-ruohosipulia
-juustoa.

Toka vei voiton! Suosittelen!
Fajitas, ay ay ay eli ammattiyhdistysliike! :p
 
Byöh :LOL::cry:
En saakkaan avokadoleipiä.
Niish, molemmat oli pilaantuneita
Joo hävikkituotteissa on aina riski eikä nyt hinta ollu paha,mutta harmi heittää roskiin,kun se idea oli just pelastaa muuten roskiin meneviä ruokia/ tuotteita.
Mä ostan kans paljon lapullisia ruokia. Ei henno ajatella että se ruoka menee roskiin...
ja uskalsin noita vuolukanoja kokeilla just sen takia ku olivat 30 %.
 
Mä olen niin ahne ruoalle, että mun vatsa kestää mitä vaan ja siksi vanhenevat tuotteet alennuksineen ovat loistojuttu!


Niistä pilaantuneista avokadoista voisi muuten hyvin tehdä naamion vaikka säärille. Hyvää se rasva iholle tekee vaikkei enää syötävää oiskaan.
En mä viitti homeista laittaa ees iholle.:cry::eek:
Niissä oli siis semmoisia valkoisia läikkiä ja haisi homeelle.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
Mä olen niin ahne ruoalle, että mun vatsa kestää mitä vaan ja siksi vanhenevat tuotteet alennuksineen ovat loistojuttu!


Niistä pilaantuneista avokadoista voisi muuten hyvin tehdä naamion vaikka säärille. Hyvää se rasva iholle tekee vaikkei enää syötävää oiskaan.
Lapulliset ruuat on hyviä silloin kun haluaa kokeilla jotain uutta mut ei raaski maksaa kokeiluista paljoa. :)
Ei jää harmittamaan "juuu teinpä 100 euron edestä sisäfile-parsa-nieriä -muhennosta mut ihan p*skaa tuli". :D
 
Ensimmäisen kerran löysin moisen taimen kohtuuhintaan. Viime vuonnakin jostain sai mut hinta oli yli kuusikymppiä. https://www.viherpeukalot.fi/persimon

Tän laitan styroxiruukkuun niin saan sen siirrettyä kotipihalle kun täältä työkämpästä pitää lähteä. Ja talvella yritän löytää kaupasta ylikypsiä hedelmiä joista voi löytyä siemeniä.
Huomasit varmaan tuon maininnan "talvetus viileässä", mikä siis tarkoittaa maakellaria tai vastaavaa. Persimon ei Suomen talvista ulkona hengissä selviä, paitsi ehkä juuri päättyvästä.

Sinulla on siis kaksi mahdollisuutta:
  • istuttaa puun taimi suureen astiaan jonka kuljetat talvisin suojaan. Voit saada pensaana pysyvästä kasvista muutaman hedelmän jos kesä on helteinen ja pitkä..
  • kiihdyttää ilmastonmuutosta niin, etta kaikki talvet tästä eteenpäin ovat lauhoja (pakkasta ei koskaan ole yli 10 astetta.) ja kesät lämpimiä + pitkiä. Tee diili saudien tai Trumpin kanssa, nythän öljy on halpaa.... ;)
Etelämmässä Persimonit kasvavat suuren omenapuun kokoisiksi.


Paremmat onnistumisen mahdollisuudet saada eksoottisia hedelmiä tarjoavat esim. pluotipuut (Prunus-lajien hybridejä).


Dapple Dandy-pluotipuun hedelmiä.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Lispetti ja r0s
r0s
Huomasit varmaan tuon maininnan "talvetus viileässä", mikä siis tarkoittaa maakellaria tai vastaavaa. Persimon ei Suomen talvista ulkona hengissä selviä, paitsi ehkä juuri päättyvästä.

Sinulla on siis kaksi mahdollisuutta:
  • istuttaa puun taimi suureen astiaan jonka kuljetat talvisin suojaan. Voit saada pensaana pysyvästä kasvista muutaman hedelmän jos kesä on helteinen ja pitkä..
  • kiihdyttää ilmastonmuutosta niin, etta kaikki talvet tästä eteenpäin ovat lauhoja (pakkasta ei koskaan ole yli 10 astetta.) ja kesät lämpimiä + pitkiä. Tee diili saudien tai Trumpin kanssa, nythän öljy on halpaa....
Etelämmässä Persimonit kasvavat suuren omenapuun kokoisiksi.

Paremmat onnistumisen mahdollisuudet saada eksoottisia hedelmiä tarjoavat esim. pluotipuut (Prunus-lajien hybridejä).


Dapple Dandy-pluotipuun hedelmiä.

Into sai alkunsa siitä kun oltiin Pohjois-Makedoniassa. Siellä niitä kasvoi paljon ja talvisin pakkasella käydään kunnollakin.

Mut joo. Huomioitu on ja jos päätän sen istuttaa ulos, otan riskin että seuraavana keväänä on ostettava uusi taimi.
 

Yhteistyössä