Halla-aho haluaa ma mut peltotöihin

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
maaliskuu 27, 2020 10:08
Halla-aho korvaisi ulkomaalaisen kausityövoiman humanitaarisin perustein Suomeen saapuneilla maahanmuuttajilla: ”Huomattava ja täysin käyttämätön työvoimareservi”

Monet maatalousyrittäjät ovat olleet huolissaan työvoiman saatavuudesta ensi kesänä, kun kausityöntekijöitä ei liikkumisrajoitusten vuoksi todennäköisesti saada kolmansista maista. Marjat uhkaavat jäädä poimimatta. Perussuomalaisten puheenjohtaja Jussi Halla-aholla on ratkaisu ongelmaan.
– Huomautan, että riippumatta muusta työllisyystilanteesta Suomessa on huomattava, täysin käyttämätön työvoimareservi, joka sopii maatalouden tarpeisiin kuin nyrkki naamaan: humanitaarisin perustein saapuneet maahanmuuttajat, Jussi Halla-aho ehdottaa.
Median mukaan työhaluista väkeä
Suomessa oli viime vuonna esimerkiksi yli 30 000 arabiankielistä, yli 20 000 somalinkielistä ja yli 15 000 kurdinkielistä henkilöä. Määrät ovat kaikissa ryhmissä vähintään kaksinkertaistuneet viimeisten kymmenen vuoden aikana.
– Näissä väestöryhmissä työllisyysaste on hyvin matala, ja työllistyneistäkin suuri osa toimii tehtävissä, jotka liittyvät suoraan maahanmuuttoon ja kotouttamiseen ja joita ei näin ollen olisi olemassa ilman maahanmuuttoa. Tällaisten julkisrahoitteisten tehtävien määrää tuskin voidaan pitää ennallaan tai kasvattaa, kun julkinen kassa on tulevina aikoina muutenkin koetuksella.
– Olen lehdistä lukenut, että kyseisiin ryhmiin kuuluvat ihmiset ovat työhaluista väkeä. He ovat suurelta osin myös parhaassa työiässä. Monissa puheenvuoroissa heitä on näistä syistä pidetty ratkaisuna Suomen huoltosuhdeongelmiin. Edelleen olen lukenut, että matala työllisyysaste johtuu lähinnä työmarkkinoilla muhivasta rakenteellisesta syrjinnästä. Työtä pidetään yleisesti parhaana kotouttajana, Halla-aho muistuttaa.
Motivoinut henkilö selviää tehtävistä

Halla-aho vetoaa Facebookissa sekä maatalousyrittäjiin että julkiseen valtaan:
– Aloittakaa NYT ponnekas rekrytointikampanja arabin-, somalin- ja kurdinkielisen väestön keskuudessa. En väheksy maataloustöitä, mutta olen varma, että ahkera ja motivoitunut henkilö selviää niistä tehtävistä, joita aiempina vuosina on teetetty kausityöntekijöillä, vaikka korkeampaa koulutusta tai täydellistä kielitaitoa ei olisikaan.
 
vierailija
Tuossa kun tuli seurattua hallituksen tiedotustilaisuutta, niin tuli mieleen se, että nähtävästi syksyllä aletaan säännöstelemään elintarviketilannetta. Palataan siis korttiaikaan, kuten oli toisen maailmansodan aikana.
 
vierailija
Ja hah sanon minä!!!
Meillä oli viime vuonna nuori mies maatilalla, tosin ihan vain suullisella sopimuksella oli kolmen viikon pesti sovittu, mutta ei se toiminut: mies tuli töihin aamupäivän mittaan kun oli rauhassa heräillyt, esim kerran vasta puolilta päivin, ei halunnut tehdä kaikkea hommia, olisi halunnut ajaa traktorilla mutta silloin oli muut työt kiireellisempiä niin ei oikein sit ne napannut. Puolentoista viikon päästä ilmoitti että ei halua tehdä näin likaista työtä niin pienellä palkalla, ja kun jätti seuraavana päivänä kokonaan tulematta niin ilmoitimme ettei tarvitse enää tulla.
Ei voi laskea maatilan töitä niin epävarman työvoiman varaan! Homman pitää pyöriä aikataulun mukaan, tai sitten tekee mieluummin kaiken itse kun joka aamu pistää suunnitelmat uusiksi kun tyypit eivät ilmestykään klo 6 paikalle!
Tarjosimme myös lounaan talosta, mutta hän ei oikein tykännyt siitäkään, oli mautonta ja liian erilaista kuin mitä tykkäisi syödä.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
Miksi tähän asti on ollut ihan ok että ulkomailta tullaan myös mansikkatiloille töihin? Mun nuoruudessa kotimaiset teinit teki sen homman
Mä ihmettelen myös että missä suomalaiset teinit mansikkapelloilta?
Mun nuoruudessa se oli tavallista kesätyötä josta tienasikin ihan kivasti.

Onko nyt kesätyön oltava jotain siistiä ja helppoa hommaa jääteläkiskalla, huvipuistolaitteiden käyttäjänä tms?

Suomalaiset kaivavat omaa kuoppaansa näinä vuosina. Ei haluta tänne halpatyöluokkaa, mutta ei olla itse valmiita tekemään perustason hommia.
Ymmärrän jos jollain on terveysjutut esteenä tai ehdotettu, määräaikainen työmaa olisi 100 km päässä ja pienten lasten yh ei noin vain voi irrottautua sinne, mutta paljon on ihan kranttuilua.

Ärsyttää kun meidän kunnan tk ja hammashoito on kohta ulkkisten valtaama, koska syrjäseutujen paikat eivät kermapeppu-suomalaislääkäreille kelpaa.
Mä haluan luotettavaa terveydenhoitoa ja kunnollisella suomen kielellä.
 
Tuo Halliksen ehdotus on periaatteessa hyvä, mutta mietin että onko siinä riskinä että sana kiirii ja tänne haluaa lappaa vielä enemmän porukkaa tienestien toivossa? (Tosin satokausi kyllä ei kestä koko vuotta)

Koska ainakin puolet humanitäärisistä pakolaisista on elintasoshoppailijoita, jonkun tilaston mukaan.
 
Ja hah sanon minä!!!
Meillä oli viime vuonna nuori mies maatilalla, tosin ihan vain suullisella sopimuksella oli kolmen viikon pesti sovittu, mutta ei se toiminut: mies tuli töihin aamupäivän mittaan kun oli rauhassa heräillyt, esim kerran vasta puolilta päivin, ei halunnut tehdä kaikkea hommia, olisi halunnut ajaa traktorilla mutta silloin oli muut työt kiireellisempiä niin ei oikein sit ne napannut. Puolentoista viikon päästä ilmoitti että ei halua tehdä näin likaista työtä niin pienellä palkalla, ja kun jätti seuraavana päivänä kokonaan tulematta niin ilmoitimme ettei tarvitse enää tulla.
Ei voi laskea maatilan töitä niin epävarman työvoiman varaan! Homman pitää pyöriä aikataulun mukaan, tai sitten tekee mieluummin kaiken itse kun joka aamu pistää suunnitelmat uusiksi kun tyypit eivät ilmestykään klo 6 paikalle!
Tarjosimme myös lounaan talosta, mutta hän ei oikein tykännyt siitäkään, oli mautonta ja liian erilaista kuin mitä tykkäisi syödä.
Ei kai oo syytä epäillä että reipas työtätekevä geelari olisi muka tuollainen?

Apple iPhone 11 Pro Max 256GB, Kulta alk 1.449 € herättää hänet klo 04.45. Nopea aamupala, Hugo Bossit jää tällä kertaa vaatekaappiin. Reipas jyväjemmarikoulutettava vetäisee nopeat aamupalat, sitten Haglöfsit niskaan, geelit vielä sen jälkeen huolella koreisiin hiuksiin ja eikun menoksi. John Deere hörähtää käyntiin jo klo 5.50 jotta peltotyöt käynnistyy tasan klo 06.

Tulevaisuuden maajussimme :)
 
Vuosi pari voi mennä. Vertaa espanjantautiin.
Vähintään, sen jälkeen jää ajoittain toistuvaksi "pahimmaksi flunssaksi" jota vastaan toivottavasti saadaan rokote jakoon kesällä 2021.

Tässä amerikkalainen tutkija-arvio - tarvitsemme luultavasti useampia rajoitusjaksoja. Tämä ensimmäinen kestää luultavasti heinäkuun loppuun, ehkä saamme jo jouluksi toisen?
This doesn’t mean that society must be on continuous lockdown until 2022. But “we need to be prepared to do multiple periods of social distancing,” says Stephen Kissler of Harvard.
 
Toivottavasti Uudenmaan rajojen sulkeminen ei hidasta somalien muuttoa Itä-Helsingistä Närpiöön ja Suonenjoelle.

Ensimmäinen erä mansikanpoimijoita on saapunut Suonenjoelle. Kaikki uhkuvat intoa - koska päästään työhön!



 
Marja-ja kasviplantaaseissa on kyllä yksi ongelma: välimatka. Vaikka mekin asutaan maalla, on täällä mansikkamaat 30-50 km päässä.

Huikkasin tuossa esiteinille että sit kun sulla ikää riittää niin mansikkapellolle vaan tienaamaan, mutta jälkikäteen mietin vaan, että kuinka innoissamme oltaisiin kuskaamaan sitä 30-40 km päähän klo 5.15, kun työpäivä alkaisi klo 6...ja sama ralli iltapäivästä.
 

Yhteistyössä