Haaveena vauva 2020

Moikka!
Aattelin tulla kirjottaa tänne nyt kun oon saanut asioita selville:)
Elikkäs, viimekuussa sain haamuplussan tosi varhaisilla kiertopäivillä ja menkat alkoi kuitenkin normaalisti. Tätä ollut useamman kierron ajan.
Kävin yksityisellä gynellä ultrassa ja hänen mielestään munasarjoissa ei luotettavasti keltarauhasta näkynyt. Sain lähetteen progesteroni verikokeisiin. Kävin tässä kierrossa kp 23/30 verikokeissa ja kuinka ollakkaan selvisi, että proge arvo vain 9. Gynen mukaan tuo arvo liian alhainen, eli ovulaatiota ei ole taaskaan tapahtunut:( Epäilyshän mulla on, ettei ovulaatio ole kunnolla tapahtunut aikoihin, mutta haamuplussia ihmettelen? Jospa ovat vaim kiinnittymisyrityksiä kaikesta huolimatta. Gyne määräs mulle nyt Letrotsolia otettavaksi kierron kp 5-9. Onko kellään vastaavaa kokemusta? Olisi kiva kuulla tuosta lääkkeestä, onko siitä joku avun saanut.
 
Tuo eka arvo on Anti-Müller-hormoni -arvo, joka kertoo munasolujen jäljellä olevan määrän. Tuo arvo alkaa laskea tasaisesti 20-vuotiaasta asti ja ilmeisesti meidän ikäisillä se on normaalisti 2,0 paikkeilla. Viitearvot taisivat olla 30-34v 0,6-11,5.

Mullakin on ihan säännöllinen kierto 24-29pv ja ovulaatio tapahtuu normaalisti, kilppariarvot on normaalit, munatorvet auki, papa-koe aina ollut normaali, verikokeet normaalit (paitsi alhainen ferritiini ollut aiemmin), keliakia-testit normaalit ja mitä kaikkea nyt testattu onkaan, niin tuli ihan yllätyksenä nuo huonot munasoluista kertovat arvot (n) Ja tosiaan 1,5v on nyt lasta yritetty, eikä ole kertaakaan näyttänyt raskaustesti edes haamuja. Ensi kierrosta alkaa FSH+LH -hormonipistoshoidot, joilla yritetään saada useampi kuin yksi munasolu irtoamaan ovulaatiossa siinä toivossa, että joku niistä olisi parempilaatuinen ja hedelmöittyisi. Miehen simppatesti oli normaali.
Nuo mun FSH- ja AMH-arvot ovat sitä luokkaa, että ilmeisesti jenkeissä ei enää edes pääsisi hoitoihin. Näin ainakin google kertoi o_O Ihmetyttää vaan se, että kierto on normaali, vaikka yleensä noissa on oireena kuukautisten epäsäännöllisyys/pois jäänti. Olispa niillä vaan menny testitulokset sekaisin :D
Mulla oli ihan samanlaiset arvot verikokeissa ja ehkä päädyn samanlaisiin hoitoihin kuin sinä. Mulle kans sanottiin että on ihme että mulla on säännöllinen kierto tai menkat ylipäätä. Näköjään tämä ei sitten kuitenkaan ihan niin harvinaista ole. Mut tosi kurjaa. Kuulen mielelläni sun kokemuksia hoidoista ja kovasti toivon että ne auttaa. Jouduitko kauan odottamaan hoitojen aloitusta? Julkisella puolella?
 
Minä muuten testasin tänään dpo 10 negan one stepin liuskalla. Vaikka eipä välttämättä edes näkyisi vielä mitään. Kuhan kokeilin. Vituttaa, mutta ei itketä. En tiedä, onko järkeä testailla, kun tässähän voi mennä edelleen vaikka kuinka kauan aikaa. Mutta toisaalta nyt oli mietityttänyt ja testaaminen kiinnosti, niin sainpahan sitten sen pois mielestä.

Testataanko noita FSH ja AMH aina ennen hoitojen alkua? Mietin vain, onko ne vielä minulla edessä. Aukiolotutkimukseen olen menossa seuraavaksi. Ja sitten taas varmaan jotain. Ja ennen mitään hoitoja kilpirauhasen vajaatoiminta yritetään saada kuriin lääkkeellä. Arvot nyt jo viitearvoissa. Mietityttää vain jo etukäteen valmiiksi, missä kaikkialla sitä häikkää voi olla.
 
Hmm. Mä lopetin ne minipillerit jokusen päiviä sitten, sillä ajatuksella nyt menty et ootan että tulee menkat ja jonkunlainen kierto. Eilen kuitenkin olin havaitsevani oviksen :eek: (Voiko olla ees mahollista) Ja no sehän hyödynnettiin.
Mutta kattoo nyt osuinko oikeeseen, ovistestejä en tehny kun aina oon tuntemuksen mukaan menny..
Katotaan nyt, nyt ei ainakaan oo turhia odotuksia.. suuntaan tai toiseen :D
 
Minäkin sain omasta toiveestani nyt lähetteen tuohon AMH-arvon mittaukseen. Se ei suoranaisesti kerro munasolujen laadusta tai spontaanin raskauden mahdollisuudesta, mutta antaa kyllä tietoa juurikin tuosta solujen määrästä ja reservistä. On hyödyllinen arvo ainakin niille jotka päätyvät ivf hoitoihin. Itselläkin kun tuo hoitoihin lähtö on mietinnässä niin ajattelin että on hyvä ottaa tässä kohtaa, varsinkin kun ultrassakin todettiin että reservi on keskivertoikäistäni hieman matalampi.

@Fifiella letrotsoli on yleinen ovulaatio induktio lääke eli sillä tehostetaan munarakkuloiden kypsymistä. Itsellä tuo lääke on nyt käytössä tehostamaan ovulaatiota (viimeiset 5 kk olen käyttänyt) mutta ei ole valitettavasti vielä plussaa tullut. Lääke sinänsä on kuitenkin toiminut toivotusti, sillä munarakkuloita on kypsynyt kierrosta riippuen 1-3 ja ovulaatio on tapahtunut. Itse tosin ovuloin myös ilman lääkkeitä. Mutta lääke on edullinen ja siitä ei ole tullut mitään haittavaikutuksia mulle joten kokeilun arvoinen kuitenkin.

Lääkäri ehdotti minulle nyt kuitenkin vielä pistoshoitoja ja ajattelin et seuraavassa kierrossa kokeillaan. Tästäkin kierrosta ois vielä ehtinyt mutta en jaksanut nyt hätiköidä. Kuitenkin ihan taloudellisestikin sellainen keino mitä voi vielä koittaa, jos kalliiseen ivf hoitoon ei lähdetä. Taas heräsi pieni toivonkipinä, vaikka koitan kuitenkin olla tyytyväinen tähänkin lapsilukuun suuresta vauvankaipuusta huolimatta ❤
 
@Fifiella mistä sinulle tuli tunne, että ovulaatio ei tapahdu? Onko ollut pitkään tätä? Oliko se vain aavistus vai selkeästi oireita siihen suuntaan? Itse jotenkin olin aavistellut, että jotain häikkää on, vielä ei ole tuollaista mittausta kuitenkaan tehty. Ja nyt tässä kierrossa sain ovisplussan kuitenkin kiinni, mutta en tiedä toki tapahtuuko todellisuudessa.
 
Hmm. Mä lopetin ne minipillerit jokusen päiviä sitten, sillä ajatuksella nyt menty et ootan että tulee menkat ja jonkunlainen kierto. Eilen kuitenkin olin havaitsevani oviksen :eek: (Voiko olla ees mahollista) Ja no sehän hyödynnettiin.
Mutta kattoo nyt osuinko oikeeseen, ovistestejä en tehny kun aina oon tuntemuksen mukaan menny..
Katotaan nyt, nyt ei ainakaan oo turhia odotuksia.. suuntaan tai toiseen :D
En tiedä, omasta ehkäisyn lopetuksesta on vuosia. Mutta jos oli jo nyt ovis, niin toivotaan että onnistuu (y) voiko olla myös jotain munarakkulan kasvuun liittyvää kipua (n) ehkä joku osaa sanoa :giggle:
 
Hei, olen uusi tässä ryhmässä. Yritystä takana nyt 10kk ja 2 lasta aikaisemmin 2013 ja 2015. Minkälaisia tilanteita teillä on? Onko lapsia aikaisemmin, onko pitkä yritys takana
Yritystä takana nyt 1v 5kk ja esikoinen olis haaveissa. Lapsettomuushoidot alkoivat tässä kierrossa. Mulla on PCOS ja ovuloimattomattomuutta, joten katsotaan kuinka täs käy
 
Viimeksi muokattu:
Moikka!
Aattelin tulla kirjottaa tänne nyt kun oon saanut asioita selville:)
Elikkäs, viimekuussa sain haamuplussan tosi varhaisilla kiertopäivillä ja menkat alkoi kuitenkin normaalisti. Tätä ollut useamman kierron ajan.
Kävin yksityisellä gynellä ultrassa ja hänen mielestään munasarjoissa ei luotettavasti keltarauhasta näkynyt. Sain lähetteen progesteroni verikokeisiin. Kävin tässä kierrossa kp 23/30 verikokeissa ja kuinka ollakkaan selvisi, että proge arvo vain 9. Gynen mukaan tuo arvo liian alhainen, eli ovulaatiota ei ole taaskaan tapahtunut:( Epäilyshän mulla on, ettei ovulaatio ole kunnolla tapahtunut aikoihin, mutta haamuplussia ihmettelen? Jospa ovat vaim kiinnittymisyrityksiä kaikesta huolimatta. Gyne määräs mulle nyt Letrotsolia otettavaksi kierron kp 5-9. Onko kellään vastaavaa kokemusta? Olisi kiva kuulla tuosta lääkkeestä, onko siitä joku avun saanut.
Voi kuule, meitä on tuolla yks keskusteluryhmällinen lapsettomuus-otsikon alla. Tervetuloa :)
 
  • Tykkää
Reactions: PumpuliNumpuli
Mulla oli ihan samanlaiset arvot verikokeissa ja ehkä päädyn samanlaisiin hoitoihin kuin sinä. Mulle kans sanottiin että on ihme että mulla on säännöllinen kierto tai menkat ylipäätä. Näköjään tämä ei sitten kuitenkaan ihan niin harvinaista ole. Mut tosi kurjaa. Kuulen mielelläni sun kokemuksia hoidoista ja kovasti toivon että ne auttaa. Jouduitko kauan odottamaan hoitojen aloitusta? Julkisella puolella?
Menimme suoraan yksityiselle puolelle, kun julkiselle olisi ollut todella pitkät jonot. Ensimmäisestä soitosta, kun kierron loppupuolella soitin, päästiin heti muutaman päivän päästä ensikäynnille, jossa munasarjat ultrattiin ja kyseltiin meiltä molemmilta kaikenlaiset taustatiedot, kuten yrityksen kesto, kierron pituus/säännöllisyys, mahdolliset muut sairaudet ym. Seuraavaksi neuvottiin käymään verikokeissa kp 2, kunhan menkat alkavat ja sinä päivänä varattaisiin myös aika aukiolotutkimukseen, joka oli kp6. Nyt sitten odotellaan tämä kierto loppuun ja ensi kierrosta alkaa hormonipistokset (Pergoveris), jos ei raskaus nyt spontaanisti ala tässä kierrossa. Tosi nopeasti siis etenevät asiat, kun tasan kaksi viikkoa sitten oli se ensikäynti. Onko sulla vielä tarkempaa suunnitelmaa hoidoista?
 
Nyt ihan kylmästi omanapailua, KOSKA! Vihdoin on tähänkin kroppaan saatu eloa ja minulta löytyi äsken ultrassa johtofolli! :LOL: Sitä vielä muutamat päivät kypsytellään Gonalia piikittelemällä ja viimeistään tiistaina irroituspiikki ellei ovis tule jo aiemmin. Aion ehkä kiljua riemusta, kun saan pian elämäni ensimmäisen todistetun oviksen! :LOL::love:
 
  • Tykkää
Reactions: Hope91
@Magnolia89 Oho, saanko kysyä millä klinikalla kävit? Me käytiin yksityisellä ensin, mutta ukkoni mielestä se oli liian kallista ja siksi varattiin aika kunnalliselle. Ekasta soitosta kunnalliselle on nyt jo 2,5kk, eikä me olla päästy vielä tutkimuksiin, eikä edes ensikäynnille. Ensi viikolla soitetaan mulle päin, mutta en tiedä mitä sitten tapahtuu. Olisin kovasti halunnut yksityiselle puolelle ja hoidot nopeasti käyntiin, mutta toinen puolisko kun pistää vastaan niin ei mahda mitään. Oli tässä sekin mutka matkassa, että yksityisen gyne ehdotti vaihtoehtoina vain luovutettuja tai adoptiota. Ei mun mielestä ole mitään syytä. Luovutetuilla ne hoidot olisikin maksanut maltaita, joten se säikäytti ukkokultani. Olisihan se pitänyt arvata, että yksityisissäkin klinikoissa voi olla eroja.
 
@Magnolia89 Oho, saanko kysyä millä klinikalla kävit? Me käytiin yksityisellä ensin, mutta ukkoni mielestä se oli liian kallista ja siksi varattiin aika kunnalliselle. Ekasta soitosta kunnalliselle on nyt jo 2,5kk, eikä me olla päästy vielä tutkimuksiin, eikä edes ensikäynnille. Ensi viikolla soitetaan mulle päin, mutta en tiedä mitä sitten tapahtuu. Olisin kovasti halunnut yksityiselle puolelle ja hoidot nopeasti käyntiin, mutta toinen puolisko kun pistää vastaan niin ei mahda mitään. Oli tässä sekin mutka matkassa, että yksityisen gyne ehdotti vaihtoehtoina vain luovutettuja tai adoptiota. Ei mun mielestä ole mitään syytä. Luovutetuilla ne hoidot olisikin maksanut maltaita, joten se säikäytti ukkokultani. Olisihan se pitänyt arvata, että yksityisissäkin klinikoissa voi olla eroja.
Käymme Kotkassa klinikalla, sen niminen kun Appelmedi. Meille annettiin vaihtoehdoiksi tämä hormonipistoshoito, jonka jälkeen ivf, jos pistoshoito ei tuota tulosta. Viimeisenä vaihtoehtona olisi sitten ne luovutetut munasolut tai adoptio. Hormonipistoshoidon hinta on tällä klinikalla noin 700€ lääkkeineen ja ultraseurantakertoineen, mutta ivf olisi jo 2900€ o_O(n) Siitä 500€ saisi takaisin Kelalta. Lääkäri sanoi, että voisi laittaa lähetteen myös julkiselle tuohon ivf:ään, mutta siellä olisi ensin pitkät jonot ja ensimmäisenä hoitokeinona voisikin olla inseminaatiot, ennen kuin pääsisi ivf:ään ja meidän tapauksessa olisi kuitenkin suht kiire. Näin siis lääkäri sanoi, eikä minulla ole omaa kokemusta siitä, miten julkisella hoidot menisi tässä tilanteessa. Kauhistuttaa kyllä tuo hoitojen hinta! :unsure:
 
Viimeksi muokattu:
Käymme Kotkassa klinikalla, sen niminen kun Appelmedi. Meille annettiin vaihtoehdoiksi tämä hormonipistoshoito, jonka jälkeen ivf, jos pistoshoito ei tuota tulosta. Viimeisenä vaihtoehtona olisi sitten ne luovutetut munasolut tai adoptio. Hormonipistoshoidon hinta on tällä klinikalla noin 700€ lääkkeineen ja ultraseurantakertoineen, mutta ivf olisi jo 2900€ o_O(n) Siitä 500€ saisi takaisin Kelalta. Lääkäri sanoi, että voisi laittaa lähetteen myös julkiselle tuohon ivf:ään, mutta siellä olisi ensin pitkät jonot ja ensimmäisenä hoitokeinona voisikin olla inseminaatiot, ennen kuin pääsisi ivf:ään ja meidän tapauksessa olisi kuitenkin suht kiire. Kauhistuttaa kyllä tuo hoitojen hinta! :unsure:
Sama paikka ja ei voi kuin kehua. :) Toki hinnat on huimat, mutta niinhän ne yksityisellä on. Oliko sulla jokin syy miksi tehdään aukiolotutkimus? Mulla gyne ei nähnyt siihen aihetta.
 
  • Tykkää
Reactions: Magnolia89
Hauska kuulla, että on muitakin samassa paikassa käyviä! :love: Ei ainakaan mainittu erityistä syytä aukkarille, vaan luulin, että se kuuluu perustutkimuksiin (n)
Mietin, että liittyyköhän se tuohon ivf:n mahdollisuuteen. Meiltä ei muuta vikaa löytynyt kun tuo mun pcos ja näillä pistoksilla on tarkoitus mennä. Käydäänköhän me samalla gynellä, kun siellähän on kaks, nainen ja mies. Eri gyneillä on varmaan eri käytännöt.
 
@Magnolia89 Hoidot kuulostaa ihan kohtuullisen hintaisilta siellä yksityisellä. Ihmettelen miksei meille tarjottu ivf:ää vaihtoehdoksi, vaikka AMH ja FSH oli samaa tasoa kuin sulla. Mulle ei yksityisellä edes ehdotettu aukiolotutkimusta ja kysyessäni syynä oli se ettei ole mitään epäilystä/tarvetta kun ei ole sairautta/sp-tautia ollut. Tai olinko vaan niin kovin toivoton tapaus ettei kannata edes tutkia. :ROFLMAO: Voi tätä itsesäälin, ahdistuksen ja epätoivon määrää. :rolleyes::love:

Mukava kuulla että täällä on muitakin tutkimuksiin ja/tai hoitoihin päässeitä. Kiva jakaa kokemuksia (ja hintatietoja). Ei näistä aina itse kaikkea voi tietää.
 
Alina90
Täytyy nyt itsekin tulla avautumaan, jos saisi samalla itsellekin jäsenneltyä tätä vähän paremmin.. Mulla kestää normi kierto 28-30 päivää mutta nyt tällä hetkellä menossa jo kp 33. Negatiiviset raskaustestit tehty kp 27 ja 31. Kuukautisista ei kuitenkaan tietoakaan...

Olin olettanut ovulaation olevan kp 14, jolloin tuntui mielestäni selviä ja aika koviakin munasarjakipuja. Valkovuodosta en ikinä ole onnistunut mitään varsinaisia limoja bongaamaan, mutta tässä vaiheessa se oli kuitenkin kirkasta ja runsasta. Nyt kun kierto on kuitenkin venynyt näin pitkäksi, en usko, että ovulaatio olisi voinut tapahtua tuolloin. Toinen mielestäni todennäköisin vaihtoehto ovulaatiolle olisi ollut vasta viikkoa myöhemmin kp 21, jolloin oli muutaman tunnin ajan todella kovia kipuja alavatsassa ja -selässä. Ensin ajattelinkin, että tämä olisi voinut liittyä kiinnittymiseen...

Yhtenä vaihtoehtona täytyy varmaan ottaa myös se, ettei ovulaatiota olisi nyt tapahtunut ollenkaan. Nyt olisi kuitenkin ihana kuulla teiltä muilta edes jotain kommenttia tilanteeseen, oma pää alkaa hajota, kun yksinään näitä pohtii!
 

Yhteistyössä