Nettikaupat ja palautusrumba

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
https://yle.fi/uutiset/3-11174675

Jyväskyläläisen Riika Raition monivuotinen asiakkuus ruotsalaisessa verkkokaupassa päättyi joulukuussa, kun hän sai tilauksen tehtyään Boozt-kaupalta sähköpostia.

Viestissä kauppa kertoi, ettei tilausta toimiteta "reilua käyttöä koskevan käytännön" vuoksi. Kaupan verkkosivuilta löytyi kuvaus "reilusta käytöstä" (siirryt toiseen palveluun). Sen avulla Raitiolle selvisi, että hän oli kaupan mukaan palauttanut liikaa tilaamiaan tuotteita.

– Ensin pelästyin, että olenko tehnyt jotain väärää, tai onko jotain jäänyt maksamatta, Ylen toimittajana työskentelevä Raitio kertoo.

Raitio arvioi palauttaneensa tilaamistaan tuotteista jopa yli puolet, mutta kertoo pitäneensä huolta siitä, että sovitetut vaatteet ja kengät palautuivat hyvässä kunnossa myyjälle.

Booztin ehdot luettuaan hän kertoo loukkaantuneensa. Hän oli ollut yhtiön asiakas vuosien ajan, ja tilasi kaupasta jopa muutaman viikon välein vaatteita, kenkiä ja kosmetiikkaa.

– Laitoin heille äkäisen palautteen, että asiakassuhde päättyy nyt tähän ja poistin sovelluksen puhelimesta.
Oletan, että Raitio ei ole huolissaan ilmastonmuutoksesta. Postissa käydessä näkee aina välillä näitä tuhansien pakettien naisia (ei koskaan miehiä) ja ovat kyllä poikkeuksetta sellaisia pissiksen näköisiä tapauksia. Eli voisi ajatella, että rakennekynnet ovat luontoarvoja tärkeämpiä. Muuten ei voikaan ymmärtää sitä, että tilataan jopa kymmeniä paketteja vuodessa maasta toiseen ja sitten palautellaan niitä ja lopulta suuri osa niistä vaatteista ja kengistä päätyy poltettavaksi tai läjitykseen.

Himoshoppailijaksi itseään luonnehtiva Raitio on huomannut kulutustottumuksissaan muutoksen.

– Nyt saatan laittaa verkkokaupan ostoskoriin monta tuotetta, mutta nukun yön yli ja mietin, tarvitsenko niitä todella.
Onneksi jokainen voi kasvaa ihmisenä. Mutta ei sitten huudella niistä autoveroista, jos itse eletään instagram-elämää!
 
https://yle.fi/uutiset/3-11174675


Oletan, että Raitio ei ole huolissaan ilmastonmuutoksesta. Postissa käydessä näkee aina välillä näitä tuhansien pakettien naisia (ei koskaan miehiä) ja ovat kyllä poikkeuksetta sellaisia pissiksen näköisiä tapauksia. Eli voisi ajatella, että rakennekynnet ovat luontoarvoja tärkeämpiä. Muuten ei voikaan ymmärtää sitä, että tilataan jopa kymmeniä paketteja vuodessa maasta toiseen ja sitten palautellaan niitä ja lopulta suuri osa niistä vaatteista ja kengistä päätyy poltettavaksi tai läjitykseen.


Onneksi jokainen voi kasvaa ihmisenä. Mutta ei sitten huudella niistä autoveroista, jos itse eletään instagram-elämää!

Pitäisi tarkistaa, onko tuo toimittaja kirjoittanut yhtään juttua, jossa hän on huolissaan ilmastonmuutoksesta, mikromuovista, lihan syömisestä tai yleensä kulutusyhteiskunnan ylilyönneistä. Omituista on se, että kertoo julkisesti olevansa vastuuton typerys.

Kovin monelta puuttuu kokonaan kyky nähdä oman toiminnan seurauksia (tai ainakin kyky välittää niistä) vaikka somessa raakutaankin ympäristön ja oikeudenmukaisen yhteiskunnan puolesta.
Lennetään vuosittain etelänlomalle mutta ollaan huolissaan henkilöautojen päästöistä. Ostetaan netistä massoittain kertakäyttövaatteita (ja niistäkin palautetaan suuri osa) mutta ollaan huolissaan elintarvikkeiden muovipakkauksista.
 
Tämä olisi Riika Raition ja aika monen muunkin naisen syytä ymmärtää.

Oxfam-Infographic-5-1024x1024.jpg
 
Miehet ei ostele vaatteita?

Harvempi siinä mittakaavassa missä naiset. Mut elektroniikka rompe, erilaiset hilavitkuttimet ym on taas miesten miellen ja homma tasoittuu.

Tunnen nuoria naisia, jotka ostavat vaatteita vaate/päivä-vauhtia. Eivät joka päivä, mutta sitten kerralla tulee 10 vaatetta nettikaupasta. Se, että noista palauttaa puolet, et ympäristön kannalta tilannetta paranna - palauttaja vain uskottelee itselleen niin.

En tunne ensimmäistäkään miestä, joka ostaisi edes 5 hilavitkutinta kuukaudessa jatkuvasti.
 
Tunnen nuoria naisia, jotka ostavat vaatteita vaate/päivä-vauhtia. Eivät joka päivä, mutta sitten kerralla tulee 10 vaatetta nettikaupasta. Se, että noista palauttaa puolet, et ympäristön kannalta tilannetta paranna - palauttaja vain uskottelee itselleen niin.

En tunne ensimmäistäkään miestä, joka ostaisi edes 5 hilavitkutinta kuukaudessa jatkuvasti.
Sulla on siis kaveripiirissä vain nuoria naisia ja aikuisia miehiä? Sun lähimmäiset ei taida olla kovin iso otanta...
 
Sulla on siis kaveripiirissä vain nuoria naisia ja aikuisia miehiä? Sun lähimmäiset ei taida olla kovin iso otanta...

Ikävä kyllä kaikkialla länsimaissa tilanne on sama kuin ystäväpiirissäni. Tuloskin on sen mukainen: pikamuoti saastuttaa enemmään kuin lento- ja laivaliikenne yhdessä. Tuosta pikamuodista naiset kuluttavat leijonanosan.

https://yle.fi/uutiset/3-10309581
 
Ikävä kyllä kaikkialla länsimaissa tilanne on sama kuin ystäväpiirissäni. Tuloskin on sen mukainen: pikamuoti saastuttaa enemmään kuin lento- ja laivaliikenne yhdessä. Tuosta pikamuodista naiset kuluttavat leijonanosan.

https://yle.fi/uutiset/3-10309581
Miksi en haluaisi ostaa pikamuotia:
1.Se ei yleensä kestä. On turhanpäiväistä väittää, että naiset nauttisivat siitä, että vaate hajoaa kuukaudessa tai että saumat kääntyy spiraalille ensimmäisessä pesussa. Meillä on muutakin tekemistä, kuin tuskailla vaateostoksilla.
2. Koot on aina vähän sinnepäin. En tunne ketään, joka mahtuisi näihin vaatteisiin täydellisesti saatikka välttävästi. Housuja tulee aina lyhentää, eikä nyt puhuta mistään viidestä sentistä, vaan ihan paristakymmenestä. Eli kun ostaa vaatteen, täytyy todennäköisesti odottaa pari viikkoa/ kuukausi, ennenkuin sen saa päällensä.

Miksi en sitten osta kestävää muotia?
Yleensä ostankin, mutta harvemmin siihen on varaa. Naisten vaatteet maksavat suhteessa paljon enemmän. (Ja ei, en kaipaa lässynlääsetäselitystä, että jos jätät ostamatta kymmenen kympin paitaa, niin sulla on kymmenen kuukauden päästä varaa ostaa satasen paita.) Ostan keskimäärin neljä vaatetta per vuosi.
 

Yhteistyössä