Yrityksen perustaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Luin kyllä molin sivut..

Mutta jos nut perustan yrityksen, ay tai mikä kevein. Minula on jo hiukan asiakskauntaa. Mutta haluisin homman tehdä sääntöjen mukaan.

Eli perusta yrityksen. Aluksi on selvä, että nyt maksetaan veroa. Aluksi (vaikka onkin jo pieni asiakaspiiri, mille oon tehyt pimeenä)

Niin jos oon yrittäjä, millän tavalla, voinko saada soviteltua päivärää, mitään avustuksia? Vai meneeköse niin, että koska olet yrittäjä, mitään ei heru. Asiakkaita jon on, niitä voisi tulla lisää. Mutta laskeskelin, että en vielä sillä elä. Harmana toki hyvinkin.

Kun aloittaa, on epärelistista, että asiakkaita olisi paljon, niitä kyllä olisi. Ja tienestit jää vaikka 1000 ekee kuussa, saanko soviteluta, saanko perkele mitään?

Saako mitään, jos yritys ei toimi vielä täysin, palkkaa tulee, mut ei riitä. Sossusta?

Ei kannata perustaa yritystä jonka liikevaihto jää niin pieneksi että se ei elätä edes yhtä ihmistä. Eli niinkuin maanviljelijät sanoo niin yhtä lehmää vähempää ei kannata pitää.

Jos on näkymät siihen, että liikevaihto kasvaa piankin kunnon mittoihin niin sitten pitää hommata jostain alkuvaiheen yli kestävä rahoitus.

Saako mitään, jos yritys ei toimi vielä täysin, palkkaa tulee, mut ei riitä. Sossusta?

En osaa sanoa, mutta veikkaisin, että pääsääntöisesti ei.

Kannattaa laskea mahdolliset todelliset ansiot ja sen perusteella, oletko arvonlisäverovelvollinen.

Mutta siis ylipäänsä kannattaa laskea ja arvioida, onko yrittämisen edellytyksiä ja aina muistaa se, että huonompia aikoja tulee. Näin se vaan menee.

En itse enää vaihtaisi palkansaajaksi, jollei se ole ihan välttämätöntä, vaikka aina ei ole helppoa.

Tsemppiä :)

Eikös tuota juuri helpotettu. Eli käsittääkseni saat kolme kuukautta käynnistellä yritystä, ilman että se vaikuttaa työttömyyskorvaukseen. Sen jälkeen, jos saat vain vähän tuloja yrityksestä, saat soviteltua päivärahaa.

Se,että nyt vedän 20 ekee ilman verottajaa (eli himmenä) Niin tuo 20 ei käsittääkseni riitä millään, jos aletaan laittaa kirjalle. Menee tellit, mellit ja kaikki muut, käteen jää kymppi :eek:

Muistin vähän väärin.

"Jos aloitat yli 2 viikkoa kestävän yritystoiminnan työttömyysaikanasi, yritystoiminnan pää- ja sivutoimisuutta ei arvioida neljän ensimmäisen kuukauden aikana yritystoiminnan aloittamisesta. Työttömänä työnhakijana saat mainitulta ajalta työttömyysetuutta. Jos saat tuloa yritystoiminnasta kyseessä olevan neljän kuukauden aikana, sinulle maksetaan soviteltua työttömyysetuutta.

Neljän kuukauden kuluttua yritystoiminnan aloittamisesta yritystoimintasi pää- ja sivutoimisuus arvioidaan. Arviointi tehdään yleensä selvityspyynnön kautta. Jos yritystoiminnan arvioidaan olevan päätoimista, oikeutesi työttömyysetuuteen päättyy. Jos yritystoiminta on sivutoimista, voit edelleen saada työttömyysetuutta. Ratkaisu koskee vain neljän kuukauden jälkeistä aikaa, eikä se vaikuta tukiin takautuvasti."

Eli neljä kuukautta saat rauhassa aloitella yritystä, sen jälkeen arvioidaan, saatko vielä mitään vai et.

Eikös tuota juuri helpotettu. Eli käsittääkseni saat kolme kuukautta käynnistellä yritystä, ilman että se vaikuttaa työttömyyskorvaukseen. Sen jälkeen, jos saat vain vähän tuloja yrityksestä, saat soviteltua päivärahaa.

Ai näinkö on? En ollut tietoinen. No sehän on hyvä asia aloitteleville yrittäjille.

Mä itse aikanaan siirryin suoraan palkkahommista jatkamaan samoja töitä yrittäjänä, mut hiljaisempina kausina ei ole mitään tukea saatu.

t. yrittäjä

Kannattaa selvittää ne mahdollisuudet ihan jotain virallisempia teitä pitkin kuin nettipalstoilla. Käsittääkseni alkuun voi saada jotain starttirahaa yms. Jopa toimeentulotuki on mahdollista joissakin tilanteissa yrittäjälle...

Yhteistyössä