Sikatilan (luomu) perustaminen?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Terveisiä maaseudulta!

Homma ei juuri ole edennyt. Siat unohdin. Lampaat on harkinnassa. Kanoja otin ja saankin munat omasta takaa. Siitäkin yllätyin, että ainakaan näin talvella ei yksi kana todellakaan muni yhtä munaa per päivä :eek: Onneksi on useampia.

Peltoja oli enemmän kuin tajusin, vuokrasin suurimman osan, aika halvalla varmaan, koska en tavoittele voittoa. Hyvä jos joku saa niistettyä niistä viljaa.. tai mitä nyt laittavat.

Mietin ensin, että myyn pellot. Kunnes tajusin, että eihän niistä mitään saa (n) Joten vuokraaminen oli ainut järkevä vaihtoehto.

Touhua tilalla riittää ja osaan jo käyttää sitä "raptoria" se on Valtra, muhkea vehje. Siihen on kaikki lisukeet, eli kaivis pepussa, etukauha, lumilinko yms. On myös trukkipiikit ja koura. Kouran tarkoitusta ihmettelin, että mitä ihmettä tolla tekee. Nostellaan heinäpaaleja, eli nyt tiedän :)

Lumilingolla olen käynyt huitasee lähitiet aamuisin puhtaaksi. Naapurit tervehtii ja eipä kahviseurasta ole puutetta, eikä palanpainikeesta.

Naapuri varovasti kysyi, että miksi ilmaiseksi sinkoan lumet pois. Hyvä kysymys, en ajatellutkaan, että siitä voisi saada maksua :unsure:

Mut en kehtaa pyytää ja mitä väliä, surraan raptorilla oman tilukseni ja samalla siinä menee muutkin.
 
vierailija
hyvä kuulla että olet saanut hiukkasen realismia suunnitelmiisi

sulla kuluu dieseliä lingotessa joten ei olisi väärin pyytää vähän rahaa polttoaineisiin
En kehtaa.. mut naapurit tuo omilta tilksiltaan mulle lihaa ja semmosta.
Eli ne maksaa kyllä, jos näin rohkeasti sanon, luonnossa :)

Perinnössä nyt tuli rahaakin sen verran, että en tätä sen takia tee, pärjään hautaan asti tekemättä mitään, taloudellisesti.

Haluisin silti tehdä järkevää, kaupunkilaiselle maatila ei oo ihan helpoin juttu, ilman vähäisintäkään kokemusta. Koittakaa jos ette usko :mad:
 
vierailija
Onko Valtra entinen Valmet? Eli Valtion Metalli? Meillä oli, kun olin lapsi, keltainen Valmet 502 :love: Sillä oli hauska huristella. Vaihteisto ja kytkin oli kyllä lapselle tosi jäykkiä :confused:

Tehdäänkö nämä Valtrat vielä suomessa, vai tuleeko jostaan kiinasta?
 
vierailija
En kehtaa.. mut naapurit tuo omilta tilksiltaan mulle lihaa ja semmosta.
Eli ne maksaa kyllä, jos näin rohkeasti sanon, luonnossa :)

Perinnössä nyt tuli rahaakin sen verran, että en tätä sen takia tee, pärjään hautaan asti tekemättä mitään, taloudellisesti.

Haluisin silti tehdä järkevää, kaupunkilaiselle maatila ei oo ihan helpoin juttu, ilman vähäisintäkään kokemusta. Koittakaa jos ette usko :mad:
Jo vain se olis helppo jollei olis rahasta kiinni.
 
vierailija
---varaudu aina pahimpaan(y)
Hirveetä!
"– NauruHelmi on kokenut tuskaisen kuoleman syötyään silppurissa silppuutuneen alumiinisen metallitölkin, jonka joku on heittänyt pellomme, päivityksessä kerrotaan.

Maitotilan mukaan lehmä pudotti ennen tölkin syömistä maidon tuottamisen ja märehtimisen nollaan. Tilan emäntä laittoi heti lehmän voinnin huomattuaan magneetin eläimen pötsiin. Alumiini ei kuitenkaan tartu magneettiin, joten tölkki pääsi repimään lehmän suolistoa aiheuttaen massiivisen verenvuodon."
 
vierailija
Anteeksi tyhmyyteni, mutta mikä on "kaivis pepussa" :unsure:
Se on raktorin pepussa oleva kaivinkonelaite.

Koko homma lässähti, tai ei täysin, mulla on nyt kanoja ja lampaita. Pellot annoin liki kaikki vuokralle, ei niistä juuri mitään saa, mutta jotain. Mut hyvä jos jolleen niistä hyötyä, eivätkä pukkaa vaan horsmaa.

Kanoista saa munia, lampaat... en mä voi niitä lihoiksi laittaa kun ne on niin söpöjä :oops:
 
vierailija
Se on raktorin pepussa oleva kaivinkonelaite.

Koko homma lässähti, tai ei täysin, mulla on nyt kanoja ja lampaita. Pellot annoin liki kaikki vuokralle, ei niistä juuri mitään saa, mutta jotain. Mut hyvä jos jolleen niistä hyötyä, eivätkä pukkaa vaan horsmaa.

Kanoista saa munia, lampaat... en mä voi niitä lihoiksi laittaa kun ne on niin söpöjä :oops:
Kiva kuulla sinusta!
Lisää vinkkejä - eka jakso tuolla:rolleyes:
 
vierailija
Hei!
No homma on nyt niin, että mulla on kanoja ja lampaita, ne siat unohdin :(

Pellot on vuokralla ja ne kasvaa viljaa.

Itse olen "urakoinut" kaivuriraktorilla. MM kaivanut ojaa sekä lisävarusteella lanaillut teitä, löysinkin itsestäni konenaisen. Kanat pidän, lampaista haluun eroon. Ehkä. Ei minusta ole eläintenhoitajaksi.

Mietin maatilamatkailua, matkailijat on helvetin tyhmiä, nehän maksaa, kun pääsee (maatilalle niittämään viljaa) (ruohoa)

Laitan aitat maijoituskuntoon ja sit tyhmiltä rahat vaan pois, ne lampaat pidän kuitenkin, mutta niitä ei kukaan syö :devil:
 
vierailija
Mua sylettää ne lampaat, EN halua niitä, mutta turistien iloksi? Kanat on jees, koska munittu ja tuore on maukasta. Broireliksi ei tästäkään tule kukaan päätymään.
 

Yhteistyössä