Sikatilan (luomu) perustaminen?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Muistathan joskus keritä lampaat joskus, muuten niillä menee tukka takkuiseksi ;)
Siinä olis muuten taitajalle hyvä homma mennä kaveriksi opettamaan. Se on yks niitä asioita, mitä ei kirjasta opitakaan: se lammas pitää laittaa istumaan ja sitten vaan huristellaan villat talteen koneella. Suomessa ei taida niitä porukoita ollakaan kun kuulemma menee kompostiin villat - liian harvoin keritään: on liian likaista. Älytöntä, mut mistä sulle löytyisi sellainen opettaja?
 
vierailija
Lampaasta saa villaa, jota voi sekoittaa koiran karvaan. Järjestä reukinkäyttökursseja niin ihmiset saatav itse kehrätä villapaitalankansa. SIAn karvalla ei onnistu.
 
vierailija
Homma etenee :) Olen oppinut taitavaksi raktorin kanssa, ja nyt ostin siihen "kouran" :D Tein tilan toimista osakeyhtiön. Näyttää, että tulee jonkunverran tappiota näin alkuun, mut ei se haittaa.

Koura vetää tuloksen voitolle. Harjottelen pihalla viikonlopun, sitten tositoimiin! Ja hölmöt, jotka ei tiedä mikä on koura, ei, se ei ole games of tronnessista.

Rattorin perässä mulla on kärri, kouralla voin nostella siihen vaikka tukkeja. Tai mitä tahansa objekteja. Eikä edes ole vaikeaa (y)
 
  • Tykkää
Reactions: r0s
vierailija
Kaikkea sitä oppii palstalla, koura kuitenkin jäi mulle hieman epäselväksi?
Tarkoitatko sellasia saksia, millä voi nostella kaikenlaisia asioita? Kuvaa?
Moi.

No en voi tänne kuvaa laittaa, koura on tällanen, omani tosi on hieman uudemmalainen

https://www.youtube.com/watch?v=LIIgsQThNYM

Nyt kyllä hieman harmittaa, olisi pitänyt hankkia harvesteri, kävi se mieles, mut tiiättekä mitä ne maksaa :confused::eek: Mut ehkä, jos saan firman tuloksen plussalle.
 
vierailija
vierailija
Ponsset on varmaan hyviä, kestääkö firmasi 1 miljoonan euron koneen ostamista, ne ei oo halpoja. Toisaalta, tunnut tietävän mitä teet, vaikka se ei kovin järkevää olisi :oops:
 
vierailija
Ponsse tahi John Deere on harkinassa, mutta sitten pitäisi jo kyllä palkata kuski. Kylillä on kyllä pari kelpo jantteria, joilta homma sujuisi! Siis motokuskin homma :oops:
 
vierailija
Homma etenee, ostin metäskoneen, ja kuskikin siihen löyty helposti. On taitava. Maksan palkan, metsää kaatuu, jään voitolle ja kuski tykkää, tekee hyvin työnsä!

Itse pidän kirjaa ja onhan mulla kanoja :) Ne on tosi kivoja! Toki muutaki touhua on, mutta ei sikoja :rolleyes:

En arvannut että "maata" olikin paljon enemmän kuin luulin. Nyt kaikki on laitettu tuottamaan (y)

-ap
 
vierailija
Homma etenee, ostin metäskoneen, ja kuskikin siihen löyty helposti. On taitava. Maksan palkan, metsää kaatuu, jään voitolle ja kuski tykkää, tekee hyvin työnsä!

Itse pidän kirjaa ja onhan mulla kanoja :) Ne on tosi kivoja! Toki muutaki touhua on, mutta ei sikoja :rolleyes:

En arvannut että "maata" olikin paljon enemmän kuin luulin. Nyt kaikki on laitettu tuottamaan (y)

-ap
ostitko moton vai ajokoneen?
 

Yhteistyössä