Miten kauan uhrautua miehen takia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kotirouvana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ainakin seuraavat 20vuotta lainalyhennykset + yhtiövastikkeet + remontit onkin ihan aikuisten oikeasti huomattavasti korkeammat kuin asuminen vuokralla saman tasoisessa asunnossa.
Tämä on mahdotonta. Vuokralla asuminen on normaalisti aina kalliimpaa kuin omistusasuminen samassa asunnossa, koska vuokran on paitsi peitettävä asunnosta koituvat kustannukset, myös tuotettava asuntosijoittajalle voittoa. Jos todella asut edullisemmin vuokralla kuin omistusasunnossa, vuokrasi on laitettu huomattavasti alakanttiin. Ei kannata muuttaa. :)

Tämä on mahdotonta. Vuokralla asuminen on normaalisti aina kalliimpaa kuin omistusasuminen samassa asunnossa, koska vuokran on paitsi peitettävä asunnosta koituvat kustannukset, myös tuotettava asuntosijoittajalle voittoa. Jos todella asut edullisemmin vuokralla kuin omistusasunnossa, vuokrasi on laitettu huomattavasti alakanttiin. Ei kannata muuttaa. :)

Piti oikein tarkistaa tuliko puhuttua paskaa.
Halvin asunto täällä meilläpäin mihinkä suostuisin menemään vuokralle 470€/kk
Halvin asunto minkä suostuisin ostamaan 89 000€

Molemmat on hissillisiä kerrostalokolmioita, itse asiassa aikalailla samaa tasoa molemmat. Lämmitys kuuluu vuokraan ja omistusasunnossa yhtiövastikkeeseen. Kummassakin on vesimittari.
Vuokra-asunnon kuluiksi muodostuu 470€/kk.

Jos minä menen pankkiin ottamaan 89000€ velkaa, niin Sampon lainalaskuri sanoo vakioasetuksilla 20vuotta 450€/kk ja 539€/kk jos korko nousee.
Yhtiövastike on 270€/kk
Omaa pitää myös pitää kunnossa omaan piikkiin ja vaikka itse ei haluaisi niin taloyhtiö voi äänestää putkiremontin, kattoremontin, julkisivuremontin. Voitte itte ottaa selvää mitä se maksaa. Itse sanoisin että on ihan realistista ajatella sen kuluksi 100€/kk pitkällä aikavälillä, mahtaako edes riittää?
Omistusasumisen hinnaksi tulee 20v. aikana 820€/kk
Jos minä jatkan asumista vielä toiset 20v. ennen kuin kuolo korjaa ilman lainanlyhennystä niin asumisella on hintaa 370€/kk.
40 vuoden keskimääräinen asumisen hinta 595€/kk.

Tosin täytyy huomioida se, että asuntolainojen kuukausittaiset kulutkin vaihtelevat. Joku voi saada lainan halvemmalla kuin toinen tai pitemmällä maksuajalla, jolloin kuukausittainen maksuerä on lyhyempi. Senkin vuoksi on hankala vertailla ja tästä johtuen vuokralla asuminen voi olla halvempaa /kk. Lopputulos on toki se, että sitten kymmenien vuosien kuluttua olisi kannattavampaa, kun olisi maksanut mieluummin lainanlyhennystä, mutta jos lainanlyhennus söisi koko elintason ja estäisi tekemästä käytännössä mitään, ei se ole mahdollista.

En ainuttakaan. En ottaisi puolisokseni ihmistä, jonka kanssa tavoitteet menevät pahasti ristiin. En halua uhrautua muiden puolesta enkä halua, että minun puolestani uhraudutaan.

Ehkä "uhrautua" on väärä sana. "Panostaa toisen eteen" lienee parempi ilmaus. Ei sen tarvitse tarkoittaa sitä, että tavoitteet menevät ristiin. Ja periaatteessa omat tavoitteet ja unelmat saattavat joutua joustamaan esim. silloin, jos puoliso sairastuu. Unelma ulkomailla asumisesta ei juuri silloin olekaan mahdollinen, tai se ei ole hyvä hetki jonkun muun asian toteuttamiseen. Tämä ei kuitenkaan yleensä ole ongelma, koska ihannetilanteessa voidaan vastavuoroisesti myöhemmin panostaa sen toisenkin uraan ja unelmiin. Toki usein ei tarvitse vuorotella, mutta joskus niinkin voi olla.

Piti oikein tarkistaa tuliko puhuttua paskaa.
Halvin asunto täällä meilläpäin mihinkä suostuisin menemään vuokralle 470€/kk
Halvin asunto minkä suostuisin ostamaan 89 000€

Molemmat on hissillisiä kerrostalokolmioita, itse asiassa aikalailla samaa tasoa molemmat. Lämmitys kuuluu vuokraan ja omistusasunnossa yhtiövastikkeeseen. Kummassakin on vesimittari.
Vuokra-asunnon kuluiksi muodostuu 470€/kk.

Jos minä menen pankkiin ottamaan 89000€ velkaa, niin Sampon lainalaskuri sanoo vakioasetuksilla 20vuotta 450€/kk ja 539€/kk jos korko nousee.
Yhtiövastike on 270€/kk
Omaa pitää myös pitää kunnossa omaan piikkiin ja vaikka itse ei haluaisi niin taloyhtiö voi äänestää putkiremontin, kattoremontin, julkisivuremontin. Voitte itte ottaa selvää mitä se maksaa. Itse sanoisin että on ihan realistista ajatella sen kuluksi 100€/kk pitkällä aikavälillä, mahtaako edes riittää?
Omistusasumisen hinnaksi tulee 20v. aikana 820€/kk
Jos minä jatkan asumista vielä toiset 20v. ennen kuin kuolo korjaa ilman lainanlyhennystä niin asumisella on hintaa 370€/kk.
40 vuoden keskimääräinen asumisen hinta 595€/kk.

Unohdit tuosta laskelmasta asunnon arvonnousun. 5 vuoden omistusasumisen jälkeen voi saada jo melkoisen myyntivoiton, mikäli asunnon sijainti on hyvä.

Unohdit tuosta laskelmasta asunnon arvonnousun. 5 vuoden omistusasumisen jälkeen voi saada jo melkoisen myyntivoiton, mikäli asunnon sijainti on hyvä.

Minä laskin kuukauden kuluerää enkä mitään muuta. Sillä minäkin olen lohduttautunut että myymme asunnon pois kun lapset on lähteneet maailmalle, toisaalta ei tässäkään mitään järkeä ole kun lapset asuu kotona niin kitkutamme ja kun olemme kiikkustuolissa niin rahaa on holvit täynnä.

Yhteistyössä