Ärsyttää kun sotketaan kaksi asiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja .....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

.....

Tunnettu jäsen
27.11.2015
19 886
4 368
113
"Reetta Rädyn kolumni: Euroopassakin maa stamuutto on maahanmuuttoa isompi uhka

13-3-10379385.jpg

Antti Haanpää / Yle

Tänä keväänä on pitänyt totutella ajatukseen siitä, että eurovaaleissa 2019 on äänestettävä ”Euroopan puolesta”. Tämä on outoa, kun on elänyt koko aikuisuutensa EU-Suomessa. Sitä on ikään kuin valmiiksi Euroopan puolesta, mitä muutakaan. Vaikka ei olisi liittovaltiokehityksen kiihkeä kannattaja, on saanut kokea rajojen mataloitumisen, kansallisvaltioiden vallan liudentumisen, kansainvälisyyden muuttumisen niin arkiseksi, että sen kutsuminen kansainvälisyydeksi tuntuu vähän ysäriltä.

Ja nyt: Eurooppa rakentaa muureja ulkorajoilleen. Kannatusmittaukset ennakoivat EU-vastaisille puolueille noin kolmanneksen kannatusta vaaleissa. Oikeusvaltiokehitys esimerkiksi Puolassa ja Unkarissa on pöyristyttävää, eikä Vironkaan vaalitulosta tahdo tajuta: maa, jossa ei ole maahanmuuttajia, äänestää innolla puoluetta, jonka agendan kärjessä on maahanmuuton kiihkeä vastustus.

Mikä niitä vaivaa? Mikä meitä vaivaa? Mitä tapahtui 90-luvun optimismille ja tunteelle siitä, että kun rajat romahtavat alas, mikään voima ei saa niitä takaisin ylös?"

https://yle.fi/uutiset/3-10781821?f...kQbZnOfCVh-W88dRjDa-WwJN0kmlU7eqI8vzatXld2DXk

Riitta puhuu sujuvasti sekaisin Euroopan sisäisistä rajoista ja Europpaan ulkorajoista. Eikä varmasti ole niin tyhmä, että tekisi sen vahingossa. Vai voiko olla, että oikeasti hän on luullut, että eu:n myötä myös euroopan ulkopuolisten valtioiden rajoilta poistuu kaikki kontrolli?

Ja nyt menee taas sujuvasti aiheen vierestä... mutta kun silloin joskus täälläkin puhuttiin äänentason ja -laadun vaikutuksesta viestin perillemenoon, niin riitan kannattaisi kyllä käydä jossain puheopetuksessa.
Välillä tulee ihan hyviäkin juttuja (useimmiten kyllä liian hitaasti ja kuivasti kerrottuna) uutisvuodossa, mutta oikeasti ääni on jotenkin sellainen Juustiinan kaulimen varressa känisemässä -tyyppinen, että vitsit menevät ohi.

• Tykkää
Reactions: Elena777
Mikä niitä vaivaa? Mikä meitä vaivaa? Mitä tapahtui 90-luvun optimismille ja tunteelle siitä, että kun rajat romahtavat alas, mikään voima ei saa niitä takaisin ylös?

Euroopan piti olla liberaali, ihmisoikeuksiin ja vapaaseen liikkuvuuteen uskova sivistyksen kehto, mutta nyt se on sisällissodassa omia arvojaan vastaan.
Rajojen romahtaminen ja optimismi 1990-luvulla eivät tarkoittaneet rajattomuutta, vaan sitä että kuka tahansa saattoi matkustaa, jos kynnelle kykeni. Itäsaksalaista ei enää ammuttu muurille. Sitä sieti juhlistaakin, mutta se on pikkuisen eri asia kuin nykyisen vihervasemmiston ajatus siitä, että kenen tahansa pitää saada mennä minne tahansa ilman matkustusasiakirjoja.

Itsekin olen kauhulla seurannut sitä kuinka meillä Suomessa rajoitetaan sananvapautta ja se on jatkuvasti agendalla. Toisin sanoen on voimia, jotka haluavat rajoittaa sananvapautta esim. vihapuheen varjolla. Tämä ei todellakaan ole liberaalia ja ihmisoikeuksia kunnioittaa. Jostain syystä kuitenkin luulen, ettei Räty tarkoittanut ihan tätä.

Rajojen romahtaminen ja optimismi 1990-luvulla eivät tarkoittaneet rajattomuutta, vaan sitä että kuka tahansa saattoi matkustaa, jos kynnelle kykeni. Itäsaksalaista ei enää ammuttu muurille. Sitä sieti juhlistaakin, mutta se on pikkuisen eri asia kuin nykyisen vihervasemmiston ajatus siitä, että kenen tahansa pitää saada mennä minne tahansa ilman matkustusasiakirjoja.

Itsekin olen kauhulla seurannut sitä kuinka meillä Suomessa rajoitetaan sananvapautta ja se on jatkuvasti agendalla. Toisin sanoen on voimia, jotka haluavat rajoittaa sananvapautta esim. vihapuheen varjolla. Tämä ei todellakaan ole liberaalia ja ihmisoikeuksia kunnioittaa.
(y)

Minä olen sitä ikäpolvea, joka on matkustellut ennen Schengeniä. Uskokaa tai älkää, mutta esim. lentomatkustamisen tarkastus oli silloin nopeampaa kuin nyt. Ihan hyvin pystyi matkustamaan, nuorilla on vain joku ihme uskomus, että ennen EU:ta ei voinut matkustaa minnekään.

Nyt kun Reettariitta mikälie selventäisi mikä tämän maahanmuuton ihanuus oikein on. Tilastojen mukaan kun ei oikein hyvältä näytä. Eikä ikinä kukaan suvakki pysty selittämään.

Reetta on keksinyt sisällöntuottamistuskassaan näppärän lauseen:maastamuutto on suurempi uhka kuin maahanmuutto.
Ei. Mieluummin suomalaisten Suomi, jossa on vaikka vain 4 milj.kantasuomalaista jäljellä maastamuuton takia, kuin 6 miljoonaa ihmistä joista 1 miljoona on somaleja ja irakkeja.

Voin kuvitella jos mun pitäis saada joku näppärä kolumni vaikka seuraavaan Anna-lehteen. Jotain uutta ja tuoretta, ja deadlinea pukkaa.
Otsikko, öö, "Miesten tennissukat pitää vapauttaa ja niillä korvata marxilainen feminismi".

• Tykkää
Reactions: Palstapesu
Minä olen sitä ikäpolvea, joka on matkustellut ennen Schengeniä. Uskokaa tai älkää, mutta esim. lentomatkustamisen tarkastus oli silloin nopeampaa kuin nyt. Ihan hyvin pystyi matkustamaan, nuorilla on vain joku ihme uskomus, että ennen EU:ta ei voinut matkustaa minnekään.
Se onkin yksi suurimmista eroista, että nykyään matkustaminen on vaikeampaa kuin ennen. Tuntuu jopa siltä, että niissä pienissä koneissa oli kuitenkin enemmän tilaa. Lähtöselvitykset menivät aina hienosti ja henkilökuntaa oli tarpeeksi, niin jonoja ei paljon ollut. Leima passiin ja sillä siisti. Hommaan meni ehkä 20 sekuntia per matkustaja.

• Tykkää
Reactions: Palstapesu

Ei se tarkastaminen ole sen hitaampaa nykyään kuin ennen, niitä muita matkustajia vaan on niin paljon enemmän kuin ennen et siinä jonottamisessa se aika menee.
Monilla kentillä passi luetaan sähköisesti lukijalla, eikä siinä mene kuin pari sekunttia aikaa.

Ei se tarkastaminen ole sen hitaampaa nykyään kuin ennen, niitä muita matkustajia vaan on niin paljon enemmän kuin ennen et siinä jonottamisessa se aika menee.
Monilla kentillä passi luetaan sähköisesti lukijalla, eikä siinä mene kuin pari sekunttia aikaa.

Totta hemmetissä se tarkastus on hitaampaa nykyisin. Ei ennen ollut mitään turvatarkastuksia.

Kyllä mä olen jo kolmekymmentä vuotta sitten ollut turvatarkastuksessa kuten nykyäänkin, kuljettiin portin läpi ja kun vyö piippasi joku tarkasti mikä siellä hälyytti.
Mitä tarkastuksia sun mielestä nykyään on enemmän kuin ennen?
Jep. Oli passintarkastus, turvatarkastus. Eikä ollu lähtöselvityskoneita edes, vaan jonotettiin tiskille!

Yhteistyössä