Vaalituloksesta ja palstan reagoinnista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Onhan kyllä hauskaa lukea näitä viimeaikaisia kirjoitelmia (kyllä, kirjoitelmia) vaalituloksesta ja mahdollisesta hallituspohjasta.

Kaikesta palstamölinästä päätellen n 70-80% suomalaisista äänestäisi Perussuomalaisia. No, fakta on se, että ko. puoluetta äänesti 17,5 prosenttia äänestäneistä. Jos asia suhteutettaisi neuvostoliittolaiseen n 100%:n äänestysprosenttiin, niin ääniä olisi tullut 739 456 pyöristettynä. Ja koko maan äänioikeutettuja oli 4510040.

Melkoinen epäsuhta, kun vertaa ko. palstan kirjoitelmiin sekä yleiseen ”öyhötykseen”, vaikka itse karsastan ko. sanaa.

Eli PS:a äänesti 17,5% äänestäneistä, ja 82,5% äänesti jotain muuta. Joten lienee turha puhua, että PS:n sanoma olisi Vox populi. Vaan lähinnä marginaalinen kannanotto.

82,5% äänestäneistä suomalaisista ei kannata Perussuomalaisten politiikkaa, piste.

• Tykkää
Reactions: Aqela
Vain perussuomalaisten kannattajat pitivät palstalaisia niin tyhminä että kuvittelivat saavansa kirjoituksillaan lisää ääniä.

Ja se taas kertookin kaiken perussuomalaisista.

Ottamatta muuhun kantaa, niin mitä ihmeessä asiaan vaikuttaa se, että venäjällä äänestäjiä on moninkertaisesti???

Ja toisaalta, jos lähes viidesosa äänestäjistä on äänestänyt persuja, niin typerää väittää marginaaliseksi ilmiöksi. Joka viides sinunkin tapaama ihminen äänesti heitä. Ei tällöin voi sanoa, että on marginaalinen ilmiö, tekemättä itseään tyhmäksi. Ihan sama, mitä mieltä persuista itse on.

Ottamatta muuhun kantaa, niin mitä ihmeessä asiaan vaikuttaa se, että venäjällä äänestäjiä on moninkertaisesti???

Ja toisaalta, jos lähes viidesosa äänestäjistä on äänestänyt persuja, niin typerää väittää marginaaliseksi ilmiöksi. Joka viides sinunkin tapaama ihminen äänesti heitä. Ei tällöin voi sanoa, että on marginaalinen ilmiö, tekemättä itseään tyhmäksi. Ihan sama, mitä mieltä persuista itse on.

Ei joka viides ihminen vaan joka viides äänioikeutetuista!

Mä en ollut ehdolla vaaleissa, en yrittänyt myydä vaihtoehtoisena omaa tuotettani vaan halusin vain tietää, voisiko kyseisellä tavalla vaikuttaa.
Mä lupaan äänestää sua, heti kun asetut ehdokkaaksi jos vaan kerrot mitä sä haluaisit ajaa tässä maassa suomalaisten etujen hyväksi:P

Ei kukaan halua pihistellä, säästää ja olla kuluttamatta turhia.
No mä oon valmis, säästäminen on aina ollut vähän niinkun harrastus ja vaatteetkin ostan usein kirppikseltä (kaikki muut paitsi en kenkiä ja alusvaatteita)...sitten tykkään myös kierrättää ja lajitella roskat(y):coffee:

• Tykkää
Reactions: r0s
88,5 % ei äänestänyt Vihreitä. Lohdullinen ajatus.

Aloittaja tässä. Jos lähdetään vastaantulijoita laskemaan, niin 12,02% kaikista äänioikeutetuista äänesti Perussuomalaisia. Eli jos vastaantulijametodilla lasketaan, niin joka 8,32:s vastaantulija äänesti PS:a. Tämä luku pitää sisällään äänestämättä jättäneet (nukkuvien puolue) tai hylätyt äänet. Ei mikään massiivinen vyöry, kuten ei muillakaan puolueilla. Tämä matemaattinen fakta ei vaan tunnu korreloivan tämän palstan keskusteluihin.

Ergo: palstan kirjoitelmat politiikan nykytilasta ja hallitusneuvotteluista eivät juurikaan edusta kansan syviä rivejä. Numerot eivät valehtele, vaikka kuinka (hyi minua) öyhyttäisitte.

Kunnioitan kuitenkin jokaisen poliittista vakaumusta, oli se sitten PS, Kok, Kepu, Vas, Sdp, Rkp, Vihr, Krist tai Liike (jäikö joku mainitsematta?). Ja muut pikkupuolueet tietenkin. Kunhan se tehdään kaikkia kunnioittaen. Tärkeintä on vain tajuta se, kuinka suurta osaa kansaa ihan oikeasti puolueesi/aatteesi edustaa, kaikesta propagandasta, sometuksesta tai tyhjistä puheista huolimatta. Olipa se puolue sitten oikealta, vasurilta, ylhäältä tahi alhaalta. Suomessa on vain yhden kerran saanut yksi puolue yksin enemmistön eduskuntaan, Demarit 1916 103/200. Vasta silloin voitaneen puhua todellisesta kansan äänestä. Mutta se päättyi sitten miten päättyikään.

Muistahan se, että vihreiden suwakkilinjaa, maailmanparannusta ja kasvisruokapäiviä äänesti vain 11,5%. Huomattavasti suurempi osa siis kannusti persujen linjaa.

Ja jos niputetaan ylipäänsä vihervasemmisto toiseksi ja oikeistopuolueet toiseksi, niin oikeisto voitti selvästi. Yli puolet suomen kansasta kannattaa oikeistolaisia arvoja; kapitalismia, vastuullista maahanmuuttopolitiikkaa ja oikeutta syödä lihaa tofun sijasta.

Sinuahan se toki harmittaa :D

• Tykkää
Reactions: Elena777
Muistahan se, että vihreiden suwakkilinjaa, maailmanparannusta ja kasvisruokapäiviä äänesti vain 11,5%. Huomattavasti suurempi osa siis kannusti persujen linjaa.

Ja jos niputetaan ylipäänsä vihervasemmisto toiseksi ja oikeistopuolueet toiseksi, niin oikeisto voitti selvästi. Yli puolet suomen kansasta kannattaa oikeistolaisia arvoja; kapitalismia, vastuullista maahanmuuttopolitiikkaa ja oikeutta syödä lihaa tofun sijasta.

Sinuahan se toki harmittaa :D

(y)

Kuka sanoi että äänestin vihreitä? Esim kaksi vasemmistopuoluetta, demarit ja ent SKDL saivat reilusti enemmän ääniä kuin PS.

Turha kiljua oikeistopuolueista: en usko hetkeäkään että PS ja KOK pystyvät järjestelmälliseen ja yhteiseen oppositiopolitiikkaan. Kumpikin yrittänee pelata pisteitä omaan laariin.

Jos PS voittaa ensi vaalit, ongelma voisi hallituksen muodostaminen. Kuka lähtisi mukaan nykyisellä puolue-ohjelmalla? Veikkaan että PS olisi aika yksin. Vähemmistöhallitus, välikysymys ja hallitus nurin. Sitten uutta vaalia peliin. Viimeistään silloin, jos edelleen voittavat, pitää löysätä vaateita huomattavasti. Ilmastoasiat, maahanmuutto jne. että saisivat kasaan enemmistöhallituksen. Ja käynee kuten viimeksi, syytetään takinkääntäjiksi jne.

Yksin on hankala maata hallita, vaikka kannatus olisi 20% tai jopa 39%.

Minä olen tyypillinen liikkuva äänestäjä. Olen äänestänyt jopa persuja aikoinaan. Nykyään äänestän Kokoomusta, vaikka periaatteessa olen taustaltani vasemmalle kallella. Rehellisesti sanoen äänestän heitä siksi, että ajattelen että tässä maassa on veroja muutenkin liikaa ja ihmisten pitäis ottaa enempi vastuuta asioistaan. Ja totta, mieheni ja minä olemme palkaltaan ihan kohtuullisen hyvissä ammateissa, joten äänestän "omaa etuani."

Mutta sitä mä olen ihmetellyt, että mistä se oikeesti johtuu, että nimenomaan keskustelupalstoilla tätä persumeininkiä on niin hirveän paljon. Kieltämättä se on itsellä lisännyt sellaista fiilistä, että juuri tuossa porukassa on noita "yksisilmäisiä" tyyppejä jotka näkee kaikki aivan hirveen yksinkertaisesti ja mustavalkoisesti.

Töissä meillä melkein kaikki on aika "Kokoomus"-henkisiä. Politiikkaa ei nyt suoraan puhuta, mutta 80 prossaa on just näitä "autoilevia perusinsinöörejä". Kyllä siitä porukasta taitaa iso osa äänestää Kokoomusta, sitten protestina jotkut persuja.

Yhteistyössä