Kun hääpari haluaa lahjaksi vain rahaa

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Kun hääkutsussa lukee, että hääpari haluaa lahjaksi vain rahalahjoituksia tililleen (ja tilinumero on kutsussa) niin onko tapana viedä onnittelukortti häihin? Vai mennäänkö häihin ihan kahta kättä heittäen kun on rahat maksettu jo tilille? Mikä on "oikea" tapa?
 
vierailija
Itsekään en rahaa kyllä mielellään anna aikuisille lahjaksi. Saatan siis kyllä antaa sitä, mutta se on mielestäni mautonta ja typerää pyytää oikein tilinumeron kanssa lahjaksi rahaa, esim. häissä. Minusta aikuisille lahja annetaan jos halutaan, ja antaja päättää mitä tuo. Jotenkin ahnetta ja noloa etukäteen määrätä mitä haluaa saada lahjaksi häävierailtaan! Tämä on mielipiteeni (jota ei tietenkään uskalla ääneen sanoa) nykyisistä tavoista huolimatta...
 
vierailija
Päätin jo kauan sitten, että kieltäydyn hääkutsuista, mikäli hääpari edes vihjaa haluavansa rahaa lahjaksi. Näin olen myös tehnyt. Minä osallistun hääjuhliin vain, jos minut halutaan sinne nimenomaan todistamaan tapahtumaa ja juhlimaan, eikä maksajaksi.

Jos ei ole varaa järjestää hääjuhlaa kerjäämättä, niin silloin voi joko:

a) Mennä naimisiin ja juhlia kahdestaan
b) Säästää rahaa ja siirtää häitä myöhempään ajankohtaan
c) Työssäkäyvä hääpari voi myös rahoittaa häät esim. luotolla. En suosittelisi, mutta jos on pakottava tarve niin sitten.
d) Mahdollisen häämatkan voi jättää väliin, ja käyttää ne rahat juhlabudjettiin.
 
Itsekään en rahaa kyllä mielellään anna aikuisille lahjaksi. Saatan siis kyllä antaa sitä, mutta se on mielestäni mautonta ja typerää pyytää oikein tilinumeron kanssa lahjaksi rahaa, esim. häissä. Minusta aikuisille lahja annetaan jos halutaan, ja antaja päättää mitä tuo. Jotenkin ahnetta ja noloa etukäteen määrätä mitä haluaa saada lahjaksi häävierailtaan! Tämä on mielipiteeni (jota ei tietenkään uskalla ääneen sanoa) nykyisistä tavoista huolimatta...
Olihan ennenkin lahjalistat. Varmasti vaikeampi hääparille miettiä minkä hintaisia juttuja kehtaa laittaa. Satasen kattila vai parin kympin pippurimylly. Mutta nykyään kaikilla on ollut jo yhteinen koti ja kaikkea jo löytyy
 
Päätin jo kauan sitten, että kieltäydyn hääkutsuista, mikäli hääpari edes vihjaa haluavansa rahaa lahjaksi. Näin olen myös tehnyt. Minä osallistun hääjuhliin vain, jos minut halutaan sinne nimenomaan todistamaan tapahtumaa ja juhlimaan, eikä maksajaksi.

Jos ei ole varaa järjestää hääjuhlaa kerjäämättä, niin silloin voi joko:
Sinä voit ihan vapaasti jättää menemättä häihin.
Sinä, sinä ja sinä koska vaikutat olevasi turhankin täynnä itseäsi.

Ei ole mielessä käynyt, että:
a) hääparilla saattaa olla jo kaikki tarpeellinen
b) vaikka ei olisikaan niin mitähän hääpari tekisi mahdollisesti lahjaksi tulevilla kahdellakymmenellä kahvinkeittimellä? Pitäiskö hääparin ilahtua kun sinä tuot kahdennenkymmenennenensimmäisen koska sinun mielestäsi kahvinkeitin on niin kiva häälahja?

Siinä oikeesti ei ole mitään vikaa jos hääpari ei tahdo lahjaksi mitään tarpeetonta pölynkerääjää vaan halutessaan voi vaikka lahjoittaa sopivaksi katsomansa summan häämatkakassaan.
 
vierailija
Rahalahjahan on fiksu juttu!
Mieluummin noin kuin että "miljoona" samanlaista kahvikupposta tai lakanasettiä. Sitäpaitsi joillekin pareille voi olla hankalaa jättää mitään lahjalistaa liikkeeseen. Joten kivuttomammin jokainen vieras osallistuu parhaaksi katsomallaan summalla hääparin itsensä päättämään lahjaan, mikä voi olla mitä tahansa.
 
Päätin jo kauan sitten, että kieltäydyn hääkutsuista, mikäli hääpari edes vihjaa haluavansa rahaa lahjaksi. Näin olen myös tehnyt. Minä osallistun hääjuhliin vain, jos minut halutaan sinne nimenomaan todistamaan tapahtumaa ja juhlimaan, eikä maksajaksi.

Jos ei ole varaa järjestää hääjuhlaa kerjäämättä, niin silloin voi joko:

a) Mennä naimisiin ja juhlia kahdestaan
b) Säästää rahaa ja siirtää häitä myöhempään ajankohtaan
c) Työssäkäyvä hääpari voi myös rahoittaa häät esim. luotolla. En suosittelisi, mutta jos on pakottava tarve niin sitten.
d) Mahdollisen häämatkan voi jättää väliin, ja käyttää ne rahat juhlabudjettiin.
No, kyllä entisaikaan myös oli tapana antaa lahja. Ei ajatus olekaan se, että kutsutaan vieraat lahjoittamaan rahaa tai tavaraa, vaan koska tiedossa on juhlaetiketti - että kaikki tuovat kuitenkin lahjan - tarkoittaa rahalahjatoive yksinkertaisesti sitä, että jos haluaa antaa lahjan, niin toiveena olisi rahalahja.

Jos minun pitäisi tehdä nyt lahjalista, en keksisi MITÄÄN mitä tarvitsisin. Ja moni kokee rahalahjan helppona, kun ei oikein osaa ostaa mitään toisten kotiin - ja yleensä ihmiset kuitenkaan eivät haluaisi ostaa mitään "tyhmää", ja kaikki tietävät, että turha tai pieleen mennyt ostos on sinänsä "tyhmää", vaikkei itse lahjassa mitään vikaa olisikaan.

Ei se nyt kenenkään maata kaada, jos joku periaatteesta antaa rahan sijaan jonkun posliinikissan, mutta en kyllä oikein käsitä, miksi niin pitäisi tehdä.
 
Itsekään en rahaa kyllä mielellään anna aikuisille lahjaksi. Saatan siis kyllä antaa sitä, mutta se on mielestäni mautonta ja typerää pyytää oikein tilinumeron kanssa lahjaksi rahaa, esim. häissä. Minusta aikuisille lahja annetaan jos halutaan, ja antaja päättää mitä tuo. Jotenkin ahnetta ja noloa etukäteen määrätä mitä haluaa saada lahjaksi häävierailtaan! Tämä on mielipiteeni (jota ei tietenkään uskalla ääneen sanoa) nykyisistä tavoista huolimatta...
No mutta samahan se tässäkin tapauksessa on: raha on toiveena, ja häävieras sitten antaa rahalahjan, jos haluaa antaa, ja hän päättää summan. Ainahan sitä voi olla noudattamatta lahjatoivetta, jos se raha nyt niin vaikea on.

Enemmänhän ne lahjalistat olivat sen sanelua, mitä pitää tuoda.
 
vierailija
Rahalahjahan on fiksu juttu!
Mieluummin noin kuin että "miljoona" samanlaista kahvikupposta tai lakanasettiä. Sitäpaitsi joillekin pareille voi olla hankalaa jättää mitään lahjalistaa liikkeeseen. Joten kivuttomammin jokainen vieras osallistuu parhaaksi katsomallaan summalla hääparin itsensä päättämään lahjaan, mikä voi olla mitä tahansa.
Noissa kahvikupposissa on harvemmin miljoonaa samanlaista, vaan puolimiljoonaa paria erilaisia kupposia.
 
vierailija
Päätin jo kauan sitten, että kieltäydyn hääkutsuista, mikäli hääpari edes vihjaa haluavansa rahaa lahjaksi. Näin olen myös tehnyt. Minä osallistun hääjuhliin vain, jos minut halutaan sinne nimenomaan todistamaan tapahtumaa ja juhlimaan, eikä maksajaksi.

Jos ei ole varaa järjestää hääjuhlaa kerjäämättä, niin silloin voi joko:

a) Mennä naimisiin ja juhlia kahdestaan
b) Säästää rahaa ja siirtää häitä myöhempään ajankohtaan
c) Työssäkäyvä hääpari voi myös rahoittaa häät esim. luotolla. En suosittelisi, mutta jos on pakottava tarve niin sitten.
d) Mahdollisen häämatkan voi jättää väliin, ja käyttää ne rahat juhlabudjettiin.

Eikö se lahjakin maksa rahaa. Vai laitatko saamasi lahjat kiertoon eteenpäin.
Mielummin ottaisin 60 e tilille kuin jonkun mauttoman lasivaasin.
 
vierailija
Entisaikaanhan häissä kiersi lautanen johon laitettiin rahaa lahjaksi! Joku saattoi myös antaa lehmän tai arvokkaan hopeaesineen tms.

Raha on hyvä, ihan sama mihin tarkoitukseen sitten käyttävät. Ja ottakaa huomioon että pitopalvelu laskuttaa ruokavieraasta noin 40e/nuppi, juomat päälle ja juhlatilan vuokrakin maksaa. Ette voi ajatella että pitää päästä ilmaiseksi juhlimaan!
 
vierailija
Menikö tää ketju vähän ohi ap:n aiheesta? Ap kysyi, onko tapana viedä kortti hääjuhlaan sen lisäksi, että on laittanut rahaa tilille. Ei ap miettinyt, laittaako rahaa tilille vai viekö jonkun muumimukin/vaasin lahjaksi.

Siis vastaus aiheeseen: kyllä, vie onnittelukortti hääparille. Hääpari monesti tykkää katsella niitä kortteja kaikessa rauhassa juhlan jälkeen.
 
vierailija
Kortti on kiva viedä.

Ot. Äitini ehdotteli ennen yo-juhlia että pitää olla toiveita, ja kun en keksinyt että mitä, niin edes vihje rahalahjasta. Kieltäydyin koska minusta se on mauton. Sain mm. viittä eri sarjaa juomalaseja, yhden hengen lakanasettejä (elin avoliitossa) ja kuudennen ja seitsemännen kakkulapioni :D

Häissä säästyttiin lahjatoivedilemmalta kun "kutsuttiin" vain sisarukset ja heidän lahjansa oli panos häihin (yksi kuvasi ja kuskasi, yksi teki ruuat, ja yksi yritti olla möläyttämättä vanhemmille ja lainasi äidin kaapista salaa mulle kengät).

Yhtä yo-lahjaksi saamaani lasisarjaa täti on tuonut lasi kerrallaan lisää, nyt niitä on 12 mustikansinistä Iittalan Verna-lasia. Eivät ole käytössä ikinä koska meidän kattaus ei ole koskaan sininen. Pitäisi kai myydä pois/yrittää vaihtaa toiseen väriin, vaikka pienempään määrää.
 
Häissä juhlitaan alkavaa avioliittoa, ei kartuteta omaisuutta. Mitään lahja- tai vielä vähemmän maksupakkoa ei ole. Laittaisin tilille sentin ja kortissa kertoisin, että vaihtoehtona toki oli 500 euron lahja. :sneaky:
 
Päätin jo kauan sitten, että kieltäydyn hääkutsuista, mikäli hääpari edes vihjaa haluavansa rahaa lahjaksi. Näin olen myös tehnyt. Minä osallistun hääjuhliin vain, jos minut halutaan sinne nimenomaan todistamaan tapahtumaa ja juhlimaan, eikä maksajaksi.

Jos ei ole varaa järjestää hääjuhlaa kerjäämättä, niin silloin voi joko:

a) Mennä naimisiin ja juhlia kahdestaan
b) Säästää rahaa ja siirtää häitä myöhempään ajankohtaan
c) Työssäkäyvä hääpari voi myös rahoittaa häät esim. luotolla. En suosittelisi, mutta jos on pakottava tarve niin sitten.
d) Mahdollisen häämatkan voi jättää väliin, ja käyttää ne rahat juhlabudjettiin.
Mun mielestä raha/tilinumeron antaminen on ihan hyvä ainakin vaihtoehtona, ainakin itse mieluusti annan jotain, mutta ymmärrän että jos häihin on kutsuttu 100 vierasta on varmasti vaikea keksiä kaikille kyselijöille lahjatoivetta. Samoin kun toiset eivät osaa itse etsiä/keksiä sopivaa lahjaa joten rahalahja on ihanan helppo. Mut en sitä ehdottomana ideana laittaisi.
 

Yhteistyössä