Pohdin, että soitanko päivystykseen ja pyydän sairauslomaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ei jaksa enää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Ei jaksa enää

Vieras
Töissä alkaa tilanne olla melkoisen mahdoton. Työantaja saattaa haukkua mistä tahansa, syyttää asioista joita ei ole kukaan tehnyt, valehtelee muille miten joku työntekijä tehnyt sellaisia sun tällaisia virheitä, raivoaa, keksii koko ajan uusia turhia asioita tehtäväksi, jne. Järkipuhe ei auta.

Tilanne töissä todella stressaava ja jo neljä työntekijää on jäänyt ensin parin kuukauden sairaslomalle ja sitten irtisanoutuneet. Ovat saaneet lääkäriltä lausunnon, että ei suositella työpaikkaan palaamista. Se on riittänyt työkkärille eikä ole tullut karenssia. Saattaa pian olla niin, että työkkäri ei edes vaadi mitään lausuntoja koska siellä nyt tiedetään minkälainen tuo työpaikka on.

Taas on tullut lisää järjettömiä vaatimuksia ja mä olen aivan poikki. Olen etsinyt uutta työpaikkaa jo kuukausia, mutta en ole tullut valituksi hakemiini paikkoihin. Yhdestä tarjottiin muutaman kuukauden sijaisuutta (olin hakenut vakituista paikkaa), mutta en mä uskaltanut karenssin pelossa jättää vakipaikkaa jos olisinkin sitten työttömänä tuon lyhyen sijaisuuden takia.

Nyt pohdin, että uskallanko hakea sairauslomaa. Ahdistaa ja pelottaa töihin meno. Kauhea stressi päällä. Toisaalta mietin, että miten pärjäämme taloudellisesti kun tipun aika pian Kelan sairauspäivärahalle ja kauanko sitä joutuu odottamaan.

Jos muitakin on lähtenyt ja viranomaistenkin tiedossa on, ettei työpaikan ilmapiiri mitä ilmeisemmin ole terve, niin kävisin työterveydessä juttelemassa. Ihmettelen myös, eikö teillä ole otettu työsuojeluun yhteyttä?

Mutta älä pilaa terveyttäsi työn takia. Tsemppii!

• Tykkää
Reactions: Elena777
Jos muitakin on lähtenyt ja viranomaistenkin tiedossa on, ettei työpaikan ilmapiiri mitä ilmeisemmin ole terve, niin kävisin työterveydessä juttelemassa. Ihmettelen myös, eikö teillä ole otettu työsuojeluun yhteyttä?

Mutta älä pilaa terveyttäsi työn takia. Tsemppii!
Ei meillä henkilökohtaisilla avustajilla ole mitään työsuojelua. :( Työterveydessä tehdään vain terveystarkastukset ja sairasloma-asioissa pitää mennä päivystykseen. Kunnan vammaispalvelusta on oltu keskustelemassa työnantajan kanssa, mutta ei sillä mitään vaikutusta ollut. Kauhean helvetin vain nosti työnantaja tuosta.

Siis onko sun työnantaja se avustettava vai joku muu taho? Eiköhän noita avustettavia ole aika paljon, joten ei pitäs olla vaikeaa saada töitä. Ainakin omalla alueella on useita henk. koht. avustajan paikkoja avoinna. Osassa tuönantaja on avustettava itse, osassa yhdistys. Mut on sekin tietysti hanurista, jos avustettavan kanssa ei kemiat kohtaa tai hän on muuten ihan mahdoton.

Siis onko sun työnantaja se avustettava vai joku muu taho? Eiköhän noita avustettavia ole aika paljon, joten ei pitäs olla vaikeaa saada töitä. Ainakin omalla alueella on useita henk. koht. avustajan paikkoja avoinna. Osassa tuönantaja on avustettava itse, osassa yhdistys. Mut on sekin tietysti hanurista, jos avustettavan kanssa ei kemiat kohtaa tai hän on muuten ihan mahdoton.
Avustettava on työnantaja, mutta kunta maksaa palkan. On työntekijät jääneet itkien sairauslomalle kun tilanne mennyt niin mahdottomaksi.

On vain niin suuri kynnys soittaa päivystykseen. Mitä jos mua ei uskota ja vastaanoton hoitaja sanoo, että koita nyt vain jaksaa. Kun osa niistä hoitajista tuntuu niin vähätteleviltä ja tuntuu olevan nihkeää saada aikaa. Tämä siis monen kokemus eri sairauksien suhteen, ei vain mun.

Itkettää kun mietin, että huomenna pitäisi töihin. Itkettää kun mietin, kun syytetään ettei ole tehnyt töitään. Työnantaja valehtelee omaisilleen miten taas on jätetty sitä tätä ja tuota tekemättä vaikka näin ei asia ole. Mennään muka myöhässä töihin, tutkitaan hänen papereitaan yms. Kun mikään näistä ei pidä paikkaansa, mutta omaiset sokeasti uskovat kaiken. Päälle tulee siis vielä haukut heiltä. Kun eivät tajua, että omaisensa pystyy kyllä valehtelemaan.

Silti en saa otettua puhelinta käteen ja soitettua päivystykseen.

Lisäksi tiedän, että jos jään sairauslomalle niin saan omaisilta utelua, että miksi jäin sairauslomalle. Vaikka asiahan ei heille kuulu, se kuuluu pelkästään työnantajalle. Sairauslomatodistus pitäisi viedä töihin, mutta siellä se on kenen tahansa luettavissa kun on lukitsemattomassa kaapissa. Toki tuo todistus pitäisi toimittaa myös palkkoihin jos on pidempi sairausloma niin tietävät kuinka maksavat palkallista sairauslomaa.

Silti en saa otettua puhelinta käteen ja soitettua päivystykseen.
Kyllä saat kun otat vaan ja teet sen.
Ajattele asia niin, että sulla on tasan 2 vaihtoehtoa: Joko tai...
Se sun työnantajas käyttää asemaansa väärin, luultavasti purkaa teihin auttajiin omaa turhautumistaan siitä ettei pärjää itse ja se on taas erittäin väärin häneltä...ei hänen tilansa/tilanteensa auttajien syy ole.

Lisäksi tiedän, että jos jään sairauslomalle niin saan omaisilta utelua, että miksi jäin sairauslomalle.
Omilta vai hänen?
Sitten päätät kerrotko miksi teit sen vai etkö kerro...asiahan on, niinkuin sanoit, sun päätettävissä.
Outoa on se, että häneltä on vaihtunut auttajat moneen kertaan ja kaikki jääneet saikun kautta pois eivätkä omaisten kellot vieläkään kilkata miksi näin on tapahtunut?

Ei meillä henkilökohtaisilla avustajilla ole mitään työsuojelua. :( Työterveydessä tehdään vain terveystarkastukset ja sairasloma-asioissa pitää mennä päivystykseen. Kunnan vammaispalvelusta on oltu keskustelemassa työnantajan kanssa, mutta ei sillä mitään vaikutusta ollut. Kauhean helvetin vain nosti työnantaja tuosta.

Ai juu, sori, luin huonosti. Ei älä missään nimessä jatka, jos on noin huono kokemus. Olen minäkin paljon kuullut näistä vaihtuvista avustajista juuri asiakkaan hankaluuden vuoksi.

Ensinnäkin sairaslomaa ei pyydetä. Lääkäri tai terkka sen määrää jos näkee tarpeelliseksi.
Henkinen stressi on monessa työssä.
Samoin veemäisiä pomoja.
Enkä ymmärrä minkä karenssin muka olisit saanut jos olisit työpaikkaa vaihtanut. Vaikka uusi paikka määräaikainen olisikin ollut.
Enkä montaa muutakaan kohtaa teksteistäsi käsitä. Kuullostaa vähän siltä, että etsit itsellesi lupaa lintsata.
Jos työpaikka todella ahdistaa niin sitä olis kivet ja kannot kääntänyt ja lähtenyt lätkimään.

Omilta vai hänen?
Sitten päätät kerrotko miksi teit sen vai etkö kerro...asiahan on, niinkuin sanoit, sun päätettävissä.
Outoa on se, että häneltä on vaihtunut auttajat moneen kertaan ja kaikki jääneet saikun kautta pois eivätkä omaisten kellot vieläkään kilkata miksi näin on tapahtunut?
Siis avustettavan omaisilta. Asiahan ei heille kuulu millään tavalla. En tiedä miksi eivät tajua, että syy on nyt jossakin muualla kuin työntekijöissä. Avustajat ovat vaihtuneet usein vuosien aikana. Kaikki eivät ole jääneet sairauslomalle vaan ovat saaneet onnekseen töitä muualta. Kyllähän tuon paikan maine tiedetään nykyään ja siksi sinne ei kaikki hae sekä sijaisten saaminen äärettömän vaikeaa.

Ensinnäkin sairaslomaa ei pyydetä. Lääkäri tai terkka sen määrää jos näkee tarpeelliseksi.
Henkinen stressi on monessa työssä.
Samoin veemäisiä pomoja.
Enkä ymmärrä minkä karenssin muka olisit saanut jos olisit työpaikkaa vaihtanut. Vaikka uusi paikka määräaikainen olisikin ollut.
Enkä montaa muutakaan kohtaa teksteistäsi käsitä. Kuullostaa vähän siltä, että etsit itsellesi lupaa lintsata.
Jos työpaikka todella ahdistaa niin sitä olis kivet ja kannot kääntänyt ja lähtenyt lätkimään.
Vai niin. Oletpa sä mahtava kun tiedät mikä meillä avustajilla on tilanne ja mitä joudumme kestämään. Ihan huvikseen on jäänyt useampi työntekijä sairaslomalle itkien ja ahdistuneena. Älä tule neuvomaan jos et tiedä mitä avustajan työ voi pahimmillaan olla.

No tottakai jäät saikulle, jos kerran et jaksa. Onko avustettava jotenkin kehitysvammainen tai muuten älyllisesti sairas vai miksi hän ei tajua syy - yhteyttä avustajien vaihtuvuuteen? Oletko puhunut sen avustettavan kanssa, että jos hän ei muuta käytöstään, hänellä ei kohta ole ainuttakaan avustajaa, kun sana kiirii, miten hän heitä kohtelee? Mä laittaisin varmaan kovan kovaa vastaan ja todellakin lähtisin, jos puhe ei auttais. Siinäpä miettis pärjäämistään omin nokkinensa, kun ei kukaan ei tulekaan... Ja ainahan voi omaisille sanoa, että laittakaapa vapaasti valvontakamera, niin totuus avustettavasta paljastuu heillekin. Edellyttäen siis, että tosiaan ei avustajila ole mitään salattavaa ja hoitavat oman työnsä asiallisesti ja niin kun on sovittu.

• Tykkää
No tottakai jäät saikulle, jos kerran et jaksa. Onko avustettava jotenkin kehitysvammainen tai muuten älyllisesti sairas vai miksi hän ei tajua syy - yhteyttä avustajien vaihtuvuuteen? Oletko puhunut sen avustettavan kanssa, että jos hän ei muuta käytöstään, hänellä ei kohta ole ainuttakaan avustajaa, kun sana kiirii, miten hän heitä kohtelee? Mä laittaisin varmaan kovan kovaa vastaan ja todellakin lähtisin, jos puhe ei auttais. Siinäpä miettis pärjäämistään omin nokkinensa, kun ei kukaan ei tulekaan... Ja ainahan voi omaisille sanoa, että laittakaapa vapaasti valvontakamera, niin totuus avustettavasta paljastuu heillekin. Edellyttäen siis, että tosiaan ei avustajila ole mitään salattavaa ja hoitavat oman työnsä asiallisesti ja niin kun on sovittu.
Kyse on yksinkertaisesti erittäin vaikeasta luonteesta. Ei ole kehitysvammainen tai älyllisesti sairas. Järkipuhe ei auta, se on todettu jo monta kertaa ja asiallisesti asioista keskustelu ei suju kun avustettavan puolelta se menee rähinäksi. Avustajilla ei ole mitään salattavaa ja työt hoidetaan kuten pitää.

Mä soitin päivystykseen ja sieltä annettiin huomiseksi kiireettömälle puolelle aika koska huomenna on vasta työvuoro. Töihin olen jo ilmoittanut, että en tule joten ehtivät järjestää asioita. Ei päivystyksen hoitaja laittanut vastaan ja käskenyt jaksaa. Ehkä se vaikutti, että soitin sinne itkien ja piti hetken kerätä itseään, että sain sanottua asiani.

Niin sinua sitoo? vaitiolovelvollisuus, koskien myös jos menet itse lääkäriin. Eli voit kertoa siellä ihan vain omista oireistasi. Ja se on vaan ihan hyvä asia, ei tarvitse alkaa selittelee mitään.

Omaisille et myöskään voi kertoa, voit vain kertoa omista toimistasi. Ja tässä tulee se ammatillisuus (joka hoitajille opetetaan koulussa, mutta jota muille avustajille ei kerrota), olet suoraselkäinen omissa toimissasi ja jos omaiset eivät näe totuutta he ovat henkisesti yhtä sairaita kuin hoidettavakin, ja monestihan yhtä hoidettaessa hoidetaankin koko perhettä, heihin ei voi suhtautua sun kavereina.

Se mitä voit tehdä, nii ihan tehdä ilmoituksen poliisille kunnianloukkauksesta (valehtelu). Sairas saa olla, mutta silti ei saa rikkoa lakia.

Te avustajat olette kyllä yksi tämän maan heikoimmilla olevista ryhmistä. Yksinänne teette töitä pahimmillaan täysille pedoille, ja kenellekään ette pysty puhumaan.

....Mene sinne lääkäriin...

Se on jännä juttu. Se on kuitenkin tavalliselle kansalle täysin vieras ajatus, että se oma rakas läheinen voi potilaana tai avustettavana olla hoitajaa tai lääkäriä kohtaan täys peto.

• Tykkää
Lisäksi tiedän, että jos jään sairauslomalle niin saan omaisilta utelua, että miksi jäin sairauslomalle. Vaikka asiahan ei heille kuulu, se kuuluu pelkästään työnantajalle. Sairauslomatodistus pitäisi viedä töihin, mutta siellä se on kenen tahansa luettavissa kun on lukitsemattomassa kaapissa. Toki tuo todistus pitäisi toimittaa myös palkkoihin jos on pidempi sairausloma niin tietävät kuinka maksavat palkallista sairauslomaa.

Sairauslomatodistukset eivät missään tapauksessa saa olla kaikkien luettavissa.
Vietkö todistuksen tälle avustettavalle vai kenelle? Avustettavan kanssa olet tehnyt työsopimuksen. Kuka myöntää sairausloman.. palkan maksava kunnan työntekijä vai katsotaanko, että olet yrittäjä.

Sairauslomatodistukset eivät missään tapauksessa saa olla kaikkien luettavissa.
Vietkö todistuksen tälle avustettavalle vai kenelle? Avustettavan kanssa olet tehnyt työsopimuksen. Kuka myöntää sairausloman.. palkan maksava kunnan työntekijä vai katsotaanko, että olet yrittäjä.
Miten ihmeessä mä voisin yrittäjä olla? :eek: Mä olen työntekijä, avustettava on työnantaja. Ei palkan maksava mitään sairaslomia myönnä. Todistus viedään avustettavalle, mutta siellä se on kaapissa mistä kuka tahansa sen voi nähdä eli ne omaisetkin näkee sen.

Niin sinua sitoo? vaitiolovelvollisuus, koskien myös jos menet itse lääkäriin. Eli voit kertoa siellä ihan vain omista oireistasi. Ja se on vaan ihan hyvä asia, ei tarvitse alkaa selittelee mitään.

Omaisille et myöskään voi kertoa, voit vain kertoa omista toimistasi. Ja tässä tulee se ammatillisuus (joka hoitajille opetetaan koulussa, mutta jota muille avustajille ei kerrota), olet suoraselkäinen omissa toimissasi ja jos omaiset eivät näe totuutta he ovat henkisesti yhtä sairaita kuin hoidettavakin, ja monestihan yhtä hoidettaessa hoidetaankin koko perhettä, heihin ei voi suhtautua sun kavereina.

Se mitä voit tehdä, nii ihan tehdä ilmoituksen poliisille kunnianloukkauksesta (valehtelu). Sairas saa olla, mutta silti ei saa rikkoa lakia.

Te avustajat olette kyllä yksi tämän maan heikoimmilla olevista ryhmistä. Yksinänne teette töitä pahimmillaan täysille pedoille, ja kenellekään ette pysty puhumaan.

....Mene sinne lääkäriin...
No totta kai sitoo vaitiolovelvollisuus. Kyllä mulla on koulutus jossa painotettu vaitiolovelvollisuutta ja sen nyt sanoo ihan terve järkikin.

En mä mitään ilmoituksia poliisille lähde tekemään. Kun vain pääsisi sieltä pois johonkin toiseen työpaikkaan.

No totta kai sitoo vaitiolovelvollisuus. Kyllä mulla on koulutus jossa painotettu vaitiolovelvollisuutta ja sen nyt sanoo ihan terve järkikin.

En mä mitään ilmoituksia poliisille lähde tekemään. Kun vain pääsisi sieltä pois johonkin toiseen työpaikkaan.

Mutta sitten taas toisaalta, homma jatkuu vaansmanalisena seuraavan kanssa, jos kukaan ei pysäytä tuota avustettavaa missään vaiheessa. Tosin tuon tyyppiset ihmiset ei opi mistään syytöksistäkään, vaan käytös jatkuu hamaan hautaan saakka. :(

Yhteistyössä