EU aikoo kieltää lihaan viittaavat sanat vegeruoissa.

vierailija
tarkoittaako sana hampurilainen lihaa

ahaa no salaatti sana pitää kieltää sellaisista joissa ei ole yhtään salaatin lehteä. raastesalaatti, perunasalaatti....ei niissä ole salaatinlehtiä.
 
Hampurilaisessa on perinteisesti lihaa eli jauhelihapihvi. Tuo salaatti-esimerkki ei toimi esim. englannin kielessä, vrt. lettuce - salad.
 
Kuulostaa kyllä vahvasti lihantuottajien lobbauksen aikaansaannokselta.

Osin tosi hyvä juttu, mutta osin kyllä vähän turhaa.
Itseäni ylipäänsä on ärsyttänyt, että uudet kasvispohjaiset ruuat on nimetty ”vastaavien” liharuokien mukaan. Ja sitten vielä on valitettu, kun ne koetaan/nimetään korvikkeeksi.

Mutta tosiaan, luulisi eu:lla olevan tärkeämpääkin miettimistä.
 
Tuo menee kyllä oikeasti aika vaikeaksi. Onhan esim kalahampurilaisia, pitäisikö sekin kieltää. Toisaalta aika moni ruoka on perinteisesti tehty jotenkin, mutta nykyään uusia variaatioita. Esim kanalasagne tmv..
 
vierailija
Itse olin n.10vuotta lakto-ovo-vegetariati ja kokeilin vegaani ruokavaliookin.
Ei ollut valmiita juttuja kaupasta ostaa.
Olen tutulta maistanut joitain nyky kotkotuksia ja ihmetellyt miksi niistä yritetään tehdä lihaversion makuisia jos kerta kasvisruokailija haluaa olla?
Eikö se sitten pitäisi tykätä ja syödä niitä kasviksen makuisia eikä feikki liha tuotteita?
Eniten ärsyttää mussutus siitä että kukaan ei huomaa eroa tai ompa kauheaa jos lihan syöjälle annetaankin soijarouhemakaroonilaatikkoa. Olenkin sanonut että sittenhän se on sama kasvissyöjälle tunkea jauhelihasta tehtyä väittäen sen olevan soijarouhetta.
Hyvä juttu vaan että nämä kiellettäisiin.
 
Itse olin n.10vuotta lakto-ovo-vegetariati ja kokeilin vegaani ruokavaliookin.
Ei ollut valmiita juttuja kaupasta ostaa.
Olen tutulta maistanut joitain nyky kotkotuksia ja ihmetellyt miksi niistä yritetään tehdä lihaversion makuisia jos kerta kasvisruokailija haluaa olla?
Eikö se sitten pitäisi tykätä ja syödä niitä kasviksen makuisia eikä feikki liha tuotteita?
Eniten ärsyttää mussutus siitä että kukaan ei huomaa eroa tai ompa kauheaa jos lihan syöjälle annetaankin soijarouhemakaroonilaatikkoa. Olenkin sanonut että sittenhän se on sama kasvissyöjälle tunkea jauhelihasta tehtyä väittäen sen olevan soijarouhetta.
Hyvä juttu vaan että nämä kiellettäisiin.
Itseäni häiritsee tässä (paitsi eu:n rahojen hassaus) se, että jonkun ylemmän tahon pitää johonkin ruuan nimiin puuttua. Toivottavaa olisi, että muutos tulisi kuluttajien ja valmistajien kautta.
Vähän sama kun nyt on kielletty fetajuuston ja karjalanpiirakan nimet. Vaikeutetaan vain ihmisten elämää.
 
Eniten ärsyttää mussutus siitä että kukaan ei huomaa eroa tai ompa kauheaa jos lihan syöjälle annetaankin soijarouhemakaroonilaatikkoa. Olenkin sanonut että sittenhän se on sama kasvissyöjälle tunkea jauhelihasta tehtyä väittäen sen olevan soijarouhetta.
.
Tuo on kyllä ärsyttävää. Yksi kasvissyöjä tuttuni tarjoaa aina jotain pahviversioita liharuuista, ja tietysti kohteliaana ihmisenä kiitän ja kehun ruokaa, niin aina tulee ne samat ”ei tosiaan edes huomaa, että on soijaa tmv. lihan tilalla ja eikö olekin ihan yhtä hyvää”.
No ei ole.
 
vierailija
Mitä eroa on pinaattiletulla ja pinaattipihvillä? Se että pinaattilettu keksittiin aikana ennen vegehullutusta ja tarvetta nimetä asioita markkinointisyistä harhaanjohtavasti.
 
Tuo on kyllä ärsyttävää. Yksi kasvissyöjä tuttuni tarjoaa aina jotain pahviversioita liharuuista, ja tietysti kohteliaana ihmisenä kiitän ja kehun ruokaa, niin aina tulee ne samat ”ei tosiaan edes huomaa, että on soijaa tmv. lihan tilalla ja eikö olekin ihan yhtä hyvää”.
No ei ole.
Miksi olet epärehellinen, jos kysymyksessä on edes jonkinlainen ystävä. Sanoisit vain reilusti että "kyllähän tätä syö, mutta ei tämä lihalle maistu".

Kasvissyönti on selvästi keikahtanut uskonnon puolelle, jos sitä pitää valkoisilla valheilla tukea, jotta uskossa oleva ei loukkaantuisi.

 
Miksi olet epärehellinen, jos kysymyksessä on edes jonkinlainen ystävä. Sanoisit vain reilusti että "kyllähän tätä syö, mutta ei tämä lihalle maistu".

Kasvissyönti on selvästi keikahtanut uskonnon puolelle, jos sitä pitää valkoisilla valheilla tukea, jotta uskossa oleva ei loukkaantuisi.
Siksi koska minulle on pienenä opetettu käytöstapoja.
Jos kylässä tarjotaan ruokaa, siitä kiitetään ja kehutaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Elena777

Yhteistyössä