Onko oikeasti totta...tuijaa voi leikata? Toinen puutarhuri väitti että voi ja toinen väitti että ei voi.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Ongelma on siis se, että mä en halua 5 m korkeaa aitaa, vaan vain 1,5m korkean aidan.

Kävin tänään kysymässä että mimmosen havun mä voin ostaa jottei se kasva niin korkeaksi ja puutarhuri sanoi että kaikkia havuja voi leikata.

Aiemmin juttelin toisen puutarhurin kanssa jonka kanta oli se, ettei tuijaa voi leikata ja siten pitää se matalana.

Mikä tässä nyt on sitten se faktatieto? :/

Tuija sietää leikkaamista varsin hyvin. Paras leikkausaika on kevättalvella ennen uuden kasvun alkua. Sivuja tasoitetaan vuosittain ja latva katkaistaan, kun aita on halutun korkuinen. Ikivihreät tuijat suojataan kevätauringon kuivattavalta vaikutukselta viimeistään maaliskuussa esimerkiksi varjostuskankaalla, joka asennetaan joko kauttaaltaan taimien päälle tai viritetään seinämäksi aidanteen eteläpuolelle. Havupuille, alppiruusuille ja hortensioille tarkoitetut moniravinteiset seoslannoitteet sopivat myös tuijien lannoittamiseen.

No helpointahan sulle on, että ostat sellaisia kasveja, jotka eivät kasva järjettömästi. Kuusiaita esim ei kasva korkeutta, kun se latvan leikkaa.

http://www.viherpiha.fi/vastaa/98/98/957/tuija-aidan_leikkaus sanoo, että tuija kestää leikkausta hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Tuija sietää leikkaamista varsin hyvin. Paras leikkausaika on kevättalvella ennen uuden kasvun alkua. Sivuja tasoitetaan vuosittain ja latva katkaistaan, kun aita on halutun korkuinen. Ikivihreät tuijat suojataan kevätauringon kuivattavalta vaikutukselta viimeistään maaliskuussa esimerkiksi varjostuskankaalla, joka asennetaan joko kauttaaltaan taimien päälle tai viritetään seinämäksi aidanteen eteläpuolelle. Havupuille, alppiruusuille ja hortensioille tarkoitetut moniravinteiset seoslannoitteet sopivat myös tuijien lannoittamiseen.

No mutta tämähän on loistavaa sitten...mä siis saan mun matalan tuija-aitani :)

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
No helpointahan sulle on, että ostat sellaisia kasveja, jotka eivät kasva järjettömästi. Kuusiaita esim ei kasva korkeutta, kun se latvan leikkaa.

http://www.viherpiha.fi/vastaa/98/98/957/tuija-aidan_leikkaus sanoo, että tuija kestää leikkausta hyvin.

Pitää ottaa huomioon myös se taloudellinen puoli...ja toisaalta olisi suotavaa että se aita olisi noin metrinen kuitenkin aika nopeasti.

Tuijat on ostettaessa noin metrisiä ja helkutin halpoja :) Ja tuijat sopii tänne, kun niitä on kaikilla muillakin. Mun varsinkin pitää olla siitä nyt tarkkana kun mä aion repiä taloyhtiön istuttamia puskia tuosta mun etupihalta pois...jos mä istutan siihen jonkun kuusiaidan niin isännöitsijä varmaan tulee ja nostaa mut raiveleista seinälle. Tuija-aidan voi helpommin hyväksyä kun muillakin on semmonen :saint:

Itellä on muutamia tuijia enkä ole koskaan peittämyt niitä, mutta olen konalla aurinkopaisteella kastellut niitä oikein kunnon suihkulla ja hyvin on menestyneet.

Minulla on kymmenvuotias muotoonleikattu tuija-aita. Alkuvuosina saatoin kastella sitä keväällä haalealla vedellä, jotta maa sulaa, mutta myöhemmin en koskaan. Paikka on aurinkoinen mutta kasvualusta hyvä, koska tein sen hyväksi.

Tuijahan kestää tosi hyvin leikkausta.
Joka kevät leikkaan meidän tuija-aidan.
Ja mitä tuohon peittämiseen tulee, niin kaksi ekaa vuotta peitin tuijat aina keväällä ja sitten luovuin siitä (liian työlästä). Hyvin ovat siitä huolimatta kestäneet ja meillä on tosi näyttävä, ikivihreä aita.

Tuijaa voi leikata ja peiteltynä kevään pahimman auringon yli eli niin pitkään kuin aurinko porottaa, mutta maa on jäässä (eli juuret ei saa vettä). Sen pidempään ei tarvi pitää.

Tosin mä olen laiska peittelijä ja eipä ole tänä(kään) vuonna yksikään meidän tuijista harsotettu. Eipä noi oo siitä nokkiinsa koskaan ottaneet, vaikken oo sitä tehnytkään. =)

Tuijahan kestää tosi hyvin leikkausta.
Joka kevät leikkaan meidän tuija-aidan.
Ja mitä tuohon peittämiseen tulee, niin kaksi ekaa vuotta peitin tuijat aina keväällä ja sitten luovuin siitä (liian työlästä). Hyvin ovat siitä huolimatta kestäneet ja meillä on tosi näyttävä, ikivihreä aita.

Tuli istutettua 2002 3 tuijaa, olikohan toka talvi kun sit tuli peiteltyä ne harsolla.

No siitähän ne vaan kärsi ja ruskistui pahasti. Sen jälkeen harsot roskiin, ja hyvin on pärjänneet, hienon vihreitä edelleenki.

Nykysinhän maa ei oo täällä ollu roudassa kun lumet tulee ennenku pakkaset. Sulavesi imeytyy maahan eikä tulvi.

Yhteistyössä