Koululaisille syötetään synteettistä punahometta Quornia, mitä mieltä?

• Viestiketjun aloittaja vantaalainen äiti
  • Ensimmäinen viesti
vantaalainen äiti
Mielestäni aihe vaatii keskustelua ja toimia. Haluammeko todella opettaa lapsia syömään jotain epämääräistä mössöä.
Koska sitähän tuo on.

Jamie Oliverin ruoka ohjelmassa brittikoululaiset eivät tunnistaneet perus kasviksia ja hedelmiä. Ja nyt me haluamme tehdä saman täällä Suomessa. Ja me oikein maksamme siitä.

Miettikääs ... Vantaa kaupunki säästää. Joten kaikki pitää saada mahdollisimman halvalla. Nyt on sitten ipanoiden menyylle tullut home. Sen on täytynyt olla todella halpaa ja hei, miksei olisi. Eihän se home paljoa vaadi kasvaakseen.

Itse surffailin eilen jenkkisaitteja jossa kyseisen Quorn yrityksen toimintaa ihmeteltiin. Yritys ei anna julkisuuteen juurikaan tietoja valmistamastaan tuotteesta eikä sen ravintoarvoista. Tietoja ei juurikaan heru valmistus menetelmästä.
Itse homeessa ei juurikaan ravintoaineita ole , ne on siihen jäkikäteen lisätty.

Etoo katsoa tuota youtube videota yrityksen tuotteesta. Tällä tavalla Vantaan Kaupunki haluaa lapsillemme esitellä kasvisruoan. https://www.youtube.com/watch?v=scO2ZZKFjMk

Olisiko aika sanoa, kiitos, mutta ei kiitos.

kaverin kaveri
Quorn soitto aamutuimaan Vanttiin(entinen Vantaan tilapalvelut) josta ruoka kouluihimme ja päiväkoteihimme sekä muihin lukuisiin paikkoihin lähtee. Sain tiedoksi, että Quornia tarjoillaan lapsille 6 viikon välein. Kysymykseen miksi on päädytty keinotekoiseen sieneen jolla voi olla hurjia sivuvaikutuksia, tuli vastaus. He siellä haluavat että lapsemme saavat kasvisruoasta proteiinia. Noh saavathan ne lapset, mutta millä hinnalla?
Lisäkysymykset pahoinvointia, oksentelua,vatsakipua ja pahimmassa tapauksessa anafylaktisen shokin aiheuttavasti keinotekoisesta sieni "ruoasta" voi osoittaa Vantin johtoryhmän jäsenelle(etunimi.sukunimi(a)vantti.fi) Pirjo Huvila-Nicklèn, ateria- ja puhtauspalvelujohtaja.

etsivä löytää tietoa
QUORN keinotekoinen sieni kouluruokailussa

Vantaan sanomien uutinen QUORN sienen (keinotekoinen) tarjoilu kouluruokailun kasvisruokailun päivinä. Ohessa linkki jossa ko. tuotteen haittavaikutuksia on laajasti tutkittu.
On hammästyttävää että ko. haittavaikutuksia ei kerrota tuotteen käyttäjilee.!!
Vantin joka toimittaa kyseistä ruokapalvelua Vantaan ja Helsingin kouluille tulisi myös kertoa mahdollisista allergia ym. haittavaikutuksista kuluttajille. Em. toimittaja vain hehkuttaa että on halpaa tuotetta ja kilpailutettu EUn sääntöjen mukaan.
Yhdyn 14.9 olleen artikkelin opettjan kommenteihin että on outoa että ko. keinotekoisia tuotteita tuodaan Suomeen kun kotimaasta saadaan esim tuoreita luomu sieniä.

http://www.vantaansanomat.fi/keskustelut/254989

http://www.cspinet.org/quorn ohessa linkki missä kerrotaan ko. tuotteen haitoista ja allergisita reaktioista. Haittoja on todettu jo vuodesta 1997.
On todella vastuutonta syöttää lapsille ja nuorille tällaista kyseenalaista ruoka korviketta ja vedota siihen että EU n säätöjen mukaan on ruokaaineita kilpailutettava ja halvempia raaka aineita käytettävä...kertoo VANTIN ruokapalvelun johtaja...!! Uskomatonta ettei ko, tuotteen haitoista raportoida...eli tietävätkö edes kouluviranomaiset näistä mahdollisita vakavistakin haittavaikutuksista.

Vantaan sanomat / mielipide palsta

tarkista linkki
[QUOTE="vieras";28989791]Ihan asiaa tuo mielipidekirjoitus oli, mutta.. oliko se tuossa muodossa julkaistu? Kamalan epäselvää tekstiä![/QUOTE]

Niin sillähän se selviää oliko teksti tuossa muodossa julkaistu.

"vieras"
No hyi helvetti, tollasta skeidaa ei kyllä meidän ipanat syö, se on ihan varmaa. Kaikenlaista einespaskaa siellä muutenkin jo tarjolla, ja tämäkin vielä päälle siihen.

Aito kasvis on paras kasvis
[QUOTE="vieras";28989806]No hyi helvetti, tollasta skeidaa ei kyllä meidän ipanat syö, se on ihan varmaa. Kaikenlaista einespaskaa siellä muutenkin jo tarjolla, ja tämäkin vielä päälle siihen.[/QUOTE]

Lisäkysymykset pahoinvointia, oksentelua,vatsakipua ja pahimmassa tapauksessa anafylaktisen shokin aiheuttavasti keinotekoisesta sieni siis HOME "ruoasta" voi osoittaa Vantin johtoryhmän jäsenelle(etunimi.sukunimi(a)vantti.fi) Pirjo Huvila-Nicklèn, ateria- ja puhtauspalvelujohtaja

Liputan aidon kasvisruoan puolesta. Jos kerran kuuteen viikkoon syödään koulussa KASVISruokaa, niin olkoon se tehty oikeista kasviksista.

Annan herkku esimerkkejä: kasvisminestrone keitto, kasvispihvit tai kasvispyörykät, viljapihvit ja perunamuusi, kasvispyttipannu ja varmasti maistuu.

eräs isoäiti
Olen syönyt quornia ja joka kerran olen oksenatanut rajusti. Luulin, että oksentaminen saattaisi johtua jostain muusta ruoka-aineesta. Näin ei ole. Olen laktoori-intolerantikko, aivan lievä sellainen on, enkä koskaan ole saanut muita oireita kuin mahakipuja ja lievää ripulia. Mutta n. kolme tuntia quornin syömisestä oksennan todella rajusti, se tulee aivan sellaisenaan, täysin sulamattomana ulos. En syö enää koskaan sitä. Olen jotenkin allerginen sille.

vierailija
Olen syönyt quornia ja joka kerran olen oksenatanut rajusti. Luulin, että oksentaminen saattaisi johtua jostain muusta ruoka-aineesta. Näin ei ole. Olen laktoori-intolerantikko, aivan lievä sellainen on, enkä koskaan ole saanut muita oireita kuin mahakipuja ja lievää ripulia. Mutta n. kolme tuntia quornin syömisestä oksennan todella rajusti, se tulee aivan sellaisenaan, täysin sulamattomana ulos. En syö enää koskaan sitä. Olen jotenkin allerginen sille.
sieniallergia?

vierailija
Olen syönyt quornia kymmeniä kertoja ilman mitään sivuvaikutuksia. Miehelläni tulee isommasta määrästä vatsakipuja, hän saa tosin kipuja myös banaanista ... kaikki on yksilöllistä ja erilaisia lihan korvikkeita tulee markkinoille jatkuvasti... Hysteriaan tuskin on syytä. Ja mikä homeessa loppujen lopuksi pelottaa? Onhan homejuustokin ruokaa?

vierailija
Kai ymmärrät että yksi ihminen ja kymmeniä kertoja ei merkitse mitään? Todelliset haitat tulevat selville vasta suuremmilla määrillä ja pidemmillä ajanjaksoilla. En tiedä quornin haitallisuudesta mutta ajatuksena vastenmielinen jota en halua itse tukea.

vierailija
Melko uskomatonta, että aika monelle vanhemmalle täällä on ihan sama mitä heidän lapsensa syö.

Kommentit tyyliin: kyllä meidän Petteri nurisematta söi kaikki homeet siellä koulussa. Haloota halloo?!

Lapsen ymmärrys on sitä luokkaa, että kyllä varmaan syökin. Meidän aikuisten tehtävä on pitää huolta mitä sinne

suuhun työnnetään.

En pysty käsittämään tätä välinpitämättömyyden määrää.
Sama

vierailija
Quorn on kaukana luonnollisesta, se on fakta. Fakta on myös sekin että itse sieni-allergikkoja ja homeelle altistuneena saisin tuosta 100% oireita. Enkä ole ainoa Suomessa.

Mitä kasvisruokaan tulee, jutun opettaja kysyikin olennaisen: miksi meille raahataan Briteistä asti labrassa tehtyä, homeesta jalostettua skeidaa kun nytkin on metsät pulloillaan vaikka mitä ihania sieniä ja muutakin satoa? Joojoo, EU ja kilpailutus blaablaa, mutta tässä sen näkee: suomalaisilla ei ole enää valtaa edes siihen, mitä heidän jälkikasvunsa syö! Ja se jos mikä on hiton surullista...hyvää kasvisruokaa voi tehdä ilman soijaa, quornia jne. outouksia jotka eivät kuulu suomalaiseen ruokakulttuuriin. Nyt syksyllä juureksista saisi aikaan niin sosekeittoja (proteiinia esim. raejuustosta), uunijuureksia kuin tuoreraasteitakin, patoja...vaan ei, edes perunat eivät ole kotimaisia enää. Ne myydään venäläisille, omamme raahataan Puolasta ja Unkarista pakasteena lapsillemme. Nami nami.
Niinpä

vierailija
Minuakin oksettaa ajatus synteettisestä moskasta.

Quorn on Fusarium veneratum -punahomeesta valmistetun, lihan korvikkeeksi tarkoitetun sieniproteiinivalmisteen tuotemerkki. Quornin keksijä on tohtori Gerald Solomon.[1]

Quornin valmistusprosessissa sienen ravintona on tärkkelys. Kilosta tärkkelystä saadaan 136 g valkuaista, kun kananrehuna kilosta tärkkelystä saadaan 49 g ja naudalle tai lampaalle annettuna 13 g valkuaista.[1] Toisaalta Quornin aminohappokoostumus on lihaa heikompi: ravitsemusneuvoja Mark Gilbertin mukaan Quornia tulee syödä painoltaan noin kaksinkertainen annos esimerkiksi naudanlihaan verrattuna, jotta lihasten rakentumisen edellyttämien aminohappojen saannit annoksista vastaisivat toisiaan.[2] Quorniin lisätään sideaineeksi munanvalkuaista, joten se ei sovi vegaaniseen ruokavalioon. Yhdysvaltalainen Center for Science in the Public Interest (CSPI) on epäillyt Quornin aiheuttavan sitä syöville voimakkaita allergisia reaktioita.[1]

Quornista valmistettuja tuotteita on ollut Suomessa myynnissä syksystä 2012 lähtien.[1][3] Sen kilpailijana pidetään soijapavusta valmistettua TVP:tä (texturized vegetable protein).[1]
Semmosta

vierailija
Varmasti kaikki normiälyllä varustetut tajuavat ettei se auta jos juoksee paniikissa kehää, tukkaansa repien ja kirkuen.

Mutta se voi auttaa jos ottaa asioista selvää ja sitten päättää, ettei anna lastensa syödä kyseistä moskaa.

Raha ratkaisee. Kun quornit lentää kouluissa roskiin, niin päättäjätkin heräävät.

Älkää hyvät ihmiset eläkö umpiossa, ottakaa asioista selvää.
"Biologisia lääkkeitä ovat myös rokotteet, verivalmisteet, allergeenit, kudosmuokkaustuotteet sekä geeni- ja soluterapiatuotteet. Biologisten lääkkeiden käyttäjiä oli Suomessa viime vuonna 30 000."-IL-

vierailija
Odotan saavani ensi keväänä biologisen lääkkeen sairauteeni. Uskon että käyttäjien määrät lisääntyvät kun biologisille lääkkeille saadaan rinnakkaislääkkeet, jotka ovar halvempia. 2006 vuodesta alkaen kehitelty.

Yhteistyössä