Vaikuttaako avioliitto elareihin ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Menimme nykyisen mieheni kanssa naimisiin viime keväänä . Lasten isä maksaa elareita kolmesta lapsesta yht 300€. Lopun saan kelalta. Muuten ei osallistu mihinkään lasten kuluihin . Lapset ovat isällään joka toinen vko.loppu.Sopimusta tehdessä sain vielä asumistukea kun asuin lasten kanssa yksin . Nyt asumiskulut ovat kasvaneet enkö tietenkään enää tuota asumistukeakaan saa.Kannattaako ja pitääkö mun ottaa lasten. yhteyttä että tarkistaa elarit . Haluaisin että kaikki menisi niinkuin pitää mennä , kaikille reilusti siis.

Ei mitään hajua, mitä laki sanoo, mutta jos isällä ei ole varaa edes nykyisellä täysiä tukia maksaa, niin käytännössä siis kuppaisit veronmaksajilta isomman osuuden.
Eli en tietenkään suosittele, vaan kehottaisin keksimään keinoja, joilla voisitte ihan itse hoitaa sen lastenne elatuksen.
Se olisi niinkun ”kaikille reilusti”.

Muutettiin isompaan . Maksetaan asuminen puoliksi , eli ennen maksoin asunnosta yksin 200€ ja risat ja sain asumistuen . Nyt maksan päälle 600€ enkä tietenkään tukia saa.
Lähinnä sitä mietin kuuluuko mun ilmoittaa lastenvalvojalle että olen mennyt uusiin naimisiin ?
Siis mietitkö oikeasti että sun pitäisi saada lisää elareita kun muutit isompaan asuntoon ja olet mennyt naimisiin?????

Joo toki . Sinne vaan ei saa kovin äkkiä puhelinaikoja ainakaan meidän kaupungissa . Ajattelin josko täällä jollain tietoa asiasta ... mutta näemmä täällä ei saa enää mitään kysellä

No saahan!

Mäkin olen parhaan tietoni mukaan vastannut jo kahdesti.
Me vaan ei olla lastenvalvojia joten oikea tieto ei ehkä löydy täältä.

Lapsen elatuksesta annetun lain mukaan lapsen elatuksesta vastaavat lapsen vanhemmat. Vanhemman uusi puoliso ei siis automaattisesti tarkoita, että elatusavun määrää pitäisi muuttaa, sillä vain vanhemmilla on elatusvelvollisuus lasta kohtaan.

Yhteistyössä