APUA KERAAMINEN LIESI

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hankaa kostealla mikrokuituliinalla. Ja sit hankaa vielä lisää. Ja pyydä miestäkin hankaamaan. Ja raaputa kynnellä. Ja hankaa taas.

Meillä ensimmäiset varomattomuusroiskeet irtosivat kun oikein hinkattiin.

Nykyään osataankin varoa kaikki ja liesitaso pyyhitään aina sekä ennen että jälkeen ruoanlaiton.

Minä taas suositten keraamisen/induktiotason puhdistuksen erikoisainetta silloin, kun on pahat jäljet. Ensin raudalla kaikki irtilähtevä pois, sitten pesuainetta ja hieronta märällä rätillä pyörivin liikkein. Sen jälkeen puhtaalla märällä rätillä ne pesuainejämät pois. Tarvittaessa skrapaus uudestaan raudalla ja uusi puhdistuskierros ja lopuksi kuivaus-kiillotus puhtaalla rätillä. Siitä erikoispuhdistusaineesta jää kiiltävä kalvomainen pinta tuon käsittelyn jälkeen ja taso loistaa kuin uusi.

Päivittäiseen puhdistukseen riittää ihan käsitiskiaine ja aina puhdas lieden pinta ennen käyttöä ja kuiva puhdas kattilan/pannun pohja.

Sokeri on noiden pintojen pahin turma.

Niin on, ettei ainakaan ole lieden puhtaana pito helpottunut noiden keraamisten kanssa. Itse olen varovasti joutunut raapimaan taipuisalla hedelmäveitsellä ja saanut aikaan naarmun, kaksikin. Nykyään pyyhin heti pois kun huomaan jotain roiskahtaneen liedelle. Sitten kun on jäähtynyt niin kaupasta ostetulla lieden puhdistustahnalla hieronut ja sitten pessyt pois. Lopuksi vielä semmoisella valkoisella ihmesienellä. Aika hyvin on toiminut, mutta kyllä se näyttää käytetyltä koko liesi. Eihän se mikään peili tarvitse olla.

Niin on, ettei ainakaan ole lieden puhtaana pito helpottunut noiden keraamisten kanssa. Itse olen varovasti joutunut raapimaan taipuisalla hedelmäveitsellä ja saanut aikaan naarmun, kaksikin. Nykyään pyyhin heti pois kun huomaan jotain roiskahtaneen liedelle. Sitten kun on jäähtynyt niin kaupasta ostetulla lieden puhdistustahnalla hieronut ja sitten pessyt pois. Lopuksi vielä semmoisella valkoisella ihmesienellä. Aika hyvin on toiminut, mutta kyllä se näyttää käytetyltä koko liesi. Eihän se mikään peili tarvitse olla.
Hanki se puhdistuterä, millä se kuuluu putsata tarpeentullen. Sillä ei naarmuta jos ei sitten jollain kulmalla tökkää.