Just joo kaikenlaista taas, Vihreiden Emma Kari vaatii kouluja luopumaan kahdeksan aamuista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tiedän, että on ärsyttävää, mutta jäkätän silti. Moni uniongelmainen tekee sen virheen, että illalla ei osaa ajoissa rauhoittaa ympäristöä, ei pidä kiinni säännöllisestä rytmistä syömisten ja muun elämän suhteen, ei liiku tarpeeksi jne.. Nukkumaanmeno venähtää joka ilta, ja sitten viikonloppuna nukutaan univelkoja pois makaamalla aamulla puolille päivin, jolloin elimistö on jatkuvasti sekaisin.
Voi jumalauta kun sinä et ole kokenut vuosien unettomuutta ja univaikeuksia, kun kaikki keinot on kokeiltu ja mikään ei sitä unta tuo. Työkin fyysisesti niin raskasta että ei tarvitse rehkiä enää kuntosalilla töiden jälkeen. On vaan todettu että joillakin vuorokausirytmi on aivan erilainen kuin toisilla, vaikka kuinka väkisin sitä yrittää siihen 8-16 -muottiin sopeutua. ÄLÄ TULE NEUVOMAAN KUN ET MITÄÄN ASIASTA TIEDÄ.

• Tykkää
Reactions: mira.flower
Jos jokainen "iltavirkku" yrittäisi laittaa lapset nukkumaan niin ajoissa, että unta kertyisi yön aikana alakoululaisille 10 tuntia ja yläastelaisille teineille vähintään 8-9 tuntia + päikkärit ja päälle vielä viikonloppuna 12 tunnin yöunet, rauhoittaisitte illan ja yön ja kokeilu kestäisi vähintään kuukauden, niin tulisitte sitten uudelleen kertomaan kuis sujuu.

Olen itse iltavirkku, uniongelmainen ja yöunet koostuu noin 1-2 tunnin pätkistä ja kokonaisunen määrä on 5-7 tuntia/yö. Eli aamuherätykset on ollut rankkoja lähes koko elämän. Silti en ole koulu-/ työaikoihin voinut vaikuttaa ja eipä se unenlaatu olisi siitä työajan siirrolla korjaantunut.

Lapset laitan kitinästä huolimatta nukkumaan viimeistään klo 21.00.
Herätys joka kouluaamu klo 6.45.
Viikonloppuna tunnin liukumavara.
Jos tästä lipsuu, joutuisin liittymään valittajien kerhoon vaatien myöhäisempää koulukuljetusta ja koulun alkamista.
Lapset jaksaa koulupäivän ja pitkien koulupäivien sattuessa laitetaan terveellinen välipala reppuun, jolloin "myöhäinen/aikainen" kouluruokailu ei ole tekosyy nälälle tai jaksamattomuudelle.

Lapset tulevat suoraa kotia, syövät välipalan, tekevät läksyt ja sen jälkeen notkuvat kuinka tahtovat. Ilta rauhoitetaan reilu tuntia ennen nukkumaan menoa.

Aikuisena ja aikuisuuden kynnyksellä voi itse vaikuttaa työvalinnoilla tai opiskeluilla siihen, koska repii perseensä ylös. Yhteiskunta ei voi kuitenkaan lähteä pyörittämään kouluja monen rytmin taktiikalla. Jos lykätään koulun alkua tunnilla, rytmin vakiintuessa vaaditaan pian taas tunnin liukumavaraa. Eli tunnin siirto ei ole pitkällä aikavälillä kestävä ratkaisu lapsille.

• Tykkää
Reactions: AivanSama
Miksi tämänkin pitää olla niin juupas/eipäs.

Pimeän aikaan koulu voisi hyvin alkaa myöhemmin, ja alkusyksystä/keväällä alkaa aiemmin.
Vielä hurjempi ehdotus voisi olla, että myös tunteja olisi enemmän alku opintovuodesta ja keväällä, ja hieman kevyempää pimeällä syksyllä ja alkutalvella (y)(y)(y)(y)

Ei ainakaan keväällä enemmän ja talvella ja syksyllä vähemmän! Täällä on nimittäin yksi sellainen joka piristyy syksyllä ja talvella ja lapsesta asti keväällä alkaa väsymys, vähintään alavireisyys, joka kestää koko kesän. Ei olisi tullut koulusta mitään, jos se olisi ollut enemmän kevätpainotteista.

Siitähän oli laaja tutkimus. Siis nukkumisesta ja heräämisajoista. Ja oppimisesta. Ja siinä tosiaan tultiin lopputulokseen, että koulujen lisäksi myös työpaikoilla joissa vaaditaan miettimistä ja tarkkuutta, ois viisaampi alkaa aamut vasta ysiltä.

Suurin osa "isoista töistähän" alkaakin vasta 9-10 aikaan, Euroopan toimistoaika, yhteydet Amerikkaan jne

• Tykkää
Ei ainakaan keväällä enemmän ja talvella ja syksyllä vähemmän! Täällä on nimittäin yksi sellainen joka piristyy syksyllä ja talvella ja lapsesta asti keväällä alkaa väsymys, vähintään alavireisyys, joka kestää koko kesän. Ei olisi tullut koulusta mitään, jos se olisi ollut enemmän kevätpainotteista.
Lapsella on 2suuntanen..

Tai, mitäs jos kevät menis helpommin jos talvella saisi ottaa rennommin, ulkoilla ja nukkua enempi, mitäs jos juuri se olikin pointti (y)

No mikäli omaa lukioaikaa miettii, niin se krooninen väsy oli täysin itse aiheutettua. Kaikki illat istuttiin Shellillä kahvilla kaveriporukan kanssa, tai kesäisin hengattiin hietsun rannalla myöhään yöhön. Ja siis ihan arkena. Leffassa käytiin silloin tällöin ja aina se oli joku myöhään alkava näytös. Muistan että usein ihan arkenakin sitä tuli kotiin vasta 00-01 välillä. Sitten ”iltapala” ja suihku tottakai vielä ennen petiä. Niin ei se tosiaan ollut ihme, että kun tuo oli säännöllinen rytmi, niin klo 08 alkavalla fysiikan tunnilla ei kvanttikenttäteoria riittänyt mielenkiinnollaan pitämään silmiä auki. Mutta oma vika.

Kyllä nuo "iltavirkut" lapset saa unten maille, jos vain oikeasti haluaa. Tässä erään työtoverini (4 lasta) resepti parin vuoden takaa, toimi hyvin:
Alle 14-vuotiaiden kotiintuloaika oli klo 20, vanhempien teinien klo 21. Puhelimet kotona parkkiin klo 22 eli niitä ei otettu mukaan omaan huoneeseen. Sääntöjä (kotiintulo/puhelin) rikkoneen liittymä suljettiin viikoksi. Herätyksen hoiti kirpparista ostettu herätyskello. Wifi sulkeutui samaan aikaan, joten tableteilla tai läppäreilläkään ei päässyt someen valvomaan.
Tulos: kahden viikon jälkeen kaikki nukkuivat säännöllisesti ennen klo klo 23. Sivutuloksena yksi ryhtyi lukemaan kaunokirjallisuutta....

• Tykkää
Reactions: AivanSama ja Echo
Kyllä tuo 23 on ihan liian myöhään jos herätys on 7! Koulu - lukio ikäinen tarvitsee 8-10 tunnin unet. Ja älylaitteet parkkiin 2h ennen nukkumista.
Kokeilemalla se löytyy!

• Tykkää
Reactions: Echo
Kyllä nuo "iltavirkut" lapset saa unten maille, jos vain oikeasti haluaa. Tässä erään työtoverini (4 lasta) resepti parin vuoden takaa, toimi hyvin:
Alle 14-vuotiaiden kotiintuloaika oli klo 20, vanhempien teinien klo 21. Puhelimet kotona parkkiin klo 22 eli niitä ei otettu mukaan omaan huoneeseen.

Meidän teinillä on just näin ja siltikin uni ei vaan aina tule. Tosin nyt herää kyllä aikaisin ja ihan virkeänä, unentarve ei ole nyt 13-vuotiaana sama kuin pari kolme vuotta sitten.

Heillä kuitenkin koulussa joustetaan, ope ehdotti tuntien myöhäistämistä ja nuoret halusivat aloittaa osan päivistä kasilta nyt kun on vielä valoisaa ja pimeämmällä sitten myöhäistetään.

Lukenut tuo on paljon jo monta vuotta ja kännykkää/tablettia ei tosiaan räplätä illalla enää yhtään.

Jos uni ei vain aina heti tule, sitä on vaikea ymmärtää sellaisen, joka ei univaikeuksista kärsi.

Siksi kaikki hyväntahtoisetkin neuvot ovat vähän turhia, sillä varmasti jokainen kokeilee kaikkensa.

• Tykkää
Joilekin on täysin käsittämätön ajatus, että eri ihmisillä on eriainen vuorokausirytmi. Itse olen ollut illanvirkku ja kahdeksen aamut olivat kamalia. Lukiossa huonoin arvosana oli siinä aineessa, jonka kokeet oli aina aamulla kahdeksalta. Aivot vaan eivät toimineet täydellä teholla aamusta. Aikaisemmin nukkumaan menostakaan ei ole mitään hyötyä ollut, kun se uni tulee, kun on tullakseen.

Meidän lapsen yläkoulussa oli kokeilu, missä kahdeksan aamut alkoivat vasta puoli yhdeksän maissa ja voin sanoa, että jaksamisessa ja aamuheräämisen helppoudessa oli uskomaton ero noinkin pienellä erolla. Koulupäivä loppui ihan normaaliin aikaan, ero kirittiin kiinni ensimmäisen ja viimeisen välitunnin supistamisella. Yläkoululaisella koulu alkaa tänä vuonna yhtenä aamuna kahdeksalta, yhtenä puoli yhdeksältä, kahtena yhdeksältä ja yhtenä aamuna kymmeneltä.

Ala-asteella ei tainnut itselläni juurikaan olla kahdeksan aamuja. Ensimmäisinä vuosina olen mennyt 9-11 välillä kouluun. En ollut bussikuljetuksessa, he menivät aina kahdeksaksi, joten jakotunnit muodostuivat tuon perusteella. Omien lasten kohdalla kuopusta lukuunottamatta jakotuntiryhmät jaettiin lähinnä sen mukaan, mikä oli vanhempien toive. Töihin menevien lapset olivat aikaisemmassa ryhmässä, kun taas äitiys-, vanhempain- tai hoitovapaalla olevien lapset olivat sitten myöhemmässä jakoryhmässä.

Töissä ollessakin aamuvuorot on olleet aina ne pahimmat, yövuorotkin on mennyt paljon helpommin.

Nykyaikana työvuorot voivat olla mitä vaan, jollakin on niitä kuuden aamuja, mutta lehdenjakajan päivä alkaa joskus puolen yön jälkeen ja on aloja, joilla työaika alkaa jossain tuollakin välillä, mutta nekin on pitkälti ammatinvalintakysymys. Toisaalta työaikakin voi olla hyvin vapaa, liukuvin minkä tiedän, on ollut sellainen missä piti olla töissä klo 12-14 välillä, muuten työaikansa pystyi itse määrittämään tuon ympärille.

Minä puolestani olen aamuvirkku. Puolen päivän jälkeen alkaa vireystaso laskea ja keskittymiskyky hävitä.
Näin me ollaan erilaisia.

Koulua tuskin voi alkaa räätälöidä jokaisen unirytmille sopivaksi, joten näen ihan järkevänä sen, että koulut alkaa suht samoihin aikoihin kuin duunitkin.

Minä puolestani olen aamuvirkku. Puolen päivän jälkeen alkaa vireystaso laskea ja keskittymiskyky hävitä.

Koulua tuskin voi alkaa räätälöidä jokaisen unirytmille sopivaksi, joten näen ihan järkevänä sen, että koulut alkaa suht samoihin aikoihin kuin duunitkin.
Itsekin olen aamuvirkku, mutta kyllähän duunitkin voisi alkaa myöhemmin. Mulla on herätys viideltä ja töihin kuudeksi. Ärsyttää herätä viideltä myös viikonloppuisin kun rytmi jää päälle.

Itsekin olen aamuvirkku, mutta kyllähän duunitkin voisi alkaa myöhemmin. Mulla on herätys viideltä ja töihin kuudeksi. Ärsyttää herätä viideltä myös viikonloppuisin kun rytmi jää päälle.

En mä tiedä. Sitten on ihanaa päästä ajoissa kotiin. Viikonloppuisin saa puuhastella kaikessa rauhassa aamulla omia juttuja, kun muut vielä nukkuu.

• Tykkää
Reactions: .....
Duunareiden lapset aloittaa klo 7, valkokaulustyöläisten klo 9 ja erityisasiantuntijoiden silloin kun sattuu tuntumaan tarpeelliselta, väliin viikonloppuisinkin :D Yhdeksän maissa on aika hyvä aika aloittaa ja eihän sen alkuajan tarvitse olla edes tasatunti, mikä on tähän saakka ollut se tavallisin vaihtoehto.

Yhdelle duunariperheen mammalle oli ylivoimaista ymmärtää, ettei kaikki muut tee 7-15 työpäivää. Oli aina ihmeissään kun meidän iskä oli klo 18 vielä töissä.

• Tykkää

Useissa tutkimuksissahan on todettu että ihmiset oppivat parhaiten noin aamuysin ja puolenpäivän välillä.

Ehkä pitäisikin tähdätä siihen, että kaikki ehtivät ennen aamuysiä syömään rauhassa aamupalan ja hoitamaan lapsoset hoitoon ja yhdeksältä alkaa se aivotyöskentelypuurtaminen. Toki aamuvirkuimmat voivat sit aiemmin herätessään työskennellä vaikka jo kotona ja pohtia ja suunnitella.

Puoliltapäivin voisi olla sit lounastauko jonka jälkeen koulussa alkaisivat ne liikunnalliset, kädentaidot ja muut jotka eivät niin paljoa vaadi miettimistä ja sama työpaikoilla, "rennommat" työjutut jätettäisiin iltapäiväksi.

Eihän tää tietenkään edes voi toimia kaikilla aloilla mutta tavallaan ois kiva ajatus että esimerkiksi puhelinmyyntiä ei enää tehtäisi aamuysin ja puolenpäivän välissä koska se aika olisi pyhitetty kaikkien ajattelutyölle.

• Tykkää
Ei lukion 2.-tai 3. luokan oppilaille enää mitään ysin aamuja, ne ovat jo aikuisia, niiden pitää vaan tottua aikaisiin aamuihin - tuonikäiset saattavat olla jo palkkatyössäkin.

Jos kouluun ja töihin menoa myöhennettäisiin ysin/kympin tienoille niin päivät pitenisi loppupäästä, ja pimeää se ois illallakin kotiintullessa ja illat kiireisiä, varsinkin jos muksuilla harrastuksia.

Mutta teollisuudessa/keittiöillä/postissa tappovuorot, eli kaikki klo 6 alkavat vuorot pois. Joku 7-7.30 olisi aikaisin aika.

Ja siis mä oon äärimmäisen iltavirkku ja aamun torkku, kärsin vieläkin siitä että menen eri rytmissä kuin yhteiskunta. Mutta tiedostan sen, että aamuun on silti satsattava kuin iltaan.
Se vaan "on" kunnollista ja oikein, en osaa selittää. :D

En halua iltapainotteista mölötys-yhteiskuntaa, mallia etelän maat/Venäjä...

Yhteistyössä