Talon omistussuhteet 50/50, voiko toinen estää talon myynnin?

  • Viestiketjun aloittaja Tumpula
  • Ensimmäinen viesti
Tumpula
Omistan siis exäni kanssa puoliksi omakotitalon. Hänen puolikkaansa on maksettu käteisellä, mun puolikkaasta on mun nimissä lainaa jonka vakuudeksi talo on yhteisesti pantattu.

Tilanne on se että mä haluan myydä talon, ex ei halua myydä eikä lunastaa mun puolikasta itselleen. Voiko hän estää talon myynnin kieltäytymällä myymästä oman puolikkaansa? Ja jos voi niin mitä hittoa mä voin tehdä asialle...? :ashamed:
 
hei
Miten musta tuntuu että lain mukaan exällä on oikeus olla myymättä taloa mutta tällöin hänen pitäisi lunastaa sinut ulos talosta. Ei siis voi kiristää sinua talossa. Joko itse ostaa puoliskon sinulta tai sitten myytte talon.
 
Tumpula
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Miten musta tuntuu että lain mukaan exällä on oikeus olla myymättä taloa mutta tällöin hänen pitäisi lunastaa sinut ulos talosta. Ei siis voi kiristää sinua talossa. Joko itse ostaa puoliskon sinulta tai sitten myytte talon.
Jos asia on näin niin kohta koko Suomi raikaa kun Tumpula kiljuu riemusta pihalla. :D

Jostain tuo pitäisi selvittää varmaksi... Mä en vaan nyt oikein tiedä mistä mä sitä lähden selvittämään. Pankista, oikeusaputoimistosta, lakimieheltä, kiinteistönvälittäjältä? :whistle:
 
hei
Alkuperäinen kirjoittaja Tumpula:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Miten musta tuntuu että lain mukaan exällä on oikeus olla myymättä taloa mutta tällöin hänen pitäisi lunastaa sinut ulos talosta. Ei siis voi kiristää sinua talossa. Joko itse ostaa puoliskon sinulta tai sitten myytte talon.
Jos asia on näin niin kohta koko Suomi raikaa kun Tumpula kiljuu riemusta pihalla. :D

Jostain tuo pitäisi selvittää varmaksi... Mä en vaan nyt oikein tiedä mistä mä sitä lähden selvittämään. Pankista, oikeusaputoimistosta, lakimieheltä, kiinteistönvälittäjältä? :whistle:
Tuo on vaan mun päästä, että luulisin sen noin menevän. Mutta selvitä asiaa. Varmaan mikätahansa noista tahoista osaa auttaa. Tai ainakin vinkata mistä kannattaa kysyä.
 
Jenis
Alkuperäinen kirjoittaja Tumpula:
Alkuperäinen kirjoittaja qq:
Voit sä oman puolikkaasi myydä (eri asia on, haluaako sitä kukaan ostaa). Mutta jos ex ei halua myydä, niin ei hänen ole pakko myydä.
Tämä käsitys mullakin on. Aika paska tilanne, suoraan sanoen.
Ei se kyllä näin voi olla... ei nyt oo mitään lakipykälää heittää, mutta silti. Soita vaikka oikeusaputoimistoon tai tosiaan jollekin kiinteistönvälittäjälle.
 
Jenis
Alkuperäinen kirjoittaja Wide:
Anppi ja sen mies erosi ja mies halusi myydä asunnon.
Pakko oli myydä vaikka anoppi ei halunnut.
Näin se muuten on. Eli exän ei oo pakko lunastaa kämpän puolikasta itselleen, mutta kämppä laitetaan myyntiin jos toinen osapuoli niin haluaa.
 
venla
Kyllä erotilanteissa nimenomaan on sen joka taloon haluaa jäädä, lunastettava sen toisen osuus. Muutoin kämppä menee myyntiin. Muutenhan maailma olis puolillaan myymättömiä taloja joissa tyytyväiset ex-puolisot elelisivät herroiksi. Kysy neuvoa oman kunna oikesavustajalta.
 
Tumpula
Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Juuri näin viime kädessä, mutta toivottavasti tuohon ei tarvitse mennä sillä silloin on kyllä se talosta saatava raha jo mennyt korkoineen palkkioihin.
Onneksi on oikeusturvavakuutus. :whistle: :) On meinaan muuten aika hupaisan hintaista hommaa tuo lakimiehen kanssa toimiminen.
Mä todella toivon ettei mennä oikeuteen asti, tosin sekin on ihan mahdollista...
 
mantelisuklaa
Näiden asioiden kanssa kans painiskelin taannoin ja kyllähän sen exän n suostuttava ostamaan sinut ulos tai myymään ulkopulisille, jos sinä niin haluat. Loppupeleissä pystyt vaatimaan sitä oikeusteitse, jos muu ei auta, mutta pakkohuutokauppaan jouduttaessa talosta ei saa mitään ja jos saa, niin rahat hupenee tsiaan palkkioihin... Muistaakseni siinä oli vielä joku etuosto-oikeus talon omistajilla kuitenkin. Mutta jospa pelkkä "uhkailu" auttas? ;) Eli sanot suoraan, että jos et suostu, niin sit sä menet oikeuteen talo LAITETAAN pakohuutokauppaan. Tää toimi ainakin meillä, eli exä osti mut ulos. Mut tuomarit ( esim. oikeusaputoimisto ) hoitelee näitä juttuja tai jos slla on pankin puolesta käyttää lakimiestä.
 
hmmm
Alkuperäinen kirjoittaja Tumpula:
Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Juuri näin viime kädessä, mutta toivottavasti tuohon ei tarvitse mennä sillä silloin on kyllä se talosta saatava raha jo mennyt korkoineen palkkioihin.
Onneksi on oikeusturvavakuutus. :whistle: :) On meinaan muuten aika hupaisan hintaista hommaa tuo lakimiehen kanssa toimiminen.
Mä todella toivon ettei mennä oikeuteen asti, tosin sekin on ihan mahdollista...
Oikeusturvavakuutus ei korvaa avioerossa omaisuuden ositukseen liittyviä kuluja!
 
vierailija
Jos tiukille menee ja et ole vielä kauheesti kerennyt lyhentämään lainaa niin jätät vaan lainan maksamatta niin entinen akkasikin muuttaa sieltä pois jo ennen ensi pakkasia.
 

Yhteistyössä