Hei kaikille! Täällähän on paljon piinailijoita. Plussatuulia itse kullekin. Tilastollisesti pitäisi jo aika monta plussaa pärähtää pinoon.
Kirjoittelin palstalle enemmän viime vuoden keväällä, kun meillä alkoi ensimmäinen IVF-kierros. Tuoresiirrosta saatiin silloin plussa, mutta se oli kohdunulkoinen, vaikkei alkiota koskaan löydettykään useista ultrauksista huolimatta. HCG nousi, sitten laski, sitten nousi taas ja lopulta metotreksaattipiikin jälkeen nousu saatiin pysäytettyä. (Ja joku saattaa muistaakin, että plussan jälkeen kohdusta tipahteli melkoisen kookkaita limakalvon palasia, jotka edelleen saavat aikaan kylmät väreet ja joihin ei koskaan oikein tullut selvyyttä. Monenlaiseen olin henkisesti varautunut, mutten sellaisiin.) Kaikkineen siirrosta siihen, että HCG laski nollaan meni kaksi ja puoli kuukautta. Koin itse tuon ajan erittäin stressaavana ja muuhun elämään keskittymisen vaikeana. Lapsettomuutta oli tuolloin takana kolme vuotta ja ensimmäisen plussan päättyminen 10 viikon labroissa juoksemiseen oli henkisesti hyvin raskasta.
Pidettiinkin sitten taukoa hoidoista. Ensin ajatuksena oli taukoilla kesän yli ja jatkaa syksyllä, mutta ajatus siitä että päädyttäisiin jälleen kohdunulkoiseen ja samanlaiseen rumbaan oli liikaa. Lopulta viime keväänä lähdettiin ensimmäiseen PASiin, josta nega. Nyt ensi viikolla olisi tarkoitus tehdä toinen PAS. Viimeksi siirrettiin kolmipäiväinen alkio ja tällä kertaa tarkoitus olisi siirtää viisipäiväinen, mikäli sulatuksesta selviää ja jatkaa jakautumista.
Listalle voisin tulla myös. rouvaNiisku #-14 # 1. #selittämätön #1. IVF
@Ninnupinnu mulla on käytössä Estradot-laastarit (kaksi laastaria ja vaihto kahdesti viikossa). Meillä siirrot tehdään lääkkeelliseen kiertoon, koska oma kierto on välillä epäsäännöllinen. Olen kokenut laastarit todella helpoiksi enkä ole huomannut kummemmin sivuoireita. Limakalvo on näillä kasvanut ihan hyvin. Mun mielestä luget on paljon ällömmät ja haastavammat muistaa.
@millionnea Miten onnistui pistäminen? Tosiaan 45 asteen kulmassa kannattaa laittaa. Orgalutran oli mielestäni piikeistä ikävin. Pistäminen itsessään ei ollut erityisen kivuliasta, mutta se isompi neula tosiaan vaati enemmän rohkeutta kuin kynät, kun pistämiseen tarvitsi käyttää hieman voimaa. Mulla Orgalutran pisteli pistämisen jälkeen ikävästi hetken aikaa joinakin päivinä, toisina sitten ei taas tuntunut missään.
Sellaista olen miettinyt, että kun meillä pakkasessa oli kaksipäiväinen ja kaksi nelipäiväistä, niin miksiköhän ensimmäisessä PASissa siirrettiin tuo nuorin alkio. Kuitenkin vanhemmilla lienee ymmärtääkseni paremmat mahdollisuudet onnistua ja luulisi olevan kaikkien etu, että plussa tulisi mahdollisimman pian. Onko kellään tietoa (tai hyvää arvausta) tästä?