Apua lapsen jalassa on tikku eikä se anna ottaa pois

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Mutta kitisee ja arastelee sitä. Yritin neulalla ja sieltä tuli vähän mätää. Desinfioin ym mutta en saanut tikkua pois. Lapsi nukkuu nyt. Herääkö se jos yritän nyt neulalla? Onko mitään parempaa keinoa poistaa tikku?
Lapsi on 2 vuotta ja tikku kantapäässä :(

Mutta kitisee ja arastelee sitä. Yritin neulalla ja sieltä tuli vähän mätää. Desinfioin ym mutta en saanut tikkua pois. Lapsi nukkuu nyt. Herääkö se jos yritän nyt neulalla? Onko mitään parempaa keinoa poistaa tikku?
Lapsi on 2 vuotta ja tikku kantapäässä :(
Jos antas olla huomiseen, tuliskohan märkimällä pois? Tai sit eiks niitä oo jotain laastareita mitkä imis tikun pois,en oo ihan varma. Pikkusiskolla oli lasinsirun takia sellanen laastari mut siitä on 20 v aikaa..

Oikeesti? Jos on sellasia laastareita niin ostan heti! Mä sain siihen tehtyä pienen kolon ja siitä mätää ulos (ei siellä paljon ollut) mutta tuliskohan tikku itse ulos? Lapsi ei anna kaivella :(
Ap

Oikeesti? Jos on sellasia laastareita niin ostan heti! Mä sain siihen tehtyä pienen kolon ja siitä mätää ulos (ei siellä paljon ollut) mutta tuliskohan tikku itse ulos? Lapsi ei anna kaivella :(
Ap
Monestihan ne märkii itsensä pois. Itsellänikin jos on sormessa ollut tikku syvällä niin annan sen olla niin et siihen tulee "finni" sit neulalla repäsee ni tikku tulee mukana, riippuen tietty tikun koostakin. Kantapää on tosin vähä huono alue ettei sit astu sitä syvemmälle. Mut kokeilisin aamulla jos se tulis sieltä sen märkimisen mukana. Toki terkkariinhan voi soittaa ja kysyä olisko niillä jotain käytännön vinkkiä?

En tiedä toimiiko enkä ole itse kokeillut:
Kesä on ihanaa, mutta joskus tikku jää käteen tai jalkaan, jonka vuoksi on hyvä osata niksi, jolla sen saa nopeasti ja vaivattomasti pois.
Tikun irroittaminen kädestä tai jalasta on erityisesti pienemmille lapsille pelottava kokemus, jonka aikana saattaa tulla itku. Hätä ei ole kuitenkaan tämännäköinen, sillä tikun tai lasisirpaleen irrottaminen on suorastaan naurettavan helppoa, kunhan muistat käyttää oliiviöljyä.

Katso alta ohjeet, jonka jälkeen olet valmis kesälomaasi varten!

Tarvitset vain:
  • Oliiviöljyä
  • Pinsetit
Videolla pieni lapsi on saanut lasisirpaleen jalkaansa ja äiti näyttää, kuinka helppoa sen irrottaminen on. Öljyä tulee aluksi levittää tikun päälle ja lähialueelle, jonka jälkeen odotetaan vähintään 5 minuuttia. Tämän seurauksena ei haluttu palanen on tullut ulos ihon sisältä juuri sen verran, että sen saa nypittyä pois pinsettien avulla.

Niksi on täysin kivuton ja se on erityisen hyvä lapsille, jotka ovat arkoja tai pelkäävät tämänkaltaisia tilanteita.

Lapsen ollessa hereillä, voi aluetta puuduttaa esim. emla-laastarilla tai jääpalalla.

Laita pakkaseen jääpala- tai muita lelumuotteja ja veden joukkoon hieman elintarvikeväriä mukaan, saa lapsi hauskoja puudutuspaloja.

Me saatiin meidän pojan jalasta tikku pois niin, että painoin tikun päällä ensin jääpalaa, jotta se ihonkohta vähän menisi tunnottomaksi. Sitten olikin kivuttomampaa napata tikkua pois. Ihan heti se ei kyllä onnistunut, mutta kun alkoi sattumaan, niin sitten painoin taas jäätä siihen kohtaan, niin potilas ei lähtenyt karkuun ja näin pikkuhiljaa sain tikkua niin paljon esille, että omin käsin kuusivuotias nappasi tikun pois. Ja aluksi tosiaan siitä ei näkynyt tikun päätä paljon ollenkaan, niin syvällä se oli. Jospa tämä konsti tepsisi teilläkin!

Jos on jo märkimässä laita laastari ja anna olla, vaihda kyllä laastari päivittäin. Jos on jotain antiseptistä voidetta niin sitä pikkasen laastariin. Itsellä Fucidin-rasvaa joka sisältää vähän antibioottia, sitä voi käyttää. Jos ei oo niin sitten mitä vaan perusrasvaa johon voit sekoittaa mahdollisesti jotain vanhaa kaappiin jäänyttä antibioottitablettia murskattuna. Nyt on vielä mätäkuu, kaikki märkii silloin.

Jos on jo märkimässä laita laastari ja anna olla, vaihda kyllä laastari päivittäin. Jos on jotain antiseptistä voidetta niin sitä pikkasen laastariin. Itsellä Fucidin-rasvaa joka sisältää vähän antibioottia, sitä voi käyttää. Jos ei oo niin sitten mitä vaan perusrasvaa johon voit sekoittaa mahdollisesti jotain vanhaa kaappiin jäänyttä antibioottitablettia murskattuna. Nyt on vielä mätäkuu, kaikki märkii silloin.
Vanhaa antibioottia.. tsottsot mitä ohjeita, lapselle vielä

Kiitos kun yritätte auttaa!

Mä hain apteekista antiseptistä voidetta (oli oranssinpunaista) ja laitoin sitä laastariin ja aina välillä vaihdan sen, tänään jo kolme kertaa. Katsotaan auttaako. Odotan että se piikki tulisi enemmän pinnalle, ei ole mitään mistä ottaa kiinni niin en saa pinseteillä sitä pois enkä neulalla. Se on syvällä ja lapsi heiluu ja itkee jos kaivelen (vaikka joku pitäisi kiinni)
Lapsi ei kävele sillä jalalla normaalisti, pitää kantapäätä ilmassa kun kävelee.

Ap

Mä tein soodasta ja vedestä tahdan ja annoin hautua yön yli. Käärin sen siis jollain jalkaan, en nyt muista oliko semmonen tikkien päälle laitettava iso laastari, mikähän sen nimi nyt on. No kuiteski. Sit se tikku aamulla lumpsahti pois kun vähän paineli.

Yhteistyössä