onko paikalla muita Ikean pax -kaapin ostaneita?

• Viestiketjun aloittaja lastulevy
  • Ensimmäinen viesti
lastulevy
Ostettiin reilu viikko sitten ikeasta makkariin lisää kaappitilaa ja päädyttiin otsikon mukaisiin kaappeihin.

Kaappi on seissyt kasattuna makkarissa noin viikon ja huoneessa on koko ajan täystuuletus. Jos ikkunat ja oven pistää kiinni, niin huone lemuaa edelleen voimakkaasti lastulevylle. Toki haju on vähentynyt siitä kun paketit avattiin, mutta edelleen lemuavat voimakkaasti.

Tuon lisäksi myös vastamaalatut seinät tuovat oman lisänsä, joten makkari saa edelleen olla tyhjänä tuuletettavana.

Kysymys kuuluu onko minkälaisia kokemuksia moisista hajukaapeista ja tuleeko niistä raikkaita tuulettamalla. Vai pitääkö purkaa systeemit ja palauttaa Ikeaan?!?

lastulevy
Lokki ja Jellonainen: haisivatko kaapinosta nenäänne kun avasitte paketit? Meillä haju levisi koko taloon, niin että iski vastaan jo ulko-ovelta. Vielä viikon jälkeenkin hajuille ei-herkkä mies tuntee hajun.

Maalatut seinät haisevat maalille; se on aivan eri käry kuin noiden kaappien.

Ihmettelen, miten voi olla niin erivoimakkuudella tuoksuvia kaappeja? Vai ovatko eri valmistuseriä; meidän kaapit ovat 35 senttiä syvyydeltään, paketissa sanottiin valmistetun Ruotsissa.

"Vieras"
Meilläkin on noita kaappeja, eikä olla ikinä mitään erityisiä hajuja niissä havaittu. Onkohan teidän kaapit olleet säilytyksessä jossain tilassa, jossa on ollut tuota hajua, josta se on tarttunut kaappeihin, ja sitä myötä tullut kotiinne? Ei noissa kaapeissa varmaan yleensä ole mitään eirityistä ominaishajua... hajun alkuperäinen lähde lienee joku muu, kuin nuo kaapit...

lastulevy
[QUOTE="Vieras";28763014]Meilläkin on noita kaappeja, eikä olla ikinä mitään erityisiä hajuja niissä havaittu. Onkohan teidän kaapit olleet säilytyksessä jossain tilassa, jossa on ollut tuota hajua, josta se on tarttunut kaappeihin, ja sitä myötä tullut kotiinne? Ei noissa kaapeissa varmaan yleensä ole mitään eirityistä ominaishajua... hajun alkuperäinen lähde lienee joku muu, kuin nuo kaapit...[/QUOTE]

Kaapit on tuotu suoraan Ikeasta kotiin ja se valtava lastulevyhaju (liimat kai noissa haisee) tulvahti esiin tasan sillä hetkellä kun paketteja alkoi avata.

Eli kenenkään muun nenään ei kaapeista hajut iske. Tiedän olevani hajuherkkä (esim. hajustetut pesuaineet eivät todellakaan ole suosikkejani); minua alkoi huolestuttaa se, kun ei hajuherkkä isäntä huomaa hajun aina mennessään kyseiseen huoneeseen...

"Ritti"
Meillä oli Pax-kaapit lähes neljä viikkoa, kun haju ei siinä ajassa lähtenyt ja lapset olivat saaneet niistä voimakasta päänsärkyä ja hengitystieoireita ( olivat lastenhuoneessa) soitin Ikeaan. En kuulemma ollut ensimmäinen, jolta ne täytyy hakea pois. Myös kaapit purkamaan tullut, Ikean käyttämä huonekaluasentaja huomasi kaappien haisevan poikkeuksellisen paljon. Ilmeisesti on niin, että joku erä/jotkut erät haisevat, toiset ei. Nehän tulevat eri paikoista, saman kaapin osatkin mahd.eri maista. Ihmettelen vaan, ettei Ikeassa kontrolli pelaa, enkä varmaan koskaan saa tietää, mille kemikaalille lapset altistuivat.

"wieras"
[QUOTE="Ritti";29283079]Meillä oli Pax-kaapit lähes neljä viikkoa, kun haju ei siinä ajassa lähtenyt ja lapset olivat saaneet niistä voimakasta päänsärkyä ja hengitystieoireita ( olivat lastenhuoneessa) soitin Ikeaan. En kuulemma ollut ensimmäinen, jolta ne täytyy hakea pois. Myös kaapit purkamaan tullut, Ikean käyttämä huonekaluasentaja huomasi kaappien haisevan poikkeuksellisen paljon. Ilmeisesti on niin, että joku erä/jotkut erät haisevat, toiset ei. Nehän tulevat eri paikoista, saman kaapin osatkin mahd.eri maista. Ihmettelen vaan, ettei Ikeassa kontrolli pelaa, enkä varmaan koskaan saa tietää, mille kemikaalille lapset altistuivat.[/QUOTE]

Kurja juttu, mutta hyvä että palvelu ilmeisesti pelasi IKEAn osalta "vian" löytyessä? Meillä on makkareissa yhteensä 12 PAX-kaappia (kolmea eri kokoa), eikä ole koskaan ollut tuollaista ongelmaa. Aion jatkossakin ostaa PAX-kaappeja, jos vielä kaappien tarve tulee. Ne on parhaat kaapit mitä meillä on ikinä ollut = hyvälaatuisia, siistejä, käytännöllisiä ja todella hyvä hintalaatusuhde. :)

lastulevy
[QUOTE="Ritti";29283079]Meillä oli Pax-kaapit lähes neljä viikkoa, kun haju ei siinä ajassa lähtenyt ja lapset olivat saaneet niistä voimakasta päänsärkyä ja hengitystieoireita ( olivat lastenhuoneessa) soitin Ikeaan. En kuulemma ollut ensimmäinen, jolta ne täytyy hakea pois. Myös kaapit purkamaan tullut, Ikean käyttämä huonekaluasentaja huomasi kaappien haisevan poikkeuksellisen paljon. Ilmeisesti on niin, että joku erä/jotkut erät haisevat, toiset ei. Nehän tulevat eri paikoista, saman kaapin osatkin mahd.eri maista. Ihmettelen vaan, ettei Ikeassa kontrolli pelaa, enkä varmaan koskaan saa tietää, mille kemikaalille lapset altistuivat.[/QUOTE]

Me oltiin sitkeämpiä ja pidimme hajukaapit pari kuukautta ennen kuin palautimme Ikeaan. Sitä ennen vielä haimme uudet taustalevytkin kokeiluun, mutta vaikka ne haisivat vähemmän, niin haisivat kuitenkin nekin. Lopulta veimme kaapit takaisin ja rahat palautettiin heti.

Sitkeyden syynä oli se, että kyseistä huonetta ei käytetty sinä aikana kun kaapit siellä tuulettuivat. Hankimme uudet kaapit Sotkasta; oli kotimaista tuotantoa. Osat haisivat pari päivää "normaalille" lastulevylle, mutta kun kaappi oli kasassa ja paikoillaan ja huone tuuletettu, niin hajut häipyivät. Ero oli kuin yöllä ja päivällä Pax-kaappeihin.

"ani"
Meillä on ikean pax kaappeja kolmessa huoneessa ja yhdessä huoneessa huomattava haju. Paikansimme sen lopulta kaapin taustalevyyn joka vaihdettiin ikeasta saatuun uuteen levyyn. Ei auta, huone haisee edelleen.Minusta haju on hien ja rasvan sekoitus, mieheni sanoi että haisee kuin autotallin lattia! Haju ei haitunut vaikka ekat kaapit tautalevyineen olivat huonetilassa yli vuoden. Edes taustalevyn maalaus kahteen kertaan ei peittänyt hajua. Tässä nyt mietimme mitä tehdä?

nenä tukossa
kuin ostimme pari viikoa sitten PAX-kaapit makkariimme!
35cm syvät (todella vaikeata löytää muilta valmistajilta!) näppärät kauniit kaapit. Mutta se haju!
Nenä on tukossa ja silmät turvoksissa eikä nukkumisesta tule oikein mitään.
Kohta on kai pakko palauttaa kaapit, kun täällä lukemani mukaan haju ei tule vähentymään pariin vuoteen. (Vaimo kyllä haistaa katkun mutta häntä se ei haittaa.)
Ihme, että ei asiaa ole vieläkään Ikealla korjattu vaikka viestiketju täällä näyttää olevan todella pitkältä ajalta!

Spencer Hastings
Oho. Olin miettimässä, josko värillä olisi siihen hajuun vaikutusta, mutta joku onkin jo saanut sieltä Ikeasta tietoa.

Meillä nimittäin ruskea kaapisto döfäs viikkoja, mutta toisaalta asunnossa oli myös uusi lattia ja vastamaalatut seinät, joten ehkä kokonaisuus haisi uudelta. Valkoisen kaapiston lastulevyhaju taas hävisi lähes heti, kun sinne laitettiin tavarat sisään.

Nää kaapistot on hankittu 2012 ja 2013.

tukkonenä
Ostimme Ikean pax-kaapiston makuuhuoneeseen perjantaina, olen nukkunut nyt 2 yötä siinä huoneessa. Mies nukkui olohuoneessa kun ei kestänyt sitä hajua. Ekan yön jälkeen olin väsynyt ja luulin väsymyksen liittyvän kaapiston kokoamiseen. Tänään olen ollut puolikuollut koko päivän, nukuin aamulla puoli yhteen (ikinä en nuku niin pitkään!) En vaan jaksanut nousta. Sitten kävimme tunnin reippaalla lenkillä. Loppupäivän nukuin!! Ovet vielä puuttuvat kaapistosta.
Kun aloin etsimään syytä väsymykseen, löysin tämän viestiketjun. Nyt elämne vuotta 2017 ja sama ongelma ilmeisesti edelleen pax-kaapeissa!! Apua. Maanantaina soitan Ikeaan!

Ikean ja Sotkan huonekaluissa on voimakas uutuuden haju. Ehkä sitä eivät kaikki ihmiset haista, mutta minä, joka olen voimakkaasti hajusteyliherkkä, havaitsen selkeästi hajut. Minun nenään monet pesu- ja huuhteluaineetkin haisevat liian voimakkaasti hajustetuille, jotta kykenisin niitä itse käyttämään.

vierailija
Ikean ja Sotkan huonekaluissa on voimakas uutuuden haju. Ehkä sitä eivät kaikki ihmiset haista, mutta minä, joka olen voimakkaasti hajusteyliherkkä, havaitsen selkeästi hajut. Minun nenään monet pesu- ja huuhteluaineetkin haisevat liian voimakkaasti hajustetuille, jotta kykenisin niitä itse käyttämään.

Tukkonenä
Siis nyt täytyy selventää, että nuo Pax-kaapit todella haisevat formaldehydille!! 1,5kk kaapit pesty ja tuuletettu, 1,5kk nukuttu olohuoneessa kun makkarissa ei pystynyt katkun takia. Nyt teipattiin kaikki hyllytukireiät umpeen (3riviä lattiasta kattoon per sivu) ja helpotti. Vielä käytiin vaihtamassa ulosvedettävät lastulevylaatikot metallikoreihin. Jos nyt ei hajut lähde, palautetaan koko kaapisto. Toistaiseksi helpottaa! Ikinä ennen ollut tällaista!

vierailija
Uskokaa nyt jo vajakit, että formaldehydiä ei ole saanut käyttää vissiin 20 vuoteen! Eli ei haise formaldehydille!!

Mutta haistelkaapa Knulla vuodesoffaa, siinä se se vasta muhkea aromi onkin! Haisee aivan härskille silakalle...

Vierailija
Tuohon formaldehydi asiaan liittyen haluaisin sanoa, että formaldehydi liimaa käytetään hyvinkin yleisesti vieläkin puutuoteteollisuudessa. Formaldehydi päästöt valmiissa tuotteessa eivät kuitenkaan pitäisi olla niin kovia kuin aikoinaan. Sitä en tiedä onko formaldehydi Ikean kaapin hajun aiheuttaja.

Meilläkin siirrettiin kaksi Ikean pax kaappia toiseen huoneeseen ja ihmettelimme kun huoneeseen jäi erikoinen haju leijumaan. Väliseinä jota vasten kaapit olivat olleet haisi voimakkaasti aivan kuin tuoreelle maalille. Huone jossa kaapit nyt ovat niin siellä on nyt erikoinen kemikaalin haju, kaapit eivät ole aivan seinässä kiinni, koska ne ovat siellä vain väliaikaisesti, kun vaihdamme lattian pintamateriaalia. Kaapit ostettu muistaakseni joskus 2012.

vierailija
Tuohon formaldehydi asiaan liittyen haluaisin sanoa, että formaldehydi liimaa käytetään hyvinkin yleisesti vieläkin puutuoteteollisuudessa. Formaldehydi päästöt valmiissa tuotteessa eivät kuitenkaan pitäisi olla niin kovia kuin aikoinaan. Sitä en tiedä onko formaldehydi Ikean kaapin hajun aiheuttaja.

Meilläkin siirrettiin kaksi Ikean pax kaappia toiseen huoneeseen ja ihmettelimme kun huoneeseen jäi erikoinen haju leijumaan. Väliseinä jota vasten kaapit olivat olleet haisi voimakkaasti aivan kuin tuoreelle maalille. Huone jossa kaapit nyt ovat niin siellä on nyt erikoinen kemikaalin haju, kaapit eivät ole aivan seinässä kiinni, koska ne ovat siellä vain väliaikaisesti, kun vaihdamme lattian pintamateriaalia. Kaapit ostettu muistaakseni joskus 2012.

Yhteistyössä