Mies juo joka ilta sohvalla 1-2 olutta. Mitä mieltä? Onko "paha"?

• Viestiketjun aloittaja gheetto
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
ei ole paha. eihän se mene juuri edes päähän. mutta helposti voi käydä niin, ettei se pullo pari enää riitäkkään, vaan ottaa kohta kolme ja sitten neljä,
Onhan se mahdollista, mutta aika harvalla alkoholismi alkaa parista kaljasta iltaisin. Työpaikka on hyvä "ehkäisykeino" alkoholismille. Jos otat jo sen neljä tai viisi olutta iltaisin, on aamulla vatsa sekaisin ja väsyttää.

Onhan se mahdollista, mutta aika harvalla alkoholismi alkaa parista kaljasta iltaisin. Työpaikka on hyvä "ehkäisykeino" alkoholismille. Jos otat jo sen neljä tai viisi olutta iltaisin, on aamulla vatsa sekaisin ja väsyttää.
se voi alkaa mistä vain, jos on siihen taipumuksia. naapurilla se alkoi lusikallisesta konjakkia iltaisin sydänvaivoihin

vierailija
se voi alkaa mistä vain, jos on siihen taipumuksia. naapurilla se alkoi lusikallisesta konjakkia iltaisin sydänvaivoihin
Tottakai voi, mutta se ei tee siitä tyypillistä. Iltaoluen porttiteoria alkoholismiin ei ole mitenkään itsestäänselvyys. Aika moni, etenkin mies, ottaa arki-iltoina oluen tai pari. Ei välttämättä tietenkään joka ilta, mutta kuitenkin. Ylivoimaisesti suurimmasta osasta silti ei tule alkoholisteja. Jostain voi tulla, mutta poikkeus vahvistaa säännön.

Tuota voisi verrata vaikkapa peliriippuvuuteen. On olemassa iso joukko ihmisiä, jotka tykkäävät pelata pari euroa RAY:n koneeseen käydessään ruokakaupassa. Jostain voi tulla peliriippuvainen, pelata asunnot ja autot. Mutta ylivoimaisesti suurimmalle osalle ihmisistä pelaaminen jää vain siihen harmittomaan pelaamiseen kassalinjaston jälkeen.

vierailija
Juoksen joka päivä töitten jälkeen tunnin reipasvauhtisen polkulenkin (14 km) ja päälle sauna ja siinä yhteydessä kylmä olut. Olut palauttaa paremmin kuin vesi ja energiaakin. Peseytymisen päälle vasta ateriointi, jolla toisinaan toinen olut. Jaksaa aamulenkin ennen töitä paremmin. Jos joisin pelkkää vettä tai sokerilitkuja, olisi jaksaminen-palautuminen-terveys heikompi kuin maltillisesti oluen kanssa. Siis noin 500 olutta vuodessa on terveydelle parempi kuin absolutismi, jos liikkuu tarpeeksi. Tämä on fakta.

IIIIII
Aikuisen miehen (75kg) pitkään jatkuvan käytön riskiraja on terveys- ja hyvinvointilaitoksen mukaan 24 alkoholiannosta (= 0,33l III-olutta) viikossa. Eli tuollainen kevytrakenteinen mies saa juoda kolme olutta siellä sohvalla vaikka joka päivä eikä riskiraja ylity. Itse olen mies ja painan n.90 kg. Kolme olutta ei aiheuta varsinaisesti minkäänlaista humaltumista, enintään rentouttaa hitusen.

Bischofshofen M50+
Minä join noin kaksi vuotta putkeen joka ilta 1-3 olutta ja sitten viikonloppuisin 3-6 olutta. Aluksi minulla oli ongelmia, myöhemmin minulla oli vain pakonomaista alkoholin juomista, en enään edes muista mitä nuo ongelmat olivat. Yksi päivä kaupassa päätin etten osta kaljaa enään arki-illoiksi ja se päätös on nyt pitänyt 6kk. Viikonloppuisin juon 1-2 olutta saunassa. Jääkaapissa pidän aina muutamaa olutta, koska näin minä tiedän olevani tilanteen herra eikä alkoholi.
Pari vuosikymmentä tissuttelijana, en juonut kirkkaita ollenkaan. Mä join keväällä jo 4-5 bisseä duunin jälkeen, vkl enempi ja loman aikana tissutin aamusta iltaan pikkaisen kokoajan, en ollut missään kaatokännissä, mutta ei ajokuntoisenakaan

Vikoina päivinä pullo tai max 2 punkkua kanssa tissutellen aamusta iltaan, menin tahdottomaan tilaan ja makoilin 3 pv. Mikään ei kiinnostanut, en paljoa tissutellutkaan

Jälkikäteen tajusin et ajoin kännissä kotiin. voi perkele sentään

Sen jälkeen korkki totaalisen kiinni. Se kooma oli joku selviytymisriitti.

Kaljaa ja viiniä on loman aikana ostettuja, kellarissa ne on ja pysyy. Ei tee mieli. Juhlissa kiitin ei skumpallekin

Voi olla niin etten ikinä ota enää tippaakaan. Hyvä niin. En kaipaa

Meikää ei olut lihota, ei. 30v ollut sama paino Hoikka ja sporttinen olemus on. Tissuttelun loppuminen on nuorentanut 10v, sanoi läheinen

Ja usein nuoret ja varttuneetkin naiset on hymyilleet kauniisti kun ollut maalikylillä vastaan :)

vierailijaxxxxxxx
Meillä ukko juo joka päivä 8 päkin kaljaa työiden jälkeen. Ei tule siitä känniin, eli ei haittaa.
Määrät ei ole lisääntyneet, tuota on tehnyt jo 6 vuotta.
Mites viikonloppuna juo?

Mitä olutta ostaa 8-päkin? Tommomen päkki maksaa ainakin 10 euroo, että kivasti siinä menee jo 2000 euroo vuodessa tommoseen.

Ja tietenkin tuosta tulee vähän känniin. Ei se, että ei riehu ja meuhkaa, tarkoita etteikö olis kännissä. Miehesi on alkoholisti.

Pelimies75
Heh. Naisia on helppo huijata. Ite en viitti arkena pahemmin juoda, joskus tosin vedän vitutukseen jonkun six-packin. Mutta viikonloppuna muija alkaa kattoa nopeesti kieroon ku enempi vetää. Vaikkei se mussa näykkään. 6 kaljaa se mun antaa juoda.

Mutta ennen saatoin vetää juu 10 kaljaa perjantai-iltana. Ja oli muija äkänen. Vaikka ne oli pieniä tölkkejä joissa oli 4,5 prossaa alkoa.

Nykyään ostan alkosta aina kuusi pinttiä vahvaa olutta. Noissa on 8 prossaa alkoa. Muija ei valita vaikka noi kuus tosi isoa ja vahvaa vastaa 18 tommosta pientä tölkkiä :)

Ja toki tohon tulee sitten välillä otettua autotallipullosta sen mitä lisäks tarvii :)

obboibkhcv
1-2 olutta!!!! Ei hyvää päivää! Tuohan nyt on ruokajuoma. Alkoholisoituminen vaatii paaaaljon rankempaa juomista. Esimerkiksi itse join viime kesä-, heinä- ja elokuun puoleen väliin keskimäärin 80 alkoholiannosta viikossa. Ei siis tietenkään pelkkää kaljaa vaan myös väkeviä seuran ja tunnelman mukaan. Kun työt taas alkoivat puolitoista kuukautta sitten tiputin määrän siihen yhteen saunakaljaan viikossa. Siinä olen pysynyt ilman mitään ongelmia. Muutamalla lomalla talvikauden aikana saatan juoda viinipullon tai kaksi viikkoon, mutta siihen jää koko yhdeksän kuukauden alkoholit. Kesällä taas runsaammin kun on vapaata. Näin on jatkunut jo reilu kymmenen vuotta ilman merkkiäkään alkoholisoitumisesta. Kunto on hyvä. Maksa-arvot erinomaiset. Alkoholi saa minut iloiseksi ja sosiaaliseksi, leikin silloin myös enemmän lasten kanssa. Muutoin kesälläkään alkoholin nauttimisen merkkejä ei minusta juuri huomaa. Sanoo vaimo.

YH isä 666
Perkele mitä vässyköintiä tää teijän touhu ite juon lavan kaljaa ja viina putelin päälle ja lapset eikun mukana ovat tunnelmisssa koskaan ei ovat kyseenalaistanut minun viinan käyttyöä. Tämmöiset kyselyt voisitte jättää suoraan välistä.... perkele!!!!....

Samamies
On se alkoholi silti myrkky. Tosin ei välttämättä kauheesti sen ihmeellisempi kuin sokeri. Mutta yöuniin tommonen 1-2 (joka kyllä helvetin helposti kääntyy siihen 2-3 joka onkin aina vähintään kolme, eli siis 3-4) vaikuttaa jo vähäsen. Ei se, että jopa ranskalaiset juovat viiniä joka päivä, tee alkoholista terveellistä. Eikä ne markkinavoimien halusta ilmoille päästetyt tutkimukset pienten alkoholimäärien terveellisyydestä muuta sitä tosiasiaa, että kokonaisuudessaan haitallinen aine kyseessä.

Itse nautin oluesta ja viinistä todella paljon, mutta en todellakaan nauti niitä joka päivä enkä edes joka viikko.

vierailija
On se alkoholi silti myrkky. Tosin ei välttämättä kauheesti sen ihmeellisempi kuin sokeri. Mutta yöuniin tommonen 1-2 (joka kyllä helvetin helposti kääntyy siihen 2-3 joka onkin aina vähintään kolme, eli siis 3-4) vaikuttaa jo vähäsen. Ei se, että jopa ranskalaiset juovat viiniä joka päivä, tee alkoholista terveellistä. Eikä ne markkinavoimien halusta ilmoille päästetyt tutkimukset pienten alkoholimäärien terveellisyydestä muuta sitä tosiasiaa, että kokonaisuudessaan haitallinen aine kyseessä.

Itse nautin oluesta ja viinistä todella paljon, mutta en todellakaan nauti niitä joka päivä enkä edes joka viikko.
Moro mite ois vanhankunnon KYSSIT ?

vierailija
Anna sille pillua niin ei tarvi kaljaa lipittää
Kunnon palstamamma kursii toosansa umpeen heti kun lapset on saatu tehtyä ja keskittyy vikojen etsimiseen miehestä ja miehen elämän rajoittamiseen erilaisilla säännöillä ja palstalta haetuilla vinkeillä.

Aivan sairasta, miten jotkut miehet ylipäätään suostuvat jäämään jonkun perkeleen keittiöjyrän alle joka käy nettifoorumilta kyselemässä mitä ja kuinka paljon mies saa juoda.

vierailija
Mites viikonloppuna juo?

Mitä olutta ostaa 8-päkin? Tommomen päkki maksaa ainakin 10 euroo, että kivasti siinä menee jo 2000 euroo vuodessa tommoseen.

Ja tietenkin tuosta tulee vähän känniin. Ei se, että ei riehu ja meuhkaa, tarkoita etteikö olis kännissä. Miehesi on alkoholisti.
Mitä se sinun persettä kaivelee, oletko itse köyhä?

Huutonaurua tuolle känni- ja alkoholistikommentille :LOL:

vierailija
Minusta ei ainakaan ole tässä asiassa syyllistämään miestäsi kun itse kuulun myös näihin "tapoihin kangistuneisiin". Kotiin kun tulen niin se on olut tai pari. Meillä on talon päädyssä olleesta autotallista tehty parikymmentä vuotta sitten sellainen työvapaa -alue, missä on baaritiskistä pitäen kaikki härpäkkeet ja herkut aivot narikkaan tyyliseen ajanviettoon. Miehen kanssa siellä monesti pelataan pleikkarilla, biljardia ja joskus shakkiakin. Tai katsotaan vain televisiota.

Mutta jos asiaa katsoo toisesta perspektiivistä, se voi näyttää alkoholisoitumiselta. Mutta kyseessä on tosiaan ennemminkin tottumiskysymys. Minulle tuo olut tai pari päivän päätteeksi tuli tavaksi reilu 20v sitten kun olin töissä Manchester- nimisessä kaupungissa Englannissa. Ja siellä oli meidän työpaikalla tapana käydä päivän jälkeen puhdistamassa ajatuksia, ettei kenellekään jää mitään pahaa mieleen. Ja nopeasti se pinttyi tavaksi. Ja säilyi senkin jälkeen kun palasin opiskeluiden ja lyhyen työuran jälkeen Suomeen.

Mutta jos tuosta ongelmasta oluen suhteen haluaa eroon, pitää siihen keksiä jotain muuta tekemistä. Ja jos se alkaa elämää haittaamaan niin sitten etenkin pitää jotain tehdä. Ja etenkin jos se sinua vaivaa niin puhu asiasta. En minäkään omaa oluen juontia ymmärtänyt ennen kuin lapsi kysyi miksi äiti juo (tietämättä mitä) niin paljon. Ja silloin itse jäädyin totaalisesti kun minulle se oli rutiini, paitsi raskaus ja imetys aikaan. Ja imetys aikaan se oluen jaksotin niin ettei sitä taatusti maidossa ollut. Ja alkoholittomia käytin myös pitkän tovin. Nyt kun lapset ovat vanhempia, heille on tietysti tuttua että äiti istuu takahuoneessa pelaamassa tai katsomassa televisiota tupakka huulessa, mutta ilokseni olen myös todennut että he eivät tätä kaavaa noudata vaan ovat yleensä jossakin kavereidensa kanssa menossa ja käyvät pelaamassa joukkuelajeja.

Mutta kuten sanottua. Kukin tavallaan. Ja itse ainakin tunnen rajani. Ja minun alkoholin käytöstäni ei neuvolakaan ollut aikoinaan huolissaan kun kerroin että voin milloin vain vaihtaa alkoholittomaan, kunhan käsille on töitä.

vierailija
Maanpäällinen helvetti :D Nuo sukulaiskahvittelut on yleensä aina sunnuntaisin. Siis miksi helvetissä? Ja ne on aina kaukana. Eli sunnuntaina kun heräät sellaisessa kivassa pikku krapulassa vähän ennen puolta päivää. Käyt suihkussa ja samantien matkaan. Autolla saat ajaa ainakin sen tunnin (suuntaansa) ennen kuin olet perillä. Vastassa on Pirkko-täti ja Marja-mummo. Käyt istumaan sellaiselle ylipehmeälle sohvalle ja sukulaisten puhe muuttuu korvissa sellaiseksi mössöksi - yhtenäiseksi huminaksi. Yht'äkkiä kuulet nimesi ja sinulta kysytään jotain. Sanot "anteeksi en kuullu, mistä te juttelitte ja mitä kysyit?", vaikka oikeasti et kuunnellut. Kysymys on aina sellainen, että sen selittämiseen menisi kymmenen minuuttia. Mutta koska et jaksa höpöttää niin pitkään, vastaat jotain ylimalkaista - usein ei niin edes todenmukaista. Pääasia että pääsee tilanteesta pois.

Sitten haetaan kahvia. Kahvit on katettu pyhäkuppeihin, joista ei miehen sormet mene kahvan ympäri. Tarjolla on myös Ballerina- ja Domino-keksejä. Aina! Molemmat niin kuivia, että kitalakeen sattuu. Kahvi alkaa kiertää krapulaisessa vatsassa ihan ensimmäisestä suullisesta lähtien. Tuntuu että pitäisi juosta paskalle, muttet kehtaa kun koko vitun suku juoksee siinä samassa yhdessä vessassa pissalla jatkuvasti. Tiedät että vessakäyntisi räjäyttäisi paikan, joten on pakko sinnitellä.

Kahvia läikkyy housuillesi. Yrität pyyhkiä sitä sillä fucking silkkipaperiservetillä. Vitut se imee yhtään mitään, mutta sen servetin väri jää kivasti housuihisi kiinni. Ja tädit päivittelee... "Ei se mitään" sanot kohteliaisuudesta, vaikka vituttaa kuin sitä kuuluisaa pientä oravaa. Nämä oli 150e uudet Dieselit ja tämän takiako ne meni... prkl...

Katselet kelloasi jatkuvasti. Tunti kuluu tooooodella hitaasti. Tunnin jälkeen alat jo vinkkailla puolisollesi, että kohta pitää lähteä kotiin, sillä tiedät että sen hokeminen on syytä aloittaa hyvissä ajoin. Muuten kotona ollaan vasta illalla. Puoliso kuiskaa korvaasi toistakymmentä kertaa saman lauseen: "ei näin aikaisin voi lähteä, se on epäkohteliasta".

Vatsa jatkaa kiertämistään ja yrität vaihdella asentoa, jottei sen kurninta kuuluisi ihan koko talossa. Olo on tukala. Juuri kun luulet ettei tilanne voisi enää pahentua - tulee kuumuus ja hiki. Hirveä määrä ihmisiä pienessä kaksiossa. Tunnet miten selkäpiitä pitkin valahtelee hikinoro säännöllisin väliajoin. Koitat pyhkiä otsasi kuivaksi vähän väliä, jottei muut näkisi tuskaasi. Mutta turhaan pyyhit, sillä käsi on yhtä hikinen kuin otsa.

Juuri kun klassinen 2h on täynnä ja ajattelet että nyt voi lähteä ilman puolison urputusta, kaivaa Marja-mummo vanhan valokuvakirjan esille. Se kiertää ringissä kaikkien pällisteltävänä ja ilman omaa vuoroa ei tietenkään voi lähteä. Olet tottakai ringin viimeinen. Samalla joku huomaa ja muistuttaa, että juuri sinä et muuten ole vielä maistanut Pirkko-tädin kermakakkua. Vatsassa kiertää ja pierettää niin pirusti, mutta yhteisön painostuksesta sinun on vain pakko hakea sitä pala. Se ei valahda kurkusta ilman sitä kahvia. Kohta vatsassa kiertää kahvin lisäksi se kermakakku.

Kun vihdoin pääset kotimatkalle on ajaminen helvettiä. Paskattaa niin pahasti, että vatsaan oikein sattuu. Mutta edelleenkin vessan räjäyttäminen krapula-kahvi-paskalla olisi ollut vielä pahempi vaihtoehto. Kotimatkalla on onneksi huoltamo, jossa pääset räjäyttämään perseesi anonyymeille pahnoille. Ostat samalla kolme isoa ja jääkylmää kaljaa.

Kotiin päästyäsi korkkaat välittömästi kaljan, menet vielä toisille kakoille vessaan, mutta otat oluen sinne mukaan. Tullessasi vessasta avaat telkkarin ja sieltä tulee hyvä matsi. Korkkaat toisen kaljan. Ei se nyt niin paha reissu ollutkaan - ajattelet - ennen kuin se taas tulee uudestaan eteen joku sunnuntai.

Yhteistyössä