Onko Amanda Ahola todellinen feministi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja m1es
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

m1es

Tunnettu jäsen
01.10.2014
24 184
8 746
113
rauhallinen
Tuomas Enbuske esittää, että Amanda Ahola on esikuva ja todellinen feministi.

Enbuske: "Maria Veitola haastatteli ihmis-Barbieta televisiossa. Sen jälkeen julkaisin minusta ja ihmis-Barbiesta yhteiskuvan Instagramissa. Palaute oli kummallista. ”Säälittää tuo nainen”, ”on kyllä ruma akka”, ”sääliä ja myötähäpeää”, ”hulluutta”, ”hyi helvetti” ja ”yäk”.
Nuo kommentit eivät tulleet avohoitopotilailta, vaan perheenisiltä ja -äideiltä omilla nimillään. Samaan aikaan kun he istuvat vanhempainillassa vastustamassa koulukiusaamista, he kivittävät mediassa 22-vuotiaan nuoren naisen"
"Samat naiset, jotka itse käyttävät tunnin aamulla peilin edessä meikkaamassa, kritisoivat ihmis-Barbieta siitä, että tämä tekee juuri samaa mitä he itse, tosin sillä erotuksella, että ihmis-Barbie tekee sen avoimemmin ja rehellisemmin. Kun tyttö on poikamainen, se on kehu. Kun poika on tyttömäinen, se on haukku. Moni nainen on imarreltu, kun kuulee olevansa yksi jätkistä. Tämä on puhdasta naisvihaa."
"Rakastan Amanda Aholan kaltaisia tyyppejä, rakastan nuoria tyttöjä, jotka pukeutuvat gooteiksi tai japanilaiseen Lolita-alakulttuuriin."

https://www.apu.fi/artikkelit/tuomas-enbuske-rakastuin-ihmis-barbieen

AMANDA_AHOLA-034.jpg

Viimeksi muokattu:
Yhtä pihalla niin tuomas kuin amandakin. Asialla ei ole mitään tekemistä feminismin kanssa. Lähinnä surullinen osoitus nyky-yhteiskuntamme sairaasta tolasta.
Vaikka unohtaisimme älyttömäksi menneen ulkonäkökeskeisyyden ja sen aiheuttamat ongelmat, niin jokseenkin käsittämätöntä, että ihmisiä leikellään ja ruiskutellaan epäluonnollisen näköiseksi.
Hullu, hullu maailma.

• Tykkää
Reactions: Echo ja AivanSama
Yhtä pihalla niin tuomas kuin amandakin. Asialla ei ole mitään tekemistä feminismin kanssa. Lähinnä surullinen osoitus nyky-yhteiskuntamme sairaasta tolasta.
Vaikka unohtaisimme älyttömäksi menneen ulkonäkökeskeisyyden ja sen aiheuttamat ongelmat, niin jokseenkin käsittämätöntä, että ihmisiä leikellään ja ruiskutellaan epäluonnollisen näköiseksi.
Hullu, hullu maailma.

Täysin samaa mieltä kanssasi.

Tuntuu, että kaiken pitää olla jossakin ääripäässä. Joko naisena on oltava todellinen butch kainalokarvat lepattaen tuulessa tai sitten jokaisesta nurkasta leikelty ja fyllatty muovinen animaatiohahmo.
Mallit on joko alipainoisia tai ylipainoisia. Terveet ja normaalit ovat poissa mallimarkkinoilta.
Pitää olla joko 24h töitä tekevä uraohjus tai mökillä löhöilevä downsiftaaja.
jne.

Tavallinen meikkaaminen on melko eri asia kuin antaa leikellä itsensä muovisen näköiseksi ja vaarantaa terveytensä leikkausten takia.

Itse en meikkaa kuin juhliin ja joskus arkena saatan laittaa ripsaria. Töissä tulee kuuma joten ihan turhaa laittaa meikkiä joka "sulaa" pois. Eikä asiakkaat mua sieltä keittiöstä näe.

• Tykkää
Reactions: Echo
Täysin samaa mieltä kanssasi.

Tuntuu, että kaiken pitää olla jossakin ääripäässä. Joko naisena on oltava todellinen butch kainalokarvat lepattaen tuulessa tai sitten jokaisesta nurkasta leikelty ja fyllatty muovinen animaatiohahmo.
Mallit on joko alipainoisia tai ylipainoisia. Terveet ja normaalit ovat poissa mallimarkkinoilta.
Pitää olla joko 24h töitä tekevä uraohjus tai mökillä löhöilevä downsiftaaja.
jne.
Totta. Normi-taviselämä ja -oleminen on nykyään kiellettyä. Kaikkien pitää olla jotain erikoista.

• Tykkää
Reactions: AivanSama
Ei vaan bimbo.
Ja saanko arvata:sun märkä päiväuni.

Ei vaan bimbo.
Ja saanko arvata:sun märkä päiväuni.

Jos tuo oli minulle tarkoitettu, olet täysin pihalla. Eivät todellakaan törröhuulet tai silikonit sytytä.
Mutta ymmärrän mitä Enbuske ajaa takaa: feministit julistavat naisen oikeutta näyttää miltä haluaa muiden mielipiteistä välittämättä ja tuon määritelmän Amanda täyttää. Lutkamarsseja feministit kannattivat.
SlutWalk_NYC_October_2011_Shankbone_16.JPG

Viimeksi muokattu:
Enbusken perustelut, jotka trolli-m1es tietenkin trollina jätti pois, olivat täysin järkeenkäypät. Lainaus kuuluu:

"Nainen miehenä on statuksen nousu, mies naisena statuksen lasku. Siksi sodan viihdytysjoukoissa ja vielä 80-luvun suomalaisessa tv-viihteessä naurettiin miehille, jotka pukeutuivat naisiksi.

Suurin ongelma tulee vastaan, kun nainen päättääkin itse, mikä on kaunista. Hyväksymme naisten kauneuden sellaisena kuin sen haluamme nähdä. Kun nainen päättää itse ulkonäöstään, se herättää raivoa.

Siksi Amanda Ahola on esikuva ja todellinen feministi. Olen ylpeä hänestä."

Jos tuo oli minulle tarkoitettu, olet täysin pihalla. Eivät todellakaan törröhuulet tai silikonit sytytä.
Mutta ymmärrän mitä Enbuske ajaa takaa: feministit julistavat naisen oikeutta näyttää miltä haluaa muiden mielipiteistä välittämättä ja tuon määritoelmän Amanda täyttää. Lutkamarsseja feministit kannattivat.
Saahan sitä nainen tai mies näyttää vaikka miltä jos haluaa, mutta jotkut vaan onnistuvat näyttämään idiootilta, tai joku asuvalinta/kehon muokkaus vaan muutoin kertoo sen ihmisen arvostuksista ja mieltymyksistä.

Voinhan mä pistää päälleni vaikka muslimien niqabin ja osoittaisin silloin arvostavani islamia (mitä en tee). Jos laihdutan itseni anorektiseksi, se kertoisi minusta että arvostan laihuutta ja pidän itseäni läskinä, ollessani normaalipainoinen. Voin pyöriä kaiket päivät Ponssen työvaatteissa ja viestittää että tykkään naisena äijähommista.

Vaikka ei tuo pukeutuminen ihan yks-yhteen mene mieltymysten kanssa, mä en ole sporttinen vaikka pidän välillä sporttivaatteita.
Mutta se että näkee sen vaivan että suurentaa tissinsä riskialttiilla leikkauksilla rantapallon kokoisiksi, kertoo järjen puutteesta, oli ÄO vaikka isokin.

Mutta ymmärrän mitä Enbuske ajaa takaa: feministit julistavat naisen oikeutta näyttää miltä haluaa muiden mielipiteistä välittämättä ja tuon määritelmän Amanda täyttää. Lutkamarsseja feministit kannattivat.

Meikkaaminen itsessään ei ole feministinen teko. Feminismi yleensäkään ei tarkoita mitä tahansa tekemistä, vaan kyllä siihen pitäisi liittyä jokin tiedostava ja yhteiskunnallinen ulottuvuus. Esim. kyllähän äänestäminen on naisasialiikkeen (toki muiden aikakauden aatteiden) saavutus, mutta silti yksittäinen äänestystapahtuma ei ole feminismiä - vaikka se onkin naisasialiikkeen (tuohon aikaan ei ollut vielä feminismiä, siksi käytän sanaa naisasialiike) saavutuksia. Meikkaaminen voisi olla feministinen teko jossain sellaisessa maassa, jossa se olisi esim. kiellettyä tai yleisesti paheksuttua.

Mikä tahansa tekeminen "siksi että haluaa" ei ole feminististä. Esim. jos minä nyt haluan mennä keittämään kahvia, se ei ole feminististä. Eikä myöskään muiden paheksunta tai haukkuminen netissä tee jostain toiminnasta feminististä.

Sinänsä pidän todella asiattomana kenenkään haukkumista tai tuollaista lynkkaamista. Ja vaikka ei tuollaiseksi "ihmisbarbiksi" itsensä tekeminen olekaan feminististä, niin ei se antifeminististäkään taida olla - se on vaan hänen juttunsa, johon voi liittyä mitä liittyy, mutta ainakaan käsittääkseni ei ole tullut esiin mitään kauhean syvällisiä tai analyyttisiä pohdintoja. Mutta ainakin sen voi sanoa, että on antifeminististä ja misogyynistä haukkua jotain naista netissä ulkonäön tai olemuksen vuoksi, oli se kohde sitten Amanda Ahola tai vaikka Johanna Tukiainen.

On kyllä tosi. Olen nykyään hakeutumassa uuteen työpaikkaan ja kriiseilen sitä, että (jos)kun ala vaihtuu, joudun sitten oikeasti aamuisin "kampaamaan naaman", eli laittamaan meikkiä edes ripsarin ja huulipunan muodossa.
Nykyisessä ammatissa meikin laittaminen aamuisin ei vaan tule kysymykseen, koska meikit nyt vaan sotkeutuvat, kun meikki voi päivän aikana kokea muodonmuutoksen naamalla, koska hiki ja haastavat olosuhteet.
Olen kuitenkin ihan ihmisen näköinen ilman meikkiäkin ja kuiten olen tälläkin hetkellä asiakaspalveluammatissa ja välillä näkyvillä, kuten koko viime viikon "hengailin" "kaikkien" nähtävillä kirjastossa.
Harmittaa se, kun olen tällaisessa tilanteessa, että unelma-ammatti, jota olen todella mielelläni tehnyt viimeiset 11 vuotta, vaihtuu pakon edessä toiseen, ei ehkä niin mielenkiintoiseen virkaan, jossa ei enää tarvitse vuodattaa verta, hikeä ja kyyneliä.
Uudessa mahdollisessa työpaikassani en koe vastaavia haasteita, mitä nykyisessä ja palkkakin pienenee. auts, mutta täytyy olla laitetun näköinen.

Eikö se käynyt tuosta selväksi? Amanda Ahola ei kritisoi muita naisia laittautumisesta, mutta muut naiset kritisoivat Amanda Aholaa laittautumisesta, vaikka laittautuvat itsekin.
On eri asia meikata tai kammata tukkansa (mistä voi tehdä päätöksen jonain päivänä olla meikkaamatta) kuin että kirurgisesti asennuttaa jäätävät jalkapallot tuohon rintakehän kohdalle.

Plastiikkakirurgeilla tulisi olla vastuu siitä, että korjataan vain selkeitä epämuodostumia tai ulkonäkövirheitä: hörökorvat, roikkuvat silmäluomet, ja jos nyt jollakin on joku hervoton noita-akkanenä niin ymmärrän silloin leikkauksen.

Eikö se käynyt tuosta selväksi? Amanda Ahola ei kritisoi muita naisia laittautumisesta, mutta muut naiset kritisoivat Amanda Aholaa laittautumisesta, vaikka laittautuvat itsekin.

Eivät "muut naiset" kritisoi häntä, vaan "jotkut naiset" ja "jotkut miehet". Veikkaan, että suurin osa naisista ei osallistu nettikirjoitteluihin liityen häneen.

Mutta eihän tuo vielä tehnyt siitä hänen laittautumisestaan sinänsä rehellisempää - laittautuminen on laittautumista aina, ei epärehellistä tai rehellistä, vaan tuossa mielessä yhtä neutraalia toimintaa kuin deodorantin käyttäminen. Käytös muita kohtaan voi olla fiksumpaa kuin joillain muilla, mutta kuten sanottu, eivät kaikki häntä mitenkään kritisoi netissä. Itsekin jouduin googlaamaan, kuka hän on, ja googlaaminen paljasti, että olenhan aiheeseen törmännyt ennenkin ja nähnyt jonkun haastattelunkin ehkä, mutta ei vaan ollut jäänyt nimi mieleen, kun aihe on itselleni täysin neutraali.

On eri asia meikata tai kammata tukkansa (mistä voi tehdä päätöksen jonain päivänä olla meikkaamatta) kuin että kirurgisesti asennuttaa jäätävät jalkapallot tuohon rintakehän kohdalle.

Plastiikkakirurgeilla tulisi olla vastuu siitä, että korjataan vain selkeitä epämuodostumia tai ulkonäkövirheitä: hörökorvat, roikkuvat silmäluomet, ja jos nyt jollakin on joku hervoton noita-akkanenä niin ymmärrän silloin leikkauksen.

Echo, sinun rantapallo/jalkapallo/xpallo-puheesi taitavat olla antifeministisiä ;). Et kuitenkaan ole ainoa nainen, jolle tulee tuon suuntaisia ajatuksia:
fbra.jpg

Meikkaaminen itsessään ei ole feministinen teko. Feminismi yleensäkään ei tarkoita mitä tahansa tekemistä, vaan kyllä siihen pitäisi liittyä jokin tiedostava ja yhteiskunnallinen ulottuvuus. Esim. kyllähän äänestäminen on naisasialiikkeen (toki muiden aikakauden aatteiden) saavutus, mutta silti yksittäinen äänestystapahtuma ei ole feminismiä - vaikka se onkin naisasialiikkeen (tuohon aikaan ei ollut vielä feminismiä, siksi käytän sanaa naisasialiike) saavutuksia. Meikkaaminen voisi olla feministinen teko jossain sellaisessa maassa, jossa se olisi esim. kiellettyä tai yleisesti paheksuttua.

Mikä tahansa tekeminen "siksi että haluaa" ei ole feminististä. Esim. jos minä nyt haluan mennä keittämään kahvia, se ei ole feminististä. Eikä myöskään muiden paheksunta tai haukkuminen netissä tee jostain toiminnasta feminististä.

Sinänsä pidän todella asiattomana kenenkään haukkumista tai tuollaista lynkkaamista. Ja vaikka ei tuollaiseksi "ihmisbarbiksi" itsensä tekeminen olekaan feminististä, niin ei se antifeminististäkään taida olla - se on vaan hänen juttunsa, johon voi liittyä mitä liittyy, mutta ainakaan käsittääkseni ei ole tullut esiin mitään kauhean syvällisiä tai analyyttisiä pohdintoja. Mutta ainakin sen voi sanoa, että on antifeminististä ja misogyynistä haukkua jotain naista netissä ulkonäön tai olemuksen vuoksi, oli se kohde sitten Amanda Ahola tai vaikka Johanna Tukiainen.

Mukava nähdä Mörköäidin sananpyörittelyä pitkästä aikaa (y), sinun pohdiskeleva feminismisi on aika erilaista kuin tuolla pistepirkolla (@..... )

• Tykkää
Reactions: Mörköäiti
Eivät "muut naiset" kritisoi häntä, vaan "jotkut naiset" ja "jotkut miehet". Veikkaan, että suurin osa naisista ei osallistu nettikirjoitteluihin liityen häneen.

Mutta eihän tuo vielä tehnyt siitä hänen laittautumisestaan sinänsä rehellisempää - laittautuminen on laittautumista aina, ei epärehellistä tai rehellistä, vaan tuossa mielessä yhtä neutraalia toimintaa kuin deodorantin käyttäminen. Käytös muita kohtaan voi olla fiksumpaa kuin joillain muilla, mutta kuten sanottu, eivät kaikki häntä mitenkään kritisoi netissä. Itsekin jouduin googlaamaan, kuka hän on, ja googlaaminen paljasti, että olenhan aiheeseen törmännyt ennenkin ja nähnyt jonkun haastattelunkin ehkä, mutta ei vaan ollut jäänyt nimi mieleen, kun aihe on itselleni täysin neutraali.
Älä keksi omiasi. Enbuske ei kirjoittanut mistään "joistakin naisista" vaan:

"Samat naiset, jotka itse käyttävät tunnin aamulla peilin edessä meikkaamassa, kritisoivat ihmis-Barbieta siitä, että tämä tekee juuri samaa mitä he itse, tosin sillä erotuksella, että ihmis-Barbie tekee sen avoimemmin ja rehellisemmin. "

Äläkä yhtään yritä vinkua miehistöätämän asian suhteen, kun Enbuske ei heistä mitään kirjoittanut, eivätkä he tähän mitenkään liity. Hölöttelet ihan omiasi aiheen vierestä.

Älä keksi omiasi. Enbuske ei kirjoittanut mistään "joistakin naisista" vaan:

"Samat naiset, jotka itse käyttävät tunnin aamulla peilin edessä meikkaamassa, kritisoivat ihmis-Barbieta siitä, että tämä tekee juuri samaa mitä he itse, tosin sillä erotuksella, että ihmis-Barbie tekee sen avoimemmin ja rehellisemmin. "

Äläkä yhtään yritä vinkua miehistöätämän asian suhteen, kun Enbuske ei heistä mitään kirjoittanut, eivätkä he tähän mitenkään liity. Hölöttelet ihan omiasi aiheen vierestä.

Eivät kaikki naiset, jotka "käyttävät tunnin laittautumiseen" ole haukkuneet Amanda Aholaa netissä. Ja toisaalta emmehän me tiedä, laittautuvatko kaikki nettilynkkaajat itse kovinkaan paljon.

Ja mitä miehiin tulee, niin kyllä ilmeisesti on miehiäkin ollut mukana haukkumassa:

"Nuo kommentit eivät tulleet avohoitopotilailta, vaan perheenisiltä ja -äideiltä omilla nimillään."

Eivät kaikki naiset, jotka "käyttävät tunnin laittautumiseen" ole haukkuneet Amanda Aholaa netissä. Ja toisaalta emmehän me tiedä, laittautuvatko kaikki nettilynkkaajat itse kovinkaan paljon.

Ja mitä miehiin tulee, niin kyllä ilmeisesti on miehiäkin ollut mukana haukkumassa:

"Nuo kommentit eivät tulleet avohoitopotilailta, vaan perheenisiltä ja -äideiltä omilla nimillään."
Ei Enbuske sanonutkaan, että kaikki tunnin verran laittautuvat naiset olisivat Amandaa haukkuneet. Eikä hän väittänyt myöskään, että kaikki haukkujat edes laittautuisivat. Epäilemättä miehiäkin on ollut mukana, mutta Enbusken pointtina tuossa kohtaa oli kaksinaismoraali: omaa kauneuttaan ehostavat naiset haukkuvat Amandaa, joka myös ehostaa omaa kauneuttaan, joskin toki eri tavalla.

Ei Enbuske sanonutkaan, että kaikki tunnin verran laittautuvat naiset olisivat Amandaa haukkuneet. Eikä hän väittänyt myöskään, että kaikki haukkujat edes laittautuisivat. Epäilemättä miehiäkin on ollut mukana, mutta Enbusken pointtina tuossa kohtaa oli kaksinaismoraali: omaa kauneuttaan ehostavat naiset haukkuvat Amandaa, joka myös ehostaa omaa kauneuttaan, joskin toki eri tavalla.

No ei minusta nettihaukkumista tee vähemmän raskauttavaksi se, jos itse ei ehosta millään lailla. Esim. meikkaamattoman miehen taholta tuleva haukkuminen ei ole yhtään lievempi asia.

Yhteistyössä