Surullista.Varmasti olet oikeassa, Elena, mieliala vaikuttaa juttuun. En tiedä millä tavalla, koska en ole siihen suuntaan kallisutuvainen.
Aikaisempina vuosina täällä mun paikkakunnalla on ollut jopa tammi, jota ihmiset olivat käyttäneet keväisin telineenä, johon ripustivat itsensä.
Tarun mukaan joku tuomari oli sanonut, että suomalaisille ei tarvitse antaa kuoleman tuomio rangastusta, he pitävät huolen siitä itse.Surullista.
Varmasti omalla tavallaan on. Olen joskus lukenut että esim. Pohjois Suomessa itsemurhat ja masennus on todella yleistä, johtuu kuulema siitä pitkästä pimeästä jaksosta ja sitä seuraavasta valoisasta jaksosta...ihmisten mieli ei pysy sellasessa mukana vaan menee jotenkin sekaisin.Tarun mukaan joku tuomari oli sanonut, että suomalaisille ei tarvitse antaa kuoleman tuomio rangastusta, he pitävät huolen siitä itse.
En tiedä onko jutussa mitään perää.
Näin varmaan on. Jokin psyykkinen ilmiö pakko olla. Itselläni pari lähisukulaista, vanhempi aviopari, lähtivät peräkkäin, kolmen viikon välein, mies ensin ja sitten vaimo. Viikko oli kulunut aviomiehen hautaamisesta. Yksinjäänti ja suru pitkäaikaisen kumppanin mentyä oli raskas asia. Ihan luonnolliset olivat lähdöt ilman itse sitä auttaen.Mun käsittääkseni siihen on oma syynsä, näin selitti yks sukulainen vuosia sitten jo kun työskenteli mielisairaalassa....liittyi jotenkin ihmisten mielialaan...ihmiset saattavat jopa sairastua henkisesti enemmän keväällä kun valo lisääntyy, etenkin ne jotka ovat laitoshoidossa....ja tehdä sitten vaikka itselleen jotain.
Vanhoilla ihmisillä saattaa sydän pettää kun jäävät yksin..ja sekin on ihan ymmärrettävää, kun ovat monesti tallustaneet vuosia sen toisen rinnalla....hankala sitä on sitte yksin sen jälkeen jatkaa.Näin varmaan on. Jokin psyykkinen ilmiö pakko olla. Itselläni pari lähisukulaista, vanhempi aviopari, lähtivät peräkkäin, kolmen viikon välein, mies ensin ja sitten vaimo. Viikko oli kulunut aviomiehen hautaamisesta. Yksinjäänti ja suru pitkäaikaisen kumppanin mentyä oli raskas asia. Ihan luonnolliset olivat lähdöt ilman itse sitä auttaen.
Mua ei joulukuussa masenna mikään, varsinkaan jos on lunta...Sitten kun noutaja tulee, niin se minut nappaa marras-joulukuussa.- Ne on pahoja. kun valoa tulee tuutin täydeltä, niin ei silloin jouda manaa ajatella.
Pystyvät tottakai hautaamaan talvellakin, kun voivat sähköisellä sulattimella sulattaa hautapaikan kohdalta maan kaivettavaan kuntoon.Jos ne hautaavatkin nyt kun maa on sula.
Kuka lukee kuolinilmoituksia?Kato käy. Taas Hesarin kuolinilmoitussivuja seitsemän.
Tämä on tapa jota en tiedä yhdenkään miehen ymmärtäneen. Mutta naiset lukee ne.Kuka lukee kuolinilmoituksia?
Omaa kuolemaansa lähikuukausina odotteleva?
Onko palstan naisten keski-ikä yli 80?