Sisäministeri Mykkänen: Eurooppaan voi tulla satoja miljoonia mamuja muutamassa vuosikymmenessä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Sisäministeri tiukkana: Nykyinen sosiaaliturva ja vapaa maahanmuutto mahdoton yhtälö

Euroopassa pitäisi siirtää pakolaisuuden painopistettä turvapaikkajärjestelmästä kiintiöpakolaisuuteen, katsoo sisäministeri Kai Mykkänen (kok.).
Vaikka turvapaikanhakijavirta on vähentynyt selvästi syksystä 2015, arvioi Mykkänen Afrikan väestönkasvun tarkoittavan sitä, että Eurooppaan on halukkaita tulijoita ”satoja miljoonia” aina hänen sukupolvensa elämän loppuun saakka. YK arvioi vuonna 2013, että Afrikan väkiluku tulee tuplaantumaan 2,4 miljardiin vuoteen 2050 mennessä. Vuonna 2100 Afrikassa arvioidaan asuvan 4,2 miljardia ihmistä.

– Valitettavasti sellaista ei ole näköpiirissä, että keskiluokan osuus kasvaisi niin nopeasti, että se merkittävästi vähentäisi maasta muuttamaan pyrkivien ihmisten määrää väestönkasvun jatkuessa, Mykkänen sanoo.

Samalla yhtälö asettaa haasteita maahanmuutto- ja turvapaikkajärjestelmälle. Maahanmuuton kontrollointia Mykkänen pitää ehdottomana.

–Ei voi olla samaan aikaan asumisperusteista sosiaaliturvaa ja vapaata maahanmuuttoa, hän linjaa.

Mykkänen on aiemmin esittänyt, että Suomi voisi kasvattaa pakolaiskiintiötään jopa kymmeneen tuhanteen pakolaiseen. Esityksensä hän on kytkenyt pakolaisuuden painopisteen muuttamiseen kiintiöpakolaisjärjestelmään, jota Mykkänen pitää paremmin hallittuna kuin turvapaikkajärjestelmää.

Sisäministeri peräänkuuluttaa erityisesti keskustelua yhteiseurooppalaisesta järjestelmästä. Tällöin voitaisiin pohtia myös esimerkiksi afrikkalaisten turvapaikanhakijoiden hädän arviointia erillisissä käsittelykeskuksissa jo ennen kuin he saapuvat Eurooppaan. Mykkänen arvioi, että tällöin kansainväliseen suojeluun olisi mahdollisuus myös heillä, joilla ei nykyisin ole varaa ihmissalakuljetuksen avulla tapahtuvaan turvapaikanhakuun.

–Aivan varmasti turvapaikanhakijoiden joukossa on suojelun tarpeessa olevia ja aivan varmasti myös niitä, joihin ei kohdistu henkilökohtaista vainoa tai uhkaa.

Mykkäsen mukaan turvapaikkajärjestelmän heikko puoli on nyt Euroopassa nähty ilmiö: laittomasti maassa oleskelevat. Osa turvapaikanhakijoista häviää valvovan silmän alta kesken turvapaikkaprosessin ja osa kielteisen päätöksen saatuaan. Sisäministeriön arvion mukaan Suomessa on noin kaksi tuhatta laittomasti maassa oleskelevaa. Mykkänen pitää selvänä, että ilmiöllä on vaikutusta myös Suomen sisäiseen turvallisuusympäristöön.

–Kyllä se sitten näkyy siinä, että turvallisuusympäristöä on vaikeampi hallita, Mykkänen toteaa viitaten Saksan kokemuksiin.

Moni turvapaikanhakija myös katoaa Suomen rajojen ulkopuolelle.

Viime vuonna perusteella Suomeen tehtiin palautuspyyntöjä muista EU-maista Dublin-asetuksen yhteensä noin 2 350, kertoo sisäministeriön maahanmuuttojohtaja Jorma Vuorio. Niistä noin 600 toteutui. Eniten palautuspyyntöjä tehtiin Saksasta, Ranskasta ja Ruotsista.

Irakin palautussopimusta odotetaan vieläkin

Kielteisten turvapaikkapäätösten saaneiden palautuksia tulisi vauhdittaa yhteisillä eurooppalaisilla ratkaisuilla, katsoo sisäministeri Mykkänen.

Esimerkiksi palautukset Suomesta Irakiin ovat takkuilleet, eikä maiden välillä vieläkään ole kunnolla toimivaa palautussopimusta. Suomi on pyrkinyt edistämään sopimusta pitkään. Jo syksyllä 2015 ulkoministeri Timo Soini (sin.) arvioi Irakin katsovan Suomen vaatimusta ”myönteisessä valossa”.

Nyt sisäministeri Mykkänen kuitenkin myöntää, että neuvotteluissa ei ole juuri edistytty.

–Irakin Suomen-suurlähettiläs kertoi aiemmin Irakin odottavan, että Isil saadaan hallintaan maan alueella. Jos Isil on Irakissa käytännössä nyt lyöty, niin tällä reunaehdolla heidän pitäisi pystyä nyt ottamaan vastaan kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneita.

–On kuitenkin totta, että Irakille sisäinen pakolaisuus on valtaisa ongelma tällä hetkellä, Mykkänen myöntää.

Mykkänen näkee, että palautussopimusta tulisi edistää EU-yhteistyön kautta. Eurooppa on merkittävä Irakin jälleenrakentaja ja Mykkäsen mukaan kehitysyhteistyöhankkeiden ohella neuvotteluissa pitäisi nostaa esiin palautussopimus EU:n tavoitteena.

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/244005-sisaministeri-tiukkana-nykyinen-sosiaaliturva-ja-vapaa-maahanmuutto-mahdoton-yhtalo

"–Ei voi olla samaan aikaan asumisperusteista sosiaaliturvaa ja vapaata maahanmuuttoa, hän linjaa."

Elikkä maahanmuutto tuhoaa suomalaisen hyvinvointivaltion ja jokainen joutuu tulemaan toimeen niin kuin parhaaksi näkee sitten kun tulonsiirrot loppuvat.

"–Ei voi olla samaan aikaan asumisperusteista sosiaaliturvaa ja vapaata maahanmuuttoa, hän linjaa."

Elikkä maahanmuutto tuhoaa suomalaisen hyvinvointivaltion ja jokainen joutuu tulemaan toimeen niin kuin parhaaksi näkee sitten kun tulonsiirrot loppuvat.

Nii-in? Ja tämä tuli sinulle pyytämättä ja yllättäen vai? Missä puskassa te ihmiset elätte. KOKO AJAN on kriittiset hokeneet sitä, että mikäli tieksi valitaan vapaa maahanmuutto, niin se romuttaa täysin nykyisen sosiaaliturvan. Ja se ei edes ole mielipidekysymys, koska se perustuu matematiikkaan. Rahaa ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi jaettavaksi, lainaa ei enää jossain vaiheessa myönnetä ja taivaasta sitä ei tule satamaan. Joten se on vähän niin kuin pakko.

• Tykkää
Reactions: m1es
Halla-aho Mykkäsen sanomisista:

"Oivallus herää vähitellen, kun vaalit lähestyvät. Vielä kaksi vuotta sitten silloinen sisäministeri Orpo oli sitä mieltä, että on rasismia epäillä turvapaikanhakijoiden motiiveja.
Vapaan maahanmuuton ja avokätisen, asumiseen perustuvan sosiaaliturvan yhteensovittamattomuus ei ole monimutkainen asia. Voimme valita kattavan sosiaaliturvan ja suljetut rajat, tai niukan sosiaaliturvan ja avoimet rajat, mutta emme kattavaa sosiaaliturvaa ja avoimia rajoja. Kuten kirjoitin joskus kymmenen vuotta sitten, kaikki ulkomaalaiset eivät ole pummeja, mutta maailman seitsemän miljardin ihmisen joukkoon mahtuu monin verroin enemmän pummeja kuin muutama täyden palvelun sosiaalivaltio pystyy elättämään."

Juuri näin. Liberaaliin ajattelumaailmaan kuuluu vapaa liikkuvuus, mutta yhteiskunta ei anna tukia tai antaa niitä hyvin niukasti. Yhtälö, jossa maahan saapuu kymmeniätuhansia elätettäviä lisää ja annetaan avokätisiä tukia, niin ei vain toimi.

Halla-aho Mykkäsen sanomisista:

"Oivallus herää vähitellen, kun vaalit lähestyvät. Vielä kaksi vuotta sitten silloinen sisäministeri Orpo oli sitä mieltä, että on rasismia epäillä turvapaikanhakijoiden motiiveja.
Vapaan maahanmuuton ja avokätisen, asumiseen perustuvan sosiaaliturvan yhteensovittamattomuus ei ole monimutkainen asia. Voimme valita kattavan sosiaaliturvan ja suljetut rajat, tai niukan sosiaaliturvan ja avoimet rajat, mutta emme kattavaa sosiaaliturvaa ja avoimia rajoja. Kuten kirjoitin joskus kymmenen vuotta sitten, kaikki ulkomaalaiset eivät ole pummeja, mutta maailman seitsemän miljardin ihmisen joukkoon mahtuu monin verroin enemmän pummeja kuin muutama täyden palvelun sosiaalivaltio pystyy elättämään."

Halla-aho on Suomen fiksuinj poliitikko. Hän ei ole kääntänyt takkiaan, vaan pysynyt sanojensa takana. Puhunut täyttä asiaa jo 10 vuotta sitten, jolloin leimattiin rasistiksi. Nyt alkaa yhä useampi tajuamaan, ettei asialla ole mitään tekemistä rasismin kanssa.

Helpoin ratkaisu on olla ottamatta pakolaisia. Muun maailman kurjuus ei johdu Suomesta. Maailma ylikansoittuu, koska kehittyneet maat auttavat kehitysmaita. Kehitystuet tulisi käyttää vain ja ainoastaan koulutukseen.

• Tykkää
Reactions: poika
Helpoin ratkaisu on olla ottamatta pakolaisia. Muun maailman kurjuus ei johdu Suomesta. Maailma ylikansoittuu, koska kehittyneet maat auttavat kehitysmaita. Kehitystuet tulisi käyttää vain ja ainoastaan koulutukseen.

Turvapaikanhakijat eivät ole pakolaisia. Niin kauan kun EU:lla ei ole toimivaa rajavalvontaa ja laittomien tulijoiden nopeaa pakkopalauttamista/ rankaisemista*, invaasio jatkuu. Vastaavasti sosiaaliturva ja yhteiskunnan ilmaiset palvelut alkavat pikku hiljaa kadota. Todennäköisesti yksi SOTE-uudistuksen salaisista visioista liittyy tähän, tulevaisuudessa suomalaisen on itse ostettava terveydenhoitonsa. Minulle tämä ei ole ongelma, käytän jo nyt yksityisen terveysyrityksen palveluita. Häviäjiä ovat työttömät, eläkeläiset ja sosiaalisten tukien varassa (vielä) toimeentulevat.

* Laittoman maahantulon seurausten pitää olla ikävämmät kuin mitä jääminen köyhälle kotiseudulle tuottaa.

Mitä kirjoitinkaan...
https://kaksplus.fi/threads/suvikse...eksi-pakolaisia.2456749/page-14#post-30953736

https://kaksplus.fi/threads/afrikka...kkaammasta-elaemaestae.2491991/#post-31643454

• Tykkää
Reactions: AivanSama
Turvapaikanhakijat eivät ole pakolaisia. Niin kauan kun EU:lla ei ole toimivaa rajavalvontaa ja laittomien tulijoiden nopeaa pakkopalauttamista/ rankaisemista*, invaasio jatkuu. Vastaavasti sosiaaliturva ja yhteiskunnan ilmaiset palvelut alkavat pikku hiljaa kadota. Todennäköisesti yksi SOTE-uudistuksen salaisista visioista liittyy tähän, tulevaisuudessa suomalaisen on itse ostettava terveydenhoitonsa. Minulle tämä ei ole ongelma, käytän jo nyt yksityisen terveysyrityksen palveluita. Häviäjiä ovat työttömät, eläkeläiset ja sosiaalisten tukien varassa (vielä) toimeentulevat.

* Laittoman maahantulon seurausten pitää olla ikävämmät kuin mitä jääminen köyhälle kotiseudulle tuottaa.

Mitä kirjoitinkaan...
https://kaksplus.fi/threads/suvikse...eksi-pakolaisia.2456749/page-14#post-30953736

https://kaksplus.fi/threads/afrikka...kkaammasta-elaemaestae.2491991/#post-31643454
(y)

Olen pitkälti Mykkäsen kanssa samoilla linjoilla. Olen ollut sitä jo vuosia. Erimieltä olen 10 000 kiintiöpakolaisesta. Se on aivan liian suuri määrä vuosittain ottaen huomioon suomalaisten lukumäärän. Toiseksi, kiintiöiden ongelma on se, että apua saavat vain jotkut harvat eikä se varsinaisesti ratkaise ongelmaa. Se on kuin laastarin laittamista vatsassa olevaan avohaavaan. Turhaa ja järjetöntä.

Se, mikä minusta on huvittavaa, on se, että nyt tämän sanominen on ok. Pari vuotta sitten ne, jotka asiasta puhuivat, tuomittiin rasisteiksi, populisteiksi, idiooteiksi ja ties miksi.
Minusta monet, hyvin monet ovat anteeksipyynnön velkaa niille, jotka ovat ymmärtäneet tilanteen ongelmallisuuden jo vuosia sitten ja joita on täysin turhaan sätitty realismintajustaan.

Olen pitkälti Mykkäsen kanssa samoilla linjoilla. Olen ollut sitä jo vuosia. Erimieltä olen 10 000 kiintiöpakolaisesta. Se on aivan liian suuri määrä vuosittain ottaen huomioon suomalaisten lukumäärän. Toiseksi, kiintiöiden ongelma on se, että apua saavat vain jotkut harvat eikä se varsinaisesti ratkaise ongelmaa. Se on kuin laastarin laittamista vatsassa olevaan avohaavaan. Turhaa ja järjetöntä.

Se, mikä minusta on huvittavaa, on se, että nyt tämän sanominen on ok. Pari vuotta sitten ne, jotka asiasta puhuivat, tuomittiin rasisteiksi, populisteiksi, idiooteiksi ja ties miksi.
Minusta monet, hyvin monet ovat anteeksipyynnön velkaa niille, jotka ovat ymmärtäneet tilanteen ongelmallisuuden jo vuosia sitten ja joita on täysin turhaan sätitty realismintajustaan.
Vaalit tulossa ja kokoomus ajaa kaksilla rattailla...

10 000 on todellakin liikaa. Suomi ei kykene kotouttamaan edes vuosittaisia noin 3000 pakolaista kunnolla. Kohtuullinen määrä olisi 1000 pakolaista.

Mitä kirjoitinkaan...

Juurikin näin.(y)
Pelottaa vain ajatella, miten sosiaaliturvan/terveydenhoidon tosiaan käy niille köyhemmille jotka ovat niistä riippuvaisia.(n)

No ehkä suvakit ovat sitten tyytyväisiä, kun kaikkien varoittelujen jälkeen tolkun ihmisiltä (jotka leimattiin rasisteiksi!) he saavat nähdä hyvinvointivaltiomme romahduksen?:coffee:

Toivon vain, että osuu mahdollisimman monella suvakilla omaan nilkaan tolkun ihmisten sijaan.(n)

Suvakithan tätä toivovat, saakoot siis mitä tilaavat.

Mutta joo, kannattaa ehkä alkaa itse kunkin varautua esim säästämään tms jos tämä hulluus jatkuu, varautumisesta ei ole mitään haittaa ainakaan.

Sitä päivää ei muuten ole eikä tule, että suvakit pyytäisivät anteeksi vaikka järkiintyisivät.:eek:

Terv nimin:

yli 10 v realismin takana seisonut ja uskomattoman määrän rasismi sontaa niskaansa saanut, eikä yksikään niistä suvakeista jotka ovat järkiintyneet ole tullut anteeksi pyytämään..

Yhteistyössä