Peräsuolen laskeuman leikkaus ja siitä toipuminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rektoseele
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mitä leikkaustapaa tilanteessanne käytettiin? Itselleni suositeltiin laparoskopiaa (tähystys) ja koko paketin korjausta (enteroseele, rektoseele III, peräsuolen tuppeutuminen), kuulemma tulokset näin parempia. Silti massiivinen leikkaus hirvittää. Onko joku käynyt operaation näin läpi?

En osaa vastausta antaa, koska itselin toimenpiteitä odottelen. Suosittelem Facebookissa suljettua Rektoseele-ryhmää. Kaivataan ylläpitäjän kanssa keskustelijoita. Itse olen vasta varjoainekuvaukseen menossa, mutta lääkärini arveli vaivaani peräsuolen tuppeumaksi. Takana siis vuosien ummetus ja viimeiset kuukaudet lamassa oleva suoli, jota Kolonsterilillä tyhjentelen parin viikon välein.

En osaa vastausta antaa, koska itselin toimenpiteitä odottelen. Suosittelem Facebookissa suljettua Rektoseele-ryhmää. Kaivataan ylläpitäjän kanssa keskustelijoita. Itse olen vasta varjoainekuvaukseen menossa, mutta lääkärini arveli vaivaani peräsuolen tuppeumaksi. Takana siis vuosien ummetus ja viimeiset kuukaudet lamassa oleva suoli, jota Kolonsterilillä tyhjentelen parin viikon välein.
Voi miksi, miksi kaikki on Facebookissa, paitsi minä. :(

Oletteko vaginapessaaria kokeilleet? Itse olen pettynyt, ettei raskaana olevia neuvota kuitulisien käyttöön heti, vaan annetaan kudosvaurioiden kehittyä ummetuksen myötä.

Menossa leikkaukseen, poliklinikalla paikallispuudutuksessa tehdään ja sairausloma vain 10 päivää. Vähän hirvittää, kun ei saa nukutusta ja mahtaako edes parantua noin nopeasti? Onko kellään sujunut noin hyvin?

Itselläni kaikki mahdolliset syyt; kolme synnytystä, lapsena pudonnut hevosen selästä pyllylleen ja häntäluu varmaan minullakin vääntyi. Peräpukamat leikattu ja vuosien varrella on ummetustakin ollut.

Minulle tehtiin rectoseelen korjausleikkaus 31.5. Emättimen takaseinä halkaistiin, poistettiin ylimääräiset kudokset ja tikit kahteen kerrokseen. 10 päivää sairaslomaa, joka tällä hetkellä tuntuu liian vähältä. Operaatio tehtiin polikliinisesti paikallispuudutuksessa eli heti kotiin. Pissaaminen ja kakkaaminen oli vaikeaa ensimmäiset pari päivää. Olen ollut todella kipeä, kipeämpi kuin alatiesynnytysten jälkeen. Kipulääkityksenä Burana 800 mg ja Panadol forte. Kipujen kovuus yllätti ihan täysin, pidin tätä etukäteen pikkujuttuna, mutta ei se omalla kohdallani ole sitä ollut. Ei saa istua, pyöräillä, nostaa painavia, kyykkäillä jne. eikä tulisi kyllä mielenkään näitä tehdä...

Minulle tehtiin rectoseelen korjausleikkaus 31.5. Emättimen takaseinä halkaistiin, poistettiin ylimääräiset kudokset ja tikit kahteen kerrokseen. 10 päivää sairaslomaa, joka tällä hetkellä tuntuu liian vähältä. Operaatio tehtiin polikliinisesti paikallispuudutuksessa eli heti kotiin. Pissaaminen ja kakkaaminen oli vaikeaa ensimmäiset pari päivää. Olen ollut todella kipeä, kipeämpi kuin alatiesynnytysten jälkeen. Kipulääkityksenä Burana 800 mg ja Panadol forte. Kipujen kovuus yllätti ihan täysin, pidin tätä etukäteen pikkujuttuna, mutta ei se omalla kohdallani ole sitä ollut. Ei saa istua, pyöräillä, nostaa painavia, kyykkäillä jne. eikä tulisi kyllä mielenkään näitä tehdä...

Kovim lyhyeltä vaikuttaa sairaslomasi. Itselläni tehtiin laparoskopia 18.4 (nukutus JA puudutus). Sairasloma kolme viikkoa, hyvin riitti näin toimistotyötä tekevälle. Toimenpiteesi kuulostaa rajummalle kuin omani (minulla peräsuolen tuppeuma ja laskeuma). Kuulostele oloasi, liiku minkä kykenet ja hae lisää saikkua, jos siltä tuntuu. Toipumista ja voimia sinulle!

Yhteistyössä