paljonko maksaa kalafile kalatiskissä (kuha, siika tms.)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tietäisikö joku?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
voi perse, sehän on sitten kallista! kokonaista kalaa en viitsi ostaa, kun en osaa sille kuitenkaan mitään tehdä.. :/ menee vaan pilalle..

täytyy varmaan tyytyä muikkuihin, nekin valmiiksi perattuna :D

Näin äitiysvapaalla olevana kalamestarina voin kertoa, että täällä meillä päin, eli lounais-suomessa kuhafile ja siikafile maksaa noin 30e/kg. Pääkaupunkiseudulla ja isommissa kaupungeissa menee helposti yli 35e/kg fileet. Kokonaisena (siis silloin kun viimeksi itse olen tiskin takana ollut, eli noin puoli vuotta sitten) oli kokonainen kasvatettu siika n. 15e/kg ja kuha noin 12e/kg. Kuhassa on paksu nahka, joten jos aloittelija lähtee sitä fileeraamaan niin tuskin edes 50% saa filetta kalan painosta. Joten fileenä ei tule juurikaan kalliimmaksi. Siika taas on hankalampi fileerata aloittelijan kun on niin pehmeä liha ja menee herkästi rangasta puukko läpi. Ja tietty sitten tuon siian suomustaminen on omansa, kun on koko keittiö suomuissa. Toki voit ostaa siian kokonaisena ja pyytää kalatiskillä se suomustamaan, kotona vetelet siihen vähän nahkaan viiltoja ja kokonaisena uuniin. Meillä kalatiskiltä ainaki saa vinkkejä kalan valmistukseen ja maustamiseen, joten rohkeasti vaan oman kauppasi kalatiskin myyjiä haastattelemaan :)

[QUOTE="kalamestari";24073753]Näin äitiysvapaalla olevana kalamestarina voin kertoa, että täällä meillä päin, eli lounais-suomessa kuhafile ja siikafile maksaa noin 30e/kg. Pääkaupunkiseudulla ja isommissa kaupungeissa menee helposti yli 35e/kg fileet. Kokonaisena (siis silloin kun viimeksi itse olen tiskin takana ollut, eli noin puoli vuotta sitten) oli kokonainen kasvatettu siika n. 15e/kg ja kuha noin 12e/kg. Kuhassa on paksu nahka, joten jos aloittelija lähtee sitä fileeraamaan niin tuskin edes 50% saa filetta kalan painosta. Joten fileenä ei tule juurikaan kalliimmaksi. Siika taas on hankalampi fileerata aloittelijan kun on niin pehmeä liha ja menee herkästi rangasta puukko läpi. Ja tietty sitten tuon siian suomustaminen on omansa, kun on koko keittiö suomuissa. Toki voit ostaa siian kokonaisena ja pyytää kalatiskillä se suomustamaan, kotona vetelet siihen vähän nahkaan viiltoja ja kokonaisena uuniin. Meillä kalatiskiltä ainaki saa vinkkejä kalan valmistukseen ja maustamiseen, joten rohkeasti vaan oman kauppasi kalatiskin myyjiä haastattelemaan :)[/QUOTE]

kiitos tuhannesti!
tämä auttoi paljon ja todisti sen, etten todellakaan ryhdy kalan fileroimiseen itse..

tähän voi varmaan saatesanoina todeta olevansa niin nuori, että on kasvanut ns. kalapuikkolapsena. :D

Yhteistyössä