Paino ja muiden reaktiot!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AivanSama
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

AivanSama

Tunnettu jäsen
06.11.2013
23 768
6 634
113
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005550782.html

Kyseisessä is:n jutussa ylipainoinen nainen kertoo kaltoinkohtelustaan.
Olen hieman hämmentynyt koko jutusta.

1. Mistä nainen päätteli, että mies viereisessä ravintolapöydässä puhuu lihavuuden haitoista vain hänen kiusakseen? Ehkä mies keskusteli asiasta seuransa kanssa ja oli häiriintynyt siitä, että joku selvästi kuunteli keskustelua.

2. Eikö kukaan ole kertonut tälle naiselle, että painoa hallitaan sillä, mitä laitetaan suuhun? Ei varsinaisesti liikunnalla.

3.Ehkä bussissa kukaan ei istu hänen viereensä siksi, että siinä on niin vähän tilaa?

4.En ole eläessäni kuullut, että kukaan olisi huutanut kenellekkään autostaan mitään suojatien edessä, joten voiko olla totta, että tällaista tapahtuu kyseiselle naiselle jatkuvasti?

5.Miksi lääkärin pitäisi vaieta ylipainosta, joka selkeästi aiheuttaa monia vaivoja, joiden vuoksi nainen käy lääkärillä. Reumaa sairastavan nivelet ovat valmiiksi huonossa kunnossa ilman ylipainoakin.

6. Lihavuudestaan sairas ihminen on riski työntantajalle. On paljon todennäköisempää, että tällainen työntekijä viettää paljon enemmän aikaa sairaslomalla kuin henkilö, joka pitää huolta kunnostaan.

Olen kyllä sitä mieltä, että kukin aikuinen kantakoon painoansa juurikin sellaisen määrän kuin itse haluaa, mutta ihmettelen suuresti tämänkaltaista vastuunpakoilua ja muiden syyllistämistä omasta tilastaan.

Mä luin linkkaamaasi iltapäivälehden julkaisua tasan siihen saakka kun tyyppi totesi ettei reuman vuoksi voi liikunnalla pudottaa painoa.

Luultavasti yhtälailla paskalöpinää koko artikkeli. Reumasairauksien hoidossa kun liikunnalla on keskeinen merkitys.

Niijuu ja olen täysin samaa mieltä minitsemistasi kohdista.

• Tykkää
Reactions: AivanSama
Liikunta auttaa joo. Mutta ei kaikki hoikat ihmiset ole hoikkia liikunnan, vaan ruokavalion takia. Ottaa päähön tuollainen muiden syyllistäminen ja itsesäälissä rypeminen. Älä vedä vittu niitä munkkeja! Tai kärsi seuraamukset.

Ja ennenkuin kukaan haukkuu ilkeäksi: olen itse ylipainoinen ja yritän koko ajan pudottaa painoa.

Nnnii, ja mekin keskustellaan helposti ravintolassa miehen kanssa syödessä ruoasta ja sen terveysvaikutuksista. Usein kun niissä pöperöissä on vähän turhan paljon rasvaa niin puhe helposti kääntyy siihen. Eikä kyllä tule katseltua muita ravintolan asiakkaita. En siis osaa olla hienotunteinen ja hiljaa.

Mä luin linkkaamaasi iltapäivälehden julkaisua tasan siihen saakka kun tyyppi totesi ettei reuman vuoksi voi liikunnalla pudottaa painoa.

Luultavasti yhtälailla paskalöpinää koko artikkeli. Reumasairauksien hoidossa kun liikunnalla on keskeinen merkitys.

Niijuu ja olen täysin samaa mieltä minitsemistasi kohdista.

Itselläni on myös käsitys, että reumasairauksien hoidossa lihaskunto on erityisen tärkeä. Ei se tietenkään tarkoita sitä, että salillä ryitään maksimipainoilla lyhyitä sarjoja, vaan sitä, että pitäisi itseasiassa kävellä ja suorittaa erilaista kevyttä liikuntaa.

• Tykkää
Reactions: 0oo0
Nnnii, ja mekin keskustellaan helposti ravintolassa miehen kanssa syödessä ruoasta ja sen terveysvaikutuksista. Usein kun niissä pöperöissä on vähän turhan paljon rasvaa niin puhe helposti kääntyy siihen. Eikä kyllä tule katseltua muita ravintolan asiakkaita. En siis osaa olla hienotunteinen ja hiljaa.

Se on kieltämättä hämmentävää, jos joku kuuntelee sun juttuja viereisestä pöydästä taukoamatta. Jostain syystä sen kyllä huomaa... varsin epäkohteliasta sekin.

• Tykkää
Liikunta auttaa joo. Mutta ei kaikki hoikat ihmiset ole hoikkia liikunnan, vaan ruokavalion takia. Ottaa päähön tuollainen muiden syyllistäminen ja itsesäälissä rypeminen. Älä vedä vittu niitä munkkeja! Tai kärsi seuraamukset.

Ja ennenkuin kukaan haukkuu ilkeäksi: olen itse ylipainoinen ja yritän koko ajan pudottaa painoa.

Näinhän se on.
Ihmettelen suuresti, että miksi lehdet julkaisee tällaista puppua?

Itselläni on myös käsitys, että reumasairauksien hoidossa lihaskunto on erityisen tärkeä. Ei se tietenkään tarkoita sitä, että salillä ryitään maksimipainoilla lyhyitä sarjoja, vaan sitä, että pitäisi itseasiassa kävellä ja suorittaa erilaista kevyttä liikuntaa.

Jep. Voi mennä kävelylletai vaikka uimaan ja se vasta kaloreita kuluttaakin. Hiihtäminenkin ois talvisaikaan oiva.

Näinhän se on.
Ihmettelen suuresti, että miksi lehdet julkaisee tällaista puppua?

Tää on tää ”body positivity”- aikakausi. Se on ihan jees liike enkä mä nyt missään nimessä ole sitä mieltä, että on ok morkata lihavia. Mutta niin kuitenkin tapahtuu, kun jengi on niin vitun mulkvistejä. Ja jos siitä kärsii, niin sit ei auta kuin alkaa laihduttamaan. Sit on helpompi liikkuakin ja reuma helpottaa. Ei lehdille huutelu auta asiaa. Ravitsemusterapeutille hus!

Ööö. Miksi sitten mennä yleensä ravintolaan syömään kun on niin epäterveellistä? Sori, ohi aiheen. Mutta en voi käsittää tyyppejä jotka tulee vapaaehtoisesti esim pasta ravintolaan ja alkaa kovaäänisesti kitistä pasta höttöhiilareista.

Jutussa minua häiritsi myös tämä:
Esimerkiksi busseissa kukaan ei istu viereeni. Jos itse istun toisen viereen, hän ei tee tilaa, jolloin joudun istumaan osaksi ilmassa käytävän puolella.

Mitenkä sitä tilaa pitäisi tehdä kun sitä ei siinä ikkunapaikallakaan hirveästi ole. Pitäisi tunkeutua johonkin ikkunanrakoon. Jos siinä istuu omalla paikallaan niin ei se sen ikkunanpaikkalaisen vika ole että iso ei mahdu ja joutuu istumaan puoliksi ilmassa. Pitäisi ilmeisesti tehdä tilaa luovuttamalla koko penkkirivi ison ihmisen käyttöön.

Ööö. Miksi sitten mennä yleensä ravintolaan syömään kun on niin epäterveellistä? Sori, ohi aiheen. Mutta en voi käsittää tyyppejä jotka tulee vapaaehtoisesti esim pasta ravintolaan ja alkaa kovaäänisesti kitistä pasta höttöhiilareista.
Mulla särähti kanssa korvaan tuo teksti.

Mennä nyt ravintolaan syömään ja puhumaan että kuinka epäterveellistä se on. Varmasti niin, toisissa paikoissa enemmän kuin toisissa. Mutta ihminen on vapaa valitsemaan ravintolan - ja ennen kaikkea jos siellä ei usien syö, terveyshaittoja ei tule. Tulee enemmän mieleen olisiko jotain ongelmia ruuan kanssa, kun ravintolassakin pitää keskustella sen epäterveellisyydestä?

Jutussa minua häiritsi myös tämä:
Esimerkiksi busseissa kukaan ei istu viereeni. Jos itse istun toisen viereen, hän ei tee tilaa, jolloin joudun istumaan osaksi ilmassa käytävän puolella.

Mitenkä sitä tilaa pitäisi tehdä kun sitä ei siinä ikkunapaikallakaan hirveästi ole. Pitäisi tunkeutua johonkin ikkunanrakoon. Jos siinä istuu omalla paikallaan niin ei se sen ikkunanpaikkalaisen vika ole että iso ei mahdu ja joutuu istumaan puoliksi ilmassa. Pitäisi ilmeisesti tehdä tilaa luovuttamalla koko penkkirivi ison ihmisen käyttöön.

Kiinnitin huomiota täysin samaan asiaan, enkä oikein ymmärtänyt mitä henkilö tällä ajaa takaa. Jos hän ei mahdu omalle penkilleen, niin mistä sitä tilaa sitten pitäisi tehdä lisää?

Joskus käy siten, että otat peruspihvin paahdetuilla kasviksilla, jonka siis pitäisi olla suhteellisen hyvä ja terveellinen vaihtoehto, tuodaan eteesi rasvassa lilluvia vihanneksia ja uppopaistettu pihvi.

• Tykkää
Tää on tää ”body positivity”- aikakausi. Se on ihan jees liike enkä mä nyt missään nimessä ole sitä mieltä, että on ok morkata lihavia. Mutta niin kuitenkin tapahtuu, kun jengi on niin vitun mulkvistejä. Ja jos siitä kärsii, niin sit ei auta kuin alkaa laihduttamaan. Sit on helpompi liikkuakin ja reuma helpottaa. Ei lehdille huutelu auta asiaa. Ravitsemusterapeutille hus!

Minustakin on hyvä suhtautua omaan kehoonsa armeliaasti, mutta että pitäisi olla kovin ihastuksissa itse sairastutettuun vartaloon, on minusta epätervettä.

Mä en kitise enkä ikinä keskustele kovaäänisesti.

Eikä niin epäterveellistä vaan vähän turhan rasvaista. Ja siksi tietysti mennään, kun aina ei viitsi itse ja usein se on ravintolassa herkullista.

Mulla särähti kanssa korvaan tuo teksti.

Mennä nyt ravintolaan syömään ja puhumaan että kuinka epäterveellistä se on. Varmasti niin, toisissa paikoissa enemmän kuin toisissa. Mutta ihminen on vapaa valitsemaan ravintolan - ja ennen kaikkea jos siellä ei usien syö, terveyshaittoja ei tule. Tulee enemmän mieleen olisiko jotain ongelmia ruuan kanssa, kun ravintolassakin pitää keskustella sen epäterveellisyydestä?

Lainaanpa itseäni.

"Nnnii, ja mekin keskustellaan helposti ravintolassa miehen kanssa syödessä ruoasta ja sen terveysvaikutuksista."

En sanonut että keskusteltaisiiin vain epäterveellisestä ruoasta.

Monesti reilusti ylipainoiset sortuvat siihen, että kuvittelevat kaiken kokemansa huonon kohtelun johtuvan siitä ylipainosta. Sama ilmiö tapahtuu monissa muissa ongelmissa. Jos on huono iho, kuvittelee kaikkien tuijottavan ja aknen tähden kohtelevan huonosti.
Varmasti osa huonosta kohtelusta ja huomauttelusta (etenkin lähipiirissä) johtuu ylipainosta, mutta osa on virheellistä tulkintaa.

Esim tuo suojatie-juttu. Itse huutelen kaikille suojatiellä tupeksiville ohjeita (en tosin avaa ikkunoita, mutta varmaan ilmeestä/suun liikkeistä näkee).

Ja sama bussissa. Penkit ovat sen verran pieniä, että ei siinä normikokoisellekaan paljon tilaa ole jaettavana. Tottakai jokainen menee mielummin paikkaan, jossa ei istu ketään/istuu joku vaaraton, mahd pieni ihminen.

Monesti reilusti ylipainoiset sortuvat siihen, että kuvittelevat kaiken kokemansa huonon kohtelun johtuvan siitä ylipainosta. Sama ilmiö tapahtuu monissa muissa ongelmissa. Jos on huono iho, kuvittelee kaikkien tuijottavan ja aknen tähden kohtelevan huonosti.
Varmasti osa huonosta kohtelusta ja huomauttelusta (etenkin lähipiirissä) johtuu ylipainosta, mutta osa on virheellistä tulkintaa.

Esim tuo suojatie-juttu. Itse huutelen kaikille suojatiellä tupeksiville ohjeita (en tosin avaa ikkunoita, mutta varmaan ilmeestä/suun liikkeistä näkee).

Ja sama bussissa. Penkit ovat sen verran pieniä, että ei siinä normikokoisellekaan paljon tilaa ole jaettavana. Tottakai jokainen menee mielummin paikkaan, jossa ei istu ketään/istuu joku vaaraton, mahd pieni ihminen.

Tuo on muuten aivan totta, että ihmiset olettavat itse näkemänsä epäkohdan itsessään aiheuttavan kaiken epäasiallisen kohtelun. Hyvällä itsetunnolla varustettu henkilö miettii, että mikäköhän totakin mulkkua vaivaa?

Mä muuten mulkoilen... viimeksi jokunen päivä sitten, kun keski- ikäinen rouvas- henkilö yritti päästä mun niskaan kaupan kassalla. Ihan helvetin rasittava tyyli.

Yhteistyössä