Epävarmuus sh työssä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Hei,

Olen th-opiskelija ja Sh-vaiheen opinnot on pääosin tehtynä. Olen kuitenkin epävarma omasta osaamisesta ja en tiedä pärjäisinkö Sh-työssä. Esim. Lääkehoito mentiin niin nopeasti koulussa että kaikki ei jäänyt mieleen. Onko täällä muita saman ongelman kanssa painivia ja miten voi saada varmuutta? En ole opiskeluaikana tehnyt sh työtä mutta vanhainkodissa olen ollut lähihoitajan tehtäviä tehden hoitajan sijaisena. Th-opinnot tuntuu omilta mutta pelkään ovatko kliiniset taitoni riittävät.

Älä ole huolissasi. Eiköhän kaikilla vastavalmistuneilla ole samanlaisia ajatuksia kuin sinulla! Minulla ainakin oli. Uusien/outojen asioiden tullessa eteen asiasta selviää kysymällä toiselta kolleegalta. Uusia asioita tulee kokeneillekkin ammattilaisille, koskaan ei ole täysin oppinut.

Lääkehoitoa et voi osata niin kuin ehkä kuvittelisit. Mutta ei sun tarvitsekaan!! Sää et ole lääkäri, etkä pharmaseutti! Riittää että jatkossa opiskelet oman erikoisalasi yleisimmät lääkkeet, niihin liittyvät erityispiirteet, lääkehoidon turvallisuuden (oikea potilas, oikea lääke, oikea aika), anto tekniikat, ja vaikutuksen seuranta.

Kliinisiätaitoja et myöskään voi osata ja hallita, koska jo 10 vuotta sitten tuli opetussuunnitelman muutos, jolloin käytännöntaitojen harjoittelua vähennettiin periaatteella että jokainen sitten oppii työpaikalla ja käytännönjaksoilla-Näin "fiksummat" päättivät, et sinä.

Ja meillä ainakin (jkl:ssä) painotettiin, että kaikkea et voi osata, eikä tarvitsekaan, mutta pitää osata etsiä tieto miten asia tehdään.

Tsemppiä vaan!
(Ja! Muista että 80% valituksista tehdään epäasiallisesta käytöksestä, ei siis siitä ettet tiedä jonkun lääkkeen nimeä)

Olen tehnyt 6 vuotta sh töitä erikoissairaanhoidossa ja olen nykyisin oikein osaava hoitaja. Olen ahkera, tunnollinen, uskallan kysyä ja hankin lisää tietoa itse aktiivisesti. Ensimmäinen työpaikkani oli paljon käden taitoa ja nopeutta vaativa paikka ja opin nopeasti hyväksi hoitajaksi, vaikka koulussa olin se, joka ei uskaltanut tarttua toimeen, jos koin olevani epävarmuusalueella.

Koulussa moneen kertaan sanottiin, että työ opettaa ja koulutus ei ole painottunut käytännön harjoitteluun. Oli tieteellinen ja tutkiva ote moneen asiaan.

Ekassa työpaikassa tämä ymmärrettiin ja kädestä pitäen opetettiin. Osastonhoitaja muistaakseni ehdotti minulle tavanomaista pidempää perehtymisaikaa. Silloin se harmitti ja vaikutti itsetuntoon, mutta jälkikäteen ajateltuna hyvä asia.

Ja nykyisin olen vastuullisissa ja vaativissa tehtävissä ja hyvin menee.

Kiitos rohkaisevista kommenteista! Itse olen alunperin opiskellut metropoliassa sh-puolella ja nyt siirtynyt tamkiin th-puolelle. Huomaan että Tamkissa vaaditaan enemmän ja opiskelu on käytännöllisempää ja laadukkaampaa kuin metropoliassa.

Olisiko jollain vinkkejä miten voin lisätä varmuuttani lääkehoidossa? Osaan tekniikat (i.m., s.c, p.o jne) mutta en muista kaikkien lääkkeiden kohdalta mitä pitää muistaa kyseiseen lääkkeeseen liittyen kun sen antaa. Minua pelottaa ennen kaikkea antaa i.m. ja s.c lääkkeitä koska ne vaikuttavat nopeammin kuin p.o. lääkkeet. Samoin pkv-lääkkeiden ja huumausainelääkkeiden antaminen jännittää.

Teen nytkin keikkoja palvelutalossa ja siellä ei juuri neuvota lääkkeiden kanssa ja suurin osa työntekijöistä on lh. Paikassa en tosin muuten osallistu lääkehoitoon kuin antamalla dosetista p.o-lääkkeitä. En ole saanut mitään perehtymistä työpaikan puolesta lääkehoitoon enkä ole saanut tehdä lop-tenttiä, vaikka haluaisin. Lähihoitajat jakavat paikassa lääkkeet. Työnantaja on vaan ajatellut että osaan kaiken kun olen sh-opiskelija. Haluaisin silti kertausta :( osa lähihoitajista on joskus ilkeitä minulle jos kysyn jotain.

Minusta on siis tarkoitus tulla terveydenhoitaja. Onko täällä ketään th:tä joka oli alussa epävarma osaamisestaan sh-puolella Ja mahdollisesti myös th-puolella ja miten sait varmuutta? Itse luulen että itselle epävarmuutta aiheuttaa koulun vaihtokin kun niissä on erilaiset opetusohjelmat ja tuntuu että nykyisessä koulussa kaikki osaa kaiken paremmin kuin edellisessä ja vaaditaan enemmän ja opetuksen taso on parempi Tuntuu siis että myös amk:n välillä on eroja.
Ap

On ihan normaalia olla epävarma vielä tuossa vaiheessa ja pitkään valmistumisen jälkeenkin. Hoitajan tärkein ominaisuus on toteuttaa turvallista hoitotyötä, eikä siihen tarvita täydellisyyttä, vaan itsetuntemusta. Tietää mitä osaa ja mitä ei, eikä potilaan turvallisuuden kustannuksella yritä esittää osaavampaa. Jokaisella on oikeus oppia siihen tahtiin, mitä se oma mieli vaatii, muuten oppimisesta tulee pinnallista ja pirstaleista.

Itselle tuli mieleen, että sulla on nyt aika paljon stressiä. Työ, opinnot uudessa koulussa, ja kaikenlaista muuta. Ja vielä siihen päälle työympäristö joka ei ole kannustava. Ylikuormittunut mieli muuttuu hätäiseksi ja levottomaksi, ja sen kyky käsitellä ja muistaa tietoa heikentyy. Jos sulla on sellainen tilanne, että mieli käsittelee sataa asiaa yhtä aikaa, on aina tavallaan ennakoimassa asioita, ja että olet ihan kaikesta koko ajan huolissasi, niin se on stressitila eikä millään lailla pysyvä. Kun pääset opinnoista eroon ja sinun täytyy huolehtia pelkkä päivätyö, kuormitus vähenee, mieli rauhoittuu ja tunnet olosi levollisemmaksi ja varmemmaksi.

Tsemppiä opintoihin, kohta ne on ohitse. Sinusta tulee hyvä hoitaja, älä turhaan murehdi. :)

mita-laakarit-eivat-kerro-sinulle.jpg

Yhteistyössä