Epävarmuus sh työssä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Hei,

Olen th-opiskelija ja Sh-vaiheen opinnot on pääosin tehtynä. Olen kuitenkin epävarma omasta osaamisesta ja en tiedä pärjäisinkö Sh-työssä. Esim. Lääkehoito mentiin niin nopeasti koulussa että kaikki ei jäänyt mieleen. Onko täällä muita saman ongelman kanssa painivia ja miten voi saada varmuutta? En ole opiskeluaikana tehnyt sh työtä mutta vanhainkodissa olen ollut lähihoitajan tehtäviä tehden hoitajan sijaisena. Th-opinnot tuntuu omilta mutta pelkään ovatko kliiniset taitoni riittävät.

Älä ole huolissasi. Eiköhän kaikilla vastavalmistuneilla ole samanlaisia ajatuksia kuin sinulla! Minulla ainakin oli. Uusien/outojen asioiden tullessa eteen asiasta selviää kysymällä toiselta kolleegalta. Uusia asioita tulee kokeneillekkin ammattilaisille, koskaan ei ole täysin oppinut.

Lääkehoitoa et voi osata niin kuin ehkä kuvittelisit. Mutta ei sun tarvitsekaan!! Sää et ole lääkäri, etkä pharmaseutti! Riittää että jatkossa opiskelet oman erikoisalasi yleisimmät lääkkeet, niihin liittyvät erityispiirteet, lääkehoidon turvallisuuden (oikea potilas, oikea lääke, oikea aika), anto tekniikat, ja vaikutuksen seuranta.

Kliinisiätaitoja et myöskään voi osata ja hallita, koska jo 10 vuotta sitten tuli opetussuunnitelman muutos, jolloin käytännöntaitojen harjoittelua vähennettiin periaatteella että jokainen sitten oppii työpaikalla ja käytännönjaksoilla-Näin "fiksummat" päättivät, et sinä.

Ja meillä ainakin (jkl:ssä) painotettiin, että kaikkea et voi osata, eikä tarvitsekaan, mutta pitää osata etsiä tieto miten asia tehdään.

Tsemppiä vaan!
(Ja! Muista että 80% valituksista tehdään epäasiallisesta käytöksestä, ei siis siitä ettet tiedä jonkun lääkkeen nimeä)