V
vierailija
Vieras
Ei ole. Ja siksi tulonsiirrot yhteiskunnalta asuntosijoittajille pitää lopettaa ja nykyinen asumistukijärjestelmä uudistaa läpikotaisin.
Minä asun vuokra-asunnossa josta maksan pelkkää vuokraa yksin yli tuhat euroa kuukaudessa. Senttiäkään en saa tukia. Samassa rapussa asuu täsmälleen samanlaisissa asunnoissa useita ihmisiä ja perheitä, joissa aikuiset eivät käy töissä eivätkä maksa itse senttiäkään asumisestaan, jääkaappiensa täyttämisestä tai laajakaistayhteyksiltään joilla on mukava sadepäivisin surffailla lämpimässä kodissa. He jäävät nukkumaan tai viettämään vapaa-aikaansa aina kun minä lähden aamuisin töihin. Ja on ollut niitäkin aikoja, että olen joutunut maksamaan vuokran myöhässä useampana kuukautena peräkkäin kun raha on ollut tiukoilla. Saavillisella sarkasmia voin sanoa, että olipa siinä vaiheessa ihanaa ja motivoivaa raapia aikaisin aamulla autoa puhtaaksi lumesta ja katsella kun työttömien ikkunat ovat pimeänä ja autojensa katot täynnä lunta. Jonkunhan sekin mahdollisuus toki täytyy kustantaa ja tuossa se realisoituu tavalliselle palkansaajalle aika helvetin hyvin.
Enkä edes asu Savukoskella enkä missään muussa persereiässä josta työpaikat ovat aikoja sitten kadonneet. Työpaikkoja on runsaasti, kaupunki on isohko, työllisyystilanne hyvä ja tunnin matkan päässä on todella paljon lisää työpaikkoja. Mutta varmasti näiltä mun naapureilta löytyy lukuisia hyviä selityksiä miksi juuri he ovat uhreja ja kuinka yhteiskunta potkii heitä päähän ja kuinka aktiivimalli rikkoo heidän ihmisoikeuksiaan.
Näitä naapuriesi kaltaisia tummahipiäisiä valtavine lapsilaumoineen kokoomus ja viherpunikit halajavat lisää maahamme, vaikka kohta jo puolet helsinkiläisistä on tätä samaa loisivaa massaa.