koulukyyditys vuoroviikoin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Hei
Jos lapsen/lasten vanhemmat eroavat, ja toinen jää asumaan pariskunnan yhteiseen taloon ja toinen muuttaa 25km päähän ja sopivat lastenhoidot viikko-viikko periaattella, onko kauempana asuvan vanhemman mahdollisuus saada lapsille koulukyytejä (asutaan siis perämettissä, jossa kyyditykset on)? Täytyykö kyyditettävien lasten asua kirjoilla siis sitten siellä kaukana? Jos lasten osoite muuttuu, niin sittenhän muuttuu koulu, koska toinen koulu sijaitsee "vain" 10km päässä uudesta kodista...? Voiko kaupunki katsoa, että on lapsen edun mukaista että erotilanteessa koulu + kaverit edes pysyvät samoina, ettei koulua tarvitsisi kyyditys asioiden takia vaihtaa....
hiukan hankala selittää... toivottavasti joku älys :D

Nykyisin taitaa olla vielä niin, että koulukyyditykset saa vain yhteen osoitteeseen eli vain toisella vanhemmista.

Täällä ainakin on ollut niin, että lapsi saa jatkaa vanhassa koulussaan uuden lähikolun sijaan muuton jälkeen, mutta vanhemmmat vastaavat silloin itse kuljetuksista/kuljetuskuluista.

Kannattaa kyselllä omasta kunnasta, miten asia hoituu.

Nykyisin taitaa olla vielä niin, että koulukyyditykset saa vain yhteen osoitteeseen eli vain toisella vanhemmista.

Täällä ainakin on ollut niin, että lapsi saa jatkaa vanhassa koulussaan uuden lähikolun sijaan muuton jälkeen, mutta vanhemmmat vastaavat silloin itse kuljetuksista/kuljetuskuluista.

Kannattaa kyselllä omasta kunnasta, miten asia hoituu.
Sama mielikuva, että kyydin tarve katsotaan vain yhden, pääkotiosoitteen mukaan.
En tiedä, onko noissa mitään harkinnanvaraa; tuskin on.

Toisaalta kaikenlainen ihmisten aktivointi on nyt kovassa huudossa, joten ehkä hyvä totuttaa lapset pienestä saakka vaihtuvuuteen ja tuleviin pätkätöihin; Vuoroviikoin vain eri kouluun, niin oppivat sukkuloimaan (y)

Sama mielikuva, että kyydin tarve katsotaan vain yhden, pääkotiosoitteen mukaan.
En tiedä, onko noissa mitään harkinnanvaraa; tuskin on.
Joku vuosi sitten noista oli juttua ja vaadittiin, että kuljetukset pitäisi saada molemmille vanhemmille. Silloin ainakin lain mukaisesti sitä ei tarvinnut järjestää kuin viralliseen osoitteeseen, jos kaikki muut kuljetusehdot täyttyivät. Mutta koulukuljetuksisasihan jotkut kunnat tarjoavat kyydityksiä muillekin kuin lain mukaiselle minimivaatimuksella, joka on muistaakseni peruskoulussa yli 5 km matka tai yli 2½ h kestävät matkat päivittäin. Monet kunnat tarjoavat pikkukoululaisille esimerkiksi yli 3 km matkan. Tuli noita selviteltyä, kun muksu kulki taksilla ja jos sattui olemaan taksilenkin viimeisenä, niin saattoi mennä pitkästi toista tuntia kotimatkaan, kun taas jos sattui ensimmäiseksi, niin tuli tuntia nopeammin o_O
Kuljetuksethan ei tarkoita, että ne olisivat ovelta ovelle, vaan se voi olla ihan normaalien bussilinjojen käyttöä ja kävelymatka molemmissa päissä. Muksun siirryttyä bussikuljetuksiin, aikaa upposi noin tunnin verran suuntaansa ja joutui vaihtamaan bussia matkalla. Nykyisellä kuntien säästölinjoilla voi olla, että mennään helposti niiden lakiehtojen mukaisesti.
Omasta kunnnasta sitä kannattaa selvitellä, sieltä se kuljetus pitää hakea ja siitä saa virallisen päätöksen.

Tää ei ole mielikuva vaan tieto, koska olen sitä itse joka vuosi kysynyt.

Kyydityksen saa siitä osoitteesta missä on kirjoilla.

Meillä kyydeistä vastaava jousti silleen, että kuopus saa tänä vuonna hypätä siihen taksiin millä muutoinkin kulkisi myös mun luota koka reitti kulkee tästä ohi, mutta se tarkoittaa sitä että lähtö on seiskalta kun mennään kahdeksaksi ja samoin takaisinpäin palataan tunti koulun loppumisen jälkeen..

Eli lasten kannattaisi asua kirjoilla kauempana, että saisivat kyydit. ja silloin kun on toisella vanhemmalla ihan koulun vieressä, niin kyydit peruttaisi niiltä päiviltä?
Täällä noi kaukaisimmat muksutkin haetaan kotiovilta -> susihysteria kun sudet olleet koululaisten kanssa odottelemassa kyytiä pysäkillä 100m kotiovelta :D

Eli lasten kannattaisi asua kirjoilla kauempana, että saisivat kyydit. ja silloin kun on toisella vanhemmalla ihan koulun vieressä, niin kyydit peruttaisi niiltä päiviltä?
Täällä noi kaukaisimmat muksutkin haetaan kotiovilta -> susihysteria kun sudet olleet koululaisten kanssa odottelemassa kyytiä pysäkillä 100m kotiovelta :D

Näin mä ainakin toimisin jos mahdollista.

Meillä vaan ei voinut edes harkita koska sit lapset olisivat joutuneet vaihtamaan koulua mun asuinpaikkaa lähimpään kouluun.

Menisköhän liian vaikeeks, jos toinen vanhempi veisi työmatkalla lapset toisen vanhemman luo aamulla ja sieltä menisivät kouluun... vois olla vaikeeta seilata kahden kodin välillä... ja iltapäivällä menisivät "1.kotiin", josta toinen hakisi töiden jälkeen lapset mukaansa "2.kotiin" :unsure:

Jos se koulu sieltä kauempana asuvalta vanhemmalta on se "lähikoulu", mihin kunta suostuu matkat järjestämään. Täällä ei "oman" koulun ulkopuolisiin kouluihin matkoja maksella ja järjestellä.

Yhteistyössä