Kertokaa, minkä ammatin hankin ja miten se onnistuisi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja alanvaihtaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

alanvaihtaja

Vieras
Olen reilusti yli nelikymppinen, mutta lapset ovat vielä ala-asteikäisiä, joten heitä en voi jättää yksin illoiksi kotiin selviytymään. Opiskelun pitäisi olla päiväopiskelua.

Olen introvertti, en hallitse small talkia, enkä ole markkinointihenkinen, joten myynti- ja markkinointityö ei sovellu minulle. Sairaanhoitajaksikaan minusta ei ole, sillä halua koskea ihmisiin ja pyörryn, jos näen pahoja haavoja tai näen toisen ihmisen kärsivän. Koiria ja isoja eläimiä pelkään, kissoista pidän. Minulla oli nuorena hyvä matikkapää ja olin hyvä äidinkielessä, mutta vuosien saatossa asiat ovat unohtuneet. Kielipää on surkea. En opi puhumaan kieliä sujuvasti, vaikka olen niitä opiskellutkin vuosia. Tietotekniikka-alalle aivoni eivät taivu, tuskin myöskään automaatiotekniikkaan.

Kylmässä en pysty työskentelemään, fyysisiä voimia minulla ei ole erityisen paljon, sillä olen hoikkarakenteinen, mutta kestävyyskuntoa riittää, sillä olen liikunnallinen. Näköni on huonontunut iän myötä ja varsinkin pimeänäkö on todella heikko. Ihoni on atooppinen ja kuivuu pahasti talviaikaan.

Taloustilanteeni on niin huono, että uusi ammatti olisi hankittava kahdessa vuodessa. Lainaa en pysty ottamaan opiskeluja, kun on isot asuntolainat niskassa.

Sellainen ala pitäisi löytyä, mikä työllistää ja jonne kelpaa vielä viisikymppisenäkin.

Siivousalalle kelpaat hyvin koska taidat suomenkielen. Vuoden opiskelut työvoimapoliittisesti ja heti kun sulla on työpaikka, pyydät että voit jatkaa oppisopimuksella siivoustoimenjohtajaksi ja sit oletkin jo "kevyemmän"siivoilun parissa.

Palkka ei toki aluksi ole ihmeellinen mutta elää sillä silti.

Onko sinulla ennestään joku ammatti?
Nykyäänhän suositaan kouluttamattomia.

Pari vuotta sitten tuli nämä rajaukset, ettei ammattiopistoon pääse "ns.nuorisolinjoille", vaan vain aikuiskoulutuslinjan paikoille.

Sama koskee suurinta osaa AMK ja yliopisto-opintoja. Aloituspaikkoja voi olla 60, joista 2-4 alan vaihtajille.....
Eli nämä kylmät faktat rajaa aika paljon mihin ylipäätään kannattaa hakea. Avoimet opinnot on toki mahdollista molemmissa, mutta ne maksaa, ja niissä vaaditaan riittävän hyvät arvosanat että voi myöhemmin anoa normiopiskelijaksi.

Siivousalalle kelpaat hyvin koska taidat suomenkielen. Vuoden opiskelut työvoimapoliittisesti ja heti kun sulla on työpaikka, pyydät että voit jatkaa oppisopimuksella siivoustoimenjohtajaksi ja sit oletkin jo "kevyemmän"siivoilun parissa.

Palkka ei toki aluksi ole ihmeellinen mutta elää sillä silti.

Ei sinne huolita suomalaisia, täällä on pelkästään mamuja siivoamassa. Eivätkä ota minua edes haastatteluun, kun pohjalla on alempi korkeakoulututkinto ja luulevat, että vaihdan kohta parempiin hommiin.

Onko sinulla ennestään joku ammatti?
Nykyäänhän suositaan kouluttamattomia.

Pari vuotta sitten tuli nämä rajaukset, ettei ammattiopistoon pääse "ns.nuorisolinjoille", vaan vain aikuiskoulutuslinjan paikoille.

Sama koskee suurinta osaa AMK ja yliopisto-opintoja. Aloituspaikkoja voi olla 60, joista 2-4 alan vaihtajille.....
Eli nämä kylmät faktat rajaa aika paljon mihin ylipäätään kannattaa hakea. Avoimet opinnot on toki mahdollista molemmissa, mutta ne maksaa, ja niissä vaaditaan riittävän hyvät arvosanat että voi myöhemmin anoa normiopiskelijaksi.

Minulla on ammatti ja alempi korkeakoulututkinto suoritettuna yli 20 vuotta sitten, mutta se ala ei enää työllistä.

Liiketalouden perustutkinto, linjana toimisto ja hallinto. merkonomiksi valmistuu. Ja kun oot kuitenkin jo nuorena opiskellut, selviydyt varmaan kahdessa vuodessa. Siin opiskellaan verotusta, kirjanpitoa yms. Ainakin kirjanpitäjille on töitä.Toki monet työnantajat suosii tradenomeja, mutta kun osaat valita hyvin harjoittelupaikat niin eiköhän töitä löydy.

Liiketalouden perustutkinto, linjana toimisto ja hallinto. merkonomiksi valmistuu. Ja kun oot kuitenkin jo nuorena opiskellut, selviydyt varmaan kahdessa vuodessa. Siin opiskellaan verotusta, kirjanpitoa yms. Ainakin kirjanpitäjille on töitä.Toki monet työnantajat suosii tradenomeja, mutta kun osaat valita hyvin harjoittelupaikat niin eiköhän töitä löydy.

Tämä kiinnostaisi minua, mutta nyt varoitellaan, että digitalisaation myötä kirjanpitäjän ammatti tulee häviämään.

Tässä on ongelmana se, ettei minulla ole työpaikkaa, jossa kouluttautua. Työnantajat kokevat harjoittelijat enemmän taakaksi. Yhtä vaikeaa minulle on löytää oman alani työpaikka kuin uuden alan harjoittelupaikka tämän ikäisenä.
Höpö höpö. Mitä sana "u u d i s t u s" mahtaa nyt tarkoittaa?
"Reformin uudistusten myötä ei ammatillisessa koulutuksessa määritellä enää oppiaikaa, vaan opiskelijan osaaminen ratkaisee. Koulutukseen hakeutuminen muuttuu joustavammaksi, kun opiskelijaksi voi hakeutua ympäri vuoden. Uudistukset astuvat voimaan vuoden 2018 alusta."

Tässä on ongelmana se, ettei minulla ole työpaikkaa, jossa kouluttautua. Työnantajat kokevat harjoittelijat enemmän taakaksi. Yhtä vaikeaa minulle on löytää oman alani työpaikka kuin uuden alan harjoittelupaikka tämän ikäisenä.

Oppisopimuspaikan löytäminen on kyllä vaikeaa (varsinkin nykyään, kun työnantajan tulee palkata oppisopimuslainen vakituiseen työsuhteeseen sitten, kun tämä on valmistunut).

Mutta ammattikoulun työssäoppimispaikka yleensä löytyy helposti. Työssäoppijalle kun ei tarvitse maksaa palkkaa ja lisäksi koulu maksaa tämän jokaiselta työpaikallaolopäivältä korvauksen.

Höpö höpö. Mitä sana "u u d i s t u s" mahtaa nyt tarkoittaa?
"Reformin uudistusten myötä ei ammatillisessa koulutuksessa määritellä enää oppiaikaa, vaan opiskelijan osaaminen ratkaisee. Koulutukseen hakeutuminen muuttuu joustavammaksi, kun opiskelijaksi voi hakeutua ympäri vuoden. Uudistukset astuvat voimaan vuoden 2018 alusta."

Siinä suhteessa mikään ei uudistu, että edelleen se työpaikka on hommattava jostain tuota opiskelua varten ja se ei ole yhtään sen helpompaa kuin löytää oman alani työpaikka.

Pääseekö isoihin palkkoihin käsiksi millään parin vuoden koulutuksella? LVI- tai sähkösuunnittelija? Vai pitääkö siinä käydä pidempi koulutus?

Jos on insinöörin koulutus jo pohjalla, mutta eri alalta, niin paljonkohan saakohan perusopintoja paljon 'anteeksi'.

Pääseekö isoihin palkkoihin käsiksi millään parin vuoden koulutuksella? LVI- tai sähkösuunnittelija? Vai pitääkö siinä käydä pidempi koulutus?

Jos on insinöörin koulutus jo pohjalla, mutta eri alalta, niin paljonkohan saakohan perusopintoja paljon 'anteeksi'.

Jos pitää olla iso palkka, koulutuksen pitää olla lyhyt ja lisäksi on nuo kaikki rajoitukset työnteon olosuhteiden osalta, niin vaikeaksi menee.

Koska nykyään kaikki aikuisoppimiskoulutukset tapahtuvat pääsääntöisesti töissäoppimalla monimuotokoulutuksena.

Nyt olet kyllä ymmärtänyt asian väärin. Monimuotokoulutus tarkoittaa yleensä yksinkertaisesti sitä, että osa koulupäivistä tehdään etätehtäviä eikä olla koulussa. Se ei ole sama asia kuin oppisopimuskoulutus.

Eli siis:

Perinteinen ammatillinen koulutus koostuu koulussaolopäivistä ja työssäoppimispäivistä.

Monimuotokoulutus taas koostuu koulussaolopäivistä, etätehtäväpäivistä ja työssäoppimispäivistä.

Monimuotokoulutukseen sisältyvä työssäoppiminen on työssäoppimista ihan siinä missä perinteisen ammatillisen koulutuksenkin työssäoppiminen, eikä se siis tarkoita sitä, että työssäoppimispaikkaan ollaan työsuhteessa.

Nyt olet kyllä ymmärtänyt asian väärin. Monimuotokoulutus tarkoittaa yleensä yksinkertaisesti sitä, että osa koulupäivistä tehdään etätehtäviä eikä olla koulussa. Se ei ole sama asia kuin oppisopimuskoulutus.

Eli siis:

Perinteinen ammatillinen koulutus koostuu koulussaolopäivistä ja työssäoppimispäivistä.

Monimuotokoulutus taas koostuu koulussaolopäivistä, etätehtäväpäivistä ja työssäoppimispäivistä.

Monimuotokoulutukseen sisältyvä työssäoppiminen on työssäoppimista ihan siinä missä perinteisen ammatillisen koulutuksenkin työssäoppiminen, eikä se siis tarkoita sitä, että työssäoppimispaikkaan ollaan työsuhteessa.

Eli pitää löytää se työssäoppimispaikka. Yhtä vaikeaa se on löytää tällaiselle kohta viisikymppiselle kuin oman alani työpaikkakin.