vierailija
Näin "maalla" asuvana olen tottunut ja pitänyt itsestäänselvyytenä, että bussikuskit auttavat tarvittaessa. Kuskit tervehtivät, ohjaavat tarvittaessa oikeaan autoon, mummut ja faarit talutellaan mennen tullen ja toivotetaan hyvät päivänjatkot. Kouluauton kuskit lähtevät pysähdyksen jälkeen hissukseen nähdäkseen pääsevätkö lapset turvallisesti kotitielle ja ovelle.
Mielenkiinto heräsi, onko suomalainen kuski todellakin näin välinpitämätön. Jos näin on, en karehdi Helsingin hyviä liikenneyhteyksiä enää.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005450755.html
Nuoren naisen pyörätuoli horjahti bussin ovella kohtalokkain seurauksin – kuskin reaktio tyrmistytti
Nainen laittoi tapahtumasta palautetta HSL:lle sekä linjaa liikennöivälle bussiyhtiö Nobinalle.
Julkaistu: 15.11. 18:38
18-vuotias vantaalaisnainen putosi pyörätuolistaan bussirampilla. Jalkansa pahoin loukannut matkustaja pyysi kuljettajalta apua turhaan.
18-vuotias vantaalaisnainen joutui maanantaina aamupäivällä sairaalaan kaaduttuaan pahoin Helsingin Rautatientorilla.
Pyörätuolilla liikkuva nainen jäi bussista pois linjan päätepysäkillä. Pyörätuoli putosi sille tarkoitetulta rampilta ajotielle.
Nainen putosi pyörätuolista ja loukkasi pahoin jalkansa. Hän on ollut vammojensa vuoksi sairaalahoidossa maanantaista lähtien.
– Bussin kuljettaja ei tehnyt elettäkään auttaakseen minua, vaikka mukanani ollut ystävä ja minä pyysimme apua. Hän sanoi, ettei asia kuulu hänelle, ja lukitsi bussin ovet, kun olimme ulkona, nainen kertoi Ilta-Sanomille keskiviikkona.
Ambulanssilla sairaalaan
Nainen ihmettelee, miten voi ylipäätään olla mahdollista, että kuljettaja jättää selvästi loukkaantuneen matkustajan oman onnensa nojaan.
– Pyörätuoli lensi rampilta sivuun. Olin sokissa, mutta siinä tilanteessa ulkopuolisellekin oli selvää, että satutin itseni. Paikalle soitettiin ambulanssi, ja minut vietiin sairaalaan.
Nainen laittoi tapahtumasta palautetta HSL:lle sekä linjaa liikennöivälle bussiyhtiö Nobinalle.
– Kysyin heiltä kuljettajan käyttäytymisestä sekä siitä, kuka maksaa tästä minulle aiheutuneet kulut. En ole vielä saanut vastausta kumpaankaan asiaan. Minusta tässä on kyse heitteillejätöstä, ja aion tehdä myös siitä asiasta ilmoituksen.
Magneettikuvasta selviäisi vamman laajuus. Sairaalan hoitohenkilökunnan mukaan sairaalajaksolla kuvausta ei tehdä. Magnettikuvausta varten hänen pitäisi käydä yksityislääkärin vastaanotolla, näillä näkymin omalla kustannuksella.
– Pienituloisella yksinasujalla ei ole varaa sellaiseen.
HSL: ”Kuljettajille on annettu yksiselitteiset ohjeet auttaa”
HSL:n asiakkuuspäällikkö Laura Sundellpahoitteli tapahtunutta.
– Liikennöitsijä selvittää parhaillaan, mitä on tapahtunut ja keskustelee kuljettajan kanssa. Liikennöitsijä suhtautuu erittäin vakavasti tällaisiin tapahtumiin, ja asia käydään läpi perin pohjin, Sundell kertoi.
Sundell ei pysty ottamaan kantaa yksittäisiin tapauksiin.
– Kuljettajille on annettu yksiselitteinen ohjeistus, jonka mukaan pyörätuoliasiakasta pitää auttaa, jos hän tarvitsee apua, eivätkä muut matkustajat voi siinä tilanteessa häntä auttaa. Asian pitäisi olla hyvin kuljettajien tiedossa.
Nobina: Pahoittelemme että kuljettaja ei toiminut tarpeeksi ripeästi
– Tunnen tämän tapauksen, jossa pyörätuolilla liikkunut nainen jäi Nobinan bussista pois linjan päätepysäkillä. Kuljettajan kanssa on jo keskusteltu, Nobinan liikennejohtaja Mårten Winqvistkertoo Ilta-Sanomille.
– Osasyy onnettomuuteen oli se, että ramppi eli matkustajien jättölaituri oli liian lyhyt tuossa paikassa. Kuljettajan mukaan naisen mukana ollut ystävä auttoi pyörätuolista pudonnutta naista. Kuljettaja pahoittelee sitä, että hän ei mennyt heti selvittämään tilannetta. Hän ymmärsi niin, että mitään vakavampaa ei sattunut. Hänelle jäi kuva, että nainen pääsi ystävineen omin neuvoin pois. Pahoittelemme tietysti sitä, että kuljettaja ei toiminut tarpeeksi ripeästi, Winqvist sanoo.
Piia Kujala, Petri Turunen
Mielenkiinto heräsi, onko suomalainen kuski todellakin näin välinpitämätön. Jos näin on, en karehdi Helsingin hyviä liikenneyhteyksiä enää.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005450755.html
Nuoren naisen pyörätuoli horjahti bussin ovella kohtalokkain seurauksin – kuskin reaktio tyrmistytti
Nainen laittoi tapahtumasta palautetta HSL:lle sekä linjaa liikennöivälle bussiyhtiö Nobinalle.
Julkaistu: 15.11. 18:38
18-vuotias vantaalaisnainen putosi pyörätuolistaan bussirampilla. Jalkansa pahoin loukannut matkustaja pyysi kuljettajalta apua turhaan.
18-vuotias vantaalaisnainen joutui maanantaina aamupäivällä sairaalaan kaaduttuaan pahoin Helsingin Rautatientorilla.
Pyörätuolilla liikkuva nainen jäi bussista pois linjan päätepysäkillä. Pyörätuoli putosi sille tarkoitetulta rampilta ajotielle.
Nainen putosi pyörätuolista ja loukkasi pahoin jalkansa. Hän on ollut vammojensa vuoksi sairaalahoidossa maanantaista lähtien.
– Bussin kuljettaja ei tehnyt elettäkään auttaakseen minua, vaikka mukanani ollut ystävä ja minä pyysimme apua. Hän sanoi, ettei asia kuulu hänelle, ja lukitsi bussin ovet, kun olimme ulkona, nainen kertoi Ilta-Sanomille keskiviikkona.
Ambulanssilla sairaalaan
Nainen ihmettelee, miten voi ylipäätään olla mahdollista, että kuljettaja jättää selvästi loukkaantuneen matkustajan oman onnensa nojaan.
– Pyörätuoli lensi rampilta sivuun. Olin sokissa, mutta siinä tilanteessa ulkopuolisellekin oli selvää, että satutin itseni. Paikalle soitettiin ambulanssi, ja minut vietiin sairaalaan.
Nainen laittoi tapahtumasta palautetta HSL:lle sekä linjaa liikennöivälle bussiyhtiö Nobinalle.
– Kysyin heiltä kuljettajan käyttäytymisestä sekä siitä, kuka maksaa tästä minulle aiheutuneet kulut. En ole vielä saanut vastausta kumpaankaan asiaan. Minusta tässä on kyse heitteillejätöstä, ja aion tehdä myös siitä asiasta ilmoituksen.
Magneettikuvasta selviäisi vamman laajuus. Sairaalan hoitohenkilökunnan mukaan sairaalajaksolla kuvausta ei tehdä. Magnettikuvausta varten hänen pitäisi käydä yksityislääkärin vastaanotolla, näillä näkymin omalla kustannuksella.
– Pienituloisella yksinasujalla ei ole varaa sellaiseen.
HSL: ”Kuljettajille on annettu yksiselitteiset ohjeet auttaa”
HSL:n asiakkuuspäällikkö Laura Sundellpahoitteli tapahtunutta.
– Liikennöitsijä selvittää parhaillaan, mitä on tapahtunut ja keskustelee kuljettajan kanssa. Liikennöitsijä suhtautuu erittäin vakavasti tällaisiin tapahtumiin, ja asia käydään läpi perin pohjin, Sundell kertoi.
Sundell ei pysty ottamaan kantaa yksittäisiin tapauksiin.
– Kuljettajille on annettu yksiselitteinen ohjeistus, jonka mukaan pyörätuoliasiakasta pitää auttaa, jos hän tarvitsee apua, eivätkä muut matkustajat voi siinä tilanteessa häntä auttaa. Asian pitäisi olla hyvin kuljettajien tiedossa.
Nobina: Pahoittelemme että kuljettaja ei toiminut tarpeeksi ripeästi
– Tunnen tämän tapauksen, jossa pyörätuolilla liikkunut nainen jäi Nobinan bussista pois linjan päätepysäkillä. Kuljettajan kanssa on jo keskusteltu, Nobinan liikennejohtaja Mårten Winqvistkertoo Ilta-Sanomille.
– Osasyy onnettomuuteen oli se, että ramppi eli matkustajien jättölaituri oli liian lyhyt tuossa paikassa. Kuljettajan mukaan naisen mukana ollut ystävä auttoi pyörätuolista pudonnutta naista. Kuljettaja pahoittelee sitä, että hän ei mennyt heti selvittämään tilannetta. Hän ymmärsi niin, että mitään vakavampaa ei sattunut. Hänelle jäi kuva, että nainen pääsi ystävineen omin neuvoin pois. Pahoittelemme tietysti sitä, että kuljettaja ei toiminut tarpeeksi ripeästi, Winqvist sanoo.
Piia Kujala, Petri Turunen