Jääkaapin lamppu, käykö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kun en näistä mitään ymmärrä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kun en näistä mitään ymmärrä

Vieras
Eli jääkaapista paloi valo. Saa olla max 15w lamppu. No minulla on vain 25wattisia joten ne ei käy, mutta löysin led-lampun vaan kun en ymmärrä käykö tuo siihen vai ei. Siinä lukee 360-01 1,6w 220-240V-50Hz. Eli, käykö tuo uudeksi lampuksi?

Vanhat max. wattimerkinnät on olleet lähinnä suojaksi ylikuumenemista vastaan. Ledilamput ei juuri lämpene, joten voit rauhassa tuikata kaappiin minkä vaan sinne sopivan led-lampun.

Onko tuossa ledissä E14-kanta, jota jääkapit vaativat? E14 on se pienempi kierrekanta, samanlainen kuin kynttilälampuissa.
1,6 watin LED E14-kannalla kuulostaa erikoiselta yhdistelmältä. Ledin pitää olla myös kooltaan tarpeeksi pieni (jääkaapissa ei lampun tila ole yleensä suuri) ja ympärisäteilevä, ei siis yhteen suuntaan valaiseva.

Kyllä niitä jääkaappilamppujakin saa vielä:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/439027/Uunilamppu-jaakaappilamppu-15W

Kokeilemalla selviää hetkessä, reippaasti vaan. Yleisesti haalin vanhoista sähköuuneista niiden polttimoja, kas kun ovat kuumaa kestäviä ja käyvät silloin joka paikkaan, myös kylmään. Toisinpäin on sitten epäselvää.

Yleisesti mikroaaltouunissa, jääkaapissa ja sähköuunissani on toimivat polttimot paikallaan, mutta kierrettyinä löysälle etteivät syty. Nimittäin näen kyllä ilmankin oven avaamalla jääkaappiin sisään valaistussa huoneessa eikä yleensä tarvitse katsella kun pizza pyörii mikrossa. Paitsi että se valaistus syö pikkuruisen määrän (maksullista) sähköä maksaa se polttimokin jotain. Tietenkään juuri mikään ei kuluta, toisin sanoen ns. "maksa" eräille yhtään mitään, itse olen sitä rahvasta jolle yhä maksaa.

1,6 W ei tietenkään ole sama kuin 15 W. Watit kertovat lampun ottaman sähkötehon. Peruskoulu lienee suoritettu? Eri asia sitten on valoteho, 1,6 watin led-lamppu on todennäköisesti hieman himmeämpi kuin 15 watin hehkulamppu, mutta jos se ei haittaa ja led-lamppu on kannaltaan ja muilta mitoiltaan sopiva niin toki sen voi hehkulampun tilalle laittaa.

Yhteistyössä