Keskustelussa häirinnästä mua itseäni miehenä häiritsee eräs asia. Sanotaan että häirintä on aivan älyttömän yleistä, jokainen nainen sitä kohtaa jatkuvasti ja kaikkialla. Mutta se mikä häiritsee minua, on se, että miksi se on minulta jäänyt täysin näkemättä. En itse häiriköi naisia ja en tunne yhtäkään miestä joka niin tekisi. Miehet kyllä ovat aika avoimia ja suljetuissa saunailloissa käytetään yllättävänkin ronskia kieltä välillä naisista. Tähän samaan ilmiöön voisin uskoa, että myös häirinnästä puhuttaisiin tai sillä kerskailtaisiin.
Mutta ei. 44 vuotta olen miehenä ollut ja miesten kanssa kaveerannut. Mutta kun en kertaakaan ole törmännyt tähän seksuaaliseen häirintään.
Ainoat selvät katukuvassa näkyvät häiriökäyttäytymiset ovat klassisesti niitä, missä perjantai-iltana laittautuneille naisille viheltelee baarin kulmalta joku mies. Tällöin useasti kyseessä on ulkomaalainen mies, koska viheltely ei oikein istu suomalaiseen kulttuuriin. Tällöinkään en usko että miesten varsinaisena tarkoitusperänä on häiriköidä, vaan pikemminkin osoittaa huomiotaan. Koska sitähän siellä yöelämässä ollaan tekemässä pitkälti; hakemassa seuraa.
Kun Thaimaassa käydessäni yöelämässä sai kuulla naisten viheltelyjä, "hey handsome" -kommentteja ja jopa ohimennen koskettelua, niin en minä sitä häiriköintinä pitänyt. Mun mielestä se kuului sinne yöelämään ja kohteliaisuutena sen otin, vaikka tiesinkin lompakkoni kiinnostavan tiukkaa pyllyäni enemmän
Mutta palatakseni alkuperäiseen sanomaani: niin missä tämä jatkuva, toistuva ja alituinen seksuaalinen häirintä sitten tapahtuu, miksi se jää lähestulkoon aina katseilta suojaan ja miksi miehet eivät tästä "tavasta" koskaan missään mitään juttele? Ja tämä ei ole väite sille, etteikö joskus jossain olisi häirintää. Aivan taatusti ja satavarmasti on. Mutta nyt se tuntuu olevan joku epämääräinen mysteeri, minkä väitetään olevan kaikkialla ja kaiken aikaa. Kuitenkaan mä en sitä sitten ilmeisesti sokeana tollona miehenä missään vain näe tai kuule siitä puhuttavan miesten kesken. Sitä ei näy oikeuden keisseissäkään sellaisina määrinä, että oikeustieteellinen tiedekunta olisi nostamassa aloituspaikkojen määrää, taustalla saada lisää tuomareita tuomitsemaan näitä häiriköitä.
Mutta valaiskaa kaltaistani tolloa