Jeeeee!!! Italialainen muotijätti Gucci luopuu turkiksista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Italialainen muotijätti Gucci luopuu turkiksista

Italialainen muotitalo Gucci ilmoitti keskiviikkona luopuvansa kokonaan turkisten käytöstä ensi vuonna, kertoo uutistoimisto AFP.

Ilmoitusta pidettiin merkittävänä, koska Guccilla on kokonsa ja maineensa vuoksi keskeinen asema muotimaailmassa. Monet eläinten oikeuksia ajavat järjestöt kehuivat Guccin päätöstä.

Oikeutta eläimille -yhdistyksen Kristo Muurimaa uskoi päätöksellä olevan suuria vaikutuksia. ”Turkisalan välinpitämättömyys eläinten hyvinvoinnista osuu tällä tavalla omaan nilkkaan.”

Ratkaisusta kertoi yhtiön toimitusjohtaja Marco Bizzarri Lontoossa.

Bizzarri sanoi päätöksen tarkoittavan, että Gucci tästä eteenpäin sitoutuu ehdottomasti ottamaan kestävän kehityksen periaatteen liiketoimintansa ytimeksi.

Gucci liittyy myös Suomen turkiskasvatukseen, sillä Gucci on ostanut turkiksia pörssiyhtiö Saga Fursilta, joka järjestää huutokauppoja toimitiloissaan Vantaalla.

Saga Furs ostaa turkiksia myös muualta kuin Suomesta, muun muassa muista Pohjoismaista kuten Norjasta.

Saga Fursin muotiliiketoiminnan johtaja Tia Matthews sanoo uskovansa, että Guccin päätöksestä huolimatta turkiksella on hyvä tulevaisuus.

Matthews sanoo, että Saga Furs myy vain sertifioituja turkiksia, ja sertifiointikriteerit ovat paljon tiukempia kuin kansalliset tai EU:n lait edellyttävät. ”Järjestelmämme avulla muotitalot ja suunnittelijat voivat selvittää turkisnahkojen alkuperän.”

Suomalaisella turkisalalla meni huonosti viime vuonna, mutta se ei johtunut turkisten boikotoinnista, vaan talousnäkymien epävarmuudesta, kertoi Suomen Turkiseläinten Kasvattajain Liitto ProFur.

Alan viennin arvo laski noin puoleen edellisvuoden 611 miljoonasta eurosta. Minkin osuus viennistä oli noin 200 miljoonaa sekä ketun ja supin hieman yli 100 miljoonaa euroa.

Suhdannevaihteluihin vaikuttaa etenkin kahden ison markkinan, Kiinan ja Venäjän, talouskehitys. Suomen turkistarhaajille Kiinasta on tullut tärkeä maa. Sen osuus nahkojen vuotuisesta viennistä on noussut välillä jopa puoleen.

”Olemme täysin riippuvaisia maailmanmarkkinoista. Turkisten hinta määräytyy huutokaupoissa”, sanoi liiton toiminnanjohtaja Marja Tiura alkuvuodesta liiton tiedotteessa.

Turkiskaupassa näkyi alkuvuonna elpymisen merkkejä.

Suomessa on lähes tuhat turkistilaa. Tuotanto on keskittynyt Etelä- ja Keski-Pohjanmaalle sekä ruotsinkieliselle Pohjanmaalle.

Guccin toimitusjohtajan Bizzarin mukaan turkiksista luopumiseen on vaikuttanut ratkaisevasti Guccin taiteellinen johtaja Alessandro Michele, joka tuli taloon kaksi vuotta sitten.

”Kun valitsin uutta johtajaa, halusin korostaa arvopohjaa. Alessandrossa löysin sellaisen henkilön”, Bizzarri kertoi.

Gucci aikoo osoituksena muutoksesta järjestää huutokaupan, jossa myydään kaikki yhtiön hallussa vielä olevat turkisvaatteet. Tulot huutokaupasta saa kaksi eläinten oikeuksia ajavaa järjestöä, Humane Society International ja LAV.

HSI:n johtaja Kitty Block piti yhtiön päätöstä käänteentekevänä. ”Kun tämä muodin mahtitalo päättää lopettaa turkisten käytön niihin sisältyvän julmuuden takia, sillä tulee olemaan valtaisa merkitys koko muotiteollisuudessa.”

Gucci liittyy myös Fur Free Alliance -järjestöön, johon kuuluu jo noin 40 organisaatiota maailmanlaajuisesti.

Gucci on toinen iso italialainen muotimaailman tekijä, joka on ilmoittautunut irtautuvansa turkiksista. Armani teki saman päätöksen 2016.

Jee, jeee, jeee, jeeeeeeee!!!!!!!!!!!!

On epämuodikasta pukeutua murhaan! Vihdoin!!!

Jeeeee????

Jee, todella! Koska 26 vuotta olen spämmännyt turkistuotantoa vastaan ja pienistäkin voitoista kannattaa nauttia! (y)

Kettutyttöjen yksi suuri unelma on toteutunut!!!!! Kiitos gucci!!! Asia kerrallaan, yksi kerrallaan :D Muutama retkeilykampevalmistajakin on lopettanut turkisten käytön tuotteissaan!

Pikku hiljaa eläinten kärsimys ihmisen turhamaisuuden vuoksi saadaan loppumaan :)

Sit siirrytäänkin keino- ja tekoturkiksiin ja somisteisiin. Eli ei se turkis muodista poistu tolla päätöksellä.
Kukkituotteet vaan muuttuu halpiskamaksi aidon turkiksen rinnalla.
Mutta yksikään kettu ei mene enää "vahingossa" elävänä nylkykoneeseen/aasiassa eivät edes vaivaudu tappamaan ensin ennen nylkemistä ja se tässä on se pointti. Tekoturkiksesta voi olla monta mieltä ja myös siitä, säilyykö se mukana vai ei. Pääasia, että elukoitten kiduttaminen loppuu.

Hyvä. Eikö täälläki joku tavaratalo noista turhakkeista luopunu taannon.

City sokos
https://www.s-kanava.fi/uutinen/sokos-luopuu-turkiksista/3274619_384136

Mutta ei eettisyyden takia

"– Sokos ilmoitti että heiltä voidaan jatkossakin ostaa turkiksia, jos kuluttajat haluavat, ja olen tyytyväinen tästä. "12.12.2016
https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/...-tehda-eettisia-linjauksia/6208408#gs.w2f3s9Q

Mutta kuitenkin eettisyyden takia 08.12.2016
https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/...e-myyneet-niita-10-vuoteen/6204536#gs.Dh_Q600
(n)

Mutta ei sillä väliä, pääasia on, että luopuu! :)

Mutta yksikään kettu ei mene enää "vahingossa" elävänä nylkykoneeseen/aasiassa eivät edes vaivaudu tappamaan ensin ennen nylkemistä ja se tässä on se pointti. Tekoturkiksesta voi olla monta mieltä ja myös siitä, säilyykö se mukana vai ei. Pääasia, että elukoitten kiduttaminen loppuu.

Näin tuollaisen videopätkän. Se oli aivan sairas ja järkyttävä. Ihmetyttää miten ihminen voi olla niin välinpitämätön eläimen kärsimyksestä, eikä se olisi paljoa vaatinut ottaa eläin ensin hengiltä.

Mulle on samantekevää mitä kukki tekee. En ole niiden tuotteita ennenkään ostanut ja tuskin ostan jatkossakaan

Mut sen sijaan turkis ja nahka ovat nimenomaan kestävää kehitystä ja erittäin ekologisia.

Mulla on yksi turkki. Täyspitkä sisäturkkinen päällystakki joka on ollut mulla jo kaksikymmentä vuotta. Mulla. Sain sen nimittäin perinnöksi sedältäni joka oli samankokoinen kuin minä, enkä tosiaankaan tiedä minkä ikäinen tuo takki on, mutta se on yhä priimakuntoinen eikä tommoinen mene koskaan pois muodista.

Aikamoinen määrä jätettä ja luonnonvaroja säästyy kun ei joka vuosi tarvitse ostaa uutta. Olen sitä mieltä, että luonnovaraiset eläimetkin voivat sitä paremmin mitä vähemmän muovia ja roskaa ihminen tuottaa.

Sitäpaitti luonnovarainen minkki on pelkkä tuhoeläin joka tulee hävittää. Tarhattuna minkki on sentään hyötyeläin.

• Tykkää
Reactions: m1es
Mulle on samantekevää mitä kukki tekee. En ole niiden tuotteita ennenkään ostanut ja tuskin ostan jatkossakaan

Mut sen sijaan turkis ja nahka ovat nimenomaan kestävää kehitystä ja erittäin ekologisia.

Mulla on yksi turkki. Täyspitkä sisäturkkinen päällystakki joka on ollut mulla jo kaksikymmentä vuotta. Mulla. Sain sen nimittäin perinnöksi sedältäni joka oli samankokoinen kuin minä, enkä tosiaankaan tiedä minkä ikäinen tuo takki on, mutta se on yhä priimakuntoinen eikä tommoinen mene koskaan pois muodista.

Aikamoinen määrä jätettä ja luonnonvaroja säästyy kun ei joka vuosi tarvitse ostaa uutta. Olen sitä mieltä, että luonnovaraiset eläimetkin voivat sitä paremmin mitä vähemmän muovia ja roskaa ihminen tuottaa.

Sitäpaitti luonnovarainen minkki on pelkkä tuhoeläin joka tulee hävittää. Tarhattuna minkki on sentään hyötyeläin.
(y)

Sittenhän kaikilla olisi aina turkki päällä, koska turkisteollisuus on tuottanut niitä jo paljon enemmän mitä pohjoisella pallonpuoliskolla on ihmisiä ja ne kaikki kestävät pitkään. Eli muutahan vaatetta ei enää kirjoituksesi perusteella tarvitse valmistaa.
Tutustu nyt edes vähän turkisteollisuuden tuottamiin päästöihin, enne kuin puhut ekologisuudessa turkisten kohalla.

Turkis oli ekologinen valinta tuhat vuotta sitten, kun ihminen metästi ja otti eläimistä kaiken talteen, liha syötiin, nahka ja turkit tehtiin vaatteiksi ja luista saatiin tarpeellisia kaluja sekä koristeita.
Nykyajan turkisteollisuudella ei taas mitään tekemistä ole luonnon säästämisen kanssa, päästöt ja vesistöön ja luontoon järkyttävää luokkaa.

Tutustu nyt edes vähän turkisteollisuuden tuottamiin päästöihin, enne kuin puhut ekologisuudessa turkisten kohalla.

Vanha mummonmökki on pohjanmaalla. Naapurissa on kymmeniä vuosia ollut kettu- ja minkkitarha. Pojankoltiaisen kokemuksella tiedän, että se tosiaankin on vain kivenheiton päässä.
Pohjavedessä ei ole mitään vikaa. Alueelle ei tule vesijohtoa vaan jokainen talo on oman kaivonsa varassa. Myös tarhaajat. Joten jos joku tarhaaja sitä alkaa pilaamaan niin ittehän sitä ensimmäisenä juo.

Mites ne tekoturkisten valmistusprosessin myötä kuolevat eläimet? Se ei tietty ole niin näyttävä kuolema kun tukehtuu saateisiin, muovijämiin ym... niin ei kai niitä tartte sääliä.

Eihän täällä juuri oravaa ja rottaa pienempiä säälitä. Saati kaloja. Mut ketut on niin söpöjä että ansaitsee suojelua.

YEAH... Lisää muovia maailmaan. Muovilla ne vaatteet valmistuupi... Mitä keinotekoisempi, sitä ekologisempi.
giphy.jpg

Vanha mummonmökki on pohjanmaalla. Naapurissa on kymmeniä vuosia ollut kettu- ja minkkitarha. Pojankoltiaisen kokemuksella tiedän, että se tosiaankin on vain kivenheiton päässä.
Pohjavedessä ei ole mitään vikaa. Alueelle ei tule vesijohtoa vaan jokainen talo on oman kaivonsa varassa. Myös tarhaajat. Joten jos joku tarhaaja sitä alkaa pilaamaan niin ittehän sitä ensimmäisenä juo.
Oletko muuttanut sinne nyt?

Yhteistyössä