Miehen exän vuorotyö ja lapsi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Miehen ex on vuorotöissä, usein 2-3 vkl kuukaudesta töissä ja n. 1-3 iltavuoroa viikossa.
Onko kohtuullista, että ex vaimo olettaa miehen hoitavan lasta olleessaan iltavuorossa tai vkl töissä?

Omat lapseni asuvat vuoroviikko systeemillä puolet isällään ja puolet meidän kanssa.
Haluaisin pyhittää joka toisen viikon ja viikonlopun meidän parisuhteelle, mutta miehen ex on sitä mieltä, että lapsen tulisi olla ensisijaisesti isänsä kanssa kun äiti on töissä..

Alussa lapsi olikin paljon mummin ja äidin miesystävän hoidossa, mutta enevissä määrin lapsi työnnetään isälleen kun äiti on töissä..

Mulle olis riittänyt se yksi yö viikolla ja joka toinen vkl max.

Kun otit miehesi niin hyväksyit koko paketin: mies+lapsi.

Vaikka kuinka inhottaisi, ettet saa pusiaikaa miehen kanssa niin sorry, tämä on aikuisten maailma ja aikuisten maailmaan kuuluu velvollisuudet.

Et voi olla ap tosissasi... Se lapsi on 100 % sen miehesi lapsi, ja lapsi kuuluu hänen elämäänsä joka sekunti. Itse olet päättänyt lähteä jo perheen perustaneen miehen matkaan, etkä voi hänen perhettään hänen elämästään kumittaa. Tämä mies tulee aina olemaan sen lapsen isä. Ihan tavallisissakin perheissä on asiat niin, että toinen vanhempi hoitaa lasta, kun toinen on töissä. Näin se menee. Ei tavallisissa perheissä sovitä, että lasta vaikka hoidetaan vuoroviikoin, vaikka saman katon alla asutaan, joten miksi pitäisi toimia näin eroperheissä... o_O

Mutruileeko mies myös asiasta vai oletko se sinä ainoastaan?

Työvuorojaan ei pahemmin voi valita, joten niiden mukaan mennään paikassa kuin paikassa. Ja mieluummun kait lapsen antaa hoidettavakseen isälleen, eikö? Miehelläsi ja hänen exällään on erilaiset käytännöt kuin teillä - sinulla ja exälläsi - mutta ilmeisemmin nämä vuorot kuitenkin toimivat ja ovat ennen kaikkea lapsen parhaaksi ajateltuja.

Parisuhdeaikaa voi vaalia pitkin viikkoa, olettehan ja elättehän kuitenkin yhdessä saman katon alla.

Mies maksaa lapsesta elarit, eihän sen silloin tarvitse ns. ylimääräistä hoitaa? Maksaahan se lapsen syöminenkin extraa vielä lisäksi..
Tän on pakko olla jonkun keskenkasvuisen kitjoitus. Kukaan vastuuntuntoinen lastaan rakastava vanhempi ei laita lastaan tarpeettomasti vieraalle hoitoon, vaikka sattuisi joutumaan pulittamaan pari euroa ekstraa tästä lapsensa kanssa vietetystä ajasta.

Mutta sun lapset saa kuitenkin olla puolet kuukaudesta teillä? Voi vee mikä ämmä olet.

Itse kun tapasin mieheni niin hänen kanssaan asui miehen teini-ikäinen tytär. Tyttö tapaa harvakseltaan äitiään eikä ole vuosiin ollut hänen luonaan yötä. Eikä me miehen kyllä päästettäisikään tyttöä sen pillerialkoholistin luo, ei sillä että tyttö itsekään sinne haluaisi pidemmäksi aikaa. Tämä tyttö on täysi-ikäinen, mutta asuu edelleen meidän kanssa. Mieheni toinen lapsi oli täysi-ikäinen ja asui jo omillaan kun muutimme miehen kanssa yhteen. Oma lapseni oli tuolloin ala-asteella, nykyään jo yläasteella.

Onko heillä minkälainen tapaamissopimus?

Miehen ex on vuorotöissä, usein 2-3 vkl kuukaudesta töissä ja n. 1-3 iltavuoroa viikossa.
Onko kohtuullista, että ex vaimo olettaa miehen hoitavan lasta olleessaan iltavuorossa tai vkl töissä?

Omat lapseni asuvat vuoroviikko systeemillä puolet isällään ja puolet meidän kanssa.
Haluaisin pyhittää joka toisen viikon ja viikonlopun meidän parisuhteelle, mutta miehen ex on sitä mieltä, että lapsen tulisi olla ensisijaisesti isänsä kanssa kun äiti on töissä..

Alussa lapsi olikin paljon mummin ja äidin miesystävän hoidossa, mutta enevissä määrin lapsi työnnetään isälleen kun äiti on töissä..

Nyt ei voi kyllä muuta sanoa kuin että kyllä oot sika.

Ulkoista ne omat kakaras isälleen, niin saat ihan tarpeeks "pyhitettyä" aikaa parisuhteelle (Vaikka kyllä pyhyys on hyvin kaukana sun käytöksestä)

Mun mielestä ex ei voi olettaa, että mies aina hoitaisi lasta jos hän on viikonloppuna tai illalla töissä. Vaan tästä pitäisi sopia.

Mutta en myöskään tajua kuka etävanhempi tyytyisi näkemään lasta vain joka toinen viikonloppu jos mahdollista ois tavata useamminkin. Plus aloittajan asenne miehen lasta kohtaan on aika ikävä.

Mun mielestä ex ei voi olettaa, että mies aina hoitaisi lasta jos hän on viikonloppuna tai illalla töissä. Vaan tästä pitäisi sopia.

Mutta en myöskään tajua kuka etävanhempi tyytyisi näkemään lasta vain joka toinen viikonloppu jos mahdollista ois tavata useamminkin. Plus aloittajan asenne miehen lasta kohtaan on aika ikävä.

Missä se lapsi sitten on, jos isä tarvitsee vapaa-aikaa ja äiti on töissä?

Missä se lapsi sitten on, jos isä tarvitsee vapaa-aikaa ja äiti on töissä?

Päiväkodissa. Paikan kuitenkin saa ihan lähivanhemman työn mukaan.

Ja siis minusta olisi paras jos lapsi olisi tuolloin isällään, mutta lähivanhempi ei voi tätä yksin päättää. Mitään velvollisuutta etävanhemmalla ei ole lasta ottaa kuin tapaamissopimuksen mukaisesti. Tai käsittääkseni ei tarvitse ottaa silloinkaan jos ei halua.

Tottakai lapsen kannattaa olla isällään, jos se on mahdollista :) Siinä mielessä pitää olla selvät pelinsäännöt, että isällä tulee olla mahdollisuus kieltäytyä jos hänellä on joku oma meno joskus samalle päivälle. Ja äidin tulisi ilmoittaa hyvissä ajoin omat työvuoronsa, ettei isän tarvitse elää jatkuvassa päivystysvalmiudessa. Mutta jos nämä seikat on otettu huomioon, niin tilannehan on aivan mahtava, kun lapsi saa viettää aikaa molempien vanhempien kanssa.

• Tykkää
Reactions: pilipali
Eihän tuossa varsinaisesti tule edes asenne esille, mutta olen aikalailla samoilla linjoilla kanssasi.

Ei ole sanottukaan, että ex olettaisi isän aina hoitavan lasta ihan milloin tahansa. Aloittajaa nyt ylipäänsä pännii, että lapsi on heillä, vaikkei heillä itsellään asiaan mitään estettä olekaan.
Eiköhän sekin ole suht selvä, että jos isällä on jotain menoa "vapaana" viikonloppuna, niin silloin lapsen äidin vastuulla on löytää korvaavaa apua. On varmasti myös kohtuullista, että jos lapsen isällä on jotain menoa omana hoitoaikanaan, lapsen äiti voi vastavuoroisesti olla lapsensa kanssa tällöin.

Lapselle tulisi kuitenkin siis hakea hoitoapua muualta vain silloin, kun hänen omat vanhemmat ovat "hyvästä" syystä estyneet olemaan hänen kanssaan.

Yhteistyössä