Pojan nukahtamisongelma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
9v poika ei meinaa saada unta illalla, nyt vasta nukahti. Koulussa väsyttää, iltapäivällä on kärttyinen.
Millä ihmeellä sen sais nukkumaan, kaikkea on kokeiltu, ruuasta ulkoiluun, nettiajan rajoittamisesta rentouttaviin satuihin.
Aina kyllä ollu huono nukkumaan. Käy vaan niin sääliksi kun toisella sitten hankala olo kun väsyttää.

9v poika ei meinaa saada unta illalla, nyt vasta nukahti. Koulussa väsyttää, iltapäivällä on kärttyinen.
Millä ihmeellä sen sais nukkumaan, kaikkea on kokeiltu, ruuasta ulkoiluun, nettiajan rajoittamisesta rentouttaviin satuihin.
Aina kyllä ollu huono nukkumaan. Käy vaan niin sääliksi kun toisella sitten hankala olo kun väsyttää.

Kirkkaat valot kiinni 2h ennen nukkumaan menoa. Eli älylaitteet pois, jotta melatoniinia alkaa kehittymään.

Itse olen ollut lapsesta asti samanlainen. En tiedä mikä sen aiheutti, tai olisiko asialle voinut mitään.
Valvoa sain välillä myöhään, vrt serkkuni joka oli aina ajoissa nukkumassa...

Aikuisena sain avun melatoniinista

Kannattaa ottaa vakavasti asia ja viedä jo nyt poika lääkäriin. Itsellä myös lapsena oli jo unettomuutta ja se on vain pahentunut ja kroonistunut iän myötä. On hyvä selvittää nyt, mistä juuri sinun poikasi unettomuus johtuu. Ehkä se johtuu vähäisestä melatoniinista, ehkä se on stressiunettomuutta... Mutta asia kannattaa selvittää nyt, ennen kuin siitä tulee jatkuva kierre.

Stressi siitä ettei nukahda pitää unettomuutta todella tehokkaasti yllä. Mulla auttoi vaikeassa vaiheessa kognitiivisen psykoterapia, kävin kaksi kertaa omakustanteisesti. En enää stressaa nukkumisesta ja nukun oikein hyvin.

Kaikilla ei erity normaalisti melatoniinia, esimerkiksi ADHD lapset.
Meillä on taisteltu saman ongelman kanssa nykyään ottaa 1 mg melatoniinin tsippaa ilman ongelmia n.40min kuluttua lääkkeen otosta eli sängyssä ehtii olla 10-20min ennen kuin nukahtaa,riippuu kauanko syö iltapalaa.

Kirkkaat valot kiinni 2h ennen nukkumaan menoa. Eli älylaitteet pois, jotta melatoniinia alkaa kehittymään.

Voi toista! Onko nukahtaminen ollut aina vaikeaa vai vasta hiljattain alkanut? Jos on alkanut vasta vähän aikaa sitten, hänellä on varmaan jotain murheita. Jos pidempään ollut eikä mikään auta, kokeilisin melatoniinia.

Yhteistyössä