Ennenaikaisen synnytyksen uhka rv35+

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Viikkoja tänään 34+5 ja sain toisen annoksen kortisonia kypsyttämään vauvan keuhkoja. Eilen vielä 2,5cm kanavaa jäljellä ja 2cm auki, tänään kanavaa enää 1cm jäljellä, auki 2cm. Nämä siis ihan kevyillä epäsäännöllisillä supistuksilla.

Vauvan painoarvio 3300g mulla insuliinihoitoinen rd, eli koko on hyvä.

Onko muilla kokemuksia onko kortisonit auttaneet jos vauva syntynyt ajoissa? Onko näillä viikoilla vielä ollut jotain ongelmia syömisen yms.kanssa? Jos jollain ollut samanlainen tilanne kohdunsuulla onko kauan mennyt itse synnytykseen? Tarkempia ohjeita en juuri saanut, paitsi takaisin jos supistukset kovenee. Seuraava aika onneksi jo pe :)

Omani syntyi 35+3 ilman ennakkovaroitusta, vedet vain meni. Menimme sairaalaan, jossa mulle laitettiin käteen antibioottitippa infektioiden varalta. Lapsi syntyi 12h myöhemmin. Koko 49cm, 2.5 kg. Suoraan osastolle mun viereen. Kahteen otteeseen sai sinivaloa, kun alkoi kellastua 3 päivän ikäisenä. Yhteensä 9 päivää osastolla mun kanssa, sit eka kuukausi ravattiin päivittäin kontrolleissa bilirubiinin takia. Todettiin sitten keltaisuus todennäköisesti äidinmaidosta johtuvaksi ja saatiin lopettaa päivittäiset verikokeet.

Kolme kuukautta meni ennen kuin oppi täysimetykselle. Alkuun herättelin ja syötin parin tunnin välein, sitten pikkuhiljaa sai väliä pidentää, kun paino nousi. Sai alussa lisämaitoa pullosta, kun ei enää jaksanut itse rinnalta imeä. Mulla ei oo mitään muistikuvia nousta kuukausista, kiitos univelan..

Terve 2,5v nyt, joka kirinyt ja ohittanut monet ikätoverit kasvussa. :)

Mulla poika syntyi 6 viikkoa ennen laskettua aikaa. Pituus 45 cm ja paino 2700 kg. Synnyttyä sai olla hetken rintani päällä, jonka jälkeen 'juoksutettiin' keskolaan. Laitettiin lämpökaappiin, johon lisähappea ei hengityskoneeseen. Nenämahaletkusta äidinmaitoa vatsaan viikon ajan, jonka jälkeen sai kokeilla imetystä. Pumppasin rintapumpulla maitoa vauvalle. Imetyksen alussa ensin rinnasta niin kauan kuin vauva jaksoi imeä ja loppumaito pullosta. Poika oli 2,5 vkoa keskolassa. Saavutti kasvussa nopeasti muita, mutta hän on edelleen vähän pienempi kuin ikäisensä pojat. Sauttanee lisää muita armeijassa. Isänsäkin on kasvanut siellä loppupituuteensa.

Kohdunsuun tilanne saattaa jämähtää tuohon, missä sinulla nyt on, pitemmäksi aikaa tai sitten etenee. Kannattaa ottaa rauhallisesti. Mennä kylelleen makaamaan, kun pystyy ja välttää yhdyntää. Miehen voi tyydyttää käsin. Kuitenkin lapsen elämälle siitä on suuri merkitys. Olen huomannut, että lasten kanssa, jotka menivät oikeille viikoille, on ollut vähemmän murhetta ja kannattelua kuin isona keskosena syntyneellä lapsella. Tsemppiä!

Kuopus syntyi rv30 tasan.. kerkesivät onneksi antaa kortisonia. Teholla meni 2 kk, mutta pääasia että tyttö on terve ja nyt jo kohta 4v.
Koeta ottaa rennosti ja levähtää.. ja kuunnella oloasi. Hyvin se menee!!! :o)

Kuopus syntyi rv30 tasan.. kerkesivät onneksi antaa kortisonia. Teholla meni 2 kk, mutta pääasia että tyttö on terve ja nyt jo kohta 4v.
Koeta ottaa rennosti ja levähtää.. ja kuunnella oloasi. Hyvin se menee!!! :o)
Koeta ottaa rennosti ja levähtää.. ja kuunnella oloasi. Hyvin se menee!!! :eek:)

Siis :)

Yhteistyössä