Apuja äkkiä! Elatusmaksuista!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Hei!

Olen todella kiitollinen jos voitte auttaa äkkiä. Eli jos vanhemmilla on yhteishuoltajuus 3 vuotiaasta lapsesta (lapsi isällä 3pv/vko) ja maksaa reilun 200e elatusmaksua / per kk, niin eihän hänen tarvitsisi enää maksaa puolia lapsen päivähoitomaksuista? Äiti saa lähihuoltajana myös lapsilisän.

Isän uusi siellä laskee taas ukkonsa rahoja. Jos isä haluaa osallistua OMAN lapsensa kuluihin, niin miks ei? Ehkä huonomminkin voi rahansa käyttää.
(Ei, en oo eronnut)

Se jonka luona lapsi on kirjoilla, maksaa päivähoitomaksut. Tai ainakin lasku menee lähivanhemmalle.
Se on etän asia, haluaako osallistua maksuihin

Mutta jos lähellä on pienet tulot, on maksukin silloin pieni.
Itse käyn kokopäivätyössä ja maksu kk:ssa on 28€..

Voi myös olla, että elatusmaksusopimuksessa on erikseen sovittu että toinen vanhemmista maksaa puolet päivähoidosta. On voitu myös ottaa jo huomioon maksun määrässä. Vaikea sanoa jos ei ole nähnyt sopimusta...

hmm.
ei kai lain mukaan kukaan tule pakottamaan, mutta oma lapsi kyseessä.
normaalilla vanhemmalla on kukkaron nyöri höllässä kun on omasta jälkikasvusta kyse.

itse olen eronnut, hyväpalkkainen työ, niin pärjään mukavasti. olen lähivanhempi ja lapsen isä maksaa elatusmaksua.
mutta emme ole koskaan eron jälkeen eritelleet sentilleen, että nyt tuo elatusmaksu on tuon ja sinä maksat tuon.

lapsi on kokeilunhaluinen ja tykkää kokeilla erilaisia juttuja, sekä hänellä on rakas harrastus, joka maksaa hiukan.
isänsä maksaa harrastusmaksuja ja maksan niitä myös itse. emme laske kumpi maksaa mitäkin.
olemme vain laittaneet rahaa, niin, että lapsi saa harrastaa.

ostoksilla käy isänsä kanssa ja shoppailevat kaiken näköistä turhaketta, samoin kuin itse käyn lapsen kanssa shoppailemassa.

ei ole koskaan isälleen tullut mieleenkään ruveta laskemaan rahoja, kun on omasta lapsesta kyse, joka on maailman tärkein ihminen

Meiän tapauksessa ex ukko ei maksa mitään lapsilleen. Ei osallistu millää muotoa kuluihin. Tahtoo kyllä kerätä rusinat pullasta muttei muuta. Selityksiä tulee myös uudelta naisystävältä miksi näin on. Ihan sama. Oon yh joten voinkin sijoittaa itse rauhassa lapsiini kun ex ukosta ei muutenkaan kuulu mitään.

Yleensä elatusmaksu on laskettu niin, että se kattaa lasten kulut siinä määrin ettei niiden päälle etävanhempi maksele enää yhtikäs mitään. Paitsi tietysti jos haluaa ja näin sovitaan, mutta elari ja lapsilisät sekä lähivanhemman oma rahallinen panos = lapsen kaikki kulut.

Normaalisti päivähoitomaksu kuuluu elatusmaksuihin. Jos miehen elatusosuus on 200€ niin äidin oma osuus on myös sen 200€ ja siihen lapsilisät yh-lisineen päälle. N. 500€ pitäisi riittää lapsen kuluihin,mukaan lukien päivähoitomaksu.

Yhteistyössä