Yksiön sisustus: sohvapöytä vai ruokapöytä jne?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Yksiössä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Pistäisin sängyn sohvan tilalle nurkkaan seinää vasten, niin että jalat sojottaisivat parveketta kohden. Toisella puolen nukkuja joutuisi kyllä mönkimään toisen yli sängystä pois, jos sängyssä on kunnon jalkopääty. Sohvan/ uuden nojatuolin pistäisin sängyn paikalle nurkkaan. Läppäri-sohvapöydäksi hankkisin
svartasen-tietokonepoyta-valkoinen__0186949_PE339818_S4.JPG

Sen lisäksi hankkisin pieneksi taittuvan klahvipöydän ja pinottavia jakkaroita tai taitettavia tuoleja sen kanssa käytettäväksi. Tarvittaessa siirtäisin hyllyä ja televisiota kohti keittokomeron ovea.

No niin, helou vaan kaikki! Eilinen meni pitkäksi ja tänään oli taas menoa. Pahoittelen hiljaiselosta, mutta nyt olen täällä taas. Voisinkin nyt kokeilla tässä siirtää sängyn ja sohvan paikkoja. Tulen raportoimaan, miten sänky istuu tuonne toiseen laitaan. Pelkäänpä kyllä, että aluksi näyttää melko oudolta, kun sänky on heti ns. tukkeena eteisestä tultaessa, mutta näillä mennään!

Sänky on nyt sohvan paikalla, pääty lyhyttä seinää vasten ja jalat ikkunoihin päin. Kulkutilaa eteisestä jää se himpun reilu metri. (Heh, tunkkasin sohvan eteiskäytävään, eli täytyy se taiteilla seuraavaksi huoneen puolelle tuosta välistä.)

Nyt sitten sohva myyntiin ja miettimään, mitä hankkisin! Olette oikeassa, että kyllähän tänne mahtuisi vaikka kaikki: tv, pieni ruokapöytä ja nojatuoli/oleilunurkkaus. Mutta jotenkin ne pitäisi saada sommiteltua kivasti, eikä niin, että huonekalut nuolee seiniä.

Itse asiassa olen tullut siihen pisteeseen elämässä, etten halua enää hankkia mitään huonekaluja Ikeasta. Olin miettinyt esimerkiksi tämän tyylisiä:

http://www.etuovi.com/koti/kuva/val...unaiset-pastellisavyt-ja-ihanan-muhkea-sohva/

http://www.etuovi.com/koti/kuva/ripaus-vihreaa-sisustuksessa/

Miten toisin seinille jotakin täytettä? Kannattaako ryhmitellä jotenkin niin esimerkiksi, että laittaisin nojatuoli/oleskelualueen vanhalle sängyn paikalle ja hankkisin vaikkapa jalkalampun tai korkean kasvin siihen ja lisäksi seinälle taulu tai pari? Ja jos laittaisin pienen ruokapöydän ja jakkarat/tuolit sille seinälle, jolla hylly ja tv nyt ovat ja siihen myös pöydän ylle joku taulu ryhmittämään/rytmittämään eri "tiloja"? Joku mainitsi tilanjakajatkin. Sängyn viereen sopisi tietysti joku tilanjakaja estämään näköyhteyttä suoraan kotiovelta sänkyyn. Semmoista voisi miettiä myös vaikka sängyn päätyyn tai vaikkapa jotenkin kulmittain ns. oleskelutilaan...

Tai kuten joku ehdotti, ruokapöytä voisi tulla myös ikkunan eteen parvekkeen oven viereen, mutta pitäisikö sitten pitää edelleen telkkari samalla seinällä kuin nytkin. Kun mietin, että voisi melkein hankkiutua kokonaan eroon. Tai ehkä telkkari voisi olla jotenkin sängyn jalkopäädyssä tilanjakajana?

Joku kyseli myös asunnon materiaaleista yms. Kaikki seinät ovat maalattuja. Muut valkoisia, ja keittokomeron/wc:n puoleinen seinä vaalean-/keskiharmaa. Ei kattolistoja. Ja sen jo päätin, etten viitsi seiniin porailla täällä :( Eli kaikki seinille tuleva pitäisi saada kiinnitettyä esim. vahvoin kaksipuolisin teipein.

Kiitos tässä vaiheessa jo, kun ootte antaneet neuvoja! Teidän ansiosta sain siirrettyä sängyn paikkaan, jossa se tosiaan on paljon fiksumpi, kunhan silmä tottuu uuteen järjestykseen :)!

Ellei seinille saa porata reikiä niin entäs jos huoneen kummallekin tai vaikka jokaiselle seinälle sellainen katosta lattiaan kiertämällä kiristettävä putki ja niiden väliin voi pingottaa vaikkapa siiman ja siitä riputaa taulun tai ruukun viherkasville tai mitä haluaa.

Sellaisia siis kun käytetään kylpyhuoneissakin. Yritän löytää kuvan...

Ellei seinille saa porata reikiä niin entäs jos huoneen kummallekin tai vaikka jokaiselle seinälle sellainen katosta lattiaan kiertämällä kiristettävä putki ja niiden väliin voi pingottaa vaikkapa siiman ja siitä riputaa taulun tai ruukun viherkasville tai mitä haluaa.

Sellaisia siis kun käytetään kylpyhuoneissakin. Yritän löytää kuvan...

Hei joo, tämä voisi olla hyvä idea! Laitapa linkkiä, kun löydät. En ollut tämmöistä tullut ajatelleeksi ollenkaan :)

Kaksipuolinen teippi saattaa irrottaessa vahingoittaa maalipintaa koko teipin alalta. Samalla "vahingolla", jopa pienemmällä, korjaisi kiviseinään tarkoitettujen taulukoukkujen jäljet.

Taulukoukusta jää 1-3 pientä reikää. Yhden naulan taulukoukulle voi esiporata esim.
1-1,5 mm terällä reiän.
Muuton tullessa ajankohtaiseksi reiät voi sipaista umpeen pienellä akryylimassa tipalla (vain reiän kohtaan, loput pyyhkii kostealla liinalla) ja sopivan sävyisellä tussilla/muulla väriä tuottavalla, sipaista massan kohta piiloon.

Asun 26-neliöisessä yksiössä. Olen pistämässä sisustusta uusiksi. Tällä hetkellä huonekaluina on iso parisänky, sohva ja hyllykkö, jonka päällä tv. Ei siis mitään muuta. Paitsi 1 jakkara. Syön sängyllä tai lattialla.

Olen nyt hankkiutumassa eroon sohvasta. Tilalle olen hankkimassa yhden nojatuolin ja pari muhkeaa lattiatyynyä/rahia. Minulla on kokoleveä parisänky, joka vie niin paljon tilaa, että asuntoon ei oikein mahdu sekä ruokapöytää ja tuoleja että sohvapöytää. Kaikkea ei ole varaa laittaa uusiksi, joten lähdetään siitä, että 185 leveä sänky jää. En ole vaihtamassa myöskään parveen. Sänky on laadukas, maksanut uutena kaiketi yli 800 euroa ja ostin sen itse käytettynä 70 e.

Mutta asiaan. Kumpi minun kannattaisi hankkia, sohvapöytä vai ruokapöytä? Jos hankin ruokapöydän, tuleva nojatuoli jää melko yksinäiseksi, kun en voi tehdä olonurkkausta, jossa olisi nojatuoli, lattiatyynyt/rahit, ehkäpä jalkalamppu ja sohvapöytä. Valinnassa pitäisi ottaa huomioon vieraiden viihtyisyys, läppärillä työskentelymahdollisuus ja ruokailumahdollisuus.

Pyörittelen erilaisia vaihtoehtoja päässäni, mutta en tunnu pääsevän mihinkään lopputulokseen.

Onko asunto siis vuokrattavana.?.Ja sitten vuokra kuinka suuri se on.?.Kumpaa sukupuolta vuokralainen saa olla.Ensin tämä kysymykseni.

Yhteistyössä