Juuso 19 ei halua töihin

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Aikuiset juoksevat itse työterveyteen hakemaan saikkua siitä kun tikku on sormessa ja vähän väsyttää ja onhan tuota stressiäkin tupannut kertymään. Kaikki vapaat käytetään, kesälomasta jollotetaan jo tammikuussa, kun on niin rankkaa, ja puolet toivoo lottovoittoa kun eivät jaksaisi töissä. Samat aikuiset eivät nuoren kohdalla ole valmiita antamaan sille nuorelle sitä myötätuntoa mitä kokevat itseään ja omia ongelmiaan kohtaan.
Tuotahan joutuu aika moni sietämään vuosikymmenet siinä unelmahommassaankin (n)
Katsopa uutinen --taitaa olla (piilo)mainos, mutta jos ei olekaan?

Softy
Valtion tai kuntien pitäisi järjestää systeemi siten, että kaikille pitempään työttöminä olleille olisi tarjota julkiselta puolelta osa-aikatyö (=normaali työsuhde), josta saisi vähän reilut sen, mitä työttömyystukena ja asumistukena saisi.
Se pitää olla sellaista työtä mikä kiinnostaa ja on alan kokemus tai koulutus. En mäkään tee mitä tahansa työtä. Enkä pystyis sairauden takia.

Jep jep, sitten saisit sinä ja muut vastikkeellisen sosiaaliturvan kannattajat tehdä 500e kuukausipalkalla tehdä töitänne. Kuka nimittäin teillekään sen enempää haluaisi maksaa, kun työkkärin jonot on pullollaan pelkkää sosiaaliturvaa vastaan töitä tekeviä.
Höpönpöpön.

Kukaan, joka tietää olevansa hyvä siinä duunisa mitä tekee, ei moista pelkää.

Ja toisekseen. Mieluummin mä elän sit itsekin vähällä ja helpolla kuin se että raadan, saan vähän koska pitää maksaa muiden lorviminen.

Ei voi mennä huonompaan suuntaan. Ei vaan voi!

• Tykkää
Reactions: Ammu Moolok
vierailija
Tuossa menee jotain pieleen jo aiemmin. Pitöisi olla paremmat menetelmät napata kiinni nuorista jo aiemmin etteivät tipahda tällaiseen tyhjiöön. Tsempataan ja tuupataan eteenpäin opintoihin, edes jonnekin. Mutta sinne kotiin ei saisi jäädä kukaan nuori.
Milläs nappaat jos kieltäytyy nappaamisesta. Toisen asteen koulutuksia koskeva oppivelvollisuus voisi auttaa osaa, mutta tämäkin tapaus on ilmeisesti ammatin suorittanut ja sitä paitsi täysi-ikäinen.

vierailija
Höpönpöpön.

Ja toisekseen. Mieluummin mä elän sit itsekin vähällä ja helpolla kuin se että raadan, saan vähän koska pitää maksaa muiden lorviminen.

Ei voi mennä huonompaan suuntaan. Ei vaan voi!
Työt pitäisi yhteiskunnassa jakaa paremmin, eikä se työssä olokaan saisi olla mitään raadantaa. Hyvä alku olisi ylitöiden kieltäminen, jolloin työnantajien olisi pakko palkata lisää työntekijöitä.

• Tykkää
Reactions: Softy
vierailija
Valtion tai kuntien pitäisi järjestää systeemi siten, että kaikille pitempään työttöminä olleille olisi tarjota julkiselta puolelta osa-aikatyö (=normaali työsuhde), josta saisi vähän reilut sen, mitä työttömyystukena ja asumistukena saisi.
Sehän vain vääristäisi kilpailua, mihin nykyinen systeemi perustuu --- siis mihin olet valmis, pystyt tai suostust - muustahan ei ole kysymys?
Mulla on kesken Juha Siltalan kirja Keskiluokan nousu, lasku ja pelot. Todella hyvää tekstiä, kuten ne aikaisemmatkin kirjat. Suosittelen :love:(y)

• Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
Työt pitäisi yhteiskunnassa jakaa paremmin, eikä se työssä olokaan saisi olla mitään raadantaa. Hyvä alku olisi ylitöiden kieltäminen, jolloin työnantajien olisi pakko palkata lisää työntekijöitä.
Miksei. Meillehän toi ei edes vaikuttaisi koska kesäpainotteisella alalla työkaudella saa silti tehdä tarpeeksi (lue, niin paljon kuin helteessa jaksaa!) duunia.

Mutta jos moinen muutos tehdään, ois suotavaa että kaikki noi vitun työturva-tieturva-tulityöturva ja pölöpääkorva-kortit maksettaisiin yhteiskunnan pussista.

Onkohan tuo nyt hyvä esimerkki syrjäytyneestä nuoresta miehestä, joka on elämäntapatyötön? Jos tyyppi on juuri hiljattain valmistunut oppilaitoksesta, niin hänellähän kuitenkin on koulutus. Ala ei ilmeisesti ollut oma, mikä voi vaikuttaa aiihen, että kiinnostaa lähinnä se skeittailu. Mutta melkein pitäisi palata asiaan viiden vuoden päästä ja katsoa, onko Juuso edelleen työtön ja työhaluton - vai onko esim. yhden tai kahden välivuoden jälkeen löytänyt töitä tai uuden opiskelupaikan.

• Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
vierailija
Onkohan tuo nyt hyvä esimerkki syrjäytyneestä nuoresta miehestä, joka on elämäntapatyötön? Jos tyyppi on juuri hiljattain valmistunut oppilaitoksesta, niin hänellähän kuitenkin on koulutus. Ala ei ilmeisesti ollut oma, mikä voi vaikuttaa aiihen, että kiinnostaa lähinnä se skeittailu. Mutta melkein pitäisi palata asiaan viiden vuoden päästä ja katsoa, onko Juuso edelleen työtön ja työhaluton - vai onko esim. yhden tai kahden välivuoden jälkeen löytänyt töitä tai uuden opiskelupaikan.
Jotkut ovat elämäntapatyöttömiä koko ikänsä.

• Tykkää
No ehkä olisi sitten kannattanut valita sellainen henkilö juttuun. Koska ei tuosta Juusosta nyt tiedä, mitä on on. Ihan yhtä hyvin voi olla joku hetkellinen pettymys ja kyllästyminen. Tuohan ei ole vielä edes parikymppinen, eli voi olla jotain teini-iän viimeisiä oireilujakin.
Tää on ihan totta.

Mäkin päätin lukion päälle pitää välivuoden. Vaan kas kummaa, ennen joulua olin jo töissä.

vierailija
Ai tää on sama kun kotiäiti??? Pikkasen eroa ja en tuu hyväksymään. Mun puolesta toi juuso saa olla ja skeitata. Mä en oo ihmisille koskaan kateellinen ja koska mulla on lapsia niin mä tiedän että opiskelemaan ei pääse. Perustulo ja äitien eläke ratkasis tosi paljon asioita.

Ai tää on sama kun kotiäiti??? Pikkasen eroa ja en tuu hyväksymään. Mun puolesta toi juuso saa olla ja skeitata. Mä en oo ihmisille koskaan kateellinen ja koska mulla on lapsia niin mä tiedän että opiskelemaan ei pääse. Perustulo ja äitien eläke ratkasis tosi paljon asioita.
Miksi et pääsisi opiskelemaan, kun sulla on lapsia? Nimenomaan opiskeluhan on työskentelyä helpompaa lasten kanssa. Tai no, riippuu toki alasta, mutta esim. yliopistolla voi aika hyvin yhdistää lapsiarjen ja opinnot.

Eri asia sitten, jos ei haluakaan tehdä muuta kuin olla kotiäiti. Mutta suurin osa kai haluaa elämäänsä muutakin - ei siksi, että äitiys olisi ikävää tai ettei viihtyisi lasten kanssa, vaan siksi, että maailmassa ja elämässä on niin paljon muutakinb kiehtovaa ja kiinnostavaa. Ja usein omat jutut tukevat myös äitiyttä ja antavat lapsellekin inspiroivamman käsityksen aikuisuudesta ja naisen elämästä, kuin jos lapset näkisivät äidin vain siivoamassa, keittämässä puuroa ja istumassa hiekkalaatikon reunalla vertailemassa vaippamerkkejä.

vierailija
Miksi et pääsisi opiskelemaan, kun sulla on lapsia? Nimenomaan opiskeluhan on työskentelyä helpompaa lasten kanssa. Tai no, riippuu toki alasta, mutta esim. yliopistolla voi aika hyvin yhdistää lapsiarjen ja opinnot.

Eri asia sitten, jos ei haluakaan tehdä muuta kuin olla kotiäiti. Mutta suurin osa kai haluaa elämäänsä muutakin - ei siksi, että äitiys olisi ikävää tai ettei viihtyisi lasten kanssa, vaan siksi, että maailmassa ja elämässä on niin paljon muutakinb kiehtovaa ja kiinnostavaa. Ja usein omat jutut tukevat myös äitiyttä ja antavat lapsellekin inspiroivamman käsityksen aikuisuudesta ja naisen elämästä, kuin jos lapset näkisivät äidin vain siivoamassa, keittämässä puuroa ja istumassa hiekkalaatikon reunalla vertailemassa vaippamerkkejä.
Ei kun mun lapset ei oo päässy opiskelemaan sellasia mitä ne haluais. No joo toi 1 pääsi mutta se on väärässä paikassa. Oon samaa mieltä maailmassa olis paljon nähtävää ja tää on tällänen patti tilanne kun ei oo rahaa mennä.

Ei kun mun lapset ei oo päässy opiskelemaan sellasia mitä ne haluais. No joo toi 1 pääsi mutta se on väärässä paikassa. Oon samaa mieltä maailmassa olis paljon nähtävää ja tää on tällänen patti tilanne kun ei oo rahaa mennä.
Ok, ymmärsin väärin, pahoittelut. Joskus voi tosiaan kestää vähän aikaa että pääsee opiskelemaan haluamaansa alaa - saattaa joutua yrittämään useana vuonna, joskus ei tärppää ollenkaan. Ja sekin on totta, että kun hakea voi vaan rajalliseen määrään, niin välttämättä ei pääse minnekään, vaikka haluaisi. Nuorten syyllistäminen on ihan järjetöntä, jos toinen kuitenkin yrittää ja haluaa elämässä eteenpäin. Kyllä omassa ystäväpiirissäkin aikoinaan oli ihmisiä, jotka joutuivat hakemaan muutamana vuonna, ennen kuin pääsivät. Mutta kyllä kaikki lopulta löysivät sellaiset opinnot, joista oikeasti innostuivat. Toivottavasti sinunkin lapsesi pääsevät kiinnostavaan opiskelupaikkaan jossain vaiheessa! Nuorilla vuosikin voi tehdä paljon - jos ei päässyt tänä vuonna, voi tilanne olla parempi jo vuoden päästä.

vierailija
Ei siitä mitään tule, jos ihmiset eivät suostu opiskelemaan ja tekemään töitä kuin jollain täydellisellä ihannealallaan.

• Tykkää
vierailija
Joo, moni ottaisi lopputilinkin ja alkaisi nauttia niistä säästöistä:)
Kun on töissä, rahaa kertyy paljon siksi kun ei ehdi rahoja tuhlamaan :DKäytännössä sen huomaa vasta sitten, kun saa tehdä mitä haluaa. Tilalle muuten vois ottaa vaikka niitä, jotka haluaa tehdä 4-6 tuntia päivässä. Se kaikki olisi tehokasta työaikaa ja voisi liukua siitä päästä, mikä ihmiselle paremmin sopisi? Parilla kahvitauolla ehtisi jopa syödä eväät :LOL:.

Ei siitä mitään tule, jos ihmiset eivät suostu opiskelemaan ja tekemään töitä kuin jollain täydellisellä ihannealallaan.
Joo, ehkä ei. Mutta ei kuitenkaan voida ajatella, että 16- tai 19-vuotiaan nuoren lähtökohdan pitäisi aina olla hakea johonkin "takuuvarmaan mutta epäkiinnostavaan", tyyliin etsiä viime vuoden koulutusoppaista ne vähiten halutut ja hakea sitten täysin kunnianhimottomasti jonnekin vain sillä perusteella, että takuulla pääsee. Kyllä se normaalimpi tapa on se, että haetaan paikkoihin, jotka kiinnostavat ja tavoitellaan sellaista alaa, mikä tuntuu itselle sopivalta. Voihan sitä jotain varavaihtoehtojakin olla fiksua miettiä, mutta joskus voi käydä niin, ettei pääse niihinkään. Ihan jokaiseen ei kuitenkaan voi hakea.

Toki realiteetit kannattaa pitää mielessä niin, että jos toivotulle alalle vaaditaan lukio, se on käytävä ensin, tai jos jollain alalla on oltava hyvä juuri tietyissä aineissa, kannattaa toki katsoa, sopivatko omat vahvuudet alalle. Mutta jos nuori haaveilee media-alasta (kuten joku toinen otti esimerkiksi) ei ole mielekästä ohjata häntä siivoojakoulutukseen, vaan kannustaa panostamaan media-alan pääsykokeisiin ja miettimään myös jotain kiinnostavan kuuloista varalle.

vierailija
Miten niin pääsi käymään? Väärässä paikassa? Jos se yhteisö on "sairas" jotenkin, eikö sille pitäisi tehdä jotakin? Lue sinäkin Siltalan kirja, tässä se vanhempi, Työelämän huonontumisen lyhyt historia. (y):love:

Höpönpöpön.

Jos kunnassa on tuhansia lapionvarteen kelpaavia jotka komennetaan lapionvarteen ilmaiseksi ja rakennusviraston pitää löytää heille jotain lapioitavaa, niin sinun firmaltasi loppuu urakat.

Onneksi työllisyystöistä älyttiin tehottomina ja taloudellisesti kannattamattomina luopua 60- luvulle tultaessa. Sinunkin kannattaisi toivoa, että niitä ei nykyään oltaisi keksimässä uudestaan.

Jos kunnassa on tuhansia lapionvarteen kelpaavia jotka komennetaan lapionvarteen ilmaiseksi ja rakennusviraston pitää löytää heille jotain lapioitavaa, niin sinun firmaltasi loppuu urakat.

Onneksi työllisyystöistä älyttiin tehottomina ja taloudellisesti kannattamattomina luopua 60- luvulle tultaessa. Sinunkin kannattaisi toivoa, että niitä ei nykyään oltaisi keksimässä uudestaan.
Ei lopu.

Ei me toistaiseksikaan ole halvimmalla tehty (kai) mitään.
Mä lapioin mutta tietotaito ja kokemus tulevat tolta ainoalta palkatulta työntekijältä. Siinä vaihessa kun lyödään piirustukset kouraan ja pitää alkaa tehdä, ei toimi ellei kukaan osaa. Ei vaikka ois kaksikymmentä osaamatonta pohtimassa. Ja onhan noita työmaita tullut tehtyäkin loppuun. Kiitettävällä kiirelisällä. Kun eivät ne puolasta ta latviasta tulleet osanneetkaan.

Ja itseni tilalle mun ei liene oo fiksua palkata ketään vaikka halvalla saisinkin?

Yhteistyössä